Pandora: fabrikant en verkoper van juwelen
TIP
Re: Pandora: fabrikant en verkoper van juwelen
Dat de groei afvlakt zou vooral een probleem zijn als Pandora gewaardeerd zou zijn als een k/w > 20 growth stock, quod non.
Die evolutie naar een 'full range' lijkt geen impact te hebben op ebitda-marge:
Je kan best eens door de laatste investor presentation gaan want ik ben gewoon aan't copy pasten.
Je kan best eens door de laatste investor presentation gaan want ik ben gewoon aan't copy pasten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
@Umi: bracelets zijn idd armbanden (al hoef je daar geen charm aan te hangen natuurlijk).
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
uiteraard, gij/ik spreken van afvlakken, maar de shorters denken wss aan een negatieve groei in de toekomst...jens_dev schreef: ↑2 februari 2018, 16:18 Dat de groei afvlakt zou vooral een probleem zijn als Pandora gewaardeerd zou zijn als een k/w > 20 growth stock, quod non.
MGMT denkt aan een 50/50 met gigantische groei van 'others',
shorters denken aan een 50/50 door een negatieve groei van de Bracelets/charms.
Heb de investor-day-presentatie een tijd terug eens bekeken, maar die was zo gigantisch dat ik het snel heb opgegeven
![Lips Sealed :-X](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/lipsrsealed.gif)
maar, zoals gezegd is er een veiligheidsmarge voor eventuele missers in de toekomst.
Short gaan vind ik zeer dom gezien de sterke balans, hoge marges & de veelbelovende nieuwe initiatieven. Maar voor long te gaan wacht ik nog wat cijfers af. (al kan je zo de trein missen natuurlijk)
Ik probeer hier gewoon wat tegengewicht te geven aan al dat positivisme
![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
Ik vraag me af of het negatieve sentiment bij Pandora ook niet deels te maken heeft met de negatieve ontwikkelingen bij concurrent Signet Jewelers (veel groter dan Pandora en de #1 in de US, Canada en UK). Signet noteert ook spotgoedkoop op basis van koers-vks-verhouding maar kent sinds 2016 een omzetdaling en de marges zijn ook veel kleiner dan bij Pandora.
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Ik heb deze week grote flarden van de webcast van de Capital Markets Day bekeken en het viel me op dat het management enorm veel vertrouwen heeft in de toekomst. Ze gaven eerlijk toe dat de de bedrijfsstructuur eigenlijk niet voorbereid was op de snelle groei van de voorbije jaren. Daardoor is het innovatieve, waar ze zo voor bekend waren, een beetje achter gebleven. Ze maakten telkens wel nieuwe collecties, maar er werd te veel verder gekauwd op bestaande zaken. Daarom hebben ze het creatieve team versterkt en ze verwachten ook heel veel van het gloednieuwe Innovation Centre waar meer dan 400 topmensen constant op zoek gaan naar nieuwe technieken, materialen, verbeteringen op vlak van efficiëntie, etc... Voor wat het waard is: de nieuwe designs kregen reeds enorm positieve commentaren op social media. De grootste respons die ze ooit gekregen hebben zeiden ze zelf.
De groei van de Charms vlakt inderdaad wat af. Maar als je ziet dat ze in 2017 200.000 charms en 40.000 bracelets per dag (!) verkochten is het ergens wel logisch dat de procentuele groei van de vorige jaren niet vol te houden is. De andere categorieën hebben ongeveer dezelfde marges en ze verwachten in de toekomst het meest van de Neckwear, omdat die categorie het dichtst bij de Wristwear ligt.
In de slotbemerkingen leek Peder Tuborgh inderdaad aan te sturen op een lager dividend en een verhoging van het aandelen inkoopprogramma. Een tijdje terug hadden ze het tegenovergestelde beslist omdat de koers van het aandeel toen boven de 900 DDK stond. Nu de koers serieus gedaald is vonden ze het misschien interessanter om terug de voorkeur te geven aan het inkopen van eigen aandelen. Wat me een verstandige beslissing lijkt. De beslissing zouden ze binnenkort maken en meedelen bij de publicatie van de jaarcijfers in februari, maar de manier waarop hij het zei leek me aan te geven dat ze voor een hoger inkoopprogramma zullen kiezen. Goede zaak.
De groei van de Charms vlakt inderdaad wat af. Maar als je ziet dat ze in 2017 200.000 charms en 40.000 bracelets per dag (!) verkochten is het ergens wel logisch dat de procentuele groei van de vorige jaren niet vol te houden is. De andere categorieën hebben ongeveer dezelfde marges en ze verwachten in de toekomst het meest van de Neckwear, omdat die categorie het dichtst bij de Wristwear ligt.
In de slotbemerkingen leek Peder Tuborgh inderdaad aan te sturen op een lager dividend en een verhoging van het aandelen inkoopprogramma. Een tijdje terug hadden ze het tegenovergestelde beslist omdat de koers van het aandeel toen boven de 900 DDK stond. Nu de koers serieus gedaald is vonden ze het misschien interessanter om terug de voorkeur te geven aan het inkopen van eigen aandelen. Wat me een verstandige beslissing lijkt. De beslissing zouden ze binnenkort maken en meedelen bij de publicatie van de jaarcijfers in februari, maar de manier waarop hij het zei leek me aan te geven dat ze voor een hoger inkoopprogramma zullen kiezen. Goede zaak.
