Pandora: fabrikant en verkoper van juwelen
TIP
Re: Pandora: fabrikant en verkoper van juwelen
Fair warning, en ga gerust terugkijken: toen ik ze kocht aan circa 600 DKK waren ze optisch ook goedkoop. K/W van 12 en FCF yield van 8%. En nu zijn ze amper goedkoper terwijl de koers wel met 55% is gedaald. Probleem is dat de faire waarde gedaald is richting koers i.p.v. de koers gestegen richting faire waarde. Toen was het een dikke value trap. Nu? Geen idee. Maar pas toch maar op met brick and mortar retail.
Trading update bevestigt de jaarprognoses. Verbetering in like for like bevestigt de effectiviteit van hun NOW-programma volgens het management. Volledige resultaten dus op 4 februari. Vandaag alvast 12% hoger. Had ik maar...
Als het morgen niet opnieuw zo omhoog schiet koop ik nog wat bij.
Edit: positie nog wat uitgebreid aan DKK 338, gemiddelde ~DKK 300. Benieuwd waar dit heen gaat.

Edit: positie nog wat uitgebreid aan DKK 338, gemiddelde ~DKK 300. Benieuwd waar dit heen gaat.
Vakantie, dus slechts met een half oog doorgelezen bij de koffie. Wat mij vooral interesseert:
"Pandora generated free cash flow of DKK
5,075 million in 2019 (excluding IFRS 16
i.e. including lease payments) compared
with DKK 5,558 million in 2018. Including
IFRS 16, the free cash flow was DKK 6,213
million, corresponding to a cash conver-
sion of 162%."
DKK 3 miljard cash return aan aandeelhouders in 2020. Een nieuw inkoopprogramma van 2,1 miljard en een dividend van DKK 9 per aandeel. Het interimdividend wordt blijkbaar geschrapt. Vorig jaar werd nog 4 miljard uitgekeerd, in 2018 was dat 5,9 miljard. Lichtjes verontrustend, al hebben ze wel door waar de prioriteit ligt. Aan dit tempo aandelen blijven inkopen is een no brainer.
In maart 2021 zal het aantal uitstaande aandelen, grof gerekend, gedaald zijn tot 86mio (tov 100mio vandaag). Bij een onveranderde waardering impliceert dat een koers van DKK 407 per aandeel.
Koers daalt tot 4% op een groene beurs. FCF yield van 15%.
https://pandoragroup.com/investor/news- ... l?id=23556
"Pandora generated free cash flow of DKK
5,075 million in 2019 (excluding IFRS 16
i.e. including lease payments) compared
with DKK 5,558 million in 2018. Including
IFRS 16, the free cash flow was DKK 6,213
million, corresponding to a cash conver-
sion of 162%."
DKK 3 miljard cash return aan aandeelhouders in 2020. Een nieuw inkoopprogramma van 2,1 miljard en een dividend van DKK 9 per aandeel. Het interimdividend wordt blijkbaar geschrapt. Vorig jaar werd nog 4 miljard uitgekeerd, in 2018 was dat 5,9 miljard. Lichtjes verontrustend, al hebben ze wel door waar de prioriteit ligt. Aan dit tempo aandelen blijven inkopen is een no brainer.
In maart 2021 zal het aantal uitstaande aandelen, grof gerekend, gedaald zijn tot 86mio (tov 100mio vandaag). Bij een onveranderde waardering impliceert dat een koers van DKK 407 per aandeel.
Koers daalt tot 4% op een groene beurs. FCF yield van 15%.
https://pandoragroup.com/investor/news- ... l?id=23556
Hoge goudprijs drukt juwelenverkoop (vooral in Azië)
https://www.tijd.be/markten-live/live-b ... tml#723168
https://www.tijd.be/markten-live/live-b ... tml#723168
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Nostalgisch momentje zonet. Kwam per toeval nog eens op Pandora uit, staat zowaar op een ATH
+17% YTD en +73% 1Y, +200% sinds bodem 2022, +430% sinds maart 2020.
Opvallend toch voor een aandeel dat lang een dikke value trap is geweest. Lees maar eens een paar pagina's terug! One in a million, maar soms valt er dus toch nog te winnen met value. Mijn geld staat op Norcros om zo'n Pandora-scenario nog eens te herhalen.
De huidige koers is iets hoger dan het koersdoel dat gpv1 al in 2019 berekende.

