P2P Lending
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: P2P Lending
Gewoonlijk als particulier vist je achter het net.EarthNvstr1 schreef: ↑15 juni 2021, 23:42Oei... het feit dat hier echt niemand op reageert baart mij zorgen.EarthNvstr1 schreef: ↑13 juni 2021, 23:24 Heeft er iemand ervaring met Look and Fin of andere Belgische alternatieven ?
Of zijn dergelijke "alternatieve" investeerders gewoonweg niet actief op dit forum ?
Inschrijving volzet op seconden.
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Op buitenlandse platformen en melden aan cap toch iets andere rendementen.EarthNvstr1 schreef: ↑16 juni 2021, 08:43Ja, maar met Premium aanbod is dat niet (of zou niet mogen)
Dat is dan ook één van de redenen waarom ik voor zo'n Premium plan zou gaan.
Kortere looptijden, mogelijke inflatie indachtig.
5 a 6 % bruto lijkt mooi, maar wel centjes vast voor 4 a 5 j of langer.
Waarom men zo halsstarrig aan Belgische platformen blijft kleven, met in achterhoofd de lijdensweg bij problemen.
Bij Bolero crowd, in verleden ingetekend aan x % + jaarlijkse deel kapitaal.
Bedrijft heeft probleem, rechtbank van koophandel resultaat rente % omlaag, kapitaal op eindvervaldag.
Ongeveer 500 particulieren betrokken en geen andere Spaargidser??
Bolero crowd zijn probleem niet, bedrijf gooit ondertussen privégegevens te grabbel in communicatie.
Buiten België, platform zoekt naar oplossing, rente % blijft, kapitaal terug betaling opschorting, 3 m, 6 m,1j.
Och ja jaarlijks de rentes ontvangen op zijn taks aangifte invullen nog zoiets heel moeilijk, aan de bron r.v. is toch zo makkelijk.
Mijn eigen ervaringen.
Over zoiets als problemen bij een belegging leest men zelden iets.
Alleen de hoera berichten, zegt heel veel over de gebruikers hier.
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb ook buitenlanse P2P-lending ports.platin schreef: ↑16 juni 2021, 09:46 Op buitenlandse platformen en melden aan cap toch iets andere rendementen.
Kortere looptijden, mogelijke inflatie indachtig.
5 a 6 % bruto lijkt mooi, maar wel centjes vast voor 4 a 5 j of langer.
Waarom men zo halsstarrig aan Belgische platformen blijft kleven, met in achterhoofd de lijdensweg bij problemen.
Bij Bolero crowd, in verleden ingetekend aan x % + jaarlijkse deel kapitaal.
Bedrijft heeft probleem, rechtbank van koophandel resultaat rente % omlaag, kapitaal op eindvervaldag.
Ongeveer 500 particulieren betrokken en geen andere Spaargidser??
Bolero crowd zijn probleem niet, bedrijf gooit ondertussen privégegevens te grabbel in communicatie.
Buiten België, platform zoekt naar oplossing, rente % blijft, kapitaal terug betaling opschorting, 3 m, 6 m,1j.
Och ja jaarlijks de rentes ontvangen op zijn taks aangifte invullen nog zoiets heel moeilijk, aan de bron r.v. is toch zo makkelijk.
Mijn eigen ervaringen.
Over zoiets als problemen bij een belegging leest men zelden iets.
Alleen de hoera berichten, zegt heel veel over de gebruikers hier.
Bolero crowd heb ik ook eens bekeken, maar vind ik niet interessant.
Look&Fin lijkt mij op een andere manier te werken dan andere "crowd" platformen.
Ze doen enkel leningen en lijken elk dossier individueel te behandelen en ter harte te nemen.
Ondernemingen hoppen ook tussen verschillende platformen.EarthNvstr1 schreef: ↑16 juni 2021, 11:21
Ik heb ook buitenlanse P2P-lending ports.
Bolero crowd heb ik ook eens bekeken, maar vind ik niet interessant.
Look&Fin lijkt mij op een andere manier te werken dan andere "crowd" platformen.
Ze doen enkel leningen en lijken elk dossier individueel te behandelen en ter harte te nemen.
Gaan op een platform een lening aan tegen x %.
Gaan 2 maand later dan bij Look&fin en krijgen daar voor meer schulden een lager rente %.
Dus hoe meer schulden, hoe goedkoper ze kunnen lenen.
Is dan het een platform strenger of een ander losser??
Naam lener is via pb beschikbaar.
