P2P Lending
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: P2P Lending
Er is wel wat cash drag idd.
Daar moet je gewoon rekening mee houden in je totaal rendement.
Liever een vervroegde aflossing dan een wanbetaling of default.
Mailtje van Mozzeno: verhoging rentes met 1% op nieuwe notes.
Voor de verzekerde notes wordt dit gemiddeld 5,5% bruto.
Als je je op de lange looptijden focust kan je 6% bruto halen intussen, daar ben ik tevreden mee.
Voor de verzekerde notes wordt dit gemiddeld 5,5% bruto.
Als je je op de lange looptijden focust kan je 6% bruto halen intussen, daar ben ik tevreden mee.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Enige nuance: die 1% verhoging is bruto en wellicht op de langere looptijden.
mozzeno houdt ook nu weer rekening met de evolutie van de markttendensen en heeft opnieuw de rente op zijn leningen verhoogd.
Voor u, als lid van onze community van investeerders, is dat uitstekend nieuws. De nieuwe series van Notes die beschikbaar zijn voor investering zien hun bruto potentieel rendement immers met 1% stijgen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Momenteel:EarthNvstr1 schreef: ↑30 april 2023, 12:51 Momenteel:
8 premium A+/A dossiers (2 van de 10 reeds volledig terugbetaald)
31 premium B+/B/C+/C dossiers (31/50 geïnvesteerd, schatting volledig geïnvesteerd opgeschoven naar september 2023)
17 losse A+/A dossiers
totaal: 56 dossiers
5 dossiers aanmaning (4 A FR, 1 C FR)
1 dossier invordering (1 A FR)
Gewogen gemiddelde rentevoet 4,31% netto momenteel.
8 premium A+/A dossiers (10/10 geïnvesteerd, 2 volledig terugbetaald)
32 premium B+/B/C+/C dossiers (35/50 geïnvesteerd, 3 volledig terugbetaald)
15 losse A+ dossiers
16 losse A dossiers (7 A dossiers volledig terugbetaald)
totaal: 71 dossiers
1 dossier aanmaning (1 A FR)
2 dossiers invordering (2 A FR)
Voor het premium plan geven ze geen inschatting meer tegen wanneer het plan volledig geïnvesteerd zou zijn.
Gewogen gemiddelde rentevoet 4,08% netto momenteel. (iets lager door meer op A+ in te schrijven)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Momenteel:
7 premium A+/A dossiers (10/10 geïnvesteerd, 3 volledig terugbetaald)
38 premium B+/B/C+/C dossiers (41/50 geïnvesteerd, 3 volledig terugbetaald)
14 losse A+ dossiers
16 losse A dossiers (8 A dossiers volledig terugbetaald)
totaal: 75 dossiers
5 dossiers aanmaning (1 A+ FR, 3 A FR, 1 C FR)
3 dossiers invordering (3 A FR)
Premium plan "Balanced & Dynamic" staat nu op 41/50, traag maar gestaag dus, veel trager dan ze initiëel "voorzien" hadden.
Gewogen gemiddelde rentevoet (zonder wanbetalingen) 4,19% netto momenteel.
Dat is voor de "notes" zo, maar hoe zit het met de "Fractional bonds" vertaald als obligaties? Hetzelfde? Gewoon de winstens na bronbelasting aangeven? Of werkt dat ander voor "fractional bonds" ? Want ik lees nu zaken over beurstaks enzo op site fiscus.EarthNvstr1 schreef: ↑7 maart 2023, 09:22- rekening aangeven bij NBB-CAPGijsDaneels schreef: ↑6 maart 2023, 23:49 Vraagje ivm belastingsaangifte voor platforms zoals Mintos en iuvo-group.