+17% YTD en +73% 1Y, +200% sinds bodem 2022, +430% sinds maart 2020.
Opvallend toch voor een aandeel dat lang een dikke value trap is geweest. Lees maar eens een paar pagina's terug! One in a million, maar soms valt er dus toch nog te winnen met value. Mijn geld staat op Norcros om zo'n Pandora-scenario nog eens te herhalen.
De huidige koers is iets hoger dan het koersdoel dat gpv1 al in 2019 berekende.
Spaargids hall of fame dit.gpv1 schreef: ↑15 mei 2019, 15:03 DKK 249,10
Koers inmiddels gedaald tot het niveau van oktober 2013.
Ik zou hier een faire waarde van DKK 991 / aandeel hanteren, gebaseerd op een vrije kasstroom van DKK 5 miljard x 19,5 / 98,4 mio uitstaande aandelen op dit moment. Aandeel lijkt enorm te lijden onder de dalende organische omzetevolutie.
Laatst gewijzigd door Rise op 12 februari 2024, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kan toch niet in een Hall of fame met een naam als "anonymous". Wie was/is anonymous38476?
Pandora in de hall of fame, ik niet 
Even aangepast dan hehe
Euh wat? Gewoon een average anoniempje ikke hoor

Even aangepast dan hehe
Euh wat? Gewoon een average anoniempje ikke hoor

Laatst gewijzigd door Rise op 12 februari 2024, 17:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik dacht jouw comment. Was ook maar een aanleiding om de naam te achterhalen
. Iemand als Aerolla weet dat bv. maar houdt het ook voor zich. Ach ja, nieuwsgierigheid ... 
-
- Jr. Member
- Contacteer:
@Rise
Ik zie Norcros ook wel - op termijn - een multibagger worden, maar meer dan maal 2 zie ik ze nu nog niet gaan. Hoe zie jij dat?
Pension deficit blijft een heet hangijzer waar ze eerst vanaf moeten denkik. Het trackrecord wordt wel steeds beter (en de kwaliteit van de bedrijven die ze overnemen) en denk dat het een ‘serial acquirer’ in wording is. Ik vind het een zalig bedrijf om in PF te hebben en niet ongerust over te hoeven zijn. Bij elke toekomstige recessie gaan ze alleen sterker uitkomen. Maar koersontwikkeling is wel zeer teleurstellend, waarbij het mgmt wat agressiever zou mogen zijn. Aandelen inkopen kan wonderen doen.
Ik zie Norcros ook wel - op termijn - een multibagger worden, maar meer dan maal 2 zie ik ze nu nog niet gaan. Hoe zie jij dat?
Pension deficit blijft een heet hangijzer waar ze eerst vanaf moeten denkik. Het trackrecord wordt wel steeds beter (en de kwaliteit van de bedrijven die ze overnemen) en denk dat het een ‘serial acquirer’ in wording is. Ik vind het een zalig bedrijf om in PF te hebben en niet ongerust over te hoeven zijn. Bij elke toekomstige recessie gaan ze alleen sterker uitkomen. Maar koersontwikkeling is wel zeer teleurstellend, waarbij het mgmt wat agressiever zou mogen zijn. Aandelen inkopen kan wonderen doen.
Het is UK, het is een smallcap, het is illiquide, ze zijn licht cyclisch en de resultaten worden nog gedrukt door de problemen in Zuid-Afrika. Sentiment zit overal dik tegen. Zoals je zegt denk ik dat vooral de afbouw van dat pension scheme de trigger voor een rerating zal zijn. Ivm 'pension deficit': het pension scheme zit met een netto surplus van GBP 15mio. Totale liabilities van dat scheme zijn idd groter dan de market cap, een significante blok aan het been, maar er dus geen sprake van deficit. Interview met management, vanaf 43:20 gaat het erover. Verwacht dus geen buyout door derde partij. Gewoon op de balans laten staan en met de leeftijd van die gepensioneerden lost dat probleem zichzelf op. https://youtu.be/NDj5-p4Fi38?si=ZOneJn9D0s_LA7NN
Bedrijfsmodel is me bekend en dat levert soms pareltjes op. In tegenstelling tot veel van zo'n bedrijven op de watchlist (Roper, Parker-Hannifin, Rollins, Constellation, Chemed, etc) is Norcros spotgoedkoop.
