P2P Lending
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: P2P Lending
Momenteel:EarthNvstr1 schreef: ↑10 september 2022, 12:46 Heb nog 2 keer mijn plan voor verzekerde dossiers (A/A+) onhold gezet.
Zoals verwacht (doordat ze max 10 dossiers toelaten) liep dat plan te snel voor mijn cash-flow.
Momenteel:
10 verzekerde dossiers, 10/10 geïnvesteerd
50 niet-verzekerde dossiers, 22/50 geïnvesteerd, schatting volledig geïnvesteerd een maand opgeschoven naar april 2023
Daarnaast ook los van het plan manueel ingeschreven op 11 A "boosted" dossiers.
Daardoor bestaat de port nu uit 43 dossiers. Tegen mid 2023 zou dat rond 80 moeten zitten.
Af en toe heeft een dossier 7 dagen betalingsachterstand en heel af en toe aanmaning. Momenteel geen enkele achterstand.
2 dossiers waarop werd ingeschreven werden gecancelled (wegens niet voldaan aan opschortende voorwaarden.
Gewogen gemiddelde rentevoet 4,10% netto.
8 premium A+/A dossiers (2 van de 10 reeds volledig terugbetaald)
31 premium B+/B/C+/C dossiers (31/50 geïnvesteerd, schatting volledig geïnvesteerd opgeschoven naar september 2023)
17 losse A+/A dossiers
totaal: 56 dossiers
5 dossiers aanmaning (4 A FR, 1 C FR)
1 dossier invordering (1 A FR)
Het premium plan voor B+/B/C+/C dossiers (Balanced & Dynamic) loopt dus trager dan voorzien.
Gewogen gemiddelde rentevoet 4,31% netto momenteel.EarthNvstr1 schreef: ↑14 maart 2022, 14:57 50 niet-verzekerde dossiers, gestart, schatting volledig geïnvesteerd maart 2023
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik heb een portefeuille van 35 leningen verdeeld over 6 Belgische platformen. In het begin vooral L&F, maar qua diversificatie trekt dat op niks, 90% vastgoed, waarvan dan 75% in Frankrijk. Ik heb er een aantal maar ben er mee gestopt, wegens geen voeling mee. Qua betalingen loopt dat niet altijd goed, er is misschien wel een reden waarom de Fransen (waar veel crowdleningsplatformen zijn) hier komen ontlenen…
Nu meer dossiers op WinWinner, dikwijls sympatieke projecten, lokaal, dus veel tastbaarder. Soms krijg je zelfs producten toegestuurd van de bedrijfjes waarin je investeert.
Ik zit nu op een gemiddeld rendement van 5,65% netto
Nu meer dossiers op WinWinner, dikwijls sympatieke projecten, lokaal, dus veel tastbaarder. Soms krijg je zelfs producten toegestuurd van de bedrijfjes waarin je investeert.
Ik zit nu op een gemiddeld rendement van 5,65% netto
Het valt me inderdaad ook op dat L&F bijna 7à8/10 projecten in Frankrijk op zich neemt.Hector2005 schreef: ↑3 mei 2023, 21:08 In het begin vooral L&F, maar qua diversificatie trekt dat op niks, 90% vastgoed, waarvan dan 75% in Frankrijk. Ik heb er een aantal maar ben er mee gestopt, wegens geen voeling mee. Qua betalingen loopt dat niet altijd goed, er is misschien wel een reden waarom de Fransen (waar veel crowdleningsplatformen zijn) hier komen ontlenen…
Ik stelde me die vraag al bij mezelf, wat komen die Fransen hier in Brussel hun projecten financieren...
Kan natuurlijk ook zijn dat L&F hun netwerk meer in Frankrijk bevindt, ging hun die vraag wel eens stellen.
het komt inderdaad bijna altijd op vastgoed neer ook.
Ecconova meer dan alleen maar vastgoed mogelijk, maar daar is het stil in projecten momenteel.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
L&F zijn franstaligen dacht ik en ze hebben ook een team in Frankrijk.
Recent zijn ze ook begonnen met NL en LU (ik veronderstel voorlopig vanuit het BE team, vermoedelijk zullen ze een NL team oprichten als dat ooit substantiëel wordt)
Misschien is die (substantiële) aanwezigheid in Frankrijk een goede zaak, België alleen is mogelijks te beperkt.
Maar inderdaad veel vastgoed bij L&F.
Dat heeft natuurlijk ook voordelen qua onderpand tegenover een "mooi project" financieren zonder enig onderpand.
Misschien is het grote aantal vastgoed dossiers gewoon het gevolg van een goede screening ?
Bij mij is het aandeel vastgoed zo'n 80% en het aandeel Frankrijk zo'n 60%.
Je kan dit naar keuze wat bëïnvloeden door iets minder op vastgoed en/of Franse dossiers in te schrijven.
