Payconiq transacties niet aangekomen
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Payconiq transacties niet aangekomen
Meerdere Payconiq transacties zijn ondanks bevestiging in de app niet bij de bestemming aangekomen. Het waren transacties waarbij ik met mijn app een QR code van de begunstigde gescand heb.
Payconiq laat weten dat deze transacties bank-tot-bank transacties zijn, en dat zij hierover geen details hebben. Zij kunnen hierover dus helemaal niks zeggen.
Mijn bank (Keytrade Bank) zegt dat zij geen details hebben, omdat het Payconiq transacties zijn. Het geld is wel van mijn rekening afgeschreven, maar zij weten niet waar het naartoe gegaan is.
De bank van de begunstigde (BNP Paribas) zegt dat het geld nooit daar aangekomen is. Die kunnen dus ook niets doen.
Ik vind het sowieso al vreemd dat zowel Keytrade als Payconiq beweren dat ze niet kunnen zeggen waar het geld heengegaan is. Ik moet er dus van uit gaan dat één van de twee liegt. Voor ik klacht indien bij de Ombudsdienst, wat waarschijnlijk niet snel opgelost zal raken, weet iemand hoe het precies zit met dit soort transacties, en of één van beide partijen mij wettelijk gezien informatie moet verschaffen?
AANVULLING: ik zie de reacties hieronder, maar mijn antwoorden hierop worden niet gepubliceerd.
Dus doe ik het maar even hier:
- In mijn Keytrade rekeningoverzicht staan de transacties heel normaal met naam van de begunstigde en bedrag, zoals altijd
- In mijn Payconiq history staan de transacties ook, met referentienummer. Heb screenshots en referentienummer naar Payconiq doorgestuurd, en deze hebben geantwoord dat het transacties tussen de banken zijn waar zij geen inzage in hebben.
Payconiq laat weten dat deze transacties bank-tot-bank transacties zijn, en dat zij hierover geen details hebben. Zij kunnen hierover dus helemaal niks zeggen.
Mijn bank (Keytrade Bank) zegt dat zij geen details hebben, omdat het Payconiq transacties zijn. Het geld is wel van mijn rekening afgeschreven, maar zij weten niet waar het naartoe gegaan is.
De bank van de begunstigde (BNP Paribas) zegt dat het geld nooit daar aangekomen is. Die kunnen dus ook niets doen.
Ik vind het sowieso al vreemd dat zowel Keytrade als Payconiq beweren dat ze niet kunnen zeggen waar het geld heengegaan is. Ik moet er dus van uit gaan dat één van de twee liegt. Voor ik klacht indien bij de Ombudsdienst, wat waarschijnlijk niet snel opgelost zal raken, weet iemand hoe het precies zit met dit soort transacties, en of één van beide partijen mij wettelijk gezien informatie moet verschaffen?
AANVULLING: ik zie de reacties hieronder, maar mijn antwoorden hierop worden niet gepubliceerd.
Dus doe ik het maar even hier:
- In mijn Keytrade rekeningoverzicht staan de transacties heel normaal met naam van de begunstigde en bedrag, zoals altijd
- In mijn Payconiq history staan de transacties ook, met referentienummer. Heb screenshots en referentienummer naar Payconiq doorgestuurd, en deze hebben geantwoord dat het transacties tussen de banken zijn waar zij geen inzage in hebben.
Laatst gewijzigd door karlw op 18 februari 2022, 17:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Payconiq transacties niet aangekomen
Wat zegt je transactie historiek? (via het menu)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Payconiq transacties niet aangekomen
Die toont gewoon de transacties met de naam van de begunstigde en het bedrag. Niets speciaals te zien hier, dat is bij al mijn Payconiq transacties zo.
Re: Payconiq transacties niet aangekomen
Ze starten bij Payconiq dus mijn vermoeden gaat dat Payconiq liegt.
In de Payconiq app (zoals almelain voorstelt) zal je de referentie terugvinden (samen met een exact tijdstip). Dit is een referentie die Payconiq zou moeten terugvinden. Indien zij beweren dat het "niet bestaat" dan hebben ze een groot probleem (maak een screenshot voor je met hen contact opneemt, you never know dat ze magisch zouden verdwijnen).
Tip: je zal geen screenshot zelf kunnen maken, een foto met een ander toestel lijkt me dan een prima alternatief.
Mocht je begunstigde iemand zijn dat je kent, dan kan je aan hen vragen om ook even te kijken of daar iets in hun geschiedenis staat.
Daarnaast, ik geloof dat Payconiq zelf pure bull*** aan het verkopen is. Transacties van Payconiq zijn dacht ik kaarttransacties waar Bancontact achter zit (maker van Payconiq). Dat Payconiq zit te beweren dat het "bank-tot-bank" transacties zijn, lijkt mij pure flauwekul.