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De specifieke lener maakt mij niet uit ;-)platin schreef: ↑16 juni 2021, 12:21 Ondernemingen hoppen ook tussen verschillende platformen.
Gaan op een platform een lening aan tegen x %.
Gaan 2 maand later dan bij Look&fin en krijgen daar voor meer schulden een lager rente %.
Dus hoe meer schulden, hoe goedkoper ze kunnen lenen.
Is dan het een platform strenger of een ander losser??
Naam lener is via pb beschikbaar.
Je stelt het nogal cru vind ik, maar ik snap wat je bedoelt.
Dat wordt trouwens ook gedaan met crowd+bank en daar wordt geen geheim van gemaakt.
Mij lijken er wel degelijk substantiële verschillen te zijn tussen platformen.
Wat is er cru, de waarheid dat hoe meer schulden hoe goedkoper lenen ergens anders?EarthNvstr1 schreef: ↑16 juni 2021, 18:19
De specifieke lener maakt mij niet uit ;-)
Je stelt het nogal cru vind ik, maar ik snap wat je bedoelt.
Dat wordt trouwens ook gedaan met crowd+bank en daar wordt geen geheim van gemaakt.
Mij lijken er wel degelijk substantiële verschillen te zijn tussen platformen.
Het zou een ander verhaal zijn eerst goedkoop lenen en daarna duurder.
Nu is het anders om.
De logica hierin vertel ..
Maar ja wie merkt zoiets op?
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik vind dat nogal cru, ja, maar dat is gewoon mijn mening.
Een platform heeft er geen enkel belang bij om het resultaat van de investeerders negatief te laten uitdraaien, integendeel, maar er zullen er natuurlijk wel bij zijn die iets te opportunistisch te werk gaan.
Ik probeer dus uit te zoeken of in te schatten in hoeverre een platform erin slaagt om het voor de investeerders voldoende rendabel te maken en te houden.
Als je bij Look&fin abonneert op premium, kom je op wachtlijst terecht met een paar 100 mensen voor u.EarthNvstr1 schreef: ↑13 juni 2021, 23:24 Heeft er iemand ervaring met Look and Fin of andere Belgische alternatieven ?
Ze bieden sinds dit jaar winwin leningen aan met maandelijkse kapitaalaflossing waarbij Vlaamse overheid borg staat voor 40% van uitstaand kapitaal.
Ik heb sinds begin dit jaar ingetekend op een 5 tal van deze winwin leningen.
Ondertussen een +/- 10 terugbetalingen ontvangen. Maar betalingen gebeuren niet echt stipt. Gemiddeld genomen 5 dagen later dan aangeven in aflossingstabel.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, zie https://www.lookandfin.com/nl_BE/crowdlending/risico
Niet echt een probleem, lijkt mij.
Dit is interessant ...
Heb je zelf een Premium plan ? Maak je daar mee dat je niet kan investeren volgens je plan ? Heb je dat aangekaart ?
Of heb je zelf niet een Premium plan ? Waarop baseer je deze uitspraak ? Wachtlijst om plan te starten of wachtlijst per lening ?
Ik heb een paar maand op die wachtlijst gestaan om zo'n plan te beginnen, in die paar maand maar een 10 tal plaatsen opgeschoven.EarthNvstr1 schreef: ↑18 juni 2021, 16:16
Dit is interessant ...
Heb je zelf een Premium plan ? Maak je daar mee dat je niet kan investeren volgens je plan ? Heb je dat aangekaart ?
Of heb je zelf niet een Premium plan ? Waarop baseer je deze uitspraak ? Wachtlijst om plan te starten of wachtlijst per lening ?
Ik heb mij terug van de lijst laten halen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hm...
Zou dat te maken kunnen hebben met een hevige terugval van nieuwe dossiers ?
Waardoor ze dachten dat ze hun "we kunnen voor u in 50 dossiers investeren gedurende de volgende 12 maanden" toen niet konden waarmaken ?
Dan zou dat nl. een positief punt zijn voor mij ...
Edit:
Sindsdien krijg ik elke keer een mail als er een nieuw dossier is.
Toen ik bovenstaande postte (edit: ik verschiet ervan dat dat nog maar een maand geleden is) had ik de indruk dat ze dat Premium aanbod niet konden waarmaken (gebaseerd op aantal mails dat ik kreeg).
Nu heb ik echter het gevoel dat het aantal nieuwe dossiers terug toeneemt.
Zou dat te maken kunnen hebben met een hevige terugval van nieuwe dossiers ?
