P2P Lending
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: P2P Lending
Bolero crowdfunding heb ik nooit iets in gezien om te investeren. Jammer voor platin dat hij daar blijkbaar een slechte ervaring heeft mee opgelopen. Nog jammerder is dat hij vervolgens alles wat "Belgisch" is als negatief catalogeert, zonder serieuze argumentatie.jugo schreef: ↑26 december 2021, 18:52Bij Bolero crowdfunding geef ik u gelijk, ze etaleren zich als onderdeel van KBC tot hun commissie binnen is, als het daarna mis gaat wassen ze hun handen in onschuld. Ze bieden nauwelijks iets aan en bijna altijd met jaarlijkse rente betaling en kapitaalaflossing pas op einde looptijd.
EstateGuru zie ik anders wel zitten als bijkomend platform voor mijn "buitenlandse P2P lending" port om nog wat meer te diversifiëren.
Edit: misschien is voor sommigen het "landschap" ook niet echt duidelijk ... bv. P2P-lending is voor mij iets anders dan crowdfunding
Geld uitlenen om in iets te beleggen aan particulieren of bedrijven leg me maar eens uit wat het verschil is.EarthNvstr1 schreef: ↑26 december 2021, 23:31
Edit: misschien is voor sommigen het "landschap" ook niet echt duidelijk ... bv. P2P-lending is voor mij iets anders dan crowdfunding
Maar ja een andere naam voor in essentie (geld uitlenen) hetzelfde staat zoveel sjieker.
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Crowdfunding is een term die een veel bredere waaier van "funding" door "de crowd" omvat.platin schreef: ↑27 december 2021, 09:49Geld uitlenen om in iets te beleggen aan particulieren of bedrijven leg me maar eens uit wat het verschil is.EarthNvstr1 schreef: ↑26 december 2021, 23:31
Maar ja een andere naam voor in essentie (geld uitlenen) hetzelfde staat zoveel sjieker.
Dat kan bv. gaan over geld ophalen voor een goed doel, over het verkrijgen van "rewards", over aandeelhouderschap, over leningen aan bedrijven, over leningen aan particulieren.
P2P-lending is beperkt tot leningen en eigenlijk ook tussen peers, dus particulieren aan particulieren of bedrijven aan bedrijven. Wanneer particulieren lenen aan bedrijven zou men eigenlijk moeten spreken over crowd-lending, maar meestal wordt dat onderscheid niet gemaakt en spreekt men over P2P-lending, ook als het niet echt tussen peers is.
Ik kan aannemen dat Bolero gekozen heeft om hun platform "Crowdfunding" te noemen, zodat ze eventueel het hele spectrum zouden kunnen bedienen, niettegenstaande ze op dit moment (en was mogelijks al van in het begin zo) enkel met obligaties van bedrijven (dus crowd-lending) werken.
De essentie is geld uitlenen voor een vergoeding.EarthNvstr1 schreef: ↑27 december 2021, 14:49Crowdfunding is een term die een veel bredere waaier van "funding" door "de crowd" omvat.
Dat kan bv. gaan over geld ophalen voor een goed doel, over het verkrijgen van "rewards", over aandeelhouderschap, over leningen aan bedrijven, over leningen aan particulieren.
P2P-lending is beperkt tot leningen en eigenlijk ook tussen peers, dus particulieren aan particulieren of bedrijven aan bedrijven. Wanneer particulieren lenen aan bedrijven zou men eigenlijk moeten spreken over crowd-lending, maar meestal wordt dat onderscheid niet gemaakt en spreekt men over P2P-lending, ook als het niet echt tussen peers is.
Ik kan aannemen dat Bolero gekozen heeft om hun platform "Crowdfunding" te noemen, zodat ze eventueel het hele spectrum zouden kunnen bedienen, niettegenstaande ze op dit moment (en was mogelijks al van in het begin zo) enkel met obligaties van bedrijven (dus crowd-lending) werken.
Estate Guru believer.
Wat bedoel je hiermee? Dat je bij de verzekerde nog 101 mensen voor je hebt voordat je kan investeren?EarthNvstr1 schreef: ↑24 december 2021, 10:50Nog eens 14 dagen verder ...
10 verzekerde dossiers, wachtlijst plaats 102
50 niet-verzekerde dossiers, wachtlijst plaats 96
Ook jammer van het geld dat nu niks opbrengt.
Er is een verschil tussen crowdlending of crowdfunding. Bij beide kan dit voor particulieren of bedrijven zijn.platin schreef: ↑27 december 2021, 09:49Geld uitlenen om in iets te beleggen aan particulieren of bedrijven leg me maar eens uit wat het verschil is.EarthNvstr1 schreef: ↑26 december 2021, 23:31
Eerst gaat men betogen, het loopt mis.