Keytrade daarentegen is volgens mij correcter. Voor Keytrade is de tegenpartij Payconiq en normaal verzorgt Payconiq (bij een goede verwerking van de betaling) de details van de transactie aan de bank (dus wat informatie van de tegenpartij).
In de Payconiq app (zoals almelain voorstelt) zal je de referentie terugvinden (samen met een exact tijdstip). Dit is een referentie die Payconiq zou moeten terugvinden. Indien zij beweren dat het "niet bestaat" dan hebben ze een groot probleem (maak een screenshot voor je met hen contact opneemt, you never know dat ze magisch zouden verdwijnen).
Tip: je zal geen screenshot zelf kunnen maken, een foto met een ander toestel lijkt me dan een prima alternatief.
Mocht je begunstigde iemand zijn dat je kent, dan kan je aan hen vragen om ook even te kijken of daar iets in hun geschiedenis staat.
Daarnaast, ik geloof dat Payconiq zelf pure bull*** aan het verkopen is. Transacties van Payconiq zijn dacht ik kaarttransacties waar Bancontact achter zit (maker van Payconiq). Dat Payconiq zit te beweren dat het "bank-tot-bank" transacties zijn, lijkt mij pure flauwekul.
Keytrade daarentegen is volgens mij correcter. Voor Keytrade is de tegenpartij Payconiq en normaal verzorgt Payconiq (bij een goede verwerking van de betaling) de details van de transactie aan de bank (dus wat informatie van de tegenpartij).
Re: Payconiq transacties niet aangekomen
Ik heb in de Payconiq app de referentienummers teruggevonden, heb die aan Payconiq doorgegeven samen met een screenshot van de transacties.
Die hebben dit nagekeken (?) en hebben mij gemeld dat het transacties zijn tussen de twee banken en dat zij daar niets over kunnen vertellen. Ik moest bij mijn eigen bank, Keytrade dus, navragen. En die weten ook van niets.
Ik vind het sowieso vreemd dat ik Payconiq gebruik om een betaling te kunnen doen, en dat zij niet kunnen zeggen waar het geld heen gegaan is.
Maar ook dat mijn bank, die de bedragen van mijn rekening afgeschreven heeft, óók niet kan zeggen waar het geld naartoe is. Antwoord: het is "weg".
Die hebben dit nagekeken (?) en hebben mij gemeld dat het transacties zijn tussen de twee banken en dat zij daar niets over kunnen vertellen. Ik moest bij mijn eigen bank, Keytrade dus, navragen. En die weten ook van niets.
Ik vind het sowieso vreemd dat ik Payconiq gebruik om een betaling te kunnen doen, en dat zij niet kunnen zeggen waar het geld heen gegaan is.
Maar ook dat mijn bank, die de bedragen van mijn rekening afgeschreven heeft, óók niet kan zeggen waar het geld naartoe is. Antwoord: het is "weg".
Re: Payconiq transacties niet aangekomen
Lijkt op een gevalletje betalen met app zonder verbinding. Was in de 2018 een topic in opgelicht. Alles leek in orde en betaling op Smartphone mooi saldo af. Alleen kwam het nooit bij begunstigde aan. De oplichter had een nagemaakte app voor 100€ gekocht en op zijn Smartphone geinstalleerd. Die app deed alsof het online en realtime gebeurde en ook met bevestiging door ontvanger na qr-scan (nfc!). De uitzending: https://opgelicht.avrotros.nl/uitzendin ... fraudeurs/
meerdere gevallen:
https://opgelicht.avrotros.nl/dossiers/ ... ia-apps/#/
Nog ander oplichtingen:
https://radar.avrotros.nl/amp/tientalle ... mpensatie/
meerdere gevallen:
https://opgelicht.avrotros.nl/dossiers/ ... ia-apps/#/
Nog ander oplichtingen:
https://radar.avrotros.nl/amp/tientalle ... mpensatie/
Re: Payconiq transacties niet aangekomen
Klopt niet volledig Payconiq werkt via overschrijving. Payconiq by bancontact werkt volgens het kaartsysteem Zie https://www.payconiq.be/nl/faq/wat-is-h ... bancontactSMGGM schreef: ↑18 februari 2022, 15:34 Ze starten bij Payconiq dus mijn vermoeden gaat dat Payconiq liegt.
In de Payconiq app (zoals almelain voorstelt) zal je de referentie terugvinden (samen met een exact tijdstip). Dit is een referentie die Payconiq zou moeten terugvinden. Indien zij beweren dat het "niet bestaat" dan hebben ze een groot probleem (maak een screenshot voor je met hen contact opneemt, you never know dat ze magisch zouden verdwijnen).
Tip: je zal geen screenshot zelf kunnen maken, een foto met een ander toestel lijkt me dan een prima alternatief.
