Overschakelen pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Overschakelen pensioensparen
(eerste post )
Dag allemaal,
Kom nu reeds een maand of 2 regelmatig eens piepen op dit forum, en heb er al veel interessante info op kunnen terugvinden. Ben al een eeuwigheid (sinds geboorte) klant bij KBC, maar deze bank ziet er steeds minder en minder aantrekkelijk uit, zeker nu ik afgelopen jaar de kaap van de 25 levensjaren bereikt heb.
1) Jongerenvoordelen vervallen, en plots komen er kosten kijken voor het "beheer" van mijn rekening(en).
-- > ben dan vorige maand klant geworden bij KeyTrade. Gratis zicht-en spaarrekening én gratis Debitcard. In de loop van de volgende dagen eens werk maken om mijn KBC Zichtrekening (Compact) op te zeggen. Wel jammer dat daarmee ook een einde komt aan het gebruik van KBC Online ...
2) Rente voor bedragen >40.000 EUR bedraagd slechts 2.5%
-- > klant geworden bij Kaupthing, en daar een deel van mijn centjes gedeponeerd.
3) Heb nu nog een termijnrekening lopen tot Feb '09, en ook nog twee termijnbeleggingen (fondsen) die aflopen in 2012 en 2015
-- > ga ik voorlopig netjes afblijven, en als het geld vrijkomt zien we wel weer.
4) Pricos Pensioensparen sinds 2005.
En over dat Pensioensparen zou ik het nu eens even willen hebben. Na hier wat gegrasduind te hebben in het forum heb ik besloten om over te schakelen naar het ARPE pensioenspaarfonds van Argenta. (13% vs 3% over de afgelopen 10 jaar).
In de voorwaarden van KBC staat dat er kosteloos overgeschakeld kan worden, dus dat is alvast een meevaller.
Één bedenking echter: sinds ik ben begonnen met stortingen in het Pricos fonds (2005), heeft dit fonds tot op de dag van vandaag -11.56% opgebracht. Verlies met andere woorden. Op het geïnvesteerde kaptiaal, ben ik nu zo'n 330 EUR kwijt.
Als ik overschakel naar ARPE, wat zou ik dan het beste doen:
1) vanaf 01/01/2009 storten bij ARPE, en mijn Pricos fonds rustig laten rentenieren de komende 40 jaar
2) Mijn Pricosfonds overzetten naar ARPE fonds (met dus de 11.56% verlies)
3) Vanaf 01/01/2009 storten in ARPE, en als het Pricos fonds zich wat hersteld heeft (positieve balans), het alsnog overhevelen naar ARPE (weet zelfs niet of dit mogelijk is ...)
Alvast bedankt!
Dag allemaal,
Kom nu reeds een maand of 2 regelmatig eens piepen op dit forum, en heb er al veel interessante info op kunnen terugvinden. Ben al een eeuwigheid (sinds geboorte) klant bij KBC, maar deze bank ziet er steeds minder en minder aantrekkelijk uit, zeker nu ik afgelopen jaar de kaap van de 25 levensjaren bereikt heb.
1) Jongerenvoordelen vervallen, en plots komen er kosten kijken voor het "beheer" van mijn rekening(en).
-- > ben dan vorige maand klant geworden bij KeyTrade. Gratis zicht-en spaarrekening én gratis Debitcard. In de loop van de volgende dagen eens werk maken om mijn KBC Zichtrekening (Compact) op te zeggen. Wel jammer dat daarmee ook een einde komt aan het gebruik van KBC Online ...
2) Rente voor bedragen >40.000 EUR bedraagd slechts 2.5%
-- > klant geworden bij Kaupthing, en daar een deel van mijn centjes gedeponeerd.
3) Heb nu nog een termijnrekening lopen tot Feb '09, en ook nog twee termijnbeleggingen (fondsen) die aflopen in 2012 en 2015
-- > ga ik voorlopig netjes afblijven, en als het geld vrijkomt zien we wel weer.
4) Pricos Pensioensparen sinds 2005.
En over dat Pensioensparen zou ik het nu eens even willen hebben. Na hier wat gegrasduind te hebben in het forum heb ik besloten om over te schakelen naar het ARPE pensioenspaarfonds van Argenta. (13% vs 3% over de afgelopen 10 jaar).
In de voorwaarden van KBC staat dat er kosteloos overgeschakeld kan worden, dus dat is alvast een meevaller.
Één bedenking echter: sinds ik ben begonnen met stortingen in het Pricos fonds (2005), heeft dit fonds tot op de dag van vandaag -11.56% opgebracht. Verlies met andere woorden. Op het geïnvesteerde kaptiaal, ben ik nu zo'n 330 EUR kwijt.
Als ik overschakel naar ARPE, wat zou ik dan het beste doen:
1) vanaf 01/01/2009 storten bij ARPE, en mijn Pricos fonds rustig laten rentenieren de komende 40 jaar
2) Mijn Pricosfonds overzetten naar ARPE fonds (met dus de 11.56% verlies)
3) Vanaf 01/01/2009 storten in ARPE, en als het Pricos fonds zich wat hersteld heeft (positieve balans), het alsnog overhevelen naar ARPE (weet zelfs niet of dit mogelijk is ...)
Alvast bedankt!
Re: Overschakelen pensioensparen
Je moet in het achterhoofd houden dat alle pensioenspaarfondsen onderhevig zijn aan dezelfde trends op de beurs. Zowel ARPE als Pricos zijn het afgelopen jaar ongeveer in dezelfde mate gezakt (13 a 14%).plecotus schreef:
Als ik overschakel naar ARPE, wat zou ik dan het beste doen
Als je dus overhevelt tussen fondsen, kan je niet spreken van "verlies", je stapt gewoon over op een bepaald niveau.
