P2P Lending
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: P2P Lending
Ja, dat kan/doe ik ... ;-)
Staat in het YTD topic bij P2P-BE maar dat is wel samen met Mozzeno.
Wat bedoel je daarmee ?
.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 17 juni 2024, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Wel, in de financiële wereld worden uitataande leningen waarvan men minder zekerheid heeft dat ze zullen terugbetaald op een zeker manier "afgewaardeerd".
Hoe dat hier zou kunnen gaan heb ik geen idee.
Het zou iets kunnen zijn in de aard van: van de dossiers die in aanmaning gaan gaat er gemiddeld 8%. Ik heb 10 dossiers in aanmaning dus ik kan verwachten dat er eentje niet zal terugbetaling. Dus ik tel die niet mee in de huidige waarde van de portefeuille.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
En wat van in het begin?EarthNvstr1 schreef: ↑17 juni 2024, 16:09Ja, dat kan/doe ik ... ;-)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ok.B7H4long schreef: ↑17 juni 2024, 17:09Wel, in de financiële wereld worden uitataande leningen waarvan men minder zekerheid heeft dat ze zullen terugbetaald op een zeker manier "afgewaardeerd".
Hoe dat hier zou kunnen gaan heb ik geen idee.
Het zou iets kunnen zijn in de aard van: van de dossiers die in aanmaning gaan gaat er gemiddeld 8%. Ik heb 10 dossiers in aanmaning dus ik kan verwachten dat er eentje niet zal terugbetaling. Dus ik tel die niet mee in de huidige waarde van de portefeuille.
Ik denk dat zelfs Look&Fin daar geen realistische statistics van heeft.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat bedoel je met "van in het begin" ?B7H4long schreef: ↑17 juni 2024, 17:16En wat van in het begin?EarthNvstr1 schreef: ↑17 juni 2024, 16:09
Ja, dat kan/doe ik ... ;-)
Dit eventueel: wat-is-uw-ytd-t22712-2235.html#p602129
YTD quarterly: wat-is-uw-ytd-t22712-2280.html#p612398 (next update in 2 weeks ...)
Wel eigenlijk onafhankelijk van de jaren. Alsof de p2p een adzonderlijle portefeuille zijn. Een enkele Xirr() met alle datums van overschrijving in beide richtingen en de huidige stand.EarthNvstr1 schreef: ↑17 juni 2024, 17:32Wat bedoel je met "van in het begin" ?
Dit eventueel: wat-is-uw-ytd-t22712-2235.html#p602129
YTD quarterly: wat-is-uw-ytd-t22712-2280.html#p612398 (next update in 2 weeks ...)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Eind 2023 was de XIRR op 5 jaar 2,81% en op 3 jaar 2,92% voor de P2P-BE port, als 't dat is wat je bedoelt. Maar is dus Mozzeno+Look&Fin en Look&Fin is pas gestart in 2022.
Inderdaad, zoiets.EarthNvstr1 schreef: ↑17 juni 2024, 19:21Eind 2023 was de XIRR op 5 jaar 2,81% en op 3 jaar 2,92% voor de P2P-BE port, als 't dat is wat je bedoelt. Maar is dus Mozzeno+Look&Fin en Look&Fin is pas gestart in 2022.
Wat ik daar uit leer is dat, als je rekening houdt met de echte cashflows, dat P2P gelijkaardig was aan bedrijfsobligaties en maar marginaal beter dan zero-coupon staatsobligaties'; en dit met een hoger risico van terugbetaling van het geïnvesteerde kapitaal.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik ga je wat dat betreft niet tegenspreken.B7H4long schreef: ↑17 juni 2024, 19:43Inderdaad, zoiets.EarthNvstr1 schreef: ↑17 juni 2024, 19:21
Eind 2023 was de XIRR op 5 jaar 2,81% en op 3 jaar 2,92% voor de P2P-BE port, als 't dat is wat je bedoelt. Maar is dus Mozzeno+Look&Fin en Look&Fin is pas gestart in 2022.
Wat ik daar uit leer is dat, als je rekening houdt met de echte cashflows, dat P2P gelijkaardig was aan bedrijfsobligaties en maar marginaal beter dan zero-coupon staatsobligaties'; en dit met een hoger risico van terugbetaling van het geïnvesteerde kapitaal.
Mogelijks trek je echter nogal snel conclusies op basis van zeer sumiere info.
En ik ben toch wel blij dat het in P2P-lending zat ipv in een obligatiefonds toen de rentes opeens begonnen te stijgen.
Dat was dan ook de voornaamste reden (naast een beter rendement dan een spaarboekje) ... ik wou toen per se niet in een olbigatiefonds beleggen.