Mocht je begunstigde iemand zijn dat je kent, dan kan je aan hen vragen om ook even te kijken of daar iets in hun geschiedenis staat.
Daarnaast, ik geloof dat Payconiq zelf pure bull*** aan het verkopen is. Transacties van Payconiq zijn dacht ik kaarttransacties waar Bancontact achter zit (maker van Payconiq). Dat Payconiq zit te beweren dat het "bank-tot-bank" transacties zijn, lijkt mij pure flauwekul.
Keytrade daarentegen is volgens mij correcter. Voor Keytrade is de tegenpartij Payconiq en normaal verzorgt Payconiq (bij een goede verwerking van de betaling) de details van de transactie aan de bank (dus wat informatie van de tegenpartij).
Met de febelfin paraplu voor payconiq dat overschrijvingen onherroepelijk zijn.
https://www.febelfin.be/nl/dossiers/ins ... e-seconden
Re: Payconiq transacties niet aangekomen
Als je kunt bewijzen dat de transacties van jouw kant correct uitgevoerd zijn, dan hoef jij je verder geen zorgen te maken.
Je kunt best screenshots van de Keytrade-afrekening en/of Payconiq bezorgen aan de begunstigde en het is aan deze om klacht in te dienen bij de bank. Als die geen voldoende oplossing biedt, dan pas kan klacht ingediend worden bij de ombudsdienst door de benadeelde partij.
Re: Payconiq transacties niet aangekomen
Echt bewijzen kan ik niet, omdat er in de transactiebeschrijving geen rekeningnummers vermeld worden, dus we zien niet waar het geld heen is gegaan.
De benadeelde partij gaat hier niet mee akkoord, heeft al klacht ingediend bij zijn bank, en deze zegt dat ze geen geld ontvangen hebben. En nu zet de begunstigde mij verder onder druk om nog een keer te betalen. En het is iemand die ik nodig heb, ik wil niet dat alles nu stopt omdat het geld niet aangekomen is. Is er misschien ergens een wettekst die voorschrijft dat de begunstigde het zelf moet oplossen, aangezien ik betaald heb? Dan kan ik hem tonen dat het echt zijn probleem is.
Los van dit alles vind ik het natuurlijk niet fijn dat ik betaald heb en niemand mij kan zeggen waar mijn geld heen gegaan is. Dat geeft mij helemaal geen vertrouwen meer in Keytrade en in Payconiq. Stel je voor dat zoiets met een groter bedrag gebeurt... De manier waarop ze bij Keytrade reageren is ook heel ondermaats, hele agressieve medewerkers aan de telefoon die steeds hetzelfde zinnetje herhalen...
De benadeelde partij gaat hier niet mee akkoord, heeft al klacht ingediend bij zijn bank, en deze zegt dat ze geen geld ontvangen hebben. En nu zet de begunstigde mij verder onder druk om nog een keer te betalen. En het is iemand die ik nodig heb, ik wil niet dat alles nu stopt omdat het geld niet aangekomen is. Is er misschien ergens een wettekst die voorschrijft dat de begunstigde het zelf moet oplossen, aangezien ik betaald heb? Dan kan ik hem tonen dat het echt zijn probleem is.
Los van dit alles vind ik het natuurlijk niet fijn dat ik betaald heb en niemand mij kan zeggen waar mijn geld heen gegaan is. Dat geeft mij helemaal geen vertrouwen meer in Keytrade en in Payconiq. Stel je voor dat zoiets met een groter bedrag gebeurt... De manier waarop ze bij Keytrade reageren is ook heel ondermaats, hele agressieve medewerkers aan de telefoon die steeds hetzelfde zinnetje herhalen...
Re: Payconiq transacties niet aangekomen
Klopt, maar er wordt gesproken over Keytrade. Keytrade is geen partne van Payconiq als pakweg ING, maar het gebruikt het concept achter Bancontact dacht ik.Tycoon schreef: ↑18 februari 2022, 17:49 Klopt niet volledig Payconiq werkt via overschrijving. Payconiq by bancontact werkt volgens het kaartsysteem Zie https://www.payconiq.be/nl/faq/wat-is-h ... bancontact
Met de febelfin paraplu voor payconiq dat overschrijvingen onherroepelijk zijn.
https://www.febelfin.be/nl/dossiers/ins ... e-seconden
Re: Payconiq transacties niet aangekomen
De bevestiging in beide apps is normaal voldoende en bewijst dat transactie plaatsvond.
https://www.payconiq.be/en/private/pay-back-friends
De ontvanger kan de betaling na gaan via het overzicht van zijn betalingsverzoeken. Vraag hem om die aan u te tonen.
https://www.payconiq.be/en/faq/how-can- ... nt-request
Pas om je kan tot 20 verzoeken in eens maken.