Wel heeft het ARPE fonds wellicht meer opwaards potentieel dan het Pricos fonds. Dus bij herstel is het wellicht voordelig om alles bij ARPE te hebben, dat in het verleden dubbel zoveel opbracht als andere fondsen. Het verleden is wel geen garantie voor de toekomst, maar kan toch een goede indicator zijn.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
En wat als het ARPE fonds binnen 2 jaar op -10% staat? Terug omschakelen? Je pensioensparen laten afhangen van een fonds is een risico waarbij je een goede of een slechte zaak mee kunt doen. Ik doe mijn pensioensparen via een stuk vaste rente waarbij ik soiso winst heb, en een klein stuk wordt opgebracht via een fonds. Dit fonds heeft de laatste 10 jaar een gemiddelde van 10,70% opgebracht (via Bank Degroof). Indien dit fonds toch zou dalen (wat altijd kan natuurlijk) dan heeft Bank Degroof de macht om van fonds te veranderen. Een groot voordeel ten opzichte van andere financiële instellingen toch?
Zelfs met huidige beurscrash inbegrepen, bracht ARPE gemiddeld over de voorbije jaren ongeveer 8% op. Op 8 jaar stijgt het kapitaal dus met 85%.Nico schreef: En wat als het ARPE fonds binnen 2 jaar op -10% staat? Terug omschakelen? Je pensioensparen laten afhangen van een fonds is een risico waarbij je een goede of een slechte zaak mee kunt doen. Ik doe mijn pensioensparen via een stuk vaste rente waarbij ik soiso winst heb, en een klein stuk wordt opgebracht via een fonds. Dit fonds heeft de laatste 10 jaar een gemiddelde van 10,70% opgebracht (via Bank Degroof). Indien dit fonds toch zou dalen (wat altijd kan natuurlijk) dan heeft Bank Degroof de macht om van fonds te veranderen. Een groot voordeel ten opzichte van andere financiële instellingen toch?
Het fonds waar jij over spreekt haalt 3% tot 4% (en bijlange geen 10% !!) en op 8 jaar stijgt het kapitaal dus met 31%.
Ondanks een crash haal ik dus 54% meer rendement op hetzelfde kapitaal. Het ARPE fonds mag nog 5 jaar 10% dalen voor we hetzelfde rendement halen.
Laatst gewijzigd door robokat op 2 oktober 2008, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Vandaag over de rendementen spreken van pensioenspaarfondsen, heeft weinig zin. We zitten in volle crisis.
Over 10 jaar gezien haalt het beste fonds momenteel 3%.
ARPE bestond toen nog niet. Maar het zou misschien iets beter presteren.
Als ge kijkt naar de cijfers over 5 jaar, doet dat fonds het wel het beste. Maar dan spreken we van de crisis van 2003 tot deze van nu.
Momenteel zou ik niemand aanraden om zijn pensioenspaarfonds aftehalen, gezien het huidige rendement. Of ge moet geloven in een doemcienario.
Ik denk hierbij over een lange periode van 7 a 9 %. Dan verkopen.
Anderhalf jaar terug heb ik bijna alles verkocht, een rendement gehaald van +/_ 7 a 8% netto.
Voor echtgenote die volgend jaar ook 60 word en ook reeds uitgestapt is, zal ik gunstiger tijden afwachten.
Dat is namelijk het verschil tussen fondsen en rekeningen. Bij rekeningen draagt de bank het risico, bij fondsen draagt U het risico.
Dus pensioenspaarrekening houders U kunt rustig afhalen, indien u het nodig hebt. De rest zou ik aanraden om te wachten.
Ja, als ge het echt nodig hebt, doe het dan ook maar, maar ge hebt gekozen voor de verkeerde formule.
Besluit,
Werk met een fonds en een rekening. Bij gunstige tijden en vervroegde pensionnering, kunt ge uw fonds afhalen, en rustig verder storten op uw rekening.
Over 10 jaar gezien haalt het beste fonds momenteel 3%.
ARPE bestond toen nog niet. Maar het zou misschien iets beter presteren.
Als ge kijkt naar de cijfers over 5 jaar, doet dat fonds het wel het beste. Maar dan spreken we van de crisis van 2003 tot deze van nu.
Momenteel zou ik niemand aanraden om zijn pensioenspaarfonds aftehalen, gezien het huidige rendement. Of ge moet geloven in een doemcienario.
Ik denk hierbij over een lange periode van 7 a 9 %. Dan verkopen.
Anderhalf jaar terug heb ik bijna alles verkocht, een rendement gehaald van +/_ 7 a 8% netto.
Voor echtgenote die volgend jaar ook 60 word en ook reeds uitgestapt is, zal ik gunstiger tijden afwachten.
Dat is namelijk het verschil tussen fondsen en rekeningen. Bij rekeningen draagt de bank het risico, bij fondsen draagt U het risico.
Dus pensioenspaarrekening houders U kunt rustig afhalen, indien u het nodig hebt. De rest zou ik aanraden om te wachten.
Ja, als ge het echt nodig hebt, doe het dan ook maar, maar ge hebt gekozen voor de verkeerde formule.
Besluit,
Werk met een fonds en een rekening. Bij gunstige tijden en vervroegde pensionnering, kunt ge uw fonds afhalen, en rustig verder storten op uw rekening.