Management zegt dat dividenden betalen een prioriteit is, en dat is de voornaamste reden dat ik ze heb. De payout ratio is laag en ze kunnen nog flink groeien. De dividenden dus ook. Aandelen inkopen zou fantastisch zijn, maar MGMT geeft prioriteit aan dividendgroei en schuldreductie.
Dus ik ontvang gewoon mijn jaarlijks stijgend dividend en met een CAGR van 4% op de koers (uiterst conservatief) kom je al aan de gemiddelde return van een breed gespreide index. Ondertussen daalt het aantal pensioners elk jaar. Best case blijkt het binnen 10 jaar ook nog eens aan 25x de winst te handelen ipv 9x nu.
Bedrijfsmodel is me bekend en dat levert soms pareltjes op. In tegenstelling tot veel van zo'n bedrijven op de watchlist (Roper, Parker-Hannifin, Rollins, Constellation, Chemed, etc) is Norcros spotgoedkoop.
Management zegt dat dividenden betalen een prioriteit is, en dat is de voornaamste reden dat ik ze heb. De payout ratio is laag en ze kunnen nog flink groeien. De dividenden dus ook. Aandelen inkopen zou fantastisch zijn, maar MGMT geeft prioriteit aan dividendgroei en schuldreductie.
Dus ik ontvang gewoon mijn jaarlijks stijgend dividend en met een CAGR van 4% op de koers (uiterst conservatief) kom je al aan de gemiddelde return van een breed gespreide index. Ondertussen daalt het aantal pensioners elk jaar. Best case blijkt het binnen 10 jaar ook nog eens aan 25x de winst te handelen ipv 9x nu.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
De kwaliteit is wel niet zo groot als de bedrijven die je benoemt. De bruto marge van Rollins is +/- 55% waar dat van Norcros < 40% is. Met een operationele winstmarge van 22% vs <10% respectievelijk. Zij houden van hun omzet(groei) veel meer over om extra bedrijfjes over te nemen.
PE multiple van 25 lijkt me daarom wel ambitieus. Maar zou een welgekomen beloning van het wachten zijn. Als de overnames zich sneller zouden kunnen opvolgen, dan kan het bedrijf echt beginnen compounden in waarde. De sector en runway is ook groot zowel in de UK als buitenland. Dus veel herinvesteringsopportuniteiten.
PE multiple van 25 lijkt me daarom wel ambitieus. Maar zou een welgekomen beloning van het wachten zijn. Als de overnames zich sneller zouden kunnen opvolgen, dan kan het bedrijf echt beginnen compounden in waarde. De sector en runway is ook groot zowel in de UK als buitenland. Dus veel herinvesteringsopportuniteiten.
Is schaalvoordeel net niet een grote driver achter die hoge marges? Ik zie dat nog wel stijgen bij Norcros naarmate de verdere M&A op gang komt. Niet naar de niveaus van Rollins, maar die genieten dan ook een multiple van 44 ipv 25 
Misschien is het management op M&A vlak wel iets te voorzichtig. Ze positioneren zich wel goed door de schulden af te bouwen, maar verder gebeurt er weinig. Vanuit dat oogpunt ook vreemd dat ze die focus zo op dividenden leggen ipv retained earnings. Ze hebben ook lang aandelen aan 7% yield kunnen inkopen, scheelt op termijn wel wat cash en je kan ze weer uitgeven bij acquisities. Als we nu beiden eens met een mailtje naar IR proberen?

Misschien is het management op M&A vlak wel iets te voorzichtig. Ze positioneren zich wel goed door de schulden af te bouwen, maar verder gebeurt er weinig. Vanuit dat oogpunt ook vreemd dat ze die focus zo op dividenden leggen ipv retained earnings. Ze hebben ook lang aandelen aan 7% yield kunnen inkopen, scheelt op termijn wel wat cash en je kan ze weer uitgeven bij acquisities. Als we nu beiden eens met een mailtje naar IR proberen?