P2P Lending
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: P2P Lending
Om de eenvoudige reden dat universitairen amper door mijn filters geraken. Meestal zijn het zelfstandigen die huren en werkkapitaal nodig hebben. De zeldzame enkeling die er dan wel door geraakt heeft dan geen overdreven hoog loon wat je van een universitair toch enigszins mag verwachten.
Het gaat hier over het platform van Mozzeno.
Ben eveneens actief op Mintos en Lendermarket. Van Mintos ben ik het minst tevreden ondanks dat het wel het meest uitgebreide platform is. Lendermarket heb ik het meeste rendement ondanks dat quasi elke lening laattijdig afgelost wordt. Beide platformen bieden wel (on)rechtstreeks terugbetalingsgarantie.
Het gaat hier over het platform van Mozzeno.
Ben eveneens actief op Mintos en Lendermarket. Van Mintos ben ik het minst tevreden ondanks dat het wel het meest uitgebreide platform is. Lendermarket heb ik het meeste rendement ondanks dat quasi elke lening laattijdig afgelost wordt. Beide platformen bieden wel (on)rechtstreeks terugbetalingsgarantie.
Maak je geen denkfout met betrekking tot de universitairen?Davy V schreef: ↑4 april 2022, 13:59 Wanbetalers vallen bij de eerste 3 à 4 betalingen al door de mand. Ik heb nog geen enkele langlopende lening in wanbetaling gehad.
Parameters bij mij zijn, enkel eigenaars met een inkomen van meer dan 2000€ en een ratio van kleiner dan 45%.
De negeerlijst bij mij zijn zelfstandigen en universitairen en zeker personen die wonen bij familieleden.
Een hogeropgeleide verdient meer en zal je dan ook minder tegenkomen.
Ik maak geen denkfout, jij maakt een leesfout. Bekijk mijn laatste bericht even en je weet waarom.
Dat universitairen meer verdienen betwist ik niet. Maar het gaat hier over ontleners op Mozzeno.
Dat universitairen meer verdienen betwist ik niet. Maar het gaat hier over ontleners op Mozzeno.
Viel mij nu op dat deze lening,deze week,is opgezegd.Als reden geven ze op dat er twee onbetaalde maandelijkse aflossing zijn.Dat kan toch niet?EarthNvstr1 schreef: ↑12 februari 2022, 19:12A+ met hoger dan normale rente blijkbaar ook ...
4,94 % 60 (60) 11 feb. 2022 ref.: 900063432052
Lening is pas maar in februari gestart en in maart is er wel een betaling geweest
Hoe zit dat eigenlijk als Mintos overschakelt op notes.
Er zou 20% afgehouden worden voor niet inwoners van Letland.
Moeten we dan daarnaast nog eens 30% belasting betalen aan belgische staat?
Want 20+ 30 is al 50 % dat foetsie is (ik vermoed dat het 30% is van de overgebleven 80%, dus zal iets minder dan 50 zijn, maar we ronden af voor gemakkelijk te zijn).
Er zou 20% afgehouden worden voor niet inwoners van Letland.
Moeten we dan daarnaast nog eens 30% belasting betalen aan belgische staat?
Want 20+ 30 is al 50 % dat foetsie is (ik vermoed dat het 30% is van de overgebleven 80%, dus zal iets minder dan 50 zijn, maar we ronden af voor gemakkelijk te zijn).
Zoek het dubbelbelastingverdrag tussen België en Letland op. Kijk wat daar bij het artikel "interesten" staat. Meestal mag België 30% heffen en de bronstaat 15% zoals bij dividenden.
Zoek dan op wat je moet doen om die 15% vermindering aan de bron te krijgen of verschil terug te vragen. Dien die formulieren op tijd in. Indien te veel werk om terug te vragen zal het 50% zijn.
Ja, eerst 15% bronheffing dan 30% rv op restant. Zelfde principe als bij dividenden.
Zoek dan op wat je moet doen om die 15% vermindering aan de bron te krijgen of verschil terug te vragen. Dien die formulieren op tijd in. Indien te veel werk om terug te vragen zal het 50% zijn.
Ja, eerst 15% bronheffing dan 30% rv op restant. Zelfde principe als bij dividenden.
Ik heb het opgezocht en moet toegeven dat ik dat een ingewikkelde tekst vind.
Dus indien iemand weet wat je concreet kan doen met voorbeeld, mag je dat altijd posten. Tis om te weten of het sop de kool nog waard is.
Dus indien iemand weet wat je concreet kan doen met voorbeeld, mag je dat altijd posten. Tis om te weten of het sop de kool nog waard is.
Kort samengevat mag staat waar schuldenaar van de intresten inwoner van is 10% inhouden aan de bron.
