[Voorbeeld portefeuille 22-30] Overzicht
TIP
Re: [Voorbeeld portefeuille 22-30] Overzicht
Zijn er websites waar je een virtuele portefeuille kan beheren ? Spaart misschien rekenwerk.
Voor de nieuweling die ik ben : wie noemt er nog eens alle kosten op die er bij aankoop en verkoop van fondsen,aandelen, etf's moeten verrekend worden ?
Voor de nieuweling die ik ben : wie noemt er nog eens alle kosten op die er bij aankoop en verkoop van fondsen,aandelen, etf's moeten verrekend worden ?
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
In excel kan je koersen opvragen. Je kan dus daar je portefeuille ingeven, en heel snel zien hoeveel die waard is.
Er is ook de gratis software "portfolio performance", maar de instapdrempel is vrij hoog.
Qua kosten: beurstaks, kosten van de broker. Beurstaks zal 0.12% of 1.32% zijn. Brokerkosten hangt af van je broker.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Ik zal mijn portefeuilles bijhouden en analyseren in M*, met verrekening in excel.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Bedankt. Ik ga het allemaal aandachtig volgen.
Om zelf hier mee te doen voel ik me niet sterk genoeg wegens geen echte strategie in het vooruitzicht.
Maar ik wil graag thuis eens proberen een paar dingen te volgen en samen te stellen.
Om zelf hier mee te doen voel ik me niet sterk genoeg wegens geen echte strategie in het vooruitzicht.
Maar ik wil graag thuis eens proberen een paar dingen te volgen en samen te stellen.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Er is een groot verschil tussen iets kopen dat 8 à 12 keer de verwachte winst staat dan iets dat 30 keer de verwachte winst staat . Jammer dat blijkbaar niet veel mensen dit daadwerkelijk inzien .RGiskard schreef: ↑31 december 2021, 21:49Waarom niet?ann01 schreef: ↑31 december 2021, 21:42
Lijkt me nog geen reden om morgen €100.000 in de markt te gooien en het risico te lopen er 20 of 30% van te verliezen. Kan binnen een jaar terug positief zijn maar het kan evengoed heel lang duren.
Collega van me ging met een berg cash naar KBC op een moment dat de beurzen torenhoog stonden en binnen de twee weken was al zijn geld belegd en een maand later kwam er een crash.
Boeit me niet als die 100.000 een heel eind onder water staat, en pas na lang terug boven komt. Ik beleg enkel met geld dat ik niet nodig heb, en wat voor mij relevant is, is de koers op het einde van mijn beleggingshorizon.
Wat is het alternatief? Op een spaarboekje zetten, wachten op de crash die misschien nooit komt?
Anders zouden ze nu niet investeren in ETF's
Ik heb graag een veiligheidsmarge als ik iets koop .
Als voorbeeld Tesla kan gemakkelijk 70% dalen en nog hoog gewaardeerd zijn , BMY zal geen 70% meer dalen dat is het verschil anders noteert het 1 maal de jaarwinst terwijl tesla nog aan 77 keer de jaarwinst zou noteren bij de zelfde daling .
Heb niks tegen een ETF maar heb iets tegen aandelen waarvoor je veel te veel betaald .
Als je de top 10 van een etf bekijkt weet je dat je eigenlijk te veel betaald voor sommige onderdelen waarom zou je dit dan kopen ?
Het grootste bedrijf krijgt automatisch het meeste gewicht waardoor er nogmaals een prijsondersteuning komt voor deze .
Is goed als alles goed gaat maar het mes snijd aan 2 kanten als er geld weg begint te vloeien dan gaat de koers ook vlugger onderuit gaan . En je kan geen onderdelen van een ETF verkopen .
Vind mij een ETF die kijkt naar onderwaardering en die koppelt aan de kwaliteit en ik koop hem direct .
Maar denk niet dat dit bestaat .
Google sheets is ook makkelijk om je portefeuille bij te houden.
Bv =GOOGLEFINANCE("EBR:SOF","price") en je hebt de prijs van in dit geval Sofina.
Bv =GOOGLEFINANCE("EBR:SOF","price") en je hebt de prijs van in dit geval Sofina.