https://www.payconiq.be/en/faq/can-i-cr ... t-requests
De betalingen komen normaal op de aan payconiq gelinkte bankrekening aan. Vraag aan de ontvanger om het rekeningnummer in zijn app na te kijken.
https://www.payconiq.be/en/faq/i-cannot ... hould-i-do
Koos hij voor een bankkaart. Kijk dan na of die bancontact ondersteund. https://www.payconiq.be/en/faq/can-i-li ... ontact-app
Max 250€/persoon en in totaal 2500€
https://www.payconiq.be/en/faq/are-ther ... nt-request
https://www.payconiq.be/en/private/pay-back-friends
De ontvanger kan de betaling na gaan via het overzicht van zijn betalingsverzoeken. Vraag hem om die aan u te tonen.
https://www.payconiq.be/en/faq/how-can- ... nt-request
Pas om je kan tot 20 verzoeken in eens maken.
https://www.payconiq.be/en/faq/can-i-cr ... t-requests
De betalingen komen normaal op de aan payconiq gelinkte bankrekening aan. Vraag aan de ontvanger om het rekeningnummer in zijn app na te kijken.
https://www.payconiq.be/en/faq/i-cannot ... hould-i-do
Koos hij voor een bankkaart. Kijk dan na of die bancontact ondersteund. https://www.payconiq.be/en/faq/can-i-li ... ontact-app
Max 250€/persoon en in totaal 2500€
https://www.payconiq.be/en/faq/are-ther ... nt-request
Re: Payconiq transacties niet aangekomen
Ik zie dat de vraag ondertussen ook op www.juridischforum.be is gesteld
Re: Payconiq transacties niet aangekomen
Ik ga bij de ontvanger zeker navragen het overzicht van de betalingsverzoeken te bekijken, dank voor de tip!
Verder stel ik mij nog steeds de vraag wie bij dit soort transacties kan vertellen waar het geld is.
Ik kan mij niet voorstellen dat zowel Payconiq als Keytrade niet kunnen nagaan wat met dat geld gebeurd is. Ze kijken het zelfs niet na, ik word gewoon met een standaard zinnetje afgewimpeld.
Verder stel ik mij nog steeds de vraag wie bij dit soort transacties kan vertellen waar het geld is.
Ik kan mij niet voorstellen dat zowel Payconiq als Keytrade niet kunnen nagaan wat met dat geld gebeurd is. Ze kijken het zelfs niet na, ik word gewoon met een standaard zinnetje afgewimpeld.
Re: Payconiq transacties niet aangekomen
Je zal bij Keytrade en payconiq moeten navragen welke functie ze hadden binnen de PSD2 richtlijn. Die bepaalt de verantwoordelijkheden. Je zal dan bij de FSMA NBB en Febelfin mogen zoeken naar de Belgische implementatie van PSD2.
Door PSD2 vraagt payconiq nu achter uw bankrekening.
Edit: in plaats van FSMA moet je bij de NBB zijn als toezichthouder op de betalingsdiensten.
https://www.nbb.be/nl/artikels/betaling ... ie-de-lift
NBB-documentatie: https://www.nbb.be/nl/financieel-toezic ... ellingen-4
Door PSD2 vraagt payconiq nu achter uw bankrekening.
Edit: in plaats van FSMA moet je bij de NBB zijn als toezichthouder op de betalingsdiensten.
https://www.nbb.be/nl/artikels/betaling ... ie-de-lift
NBB-documentatie: https://www.nbb.be/nl/financieel-toezic ... ellingen-4
Re: Payconiq transacties niet aangekomen
Bedankt voor je reactie Tycoon, maar je kan toch niet van iedereen verwachten dat ze weten wat PSD2 is, of dat ze bij de NBB en Febelfin allerlei dingen gaan uitpluizen.
Eigenlijk zou het toch moeten volstaan dat je aan Keytrade, Payconiq en de bank van de begunstigde vraagt waar het geld is en één van die drie zou toch het antwoord moeten weten? Als er bij alle drie geen enkele bereidheid is om dit uit te zoeken, dan is er toch iets mis met het systeem, of verwacht ik nu te veel?
Ik hou mijn hart vast iedere keer als ik een transactie uitvoer. Want voor je het weet is het geld weg en weet niemand waar het is.
Eigenlijk zou het toch moeten volstaan dat je aan Keytrade, Payconiq en de bank van de begunstigde vraagt waar het geld is en één van die drie zou toch het antwoord moeten weten? Als er bij alle drie geen enkele bereidheid is om dit uit te zoeken, dan is er toch iets mis met het systeem, of verwacht ik nu te veel?
Ik hou mijn hart vast iedere keer als ik een transactie uitvoer. Want voor je het weet is het geld weg en weet niemand waar het is.