Peiling federale verkiezingen 2024
Re: Peiling federale verkiezingen 2024
Vlaams Belang noch PVDA zullen federaal meedoen in een regering - een maat voor niets om hierop te stemmen dus! Alleen Groen en Voorruit/Achteruit kunnen nog meer eisen stellen ook al worden ze in absolute cijfers kleiner, dus zal alles bijgevolg nog meer naar linkse regeltjes evolueren...
Als dat al gematigd is....
Ik zou graag naam en toenaam genoemd zien want ik zie hier niemand van links doen wat er beweerd werd.voorheenCP1234 schreef: ↑28 april 2024, 15:19
Het verschil tussen links en rechts is juist dat rechts juist daadwerkelijk staat voor vrijheid terwijl links denkt het ideologisch monopolie erop te bezitten en daarom al de rest mag vergruizen, blameren, schofferen; ...
Als het nu ovet rechts was geweest.... dan zou ik het begrijpen.
Maar daar zullen ze je op rechts juist heel dankbaar voor zijn, elke linkse stem op PVDA (die door de Vivaldisten net zo goed worden uitgesloten als het VB) is een verloren stem en een verlies voor centrum links. Hoe dan ook bij PVDA en VB kun je er van uit gaan dat zij na de verkiezingen nog achter juist dezelfde standpunten zullen staan, van alles wat er tussen zit is reeds bewezen dat hun beloftes niet al te veel te betekenen hebben. Hoe meer er naar de uitgesloten uitersten gaat hoe meer ze in het centrum zullen vechten voor de resterende zetels, op een goed bestuur met een Vivaldi 2 hoeven we toch niet te rekenen, dat ze nu maar eens een zwart rode zondag beleven voor geleverde prestaties en het geld dat ze volgende legislatuur uit onze zakken zullen halen.mver schreef: ↑28 april 2024, 13:58 Ik ga bv. PVDA stemmen, hoewel ik over een heel aantal issues heel rechts denk. Alleen niet economisch. En tot nader order lijken zij minder corrupt dan de rest. Ze verdienen een kans om zich te bewijzen. Als ze er nog meer Venezuela van maken dan België al is, houdt het op .
En nu ga ik mij verstoppen om een steniging te ontlopen .
Goed punt, lijkt mij een goede reden om niet voor uitersten te stemmen, niet links niet rechts.
Zie wat er in Nederland aan de hand is met Wilders. Veel kans dat ze daar nog lang kunnen wachten op een regering.
Als je steeds verkondigt dat die andere niet te vertrouwen is en dat je geen compromissen wil sluiten dan sta je er op zeker moment alleen voor.
Zie wat er in Nederland aan de hand is met Wilders. Veel kans dat ze daar nog lang kunnen wachten op een regering.
Als je steeds verkondigt dat die andere niet te vertrouwen is en dat je geen compromissen wil sluiten dan sta je er op zeker moment alleen voor.
Voor mij is dat geen goede reden. De alternatieven zijn gewoon niet geloofwaardig. Ik ga toch niet voor Vooruit stemmen . Groen vind ik ook niks. Al de rest bekoort mij nog veel minder.
Dat dat verloren stemmen zijn, is toch voor een stuk weer manipulatie? Ze wegen gelijk hoe, of ze nu in de regering zitten of niet.
En jouw interpretatie van wat er in Nederland gebeurt, laat ik ook voor jouw rekening. Ik volg het gelijk hoe toch niet. Hier schamen de machtspartijen zich ook nergens voor. Van "ze willen geen verantwoordelijkheid" tot "ze kunnen het niet". Maar de waarheid is dat zij Vlaams Belang gewoon buiten spel zetten.
Dat dat verloren stemmen zijn, is toch voor een stuk weer manipulatie? Ze wegen gelijk hoe, of ze nu in de regering zitten of niet.
En jouw interpretatie van wat er in Nederland gebeurt, laat ik ook voor jouw rekening. Ik volg het gelijk hoe toch niet. Hier schamen de machtspartijen zich ook nergens voor. Van "ze willen geen verantwoordelijkheid" tot "ze kunnen het niet". Maar de waarheid is dat zij Vlaams Belang gewoon buiten spel zetten.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Het punt dat partijen als VB en PVDA ( al is het in de laatste niet 100% daar ze samen met vooruit een gemeente besturen en in districtsraden inzitten ) worden uitgesloten op voorhand zonder de uitslag af te wachten en nog maar te zien OF er iets mogelijk van gemeenschappelijk akkoord te vinden zegt alles over het democratisch gehalte van onze regerende partijen ...
