Pandwissel
TIP
Pandwissel
Wij willen een huis kopen en dan via pandwissel ons huidig krediet overzetten naar nieuwe huis (is nog aan lagere intrest en we genieten hier nog van woonbonus) + naast het extra spaargeld dat we ondertussen hebben een extra stuk bijlenen (aan een nieuwe hogere rente - zonder woonbonus)
We zijn ons ervan bewust dat de aktes van verkoop en aankoop dan (idealiter) op zelfde dag moeten zijn, hebben ook al nodige voorbereidingen getroffen om snel ons huis te kunnen verkopen.
We hebben al simulaties voor de pandwissel en extra krediet van onze huidige bank, maar vroeg me af..
Is het mogelijk om de pandwissel bij onze huidige bank te hebben + dan het extra krediet bij een andere bank?
Is het mogelijk dat een andere bank het huidig hypothecair krediet overneemt (en we dus pandwissel doen MET wissel van bank)? Of is zoiets ondenkbaar.
Een volledig nieuw krediet bij een andere bank lijkt ons bijna nooit voordeliger te kunnen zijn aan de huidige rentes (in ons geval 3,4% zonder woonbonus vs. de 1.48% met woonbonus van ons eerste huidige hypothecair krediet)
We zijn ons ervan bewust dat de aktes van verkoop en aankoop dan (idealiter) op zelfde dag moeten zijn, hebben ook al nodige voorbereidingen getroffen om snel ons huis te kunnen verkopen.
We hebben al simulaties voor de pandwissel en extra krediet van onze huidige bank, maar vroeg me af..
Is het mogelijk om de pandwissel bij onze huidige bank te hebben + dan het extra krediet bij een andere bank?
Is het mogelijk dat een andere bank het huidig hypothecair krediet overneemt (en we dus pandwissel doen MET wissel van bank)? Of is zoiets ondenkbaar.
Een volledig nieuw krediet bij een andere bank lijkt ons bijna nooit voordeliger te kunnen zijn aan de huidige rentes (in ons geval 3,4% zonder woonbonus vs. de 1.48% met woonbonus van ons eerste huidige hypothecair krediet)
Re: Pandwissel
Geen enkele bank gaat daaraan meewerken. Bovendien is het wisselen van bank in het geval van een pandwissel onmogelijk.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bij een pandwissel ga je de de hypotheek (hetgeen waar beslag op genomen kan worden) overdragen van pand A naar pand B. De kredietinstelling kan je niet wijzigen bij een pandwissel.
Je huidig krediet (en bijhorende hypotheek) houden en bij een andere bank een ander hypothecair krediet openen zullen inderdaad geen banken toelaten. Wil zeggen dat er 2 hypotheken worden afgesloten door 2 verschillende banken. Wat als je beide niet kan afbetalen? Wie krijgt dan eerst zijn geld bij een gedwongen verkoop (1 koekje, 2 kinderen -> komt niet goed)? Het zijn hier geen Amerikaanse toestanden
Je huidig krediet (en bijhorende hypotheek) houden en bij een andere bank een ander hypothecair krediet openen zullen inderdaad geen banken toelaten. Wil zeggen dat er 2 hypotheken worden afgesloten door 2 verschillende banken. Wat als je beide niet kan afbetalen? Wie krijgt dan eerst zijn geld bij een gedwongen verkoop (1 koekje, 2 kinderen -> komt niet goed)? Het zijn hier geen Amerikaanse toestanden

Je zou eventueel kunnen proberen een herfinanciëring te combineren met een pandwissel.
Maak je wel geen illusies: een bank heeft geen reden om je een lagere rentevoet te geven.
Maak je wel geen illusies: een bank heeft geen reden om je een lagere rentevoet te geven.
creatieve vraag in casu pandwissel zelfde bank:
Stel het krediet bestaat uit 50% hypotheek en 50% mandaat. krediet aan 1% uit 2019
Ik vraag als ontlener om het mandaat te lichten en om te zetten naar hypotheek (kosten inschrijving hypotheek zijn voor mij)
Krediet is dus volledig hypotheek aan 1%
Ik doe nu een pandwissel voor de volledige som aan nu 100% hypotheek
Voordeel bank: extra zekerheid gezien mandaat > hypotheek + krediet blijft bij bank gezien pandwissel + er wordt een bijkomend krediet genomen aan huidige tarieven
Voordeel klant: volledig krediet aan rentevoet 2019 die wordt meegetrokken
Iemand die problemen ziet in dergelijke casus? Kan mandaat worden gelicht vanuit perspectief klant OF op vraag aan de bank?
Stel het krediet bestaat uit 50% hypotheek en 50% mandaat. krediet aan 1% uit 2019
Ik vraag als ontlener om het mandaat te lichten en om te zetten naar hypotheek (kosten inschrijving hypotheek zijn voor mij)
Krediet is dus volledig hypotheek aan 1%
Ik doe nu een pandwissel voor de volledige som aan nu 100% hypotheek
Voordeel bank: extra zekerheid gezien mandaat > hypotheek + krediet blijft bij bank gezien pandwissel + er wordt een bijkomend krediet genomen aan huidige tarieven
Voordeel klant: volledig krediet aan rentevoet 2019 die wordt meegetrokken
Iemand die problemen ziet in dergelijke casus? Kan mandaat worden gelicht vanuit perspectief klant OF op vraag aan de bank?
Waarom zou je dat doen? De meeste banken staan het toe om ook je mandaat mee te nemen aan de oude voorwaarden in het geval van een pandwissel.
Als je bank niet wilt dat je mandaten mee gaan met de pandwissel zullen ze ook niet bereid zijn om het mandaat hypothecair te laten inschrijven. Voor de bank is dit immers geen win win. Zij verkopen nu veel liever een krediet aan de nieuwe voorwaarden dan dat ze een veel groter deel van de lening aan een lage rentevoet moeten blijven ontlenen.