Pandwissel + nieuw krediet
TIP
Pandwissel + nieuw krediet
Hallo iedereen,
Graag jullie input :-)
Situatie is als volgt: ik ben eigenaar van een appartement (aankoop 180K - openstaand saldo 150K - rentevoet 1,6% en woonbonus) aangegaan bij bank X.
Mijn vriend is eigenaar (samen met broer via erfenis) van een appartement (geen krediet).
Wij hebben contact opgenomen met bank X om te polsen naar de mogelijkheden voor een pandwissel + nieuw krediet voor een eventuele aankoop van een woning 500K.
Zij weigeren dit aangezien er een kredietnemer zou moeten toegevoegd worden en (hun eigen woorden) de complexiteit van het dossier. Het inkomen was het probleem niet.
Maw, ik heb weinig andere opties? Tenzij externe herfinanciering (voor behoud woonbonus) maar dan ben ik de voordelige rentevoet kwijt of volledige terugbetaling van het krediet (beiden kwijt).
Iemand hier ervaring mee? Andere inzichten? Tips? Hulp? :-)
Situatie is als volgt: ik ben eigenaar van een appartement (aankoop 180K - openstaand saldo 150K - rentevoet 1,6% en woonbonus) aangegaan bij bank X.
Mijn vriend is eigenaar (samen met broer via erfenis) van een appartement (geen krediet).
Wij hebben contact opgenomen met bank X om te polsen naar de mogelijkheden voor een pandwissel + nieuw krediet voor een eventuele aankoop van een woning 500K.
Zij weigeren dit aangezien er een kredietnemer zou moeten toegevoegd worden en (hun eigen woorden) de complexiteit van het dossier. Het inkomen was het probleem niet.
Maw, ik heb weinig andere opties? Tenzij externe herfinanciering (voor behoud woonbonus) maar dan ben ik de voordelige rentevoet kwijt of volledige terugbetaling van het krediet (beiden kwijt).
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: Pandwissel + nieuw krediet
Ik ben geen expert maar volgena mij zou je dan eerst de bestaande lening op 2 namen moeten zetten, maar dat kan wellicht enkel met een minimum eigendomsaandeel in het appartement.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Mm, dat kan inderdaad. Het vreemde is dan dat deze bank dat niet voorstelt (?). Mijn inziens zijn ze toch beter af met 2 kredietnemers ipv 1, of zie ik dat verkeerd?mockingbird schreef: ↑31 juli 2023, 09:50 Ik ben geen expert maar volgena mij zou je dan eerst de bestaande lening op 2 namen moeten zetten, maar dat kan wellicht enkel met een minimum eigendomsaandeel in het appartement.
Gelukkig is woonbonus afgeschaft.
Alle middelen zijn goed voor behoud.
De beste manier is blijven wonen waar de woonbonus nog van toepassing.
En men wil iets anders neem dan de afschaffing erbij.
Er zijn ergere zaken dan geen woonbonus meer.
Alle middelen zijn goed voor behoud.
De beste manier is blijven wonen waar de woonbonus nog van toepassing.
En men wil iets anders neem dan de afschaffing erbij.
Er zijn ergere zaken dan geen woonbonus meer.
Woonbonus is 1 ding, de rentevoet ben ik dan ook kwijt he :-)
-
- Newbie
- Contacteer:
Ikzelf heb vorig jaar ook een pandwissel gedaan(let wel aankoop en verkoop moet op zelfde dag gebeuren) en heb zo mijn woonbonus kunnen behouden + voordelige rentevoet. Extra lening erbij genomen gezien het een duurder pand is. Eventueel de extra kredietnemer enkel op dat extra krediet toevoegen?
Is bank X toevallig BNP? Hier ook al de casus gesteld, ik kreeg hetzelfde antwoord.. Een 'flexibel woonkrediet' noemden ze het destijds..DSHLA schreef: ↑31 juli 2023, 09:36 Hallo iedereen,
Bij andere banken geïnformerd: daar zou het allemaal geen probleem zijn (ik ken persoonlijk twee kredietanalisten bij andere instellingen)
--------------------------------------------------------------------------JensGP schreef: ↑2 augustus 2023, 15:40Is bank X toevallig BNP? Hier ook al de casus gesteld, ik kreeg hetzelfde antwoord.. Een 'flexibel woonkrediet' noemden ze het destijds..DSHLA schreef: ↑31 juli 2023, 09:36 Hallo iedereen,
Bij andere banken geïnformerd: daar zou het allemaal geen probleem zijn (ik ken persoonlijk twee kredietanalisten bij andere instellingen)
Neen, BEOBANK. Ik overweeg het hoofdkantoor in te schakelen maar weet niet of het veel zal uithalen, gezien de bovenstaande reacties :-)
--------------------skellegold schreef: ↑2 augustus 2023, 13:54 Ikzelf heb vorig jaar ook een pandwissel gedaan(let wel aankoop en verkoop moet op zelfde dag gebeuren) en heb zo mijn woonbonus kunnen behouden + voordelige rentevoet. Extra lening erbij genomen gezien het een duurder pand is. Eventueel de extra kredietnemer enkel op dat extra krediet toevoegen?
Zelf al voorgesteld aan de bank, zelfs dit willen ze niet.
Dus zoals je ziet denk ik niet dat ik nog veel opties heb :-)