[Voorbeeld portefeuille 22-30] Overzicht
TIP
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Re: [Voorbeeld portefeuille 22-30] Overzicht
Uitvinder van de 4%rule gebruikt zelf 4,5-5%:
https://www.google.be/amp/s/www.marketw ... 1603380557
Inflatie inbegrepen. Horizon 30j.
Allemaal perfect mogelijk in België via ETF strategie:
https://backtest.curvo.eu/portfolio/iwd ... %22%3A2%7D
Lump sum
IWDA, CAGR van 11% op 43j
Dat zal ook mijn strategie zijn:
-maandelijks stuk verkopen van mijn ETFs via degiro
-enkel beurstax, dus verwaarloosbare kosten
-alhoewel ik 4% withdrawal rate zou kunnen gebruiken zal ik eerder voor 3% gaan omdat ik nog voldoende extra inkomsten heb uit div portefeuille en huur.
-extra voorzichtigheid in de eerste jaren maakt dit quasi 100% proof
Lump sum
-alhoewel ik 4% withdrawal rate zou kunnen gebruiken zal ik eerder voor 3% gaan omdat ik nog voldoende extra inkomsten heb uit div portefeuille en huur.
Tot wanneer is er eigenlijk tijd om te melden dat je deelneemt? In principe vandaag de laatste dag, maar mij inziens is er nog tijd tot zondag aangezien de beurzen tot dan toch gesloten zijn. M a.w. er wordt pas gestart vanaf 3 januari 2022.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
De moderator zal je topic niet wissen omdat je een paar dagen later begint
en B7 zal niet zeggen dat je uitgesloten bent wegens traagheid.
Althans : dat is mijn vermoeden.
en B7 zal niet zeggen dat je uitgesloten bent wegens traagheid.
Althans : dat is mijn vermoeden.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
@stockzombie: Er is al heel wat gefundeerde kritiek gekomen op de beruchte 4% rule (Ben Felix bv). Ik denk dat de meesten vandaag overtuigd zijn dat je de kantjes er af loopt met 4%... Ik ben zelf een paar decennia vervroegd op 'pensioen' en gebruik zelf een 2% rule, wellicht iets té voorzichtig.
Daarenboven is men er vrij zeker van dat we het komende decennium niet de superprestaties halen van de voorbije decennia. Zelfs Vanguard-studies wijzen eerder op een return die amper de inflatie bijhoudt. Met een 4%-rule ga je je portefeuille opeten de komende jaren. De (Shiller)-PE's zijn vandaag gewoon té hoog. What goes up, must come down.
https://institutional.vanguard.com/VGAp ... pectations
Daarenboven is men er vrij zeker van dat we het komende decennium niet de superprestaties halen van de voorbije decennia. Zelfs Vanguard-studies wijzen eerder op een return die amper de inflatie bijhoudt. Met een 4%-rule ga je je portefeuille opeten de komende jaren. De (Shiller)-PE's zijn vandaag gewoon té hoog. What goes up, must come down.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Dan kan je helemaal op 2 oren slapen. Zeker in een land met een wettelijke eerste pijler gelinkt met gezondheidsindex en super health care.troglodytes schreef: ↑31 december 2021, 10:48 @stockzombie: Er is al heel wat gefundeerde kritiek gekomen op de beruchte 4% rule (Ben Felix bv). Ik denk dat de meesten vandaag overtuigd zijn dat je de kantjes er af loopt met 4%... Ik ben zelf een paar decennia vervroegd op 'pensioen' en gebruik zelf een 2% rule, wellicht iets té voorzichtig.
Indien je 25k nodig hebt om jaarlijks rond te komen heb je wel portefeuille van 1.250.000 euro nodig (indien nada andere inkomsten).
Ik kan me voorstellen dat dit niet echt bemoedigend klinkt vr de jongeren op dit forum..
Waar zie jij dat IWDA 11% haalt op 43 jaarstockzombie schreef: ↑31 december 2021, 10:11 Uitvinder van de 4%rule gebruikt zelf 4,5-5%:
Lump sum
Weet niet waar jij dat haalt maar de S&P 500 is het best presterend en haalt maar 10,73% samengesteld rendement !
Met nadruk op samengesteld !
Dat zou betekenen dat IWDA de markt elk jaar verslaat met 4% .
Want IWDA is wereldwijd.
Het gemiddelde rendement is maar 7% op lange termijn .
Als je 4% gebruikt om van te leven en er 2% gebruikt voor de inflatie heb je nog 0,8% veiligheid marge . Kosten zijn 0,2%
Met de huidige inflatie heb je al een tekort
En aan deze waarderingen heb je zeker een tekort
Heb het al gezegd de 4% regel is gemaakt voor de VS
U moet ook rekening houden dat je koopkracht geen cent stijgt en stilstaan is achteruitgaan .
Denk niet dat deze rendementen dat je de laatste jaren hebt gehad zal blijven duren .
Denk dat je het maar echt kunt inzien als je het toepast
Ik weet het uit ondervinding dat het niet klopt .
Je mag 100 studies doen het is in de praktijk dat je het leert .
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
2e link: gewoon op duwen (yes you can)lop schreef: ↑31 december 2021, 11:27Waar zie jij dat IWDA 11% haalt op 43 jaarstockzombie schreef: ↑31 december 2021, 10:11 Uitvinder van de 4%rule gebruikt zelf 4,5-5%:
Lump sum
Weet niet waar jij dat haalt maar de S&P 500 is het best presterend en haalt maar 10,73% samengesteld rendement !
Want IWDA is wereldwijd.