Recent zijn ze ook begonnen met NL en LU (ik veronderstel voorlopig vanuit het BE team, vermoedelijk zullen ze een NL team oprichten als dat ooit substantiëel wordt)
Misschien is die (substantiële) aanwezigheid in Frankrijk een goede zaak, België alleen is mogelijks te beperkt.
Maar inderdaad veel vastgoed bij L&F.
Dat heeft natuurlijk ook voordelen qua onderpand tegenover een "mooi project" financieren zonder enig onderpand.
Misschien is het grote aantal vastgoed dossiers gewoon het gevolg van een goede screening ?
Bij mij is het aandeel vastgoed zo'n 80% en het aandeel Frankrijk zo'n 60%.
Je kan dit naar keuze wat bëïnvloeden door iets minder op vastgoed en/of Franse dossiers in te schrijven.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 4 mei 2023, 19:49, 5 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Niet alleen momenteel lijkt mij.
Over de laatste 6 jaar komen ze gemiddeld aan een 5-tal projecten per jaar voor Vlaamse investeerders.
Ik kan aannemen dat alle begin moeilijk is en dat de laatste jaren het iets meer dan 5 per jaar is, maar dan nog.
Dat is misschien ok voor iemand die elk dossier wil uitpluizen ipv zoveel mogelijk te spreiden, maar dus niet voor mij.
Hun model lijkt mij ook niet zo doordacht.
De minimum investering is bv. 50 EUR, maar je moet wel 15 EUR inschrijfkosten betalen.
Dan schiet er van die mooi ogende rendementen niet veel meer over.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 4 mei 2023, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
"97,5% van alle investeringen worden netjes terugbetaald" => default rate van 2,5% dus
2 types leningen:
https://help.winwinner.be/nl/article/cr ... ng-gdcvd6/
Voor mij valt Winwinlening dan al af wegens te hoge minimum investering en te lange looptijd.
Dus dan blijven enkel de "crowdleningen" over en dan:
https://help.winwinner.be/nl/article/ho ... en-a7hzwd/
"Maak zelf een beoordeling van de risico's van het project." => dat verwacht ik van het platform
En dergelijke toestanden vind ik ook niet vertrouwenswekkend:
https://help.winwinner.be/nl/article/wa ... en-nhjd0n/
Wat zijn de 4 andere naast L&F en WinWinner ?Hector2005 schreef: ↑3 mei 2023, 21:08 Ik heb een portefeuille van 35 leningen verdeeld over 6 Belgische platformen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Beebonds, een 7-tal, ook vooral vastgoed, maar vooral in België
Bolero, 4 dossiers, van hondenijsjes tot duurzame warmte
Lita, 3-tal (biogas-, zeilvrachtschepen, waterkrachtproject)
Ecconova, 1 dossier
Het klopt dat bij L&F een deel van de dosiers hypothecair gedekt zijn, maar ga ze maar uitwinnen in Frankrijk bij wanbetaling, het is in België al zo’n procedure (ik zit zelf in de banksector), maar bon, het is allemaal personlijk, mij gaat het meer om de nabijheid. Het interesseert me niet (meer) dat bedrijf X in het centrum van Marseille een gebouw koopt om het te renoveren en terug te verkopen met winst. Maar bv dat een pand in Hasselt wordt gerenoveerd om er een brouwerijcafé van te maken dan weer wel, dan kan ik daar ook eens iets gaan drinken en dan kan denken ‘awel, hier heb ik aan bij gedragen’ . Maar ze moeten mij wel terugbetalen zoals afgesproken natuurlijk .
Bij Ecconova vragen ze inderdaad 15 euro administratiekosten, maar zeker niet altijd (bij Lita ook trouwens), wat aan je rendement vreet.
Tot nu heb ik nog geen ‘schadegeval’, alhoewel er eentje (bij L&F, vastgoed in Frankrijk, hypothecair gewaarborgd ) is waar de betalingen stroef lopen. Ik ben curieus hoe het verder loopt, ik zal hierover nog wel posten.
Bolero, 4 dossiers, van hondenijsjes tot duurzame warmte
Lita, 3-tal (biogas-, zeilvrachtschepen, waterkrachtproject)
Ecconova, 1 dossier
Het klopt dat bij L&F een deel van de dosiers hypothecair gedekt zijn, maar ga ze maar uitwinnen in Frankrijk bij wanbetaling, het is in België al zo’n procedure (ik zit zelf in de banksector), maar bon, het is allemaal personlijk, mij gaat het meer om de nabijheid. Het interesseert me niet (meer) dat bedrijf X in het centrum van Marseille een gebouw koopt om het te renoveren en terug te verkopen met winst. Maar bv dat een pand in Hasselt wordt gerenoveerd om er een brouwerijcafé van te maken dan weer wel, dan kan ik daar ook eens iets gaan drinken en dan kan denken ‘awel, hier heb ik aan bij gedragen’ . Maar ze moeten mij wel terugbetalen zoals afgesproken natuurlijk .