Is het nu niet net de bedoeling van een (passieve) ETF om 'actieve' selectiecriteria weg te laten?lop schreef: ↑1 januari 2022, 01:31 Er is een groot verschil tussen iets kopen dat 8 à 12 keer de verwachte winst staat dan iets dat 30 keer de verwachte winst staat . Jammer dat blijkbaar niet veel mensen dit daadwerkelijk inzien .
...
Vind mij een ETF die kijkt naar onderwaardering en die koppelt aan de kwaliteit en ik koop hem direct .
Het is duidelijk dat jij waardering / fair value / PE-verhouding heel belangrijk vindt om je stocks te selecteren. Een passieve belegger gaat er net vanuit dat hij niet de skills/tijd/goesting heeft om die selectie te maken. Doorgaans terecht.
Ik ga er alleszins vanuit dat ik dat niet kan. Er zijn stocks die men al 10 jaar 'veel te duur' noemt, maar ondertussen wel gigantisch gestegen zijn, bijv. Lotus. Wellicht zijn er ook stocks die men al 10 jaar 'goedkoop' noemt, en ondertussen al 10 jaar 'goedkoop' blijven aanmodderen. Je kan je model dan verfijnen met 'verwachte winstgroei' en dergelijke, maar volgens mij wordt het met elke bijkomende parameter moeilijker en onzekerder.
Ik wil zeker geen afbreuk doen aan jouw zienswijze, hoor. Als het voor jou goed werkt: chapeau en doe zo voort.
Ik neem wel genoegen met het 'gemiddelde'.
Als ik het goed begrepen heb (???) mag ik de aankopen van FONDSEN al berekenen aan de laatste koers die NU bekend is ?
Ik hoef niet te wachten tot de koers op 03/01 gekend is toch ?
Aankopen worden verondersteld (de eerste toch) te zijn gedaan gisteren 31/12 ... Klopt ?
Eerste cash storting 1000 euro komt op 01/02 ?
Ik hoef niet te wachten tot de koers op 03/01 gekend is toch ?
Aankopen worden verondersteld (de eerste toch) te zijn gedaan gisteren 31/12 ... Klopt ?
Eerste cash storting 1000 euro komt op 01/02 ?
Zo werkt het toch niet voor fondsen?
Een nieuw order kan pas maandag worden verstuurd naar de fondsbeheerder. Komt je order binnen voor de cut-off van het fonds dan krijg je deelbewijzen volgens de prijs van maandag. Komt je order na de cut-off binnen is het de prijs van de volgende dag.
Als je dit weekend alle orders ingeeft, neem ik aan dat je voor de cut-off komt. Dan heb je dus de prijs van 3 januari nodig. Voor sommige fondsen is die maandag al bekend, voor andere fondsen pas dinsdag. Er zijn zelfs fondsen die maar 1x per week een prijs berekenen.
Een nieuw order kan pas maandag worden verstuurd naar de fondsbeheerder. Komt je order binnen voor de cut-off van het fonds dan krijg je deelbewijzen volgens de prijs van maandag. Komt je order na de cut-off binnen is het de prijs van de volgende dag.
Als je dit weekend alle orders ingeeft, neem ik aan dat je voor de cut-off komt. Dan heb je dus de prijs van 3 januari nodig. Voor sommige fondsen is die maandag al bekend, voor andere fondsen pas dinsdag. Er zijn zelfs fondsen die maar 1x per week een prijs berekenen.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Ik zat met de datum van 31/12 in mijn hoofd . Dat we aan die slotkoers of koers op 31/12 zouden kopen, maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen / onthouden.
Ik zie hier niets bewegen dus nam ik al aan dat dat niet de bedoeling was.
Ik ben die beginner die er geen bal van kent. Remember ? Dan krijg je zo'n vragen natuurlijk
Ik zie hier niets bewegen dus nam ik al aan dat dat niet de bedoeling was.