Interessante bijdrage tomke; Uit zo'n events haal je vaak waardevolle info.
Mss moet ik ook maar eens luisteren om volledig overtuigd te raken![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Mss moet ik ook maar eens luisteren om volledig overtuigd te raken
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Als je een uur of 5-6 tijd over hebt, zeker doen
. Het zegt nog net iets meer dan enkel de powerpoint presentatie vind ik. Zeker ook eens de filmpjes bekijken die ze tussendoor toonden. Onder andere over hoe ze een product maken (van ontwerp tot afgewerkt product) en een stuk over het nieuwe Innovation Centre. Persoonlijk vond ik dat heel interessant om te zien.
Misschien kunnen ze het gewoon goed verkopen, maar het lijken me echt mensen die weten waar ze mee bezig zijn. En wat me vooral charmeert is dat ze niet te beroerd zijn om fouten toe te geven. Dan is de kans des te groter dat ze uit die fouten leren.
Ook de passage over de online sales was interessant. In de VS lopen ze momenteel zwaar achter op de markt (8% online sales voor Pandora tegenover 21% voor de Jewellery markt), dus daar willen ze de komende jaren zo veel mogelijk inhalen. In de andere landen lopen ze ongeveer gelijk met de markt en het doel is in eerste instantie om dat zo te houden. Maar de CEO voegde er wel aan toe dat het goed kan zijn dat ze beter zullen doen. Voor 2022 hebben ze een percentage van 10 à 15% online sales voor ogen (dat is het percentage dat men voorspelt voor de markt), maar dat is slechts een ruwe schatting. Dat kan even goed 20% of meer worden, dat zullen ze constant evalueren en bijsturen indien nodig. Met die 10 tot 15 % wilden ze vooral aangeven dat ze minstens mee willen zijn met de markt en nergens zwaar willen achterlopen. Mij lijkt het eerder een conservatieve schatting, ze willen precies geen té hoge verwachtingen scheppen.
Ze zeiden er ook wel bij dat ze overtuigd blijven van de noodzaak van fysieke winkels en een goede wisselwerking tussen die fysieke winkels en de online shops. Veel mensen die online kopen zijn eerst al in een winkel langs geweest om het product te zien en te voelen. En omgekeerd geldt dat ook, veel mensen doen eerst online research om dan in de winkel het product te kopen.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Misschien kunnen ze het gewoon goed verkopen, maar het lijken me echt mensen die weten waar ze mee bezig zijn. En wat me vooral charmeert is dat ze niet te beroerd zijn om fouten toe te geven. Dan is de kans des te groter dat ze uit die fouten leren.
Ook de passage over de online sales was interessant. In de VS lopen ze momenteel zwaar achter op de markt (8% online sales voor Pandora tegenover 21% voor de Jewellery markt), dus daar willen ze de komende jaren zo veel mogelijk inhalen. In de andere landen lopen ze ongeveer gelijk met de markt en het doel is in eerste instantie om dat zo te houden. Maar de CEO voegde er wel aan toe dat het goed kan zijn dat ze beter zullen doen. Voor 2022 hebben ze een percentage van 10 à 15% online sales voor ogen (dat is het percentage dat men voorspelt voor de markt), maar dat is slechts een ruwe schatting. Dat kan even goed 20% of meer worden, dat zullen ze constant evalueren en bijsturen indien nodig. Met die 10 tot 15 % wilden ze vooral aangeven dat ze minstens mee willen zijn met de markt en nergens zwaar willen achterlopen. Mij lijkt het eerder een conservatieve schatting, ze willen precies geen té hoge verwachtingen scheppen.
Ze zeiden er ook wel bij dat ze overtuigd blijven van de noodzaak van fysieke winkels en een goede wisselwerking tussen die fysieke winkels en de online shops. Veel mensen die online kopen zijn eerst al in een winkel langs geweest om het product te zien en te voelen. En omgekeerd geldt dat ook, veel mensen doen eerst online research om dan in de winkel het product te kopen.
is pandora er niet een beetje uit aan het gaan? vroegre liepen alle vrouwen met zo'n armband, maar tegenwoordig is er zoveel concurrentie... Ik zie het niet meer zoveel gedragen worden in m'n omgeving..
In mijn vriendenkring is het net een 'hype'. Maandelijks naar Pandora gaan, als cadeau krijgen ze cadeaubons van Pandora, ... . Allemaal hebben ze wel zo'n bracelet.
Ik denk dat je een eigen vriendenkring niet mag vergelijken met de wereldwijde markt
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
![Afro O0](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/afro.gif)
Inkoopprogramma van 4 miljard DKK
+ 2 miljard DKK aan dividenden. Return van bijna 10% aan huidige koers.
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Intussen jaarresultaten in model gestopt en resultaten zijn gelijkaardig aan vorig jaar.
Jaarrapport wat aan het doorbladeren.
Inkoopprogramma is ook positief nieuws !
Jaarrapport wat aan het doorbladeren.
Inkoopprogramma is ook positief nieuws !
Laatst gewijzigd door Brecht_V op 6 februari 2018, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk dat veel mensen voorlopig niet kijken naar de resultaten en gewoon verkopen door de huidige omstandigheden.
Ideaal voor mensen die willen aankopen of bijkopen.
Dividend wordt 18 DKK voor 2018 + het inkoopprogramma en jaarrapport (vks) gelijkaardig aan vorig jaar.
Ik vind het allesins positief