PC vervangen na vier jaar?
PC vervangen na vier jaar?
Intel voorspelt een heropleving van de PC-markt omdat de wereld 600 miljoen PC's telt die minstens vier jaar oud zijn en "dus aan vervanging toe zijn". Wat een onzin. Waarom zou je een goed werkende PC na vier jaar moeten weggooien? Ik werk hier op een Mac die al negen jaar oud en waar ik nog nooit problemen mee heb gehad. Ik ga hem blijven gebruiken tot hij kapot gaat. Kopen jullie automatisch een nieuwe PC omdat de vorige een bepaalde leeftijd bereikt heeft?
Re: PC vervangen na vier jaar?
alleen als hij "traag" wordt ...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ikzelf hou geen rekening met leeftijd.
Maar mogelijk zijn er bedrijven die na bv 5 jaar sowieso de PC's vernieuwen.
Maar mogelijk zijn er bedrijven die na bv 5 jaar sowieso de PC's vernieuwen.
@digimo: dat is een goede reden. Of ook als je nieuwe software wil gebruiken die op je oude PC niet draait. Ik moet toegeven dat ik mijn Mac enkel voor internet gebruik. Maar daarvoor is hij nog heel goed.
Ik denk toch ook wel dat Intel hiervoor rekent op de bedrijven. Bedrijven hanteren heel vaak een afschrijvingsperiode van 4 jaar voor PC's, of werken hiervoor met Leasing-contracten.
Bij ons op 't werk ben ik op 14 jaar dienst al aan mijn 2de vernieuwing toe. Tel dus een cyclus van 6 tot 7 jaar.
Thuis heb ik een laptop van 5 jaar, en een laptop van 6 maand. Maar beslissing was daar de overstap naar Mac, en niet zozeer de leeftijd van de vorige windows-laptop. Deze laatste kan nog steeds vlot meedraaien.
Wat bij particulieren eerder een rol speelt is de kwaliteit van een aankoop. Wie low-budget koopt zal sneller moeten vervangen dan wie in het duurdere segment koopt. Wie op langere termijn het goedkoopste af is, is niet altijd hetzelfde. Mijn windows-Pc is na 5 jaar nog steeds duurder dan 2 low-budget laptops. En die laatste heeft bij manier van spreken 2 keer 2 jaar garantie, en na 2 jaar een nieuwer toestel gehad. Die keuze was dan ook deels gebonden aan specifieke behoeften voor dat toestel.
Bij ons op 't werk ben ik op 14 jaar dienst al aan mijn 2de vernieuwing toe. Tel dus een cyclus van 6 tot 7 jaar.
Thuis heb ik een laptop van 5 jaar, en een laptop van 6 maand. Maar beslissing was daar de overstap naar Mac, en niet zozeer de leeftijd van de vorige windows-laptop. Deze laatste kan nog steeds vlot meedraaien.
Wat bij particulieren eerder een rol speelt is de kwaliteit van een aankoop. Wie low-budget koopt zal sneller moeten vervangen dan wie in het duurdere segment koopt. Wie op langere termijn het goedkoopste af is, is niet altijd hetzelfde. Mijn windows-Pc is na 5 jaar nog steeds duurder dan 2 low-budget laptops. En die laatste heeft bij manier van spreken 2 keer 2 jaar garantie, en na 2 jaar een nieuwer toestel gehad. Die keuze was dan ook deels gebonden aan specifieke behoeften voor dat toestel.
bij mij een medion van de aldi gekocht met windows xp erop. Na 5jaar intensief gebruik , totaal vertraagd en "per total". Nu al anderhalf jaar een Imac. Volgens mij nog altijd even snel en goed als nieuw. Ben benieuwd wat het ga geven als hij 5jaar is maar heb er
vertrouwen in .
vertrouwen in .
Dit heeft niets te maken met Medion of met de kwaliteit van de PC, maar met windows dat zichzelf vastzet als het niet regelmatig grondig gecleaned wordt.
Zet er Linux op (bijvoorbeeld Mint) en hij start op in minder dan 40 seconden.
Zet er Linux op (bijvoorbeeld Mint) en hij start op in minder dan 40 seconden.
Windows is in Fiston zijn verhaal idd de bottleneck. Herinstalleer Windows elk jaar en je pc krijgt zijn jaarlijkse schoonmaak. Of gebruik een virtuele machine om soft in te testen en hou je basis systeem clean. De registry en ddl history heeft al bij velen voor frustratie gezorgd.
Unix based systemen zitten totaal anders in elkaar. Maar ook dat heeft zijn voor en nadelen. In Linux/osX heb ik ook al aardig wat uren gespendeerd aan het oplossen van dependencies.