Als je 4% gebruikt om van te leven en er 2% gebruikt voor de inflatie heb je nog 0,8% veiligheid marge . Kosten zijn 0,2%
U moet ook rekening houden dat je koopkracht geen cent stijgt en stilstaan is achteruitgaan .
Denk niet dat deze rendementen dat je de laatste jaren hebt gehad zal blijven duren .
Settings
Simulation period
From
1978
December
To
2021
November
Investment pattern
One-off amount
€
+ Add
Transaction fee
€
per transaction
Management fee
%
per year
Tax country
None
Take into account TER of funds?
Yes
CAGR = 11%
Die 7-8% is S&P500 de laatste eeuw (wat ook niet slecht is btw!)
Proficiat! Ik ga zelf 3% gebruiken denk ik.troglodytes schreef: ↑31 december 2021, 10:48 @stockzombie: Er is al heel wat gefundeerde kritiek gekomen op de beruchte 4% rule (Ben Felix bv). Ik denk dat de meesten vandaag overtuigd zijn dat je de kantjes er af loopt met 4%... Ik ben zelf een paar decennia vervroegd op 'pensioen' en gebruik zelf een 2% rule, wellicht iets té voorzichtig.
Velen gaan er precies vanuit dat we de komende 50 jaar slechte beursprestaties gaan zien. Is het niet waarschijnlijker dat we bv de komende 10 jaar lagere rendementen zien en daarna terug vertrokken zijn voor meer normale rendementen?troglodytes schreef: ↑31 december 2021, 10:48 Daarenboven is men er vrij zeker van dat we het komende decennium niet de superprestaties halen van de voorbije decennia. Zelfs Vanguard-studies wijzen eerder op een return die amper de inflatie bijhoudt. Met een 4%-rule ga je je portefeuille opeten de komende jaren. De (Shiller)-PE's zijn vandaag gewoon té hoog. What goes up, must come down.
Maar die eerste pijler zal voor een early retiree toch erg laag zijn? Stel bv je stopt met werken op 35, dan heb je misschien 12-13 jaar gewerkt dus krijg je ook maar 1/4de van je pensioen? Plus, je moet nog de periode overbruggen van 35 tot 67.stockzombie schreef: ↑31 december 2021, 11:17 Dan kan je helemaal op 2 oren slapen. Zeker in een land met een wettelijke eerste pijler gelinkt met gezondheidsindex en super health care.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het maakt niet uit in wat je belegd, zolang je maar aan een gemiddeld jaarlijks netto rendement komt van 5%.lop schreef: ↑30 december 2021, 02:11Klopt maarEarthNvstr1 schreef: ↑29 december 2021, 23:42 Ik bekijk dat *zeer simpel*:
Als je veronderstelt dat je netto 5% rendement haalt op je kapitaal en rekening houdt met 2% inflatie, dan hou je zonder verlies van kapitaal 3% inkomsten over.
Als je in die veronderstelling 24.000 EUR inkomen uit kapitaal wil halen zonder verlies aan kapitaal, dan heb je een kapitaal van 800.000 EUR nodig.
waar ga jij netto een rendement vinden van 3% die de inflatie bijhoud ?
...
De inflatie moet je ook gemiddeld bekijken. Als je 2% inflatie te laag vindt, reken dan met 2,5% bv.
Je mag de uitkering aan jezelf ook elk jaar verhogen om de inflatie bij te houden.
Met mijn simpele berekening ga ik dus ook uit van behoudt van kapitaal (én koopkracht, vermits ook je kapitaal blijft verhogen).
In tegenstelling tot de SWR die uitgaat van het opsouperen van het kapitaal ...
Meen je dat nu ?stockzombie schreef: ↑31 december 2021, 11:482e link: gewoon op duwen (yes you can)lop schreef: ↑31 december 2021, 11:27
Waar zie jij dat IWDA 11% haalt op 43 jaar
Want IWDA is wereldwijd.
Settings
Simulation period
From
1978
December
To
2021
November
Investment pattern
One-off amount
€
+ Add
Transaction fee
€
per transaction
Management fee
%
per year
Tax country
None
Take into account TER of funds?
Yes
CAGR = 11%
Die 7-8% is S&P500 de laatste eeuw (wat ook niet slecht is btw!)
Een backtest op IWDA die het rendement neemt van de laatste 10 jaar als leidraad ?
IWDA is op het best mogelijke moment gestart . Kijk eens hoe ze aan dit rendement komen ! Je kan blijkbaar 4% meer rendement halen dan wat het gemiddelde heeft gedaan op de zelfde tijdspanne
En dit dan nog met een ETF die hetzelfde volgt.
Zijn er hier die nog veel moeten leren
Als je u daarop baseert komt het niet goed
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Curvo Backtest gebruikt historische data van de onderliggende index en trekt daar de TER vanaf. Zie periode hierboven.
Laatst gewijzigd door pmu op 31 december 2021, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
S&P500 haalde 12,36% samengesteld rendement sinds december 1978. Kan je hier checken: https://dqydj.com/sp-500-return-calculator/
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je kan gedurende 9 jaar alles op een geldrekening met 0% intrest laten staan.
Als ik goed kan rekenen zal je dan een resultaat hebben van 207.000 EUR met een IRR van 0%.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad, meneer weigert te lezen en heeft last van confirmation bias.
Ik durf er ook niet van uitgaan dat we de komende 50j 11% gemiddeld zullen halen, maar met 7% lukt het ook.
En zoek eens wat er niet klopt aan dat percentage , 1 bank vooruit als je het weetignition schreef: ↑31 december 2021, 12:57S&P500 haalde 12,36% samengesteld rendement sinds december 1978. Kan je hier checken: https://dqydj.com/sp-500-return-calculator/