Woonstaat van de ontvanger belast inkomsten dan zoals gewoonlijk maar betaalde bronbelasting mag afgetrokken van belastbare basis.
Woonstaat van de ontvanger belast inkomsten dan zoals gewoonlijk maar betaalde bronbelasting mag afgetrokken van belastbare basis.
Maar ze gaan 20 % inhouden aan de bron, geen 10. Ik zie wsch weer iets over het hoofd.
Stap 0: Vraag aan mintos welk formulier of de procedure voor DBV die zij voorzien hebben. Vul dat formulier dan aan of volg de instructies. https://www.iota-tax.org/news/state-rev ... ficate-tax
Stap 1: vraag fiscaal woonplaatsattest DBV België-Letland aan https://financien.belgium.be/nl/particu ... -attest#q2
Stap 2: maak een kopie of x kopies van het origineel. Letland vereist één attest per lener, per bank, per firma.
Stap 3: bezorg het attest aan mintos en Letse belastingdienst. Hier is het probleem tot 2021 kon je als buitenlander dat rechtstreeks doen. Nu moet de Letse lener dat voor de ontvangers doen. Is dat mintos of de firma waar zij aan lenen is maar de vraag. In principe de lener omdat er staat "The paying income user shall electronically complete a form - through EDS". Dus vraag aan mintos of zij u betalen of die firma waarin je belegt.
https://latvija.lv/PPK/nauda-un-nodokli ... saApraksts
https://www.iota-tax.org/news/state-rev ... ficate-tax
Voor vermindering aan de bron moet je uiterlijk 56 kalenderdagen (8 weken) voor de vervaldatum een Letse woonplaatsverklaring overleggen. Dus de lener en mintos moeten uw Belgisch attest ten laatste 12 weken voor vervaldag ontvangen. Gezien de behandeling 1 maand duurt. Dus in België ten laatste 20 weken voor vervaldag aanvragen. België heeft ook 4 weken om de aanvraag te behandelen. Het Letse certificaat zou 5 jaar geldig zijn.
Ben je te laat voor vermindering aan bron dan wordt die verworpen. Ze kunnen dan die voor terugbetaling aanvragen. Maar die zou betalend zijn. Vraag dus optijd uw nieuw Belgisch attest aan voor de volgende vervaldag.
LOL update: https://www.mintos.com/en/lending-companies/#overview
Vraag aan de Belgische fiscus maar een heleboel woonplaatsattesten aan voor elk land waar een lener gevestigd is. De leners zijn gevestigd in Spanje, Mexico, Letland, Italië, Roemenië enz. Zie link lending companies bij mintos. Per lending company heb je een attest nodig. Veel plezier.
Tip leen nog enkel maar aan Belgische! Dan ben je er met 30% rv vanaf. Zonder houd je bijna niets meer over. Bvb Mexico. Bronbelasting Mexico naar Letland, dan Letse bronbelasting en dan uiteindelijk de Belgische RV. Terwijl je note normaal rechtstreeks tussen Mexico (land uitgever) en België (land eindbegunstigde) is. Zoek eerst maar op of België met al die landen een DBV heeft.
Stap 1: vraag fiscaal woonplaatsattest DBV België-Letland aan https://financien.belgium.be/nl/particu ... -attest#q2
Stap 2: maak een kopie of x kopies van het origineel. Letland vereist één attest per lener, per bank, per firma.
Stap 3: bezorg het attest aan mintos en Letse belastingdienst. Hier is het probleem tot 2021 kon je als buitenlander dat rechtstreeks doen. Nu moet de Letse lener dat voor de ontvangers doen. Is dat mintos of de firma waar zij aan lenen is maar de vraag. In principe de lener omdat er staat "The paying income user shall electronically complete a form - through EDS". Dus vraag aan mintos of zij u betalen of die firma waarin je belegt.
https://latvija.lv/PPK/nauda-un-nodokli ... saApraksts
https://www.iota-tax.org/news/state-rev ... ficate-tax
Voor vermindering aan de bron moet je uiterlijk 56 kalenderdagen (8 weken) voor de vervaldatum een Letse woonplaatsverklaring overleggen. Dus de lener en mintos moeten uw Belgisch attest ten laatste 12 weken voor vervaldag ontvangen. Gezien de behandeling 1 maand duurt. Dus in België ten laatste 20 weken voor vervaldag aanvragen. België heeft ook 4 weken om de aanvraag te behandelen. Het Letse certificaat zou 5 jaar geldig zijn.
Ben je te laat voor vermindering aan bron dan wordt die verworpen. Ze kunnen dan die voor terugbetaling aanvragen. Maar die zou betalend zijn. Vraag dus optijd uw nieuw Belgisch attest aan voor de volgende vervaldag.