Bij Ecconova vragen ze inderdaad 15 euro administratiekosten, maar zeker niet altijd (bij Lita ook trouwens), wat aan je rendement vreet.
Tot nu heb ik nog geen ‘schadegeval’, alhoewel er eentje (bij L&F, vastgoed in Frankrijk, hypothecair gewaarborgd ) is waar de betalingen stroef lopen. Ik ben curieus hoe het verder loopt, ik zal hierover nog wel posten.
Dat moet je op elk platform doen. Men geeft wel aan dat projecten gescreend worden, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze risicoloos zijn.EarthNvstr1 schreef: ↑4 mei 2023, 19:46 "Maak zelf een beoordeling van de risico's van het project." => dat verwacht ik van het platform
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wie heeft het over risicoloos ?pmu schreef: ↑5 mei 2023, 00:16Dat moet je op elk platform doen. Men geeft wel aan dat projecten gescreend worden, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze risicoloos zijn.EarthNvstr1 schreef: ↑4 mei 2023, 19:46 "Maak zelf een beoordeling van de risico's van het project." => dat verwacht ik van het platform
Een screening om de brol eruit te houden is het minste.
Klopt, verhoudingsgewijs klopt er iets niet met die 15€ t.o.v. je investering (hoe klein ze ook is)EarthNvstr1 schreef: ↑4 mei 2023, 19:15
Hun model lijkt mij ook niet zo doordacht.
De minimum investering is bv. 50 EUR, maar je moet wel 15 EUR inschrijfkosten betalen.
Dan schiet er van die mooi ogende rendementen niet veel meer over.
Maar het wordt ook niet altijd toegepast heb ik gemerkt, heb er op 3 ingetekend. 2kostenvrij. één van de laatste van de laadpalen was 15€ er bij
Mijn port is, naar mijn idee, compleet met uitzondering van P2P lending.
Om die reden heb ik vandaag een account aangemaakt op Mozzeno. Maar ik ga deze vermoedelijk weer onmiddellijk sluiten wegens een slecht gevoel wat betreft beveiliging.
Er is geen 2FA mogelijkheid en ik heb zowel mijn mail adres als identiteit niet moeten bevestigen?
Een site waar ik geld aan toe vertrouw, zie ik liever wat veiliger.
Hoe zit het met de andere platformen?
Om die reden heb ik vandaag een account aangemaakt op Mozzeno. Maar ik ga deze vermoedelijk weer onmiddellijk sluiten wegens een slecht gevoel wat betreft beveiliging.
Er is geen 2FA mogelijkheid en ik heb zowel mijn mail adres als identiteit niet moeten bevestigen?
Een site waar ik geld aan toe vertrouw, zie ik liever wat veiliger.
Hoe zit het met de andere platformen?
Niemand dat zich hier zorgen om maakt?
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik ben al enkele jaren bij Lookandfin. Ik was tevreden, nog geen echte wanbetalingen, maar zie steeds meer vertragingen. Ik vind het ook niet consequent dat ze hierbij geen extra intresten proberen af te dwingen, er is een dossier dat via gerechtelijke weg op de lange baan is geschoven en waarbij de looptijd jaren ver is gespreid (Setic), en dan nog is er elke jaar een vertraging van een maand, dit is een extra gratis rente waar de lener zomaar mee weg komt. Ik heb de indruk dat ze steeds meer dossiers aannemen, maar dat de opvolging eronder gaat lijden. Ik ga in ieder geval niet meer intekenen, zekere niet nu er vastrentende alternatieven zijn.
Ik kan dat alleen maar beamen. Andere bemerking in veel recente dossiers: je moet meteen overschrijven terwijl de opschortende voorwaarden soms weken blijven aanslepen, waarvoor je ook geen rente krijgt. En als je 'pech' hebt wordt dat dossier dan na 6 maand vervroegd afgelost wat het totaalrendement ook niet ten goede komt. Nee voorlopig ook geen Lookandfin meer voor mijConstant40 schreef: ↑19 juni 2023, 21:18 Ik ben al enkele jaren bij Lookandfin. Ik was tevreden, nog geen echte wanbetalingen, maar zie steeds meer vertragingen. Ik vind het ook niet consequent dat ze hierbij geen extra intresten proberen af te dwingen, er is een dossier dat via gerechtelijke weg op de lange baan is geschoven en waarbij de looptijd jaren ver is gespreid (Setic), en dan nog is er elke jaar een vertraging van een maand, dit is een extra gratis rente waar de lener zomaar mee weg komt. Ik heb de indruk dat ze steeds meer dossiers aannemen, maar dat de opvolging eronder gaat lijden. Ik ga in ieder geval niet meer intekenen, zekere niet nu er vastrentende alternatieven zijn.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb de indruk dat ze de laatste tijd vooral dossiers met verzekering (A+) aanbieden.Constant40 schreef: ↑19 juni 2023, 21:18 Ik heb de indruk dat ze steeds meer dossiers aannemen, maar dat de opvolging eronder gaat lijden.