Ik ben die beginner die er geen bal van kent. Remember ? Dan krijg je zo'n vragen natuurlijk
Er bestaan ook Value ETF’s. Die gaan specifiek op zoek naar ondergewaardeerde bedrijven.lop schreef: ↑1 januari 2022, 01:31Er is een groot verschil tussen iets kopen dat 8 à 12 keer de verwachte winst staat dan iets dat 30 keer de verwachte winst staat . Jammer dat blijkbaar niet veel mensen dit daadwerkelijk inzien .RGiskard schreef: ↑31 december 2021, 21:49
Waarom niet?
Boeit me niet als die 100.000 een heel eind onder water staat, en pas na lang terug boven komt. Ik beleg enkel met geld dat ik niet nodig heb, en wat voor mij relevant is, is de koers op het einde van mijn beleggingshorizon.
Wat is het alternatief? Op een spaarboekje zetten, wachten op de crash die misschien nooit komt?
Ik heb graag een veiligheidsmarge als ik iets koop .
Als voorbeeld Tesla kan gemakkelijk 70% dalen en nog hoog gewaardeerd zijn , BMY zal geen 70% meer dalen dat is het verschil anders noteert het 1 maal de jaarwinst terwijl tesla nog aan 77 keer de jaarwinst zou noteren bij de zelfde daling .
Heb niks tegen een ETF maar heb iets tegen aandelen waarvoor je veel te veel betaald .
Als je de top 10 van een etf bekijkt weet je dat je eigenlijk te veel betaald voor sommige onderdelen waarom zou je dit dan kopen ?
Het grootste bedrijf krijgt automatisch het meeste gewicht waardoor er nogmaals een prijsondersteuning komt voor deze .
Is goed als alles goed gaat maar het mes snijd aan 2 kanten als er geld weg begint te vloeien dan gaat de koers ook vlugger onderuit gaan . En je kan geen onderdelen van een ETF verkopen .
Ik twijfel nog een beetje tussen gespreid instappen (wat ik zou doen met 10000€) of in één keer alles beleggen (wat dan overeenkomt met de situatie die ik nu heb in mijn portefeuille).
(Los van het feit hoe groot mijn portefeuille is.)
(Los van het feit hoe groot mijn portefeuille is.)
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Aan het begin van 2021 had je beter alles in één keer belegd. Vorig jaar niet, maar dan wel weer in 2019.
Iemand die een minimum-variance portefeuille op één of andere manier zou toepassen zou ook wel interessant zijn (toch wat mij betreft)
Dit zijn de portefeuilles die -tot nu toe- deelnemen aan de oefening.
Aandelenportefeuilles
Referentie
MCW – Market Cap Weight Borgie
Andere
See-Salt Divi
Grootbankfondsen “maar wat” Lelleken
MP Dynamic (GoGi) Borgie
Dividend + ETF nomed
Grootbankfondsen done right PMU
ETF+holding+crisis Gilberke
Factorbeleggen met ETF PMU
US Value B7H4long
Dividend Aristocrats B7H4long
IWDA Lumpsum B7H4long
Gemengde Portefeuilles
Aggressief
BH 80/20 B7H4long
MP Dynamic (GoGi) Borgie
Grootbankfondsen Lelleken
Neutraal
BH 60/40 B7H4long
Defensive
Markttiming Oefening
Lumpsum B7H4long
Dip B7H4long
Correctie B7H4long
Beer B7H4long
Crash B7H4long
DCA met aristocrats B7H4long
Aandelenportefeuilles
Referentie
MCW – Market Cap Weight Borgie
Andere
See-Salt Divi
Grootbankfondsen “maar wat” Lelleken
MP Dynamic (GoGi) Borgie
Dividend + ETF nomed
Grootbankfondsen done right PMU
ETF+holding+crisis Gilberke
Factorbeleggen met ETF PMU
US Value B7H4long
Dividend Aristocrats B7H4long
IWDA Lumpsum B7H4long
Gemengde Portefeuilles
Aggressief
BH 80/20 B7H4long
MP Dynamic (GoGi) Borgie
Grootbankfondsen Lelleken
Neutraal
BH 60/40 B7H4long
Defensive
Markttiming Oefening
Lumpsum B7H4long
Dip B7H4long
Correctie B7H4long
Beer B7H4long
Crash B7H4long
DCA met aristocrats B7H4long
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.