Dan start men maar een crowdfunding zouden al die antivaxers aan liefdadigheid doen?
Zich laten vaccineren is al aan liefdadigheid doen voor de anderen.
En bovenstaande wil niet zeggen dat sommige projecten niet worden gesteund of geen vrijwilligers werk wordt gedaan.
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik neem aan dat dat inderdaad het aantal "wachtenden voor mij" zijn die wachten tot hun plan geactiveerd wordt.Denfi schreef: ↑29 december 2021, 14:04Wat bedoel je hiermee? Dat je bij de verzekerde nog 101 mensen voor je hebt voordat je kan investeren?EarthNvstr1 schreef: ↑24 december 2021, 10:50 Nog eens 14 dagen verder ...
10 verzekerde dossiers, wachtlijst plaats 102
50 niet-verzekerde dossiers, wachtlijst plaats 96
Zie vorige posts waarin ik één en ander weergegeven heb uit mijn conversatie met support omtrent de werking van het Premium plan. Ik snap uiteindelijk wel dat ze het zo doen, alleen jammer dat ze daar op hun website niet gewoon duidelijk over zijn.
Misschien is het voor geld dat binnenkort beschikbaar komt ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
En vandaag in ander topic:platin schreef: ↑1 december 2021, 13:36Gaat helemaal niet alleen over Estate hoor.EarthNvstr1 schreef: ↑1 december 2021, 13:08 Heb ook al meer dan een keer gepost dat alle Belgische platformen vergelijken met alle niet-Belgische platformen, weinig zinvol is.
Het is niet omdat je slechte ervaringen hebt met Bolero/KBC crowdlending en goede ervaringen met EstateGuru, dat je kan zeggen dat Belgisch op niets trekt en niet-Belgisch fantastisch is n.m.i.
Lendahand, Collin crowdfund, October enz.
Waarom wil je Lendahand afbouwen ?
Waarom wil je October afbouwen ?
Van Collin Crowdfund wel tevreden dan ? Wat vind je hier specifiek goed aan waardoor je tevreden bent ?
Geef je voor de RV de ontvangen intresten aan met of zonder de beheersvergoeding in rekening te nemen ?
Afbouwen is voor % minder dan waardevermindering van geld.EarthNvstr1 schreef: ↑29 december 2021, 14:52
Van Collin Crowdfund wel tevreden dan ? Wat vind je hier specifiek goed aan waardoor je tevreden bent ?
Geef je voor de RV de ontvangen intresten aan met of zonder de beheersvergoeding in rekening te nemen ?
En het andere alternatief.
Collin enkel account, geen investering wegens negatief in de nl media te zijn gekomen.
Op belasting brief gaan de netto ontvangen rentes.
Enkel Collin zijn er beheers vergoedingen die van uw te ontvangen rente afgaan.
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat je iets afbouwt omdat je een beter alternatief hebt gevonden, dat kan ik volgen.
Maar wat je bedoelt met "afbouwen is voor % minder dan waardevermindering van geld" begrijp ik niet.
Ok. Ik stelde maar de vraag omdat je die opgaf als één van de niet-Belgische platformen die zoveel beter zouden zijn en omdat je die niet opgaf als platform waar je gaat afbouwen ...
Eigenlijk niets, want je hebt er nog niet geïnvesteerd als ik het goed begrijp.
Maar als je wel zou geïnvesteerd hebben of zou gaan investeren, weet je eigenlijk hoe de Belgische fiscus dit ziet ?
In principe dien je 30% RV te betalen op ontvangen intresten. Over kosten aftrekken van de ontvangen intresten wordt bij mijn weten nergens iets vermeld.
Het omgekeerde is ook van tel... over bonussen wordt niets vermeld bij mijn weten, dat zijn echter geen intresten, dus daar moet je geen 30% RV op betalen, lijkt mij dan.
(bij Mozzeno bv. doen ze dat in ieder geval zo ... 30% RV op de ontvangen intresten, niet op de bonussen)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ondertussen heb ik ook "te laat" (ik doe niet mee aan "om het eerst") ingeschreven op 2 A dossiers die nu in "wacht" status staan... mocht er iemand zich bedenken ...
Op platform staat: "Belegging op de wachtlijst (het dossier was 100% ingeschreven op het moment van uw belegging)"
(met belegging bedoelen ze wellicht inschrijving ...)
In september was er nog een actie bij mozenno waarbij huidige investeerders ook tijdelijk een dubbel rendement kregen. Doen ze dit type acties jaarlijks?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zo ongeveer toch, ja. Maar niets zegt dat ze het nog zullen doen natuurlijk.
Vermoedelijk om bepaalde targets te halen op het einde van het jaar
Dat dubbel rendement is ook enkel maar de eerste 3 maanden.
Alleen acties meer op het einde van het jaar? Niet in het begin?