Waarom zou dat manipulatie zijn?
Voor je gaat stemmen denk je voor jezelf na over in welke samenleving je wil leven. Je zoekt een partij of politiek persoon waarvan je denkt dat die gelijkaardige standpunten hebben en je stemt daarvoor.
Maar je eigen standpunten zijn nooit exact in lijn met die van een partij of politiek persoon. Dus daar moet je al een compromis sluiten.
En na de verkiezingen moeten al die standpunten nog eens bij elkaar gelegd om weer een compromis te sluiten.
Om dan tijdens de regeerperiode weer voortdurend compromissen te moeten sluiten in functie van de omstandigheden en de onverwachte gebeurtenissen.
Niet ideaal, maar ik ken zelf geen betere manier. Iemand anders wel?
Voor je gaat stemmen denk je voor jezelf na over in welke samenleving je wil leven. Je zoekt een partij of politiek persoon waarvan je denkt dat die gelijkaardige standpunten hebben en je stemt daarvoor.
Maar je eigen standpunten zijn nooit exact in lijn met die van een partij of politiek persoon. Dus daar moet je al een compromis sluiten.
En na de verkiezingen moeten al die standpunten nog eens bij elkaar gelegd om weer een compromis te sluiten.
Om dan tijdens de regeerperiode weer voortdurend compromissen te moeten sluiten in functie van de omstandigheden en de onverwachte gebeurtenissen.
Niet ideaal, maar ik ken zelf geen betere manier. Iemand anders wel?
Ik vind dat "verloren stem" discours dat er al jaren is gewoon belachelijk.mver schreef: ↑28 april 2024, 16:35 Voor mij is dat geen goede reden. De alternatieven zijn gewoon niet geloofwaardig. Ik ga toch niet voor Vooruit stemmen . Groen vind ik ook niks. Al de rest bekoort mij nog veel minder.
PvdA of vl belang uitsluiten en de wil van de kiezers die daarvoor stemmen negeren is gewoon misdadig ondemocratisch.
Waarom zou ik een van die ondemocraten een stem gunnen ?
Vroeger was het vooral de cvp die zei dat een stem voor het blok nutteloos was. Nu is het de nva...
Ronduit belachelijk. Er intrappen is dom.
De klassieke partijen zeggen het ook alleen maar omdat zij er bij winnen als iedereen het gelooft.
Stem voor de partij die je wil stemmen.
Hun stemmen in het parlement tellen ook wel mee en ze bepalen ook het beleid. Nog meer bepalen ze de richting die de partijen uitgaan.
Cfr VOORUIT die nu al populaire mantra's van nva beginnen overnemen.
En misschien stemmen ooit wel zo veel mensen extreem dat dat cordon wegvalt.
Ik ga alleszins geen halve seconde denken om mijn stem te wijzigen omdat een of andere postjespakker vindt dat ik het niet goed doe. Dat ZIJ het maar eens beter beginnen doen. Daarna gaan we nog wel eens zien.
Dat is nog het enige stuk waarvoor ik begrip kan opbrengen. Maar nog meer : ik stem voor wie ik nu in de saus ondervertegenwoordigd vind. Wat de postjespakkers later met de stemmen doen, dat heb ik niet in de hand.
Als ik voor iets anders stem gaat de saus niet de kant op die ik wil.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 28 april 2024, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
@Woz Het is toch duidelijk waarom dat manipulatie is? Mensen voor iets anders laten stemmen dan ze eigenlijk willen omdat "die toch niet aan de macht komen", terwijl ze (zoals ik al zei) toch wegen op het beleid, ook vanuit de oppositie.
Ik ben niet links, ik ben niet rechts.
Soms zijn sociale dingen goed, soms rechtse.
Alleen wat mij ergert is dat veel partijen voor de verkiezingen komen met leuke dingen voor de mensen terwijl men weet dat ze niet haalbaar zijn.
Als ze nu eerst hun standpunten eens op haalbaarheid onderbouwden, dan kon je tenminste kiezen.
Niemand heeft echt oog voor de toestand waarin België (en ook Europa in zekere mate) verkeert.
Economisch gaat het bar slecht. We prijzen ons uit de markt en hebben een record aan regeltjes, subsidies en ambtenaren.