Unix based systemen zitten totaal anders in elkaar. Maar ook dat heeft zijn voor en nadelen. In Linux/osX heb ik ook al aardig wat uren gespendeerd aan het oplossen van dependencies.
wel als ge uw pc gebruikt om te gamen (en ik bedoel niet schaken maar wel echt gamen) dan is de pc na 4 jaar te traag voor de nieuwste games die uitkomen.Yaris schreef:@digimo: dat is een goede reden. Of ook als je nieuwe software wil gebruiken die op je oude PC niet draait. Ik moet toegeven dat ik mijn Mac enkel voor internet gebruik. Maar daarvoor is hij nog heel goed.
Mijn desktopcomputer is 9 jqqr oud. Windows ken ik al eeuwen niet meer. Er draait Ubuntu 12.04 LTS op. Internetten, emailen, LibreOffice en mijn foto's beheren: meer hoeft dat ding niet te doen. Dus ik koop voorlopig geen nieuwe PC.
....dan nog eerst een upgrade en dan pas vernieuwen ....
speel niet zoveel games meer enkel games via IE of chrome.... via je browser dus
---- > binnen 10 jaar vernieuw ik de mijne misschien
speel niet zoveel games meer enkel games via IE of chrome.... via je browser dus
---- > binnen 10 jaar vernieuw ik de mijne misschien

Ik koop me telkens een simpel model van een laptop.
De batterijen blijven een zwakke plek en laten het na 2-3 jaar afweten. Ik betaal niet voor een vervangbatterij. die kost loopt aardig op.
Ik probeer de prijs van de kost onder de 100 euro per jaar te houden en dat lukt aardig.
Zo heb ik vorige week afscheid genomen va een modelletje van 2009.
Maar alles hangt natuurlijk af van je situatie ...
Mvg,
De batterijen blijven een zwakke plek en laten het na 2-3 jaar afweten. Ik betaal niet voor een vervangbatterij. die kost loopt aardig op.
Ik probeer de prijs van de kost onder de 100 euro per jaar te houden en dat lukt aardig.
Mvg,
Dit kan je eventueel wel wat rekken, met een kleine inspanning.duvel1 schreef:De batterijen blijven een zwakke plek en laten het na 2-3 jaar afweten. Ik betaal niet voor een vervangbatterij. die kost loopt aardig op.
Als je op je laptop werkt, als hij aan de stroom hangt, haal je de batterij eruit.
Enkel aan denken dat je de batterij er eerst weer insteekt, vooraleer je hem uit het stopcontact trekt

Aldi, Makro, Carrefour, Media markt of pc winkel allemaal dezelfde processors, geheugens als je goed kijkt, prijs vergelijk doen. En als je er niets van kent naar de gewone winkel gaan en hopen dat ze jou goede service geven (laptop worden bijna altijd opgestuurd bij hardware problemen.fiston schreef:bij mij een medion van de aldi gekocht met windows xp erop. Na 5jaar intensief gebruik , totaal vertraagd en "per total". Nu al anderhalf jaar een Imac. Volgens mij nog altijd even snel en goed als nieuw. Ben benieuwd wat het ga geven als hij 5jaar is maar heb er
vertrouwen in .
En deze gaat niet sneller stuk, vanwaar hij ook komt, mijne komt van de Makro.
Opkuisen van register, tijdelijke bestanden en onnodige downloads vermijden van dingen met virus, en freeware die altijd meer installeert dan wat je nodig hebt!
Als ik mijn HP desktopTE 3530 be had moeten weg gooien dan had ik er minstens 3 gekocht volgens de kleine pc verkoper!
Deze is zeker 11 jaar oud en hij werkt nog steeds.
In de winkel ging het er altijd om dat hij voor alles te traag was. Maar na hard en software studie doe ik alles zelf en ik zeg u hij werkt nog!
Maar een ander iets is dat bij filmbewerking digitaal en gamers dat deze niet meer mee kan!
Maar voor gewoon gebruik is dit geen probleem!
Heb nu onlangs Linux installatie gedaan naast windows want XP mocht niet meer van de banken, dus > maar hij gaat nog, en geen dure windows meer moeten kopen. Want anders zou hij maar nipt kunnen draaien op Windows 8 .
Idem met mijn printer HP deze stopte en ze vertelden dat hij weg gesmeten moest worden. Na zoeken op internet opgelost, heb hem kunnen resetten, en hij is nu ook zeker 11 jaar.
Greeetz
jempi25
Hier net hetzelfde. Gewone lap top van 500 à 600€. De vorige(Tochiba) heeft 5 jaar meegegaan. Nieuwe batterij, prulleke hier en prulleke daar. Uiteindelijk betaal je alles bij elkaar bijna zoveel als een nieuwe. Zeker voor een pc-leek als ik heeft het geen zin om 4-5 keer naar winkel te gaan. Ze naaien u waar je bij staat.duvel1 schreef:Ik koop me telkens een simpel model van een laptop.
Mvg,