Patronale Life Secure 21
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
Re: Patronale Life Secure 21
Mijn vorig bericht even nuanceren: geheel belastingvrij is het niet, je betaalt bij iedere storting instaptaks.
dus als ik 5000euro stort, stort ik eigenlijk maar 4900euro? 2% instaptaks = 100euro, niet?
Ja, + eventuele instapkosten.
is wel veel eigenlijk hé, of vergis ik mij? Valt dit in het niets tegen de 'hoge' rente?
De instaptaks is eenmalig. Gespreid over 8 jaar is 2,00% maar 0,25% per jaar. Hou er rekening mee dat je niet alleen de gewaarborgde interest ontvangt maar mogelijk ook een winstdeelname. Kijk naar de rendementen van de vorige jaren.
Zo, ik heb net ingetekend op Patronale Life Secure 21. Wat me daarvoor heeft doen kiezen:
- de levenslange garantie
- de bonusrente van 0,80% in 2014
- de goede rendementen uit het verleden
- de levenslange garantie
- de bonusrente van 0,80% in 2014
- de goede rendementen uit het verleden
wat betekent die bonusrente eigenlijk?
Via welke bank heb je ingetekend?
Ik ga er ook voor waarschijnlijk
Via welke bank heb je ingetekend?
Ik ga er ook voor waarschijnlijk
quote="Yaris"]Betreffende de waarborg biedt Federale Vita Invest.2 dan weer een interessante optie: "Duur van de waarborg: 8 jaar. Na 8 jaar kiest u tussen de formule 'Continuity' met nieuwe gewaarborgde rente voor 8 jaar of de formule 'Flexibility' met een gewaarborgde rente gedurende 1 jaar." Als de rente binnen 8 jaar in een stijgende trend zit kies je dan voor 'Flexibility'.[/quote]
Dit is inderdaad een interessante optie, maar opgepast de Vita Invest.2 heeft een serieus addertje onder het gras: in deze tak21 kan je enkel bijstorten tot 31 december volgend op de 3º verjaardag van het contract... Wil je daarna bijstorten, dan wordt er een nieuw contract geopend en zit je terug met een looptijd van 8 jaar... de federale heeft zich hier blijkbaar goed ingedekt tegen een mogelijke rentestijging de komende jaren...
Ik heb sedert ruim 2 jaar een Vita Invest en in de loop van dit jaar zouden de bezitters van een Vita Invest vermoedelijk kunnen overschakelen naar de nieuwe formule Vita Invest.2, maar ik ga dit zeker niet doen: stel dat de rente binnen 2 a 4 jaar terug stijgt en de rendementen op de TAK21 dan de hoogte in gaan, dan zou ik de laatste jaren van mijn contract, of zelfs na de 8 jaar, niet meer kunnen bijstorten, terwijl het dan juist interessant wordt.
TestAankoop schreef er recent ook een artikel over en raadt af om over te stappen. Zie volgende link:
http://www.test-aankoop.be/invest/nieuw ... 132694.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie ook de website van Rabobank:
http://www.rabobank.be/nl/producten/vas ... erale.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is inderdaad een interessante optie, maar opgepast de Vita Invest.2 heeft een serieus addertje onder het gras: in deze tak21 kan je enkel bijstorten tot 31 december volgend op de 3º verjaardag van het contract... Wil je daarna bijstorten, dan wordt er een nieuw contract geopend en zit je terug met een looptijd van 8 jaar... de federale heeft zich hier blijkbaar goed ingedekt tegen een mogelijke rentestijging de komende jaren...
Ik heb sedert ruim 2 jaar een Vita Invest en in de loop van dit jaar zouden de bezitters van een Vita Invest vermoedelijk kunnen overschakelen naar de nieuwe formule Vita Invest.2, maar ik ga dit zeker niet doen: stel dat de rente binnen 2 a 4 jaar terug stijgt en de rendementen op de TAK21 dan de hoogte in gaan, dan zou ik de laatste jaren van mijn contract, of zelfs na de 8 jaar, niet meer kunnen bijstorten, terwijl het dan juist interessant wordt.
TestAankoop schreef er recent ook een artikel over en raadt af om over te stappen. Zie volgende link:
http://www.test-aankoop.be/invest/nieuw ... 132694.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie ook de website van Rabobank:
http://www.rabobank.be/nl/producten/vas ... erale.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
@MeOnline: de bonusrente is een extra rente van 0,80% die je in 2014 krijgt bovenop de gewaarborgde rente van 1,65%. In 2014 is het gewaarborgd rendement dus 2,45% voor nieuwe stortingen.
Ik heb ingetekend via Rabobank.
Ik heb ingetekend via Rabobank.
Bedankt Yaris voor al je info.
Dus eigenlijk is het beter dat ik dit jaar zoveel mogelijk stort in die Patronale, en als de rente zakt volgend jaar, er vanaf blijven tot achter 8jaar?
Is het dan beter 1x een groot bedrag te storten of verschillende keren per jaar een bedrag?
Dus eigenlijk is het beter dat ik dit jaar zoveel mogelijk stort in die Patronale, en als de rente zakt volgend jaar, er vanaf blijven tot achter 8jaar?
Is het dan beter 1x een groot bedrag te storten of verschillende keren per jaar een bedrag?
De bonusrente is enkel voor dit jaar. Of ze volgende jaren nog zo een lokkertje gaan aanbieden weet ik niet.
De gewaarborgde rente kan ook wijzigen in de toekomst. Ik verwacht eerder een daling dan een stijging. Daarom heb ik het zekere voor het onzekere genomen en nu ineens een groot bedrag gestort.
De gewaarborgde rente kan ook wijzigen in de toekomst. Ik verwacht eerder een daling dan een stijging. Daarom heb ik het zekere voor het onzekere genomen en nu ineens een groot bedrag gestort.
maar je betaalt per storting een kost veronderstel ik?
Dus als ik deze maand 4000euro stort, augustus 4000euro en december 4000euro, zodat ik die 0,80% bonusrente telkens heb, betaal ik dan evenveel kosten dan dat ik 1x 12 000euro stort?
ps: bedragen zijn louter ter illustratie
Dus als ik deze maand 4000euro stort, augustus 4000euro en december 4000euro, zodat ik die 0,80% bonusrente telkens heb, betaal ik dan evenveel kosten dan dat ik 1x 12 000euro stort?
ps: bedragen zijn louter ter illustratie
Het is niet zeker dat ze die bonusrente heel het jaar gaan blijven aanbieden. Daarbij, als je bijvoorbeeld pas in december intekent heb je er nog weinig profijt van.
Bij Patronale heb je nog een vaste instapkost van 35 euro, dus nadelig voor kleine bedragen.
Bij Patronale heb je nog een vaste instapkost van 35 euro, dus nadelig voor kleine bedragen.
maar die instapkost betaal ik maar 1x? dus niet voor bijstortingen?
Voor iedere storting betaal je taks en instapkosten.