Waardoor ze dachten dat ze hun "we kunnen voor u in 50 dossiers investeren gedurende de volgende 12 maanden" toen niet konden waarmaken ?
Dan zou dat nl. een positief punt zijn voor mij ...
Edit:
Ik heb nl. al zo'n 2 jaar geleden geregistreerd (met het idee meer info te krijgen).EarthNvstr1 schreef: ↑17 mei 2021, 11:56 - Look&Fin: instapdrempel hier net iets te hoog voor mij (maar zou nog kunnen), echter in combinatie met vrij laag aantal dossiers zie ik het niet realistisch om op redelijke termijn voldoende spreiding te bekomen; ik zou dit enkel overwegen met het "Premium" aanbod, zodat het inschrijven automatisch en prioritait gebeurt
Sindsdien krijg ik elke keer een mail als er een nieuw dossier is.
Toen ik bovenstaande postte (edit: ik verschiet ervan dat dat nog maar een maand geleden is) had ik de indruk dat ze dat Premium aanbod niet konden waarmaken (gebaseerd op aantal mails dat ik kreeg).
Nu heb ik echter het gevoel dat het aantal nieuwe dossiers terug toeneemt.
Wanneer heb je je van die lijst laten halen ?
Ik ben actief bij :
Mintos. Sinds aug 2019. Ik heb 202 euro in recovery. Geld die ik mogelijk niet meer weerzien. Daartegenover staat dat ik 425 euro winst heb. Trek daar de 30 % belastingen van af en ik heb nog wat winst.
Moncera: actief sinds begin vorig jaar. Nog geen problemen. Gemiddelde rendement nu rond 11% ( maar nu bieden ze vooral 8-9% aan... Heb nog veel oude van 12%)
Lendermarket: actief sinds eind 2019. Nog geen problemen. Gemiddeld rendement +13%. Wel wat "geroezemoes" in de wandelgangen IVM de audits. Ik bouw voorlopig langzaam af tot er een nieuwe audit is en bekijk het opnieuw.
Ik overwoog robocash, maar lees hier nu iets over cashdrag. Overweeg ook iets Belgisch. Misschien is dat iets veiliger :-)
Mintos. Sinds aug 2019. Ik heb 202 euro in recovery. Geld die ik mogelijk niet meer weerzien. Daartegenover staat dat ik 425 euro winst heb. Trek daar de 30 % belastingen van af en ik heb nog wat winst.
Moncera: actief sinds begin vorig jaar. Nog geen problemen. Gemiddelde rendement nu rond 11% ( maar nu bieden ze vooral 8-9% aan... Heb nog veel oude van 12%)
Lendermarket: actief sinds eind 2019. Nog geen problemen. Gemiddeld rendement +13%. Wel wat "geroezemoes" in de wandelgangen IVM de audits. Ik bouw voorlopig langzaam af tot er een nieuwe audit is en bekijk het opnieuw.
Ik overwoog robocash, maar lees hier nu iets over cashdrag. Overweeg ook iets Belgisch. Misschien is dat iets veiliger :-)
Dat was ergens eind november,
ik had de nadruk vooral gelegd op beleggen op A en A+ dossiers en minder op B/C dossiers.
Je kreeg dan 2 wachtrijen te zien, wachtrij A dossiers, wachtrij andere dossiers.
Premium abonnement was na e-mail te sturen na 1 dag al geannuleerd.
Ik ben ondertussen in geslaagd zonder premium in te tekenen op 3 A+ dossiers (Kapitaal verzekerd) door onmiddellijk wanneer de investeer knop verschijnt te drukken. Je komt dan op een wachtlijst en week later kreeg ik dan bericht dat investering geslaagd is.
Vandaag mijn eerste stappen in p2p gezet. Account aangemaakt bij Mozzeno. Nog wachten tot geld is overgeschreven en ik kan starten. Al het mij positief bevalt denk ik om een account aan te maken bij Estate Guru.EarthNvstr1 schreef: ↑13 juni 2021, 23:24 Heeft er iemand ervaring met Look and Fin of andere Belgische alternatieven ?
Al even gekeken naar de pdf bestanden bij Mozzeno. Wat nemen jullie als aanvaardbare 'Verhouding schuld-inkomsten'?
Ik denk wel dat ik van de criteria 'Cash en liquide middelen' ga afblijven.
Andere Belgische platforms die ik tegen kwam:
https://www.ecconova.com/nl
https://be.lita.co/nl/projects
https://www.winwinner.be/