We maken ons totaal afhankelijk van China en de Navo.
Uiteraard zijn er mensen die in België in armoede verkeren en moeten we daar sociaal mee zijn. Alleen de plannen van links maken het op den duur alleen nog maar erger.
De middenpartijen hebben laten zien dat ze het ook niet kunnen oplossen.
De rechtse partijen hebben gelijk met schulden afbouwen en de Belgische economie weer op peil helpen.
Alleen zijn hun voorstellen onhaalbaar in het huidige België met zoveel regeringen en ambtenaren.
Kortom ik zou niet weten op welke partij je in dit landje nog zinnig zou kunnen stemmen.
Soms zijn sociale dingen goed, soms rechtse.
Alleen wat mij ergert is dat veel partijen voor de verkiezingen komen met leuke dingen voor de mensen terwijl men weet dat ze niet haalbaar zijn.
Als ze nu eerst hun standpunten eens op haalbaarheid onderbouwden, dan kon je tenminste kiezen.
Niemand heeft echt oog voor de toestand waarin België (en ook Europa in zekere mate) verkeert.
Economisch gaat het bar slecht. We prijzen ons uit de markt en hebben een record aan regeltjes, subsidies en ambtenaren.
We maken ons totaal afhankelijk van China en de Navo.
Uiteraard zijn er mensen die in België in armoede verkeren en moeten we daar sociaal mee zijn. Alleen de plannen van links maken het op den duur alleen nog maar erger.
De middenpartijen hebben laten zien dat ze het ook niet kunnen oplossen.
De rechtse partijen hebben gelijk met schulden afbouwen en de Belgische economie weer op peil helpen.
Alleen zijn hun voorstellen onhaalbaar in het huidige België met zoveel regeringen en ambtenaren.
Kortom ik zou niet weten op welke partij je in dit landje nog zinnig zou kunnen stemmen.
Ik ben zeker akkoord dat er ook kan gewogen worden vanuit de oppositie.
En pogingen tot uitsluiting zijn inderdaad een moeilijk probleem.
Aan de andere kant maken de partijen die uitgesloten worden daar ook dankbaar gebruik van voor hun eigen gewin. 'Iedereen is tegen ons'.
Als je niet in de oppositie zit dan kan je dat truukje niet meer gebruiken en zullen ze zich in sneltempo moeten heruitvinden.
De vraag is dan of de kiezers die op hen gestemd hebben hun partij nog wel zullen herkennen?
Zullen die kiezers zich dan niet bedrogen voelen na de verkiezingen?
Van de ene op de andere dag zullen de eenvoudige antwoorden op moeilijke problemen verdwenen zijn en zal er toch moeten gezocht worden naar een compromis.
Aan de andere kant maken de partijen die uitgesloten worden daar ook dankbaar gebruik van voor hun eigen gewin. 'Iedereen is tegen ons'.
Als je niet in de oppositie zit dan kan je dat truukje niet meer gebruiken en zullen ze zich in sneltempo moeten heruitvinden.
De vraag is dan of de kiezers die op hen gestemd hebben hun partij nog wel zullen herkennen?
Van de ene op de andere dag zullen de eenvoudige antwoorden op moeilijke problemen verdwenen zijn en zal er toch moeten gezocht worden naar een compromis.
Wat een onderschatting van de kiezer. Alsof die niet weet dat meeregeren compromissen meebrengt. En weer die eeuwige domme betutteling dat andere partijen simplistisch zijn en alleen onwerkbare oplossingen hebben.Woz schreef: ↑28 april 2024, 17:11 Ik ben zeker akkoord dat er ook kan gewogen worden vanuit de oppositie.
Dat is interpretatie van jou, meer niet.
Niet meer dan anderen.
Jij bent ook al behoorlijk geïndoctrineerd door de mainstream media zeg. Of je vertelt toevallig net dezelfde onzin .
Uw laatste zin hoort niet thuis in een politiek debat.
Dit is een forum, geen politiek debat. En ik vond de inhoud van wat jij zei ook een belediging. Dat gedoe van "ik zeg het op een beleefde manier, dus ik ben OK". Nee, inhoud is nog altijd belangrijker.
Leg dat eens uit. Waar kan je anders een politiek debat nog volgen? Bepalen de media niet voor een zeer groot deel, wat er "mainstream" is of niet? Media zijn al lang niet meer onafhankelijk, wat zij ook mogen beweren.