- melden land(en) van buitenlandse rekening(en) in personenbelasting vak XIII-A
- intresten (na evenutele bronbelasting) aangeven in personenbelasting code 1444/2444 (tax reports als bijlage)
https://www.mintos.com/en/bonds/invest/
En de ETF's die je kan aankopen via Mintos... dat lijkt me een te ingewikkeld kluwen voor belastingen (na wat opzoeken), tenzij iemand dat hier eenvoudig kan uitleggen. ETF's blijf ik voorlopig van af dan.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Tja, beetje grijze zone vrees ik.Lanius schreef: ↑29 december 2023, 11:37 Dat is voor de "notes" zo, maar hoe zit het met de "Fractional bonds" vertaald als obligaties? Hetzelfde? Gewoon de winstens na bronbelasting aangeven? Of werkt dat ander voor "fractional bonds" ? Want ik lees nu zaken over beurstaks enzo op site fiscus.
https://www.mintos.com/en/bonds/invest/
En de ETF's die je kan aankopen via Mintos... dat lijkt me een te ingewikkeld kluwen voor belastingen (na wat opzoeken), tenzij iemand dat hier eenvoudig kan uitleggen. ETF's blijf ik voorlopig van af dan.
Mintos is niet de enige met die fractional dingen, dus dat zou allemaal op dezelfde manier moeten.
Technisch gezien doe je eigenlijk geen beurs transactie veronderstel ik, dus zou TOB ook niet van toepassing zijn, maar of de fiscus dat ook zo ziet, is maar de vraag.
Nu goed, ik moet geen bonds of ETFs van Mintos (of andere dergelijke platformen) hebben, dus maakt mij niet uit hoe het zou moeten.
Ik ben daar trouwens gegaan voor P2P lending. Met hun recente moves ben ik eerder geneigd om er op te stappen.
ok, merci.
De etf's laat ik links liggen, denk ook dat ik daar beter ben met een broker en meer keuze.
Die Bonds, tja, die eleving bonds hebben nu bv hogere rente dan de notes. Dus ik had er al gekocht, dacht pas achteraf aan de fiscus.
De etf's laat ik links liggen, denk ook dat ik daar beter ben met een broker en meer keuze.
Die Bonds, tja, die eleving bonds hebben nu bv hogere rente dan de notes. Dus ik had er al gekocht, dacht pas achteraf aan de fiscus.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Eleving is trouwens één van hun gootste loan originators. Van belangenvermenging gesproken.
Dat zijn dus de dingen waar ik al voor vreesde dat er zou gebeuren met hun "verbreding van het product aanbod".
Ik hoef niet het onderste uit de kan.
-
- Newbie
- Contacteer:
Heb hier het gehele forum doorlezen en als Belg betaal je dus 30% RV door het aan te geven aan de belastingen, maar hoe houdt bv RoboCash of Esketit de andere bronbelasting in? We krijgen de 11 of 12% in ons account, we geven vullen onze belastingsbrief correct in voor de 30%, maar ik zie die 20% nergens afgetrokken worden...?
-
- Newbie
- Contacteer:
Heb hier het gehele forum doorlezen en als Belg betaal je dus 30% RV door het aan te geven aan de belastingen, maar hoe houdt bv RoboCash of Esketit de andere bronbelasting in? We krijgen de 11 of 12% in ons account, we geven vullen onze belastingsbrief correct in voor de 30%, maar ik zie die 20% nergens afgetrokken worden...?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je betaalt 30% RV in België op het intrest bedrag na aftrek van de eventuele bronbelasting.Laurens2601 schreef: ↑5 april 2024, 15:07 Heb hier het gehele forum doorlezen en als Belg betaal je dus 30% RV door het aan te geven aan de belastingen, maar hoe houdt bv RoboCash of Esketit de andere bronbelasting in? We krijgen de 11 of 12% in ons account, we geven vullen onze belastingsbrief correct in voor de 30%, maar ik zie die 20% nergens afgetrokken worden...?
Het kan zijn dat bepaalde platformen het niet zo nauw nemen met (bron)belasting.
Specifiek RoboCash of Esketit weet/ken ik niet.
-
- Newbie
- Contacteer:
Bedankt! Wel een bummer in vgl met NL waar ze blijkbaar geen belasting betalen. En als er effectief nog eens bronbelasting afgaat is het amper nog de moeite met spaarrekeningen die 2,8-3% opbrengen...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Rechtstreeks op dit ene ding dan bedoel je wellicht.Laurens2601 schreef: ↑8 april 2024, 22:53 Wel een bummer in vgl met NL waar ze blijkbaar geen belasting betalen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Haha ja idd