LOL update: https://www.mintos.com/en/lending-companies/#overview
Vraag aan de Belgische fiscus maar een heleboel woonplaatsattesten aan voor elk land waar een lener gevestigd is. De leners zijn gevestigd in Spanje, Mexico, Letland, Italië, Roemenië enz. Zie link lending companies bij mintos. Per lending company heb je een attest nodig. Veel plezier.
Tip leen nog enkel maar aan Belgische! Dan ben je er met 30% rv vanaf. Zonder houd je bijna niets meer over. Bvb Mexico. Bronbelasting Mexico naar Letland, dan Letse bronbelasting en dan uiteindelijk de Belgische RV. Terwijl je note normaal rechtstreeks tussen Mexico (land uitgever) en België (land eindbegunstigde) is. Zoek eerst maar op of België met al die landen een DBV heeft.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 27 april 2022, 17:39, 2 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb die paperassen rompslomp een aantal jaren geleden 1 keer gedaan voor 4 lending companies van ViaInvest, dat was toen de enige waar daar iets over gezegd werd (ik vermoed ook de enige die de dingen toen al correct wou doen).
Sindsdien heb ik dat niet meer gedaan, dan is het maar wat minder rendement.
Ik denk dat het vooral afhangt van de hoogte van het bedrag dat je investeert of het de moeite is.
Sindsdien heb ik dat niet meer gedaan, dan is het maar wat minder rendement.
Ik denk dat het vooral afhangt van de hoogte van het bedrag dat je investeert of het de moeite is.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Update ter info ...EarthNvstr1 schreef: ↑14 maart 2022, 14:57Update:
10 verzekerde dossiers, gestart (ondertussen reeds 3/10 geïnvesteerd), schatting volledig geïnvesteerd juni 2022
50 niet-verzekerde dossiers, gestart, schatting volledig geïnvesteerd maart 2023
Zo was het begonnen iets meer dan 4 maanden geleden:
EarthNvstr1 schreef: ↑9 november 2021, 11:01 Alé... Look&Fin Premium geactiveerd.
10 verzekerde dossiers, wachtlijst plaats 208
50 niet-verzekerde dossiers, wachtlijst plaats 159
Eind maart heb ik het plan voor verzekerde dossiers (A/A+) onhold gezet tot eind april. Het plan voor niet-verzekerde dossiers is blijven doorlopen.
Ondertussen is het plan voor verzekerde dossiers dus terug actief en ziet mijn Premium plan er nu als volgt uit:
10 verzekerde dossiers, 5/10 geïnvesteerd, schatting volledig geïnvesteerd juli 2022 (een maand later dus, logischerwijs)
50 niet-verzekerde dossiers, 9/50 geïnvesteerd, schatting volledig geïnvesteerd nog steeds maart 2023
Mensen, ik ben echt een leek op vlak van belastingen, financien etc. Maar altijd bereid om bij te leren.
Maar klop volgende redenering?
Indien Mintos overschakelt naar notes:
Ze heffen 20% belastingen. Dus stel dat ik 100 euro interesten ontvang. Gaat mintos 20 % afhouden dat naar Letse staat gaat, schiet nog 80 euro over. Die 80 euro geef ik in in belastingsbrief en daar heft belgie 30% op. dus 24 euro.
Schiet over: 56 euro.
Stel ik vraag dat fiscaal woonattest aan voor belgie - Leland. Ik vraag dat aan, bezorg dat aan juiste instanties en alles is in orde, op tijd etc...
Dan mag letland maar 10% bronbelasting heffen (als ik het goed voor heb).
Dus op 100 euro houden ze 10 euro af. Schiet 90 euro over. Dat geef ik aan in belastingen belgie en die houden 30 % af. Dus nog eens 27 euro. Schiet over: 63 euro.
Of vergeet ik nog iets?
Maar klop volgende redenering?
Indien Mintos overschakelt naar notes:
Ze heffen 20% belastingen. Dus stel dat ik 100 euro interesten ontvang. Gaat mintos 20 % afhouden dat naar Letse staat gaat, schiet nog 80 euro over. Die 80 euro geef ik in in belastingsbrief en daar heft belgie 30% op. dus 24 euro.
Schiet over: 56 euro.
Stel ik vraag dat fiscaal woonattest aan voor belgie - Leland. Ik vraag dat aan, bezorg dat aan juiste instanties en alles is in orde, op tijd etc...
Dan mag letland maar 10% bronbelasting heffen (als ik het goed voor heb).
Dus op 100 euro houden ze 10 euro af. Schiet 90 euro over. Dat geef ik aan in belastingen belgie en die houden 30 % af. Dus nog eens 27 euro. Schiet over: 63 euro.
Of vergeet ik nog iets?