Peiling federale verkiezingen 2024
Re: Peiling federale verkiezingen 2024
Moraal van het verhaal: je kan op je oude dag maar beter geen vermogen hebben en alles opdoen (of op tijd wegschenken).R1150GS schreef: ↑27 mei 2024, 16:17Dat is nu al! Mijn moeder is al veel jaren zwaar gehandicapt, zo goed als blind en nog andere problemen. Ze krijgt hiervoor naast haar kleine weduwe pensioen nog een zorgbudget.ConradR schreef: ↑27 mei 2024, 15:52 Vier van de 7 Vlaamse partijen zijn gewonnen voor een vermogensregister of een vermogenskadaster.
Dat bleek al bij de discussie over de betaalbaarheid van rusthuizen.
"Het zorgbudget voor een oudere in een rusthuis of genieten van een sociaal tarief: CD&V zet in haar programma de deur open om die steun niet alleen afhankelijk te maken van jouw inkomen, maar ook van jouw bezittingen - van huizen tot beleggingen en aandelen. Volgens experten heb je daarvoor een vermogenskadaster nodig, iets waar Groen, PVDA en Vooruit al langer voor pleiten."
En eens dat register of kadaster opgemaakt kan het ook voor andere doeleinden worden gebruikt ...
Een tijd geleden is ze opgenomen in een rusthuis wegens zware dementie. Ik hab haar 10 jaar mantelzorg gegeven zoveel ik kon ,maar nu ging het niet meer, ze is ook niet meer zindelijk enzv. Bij een opname in een rusthuis wordt nu automatisch je geld op je rekeningen opgezocht. Ze had 30.000 € spaargeld, daardoor is ze haar zogbudget zo goed als kwijt. Nu moet ze 700 € bijleggen op haar pensioen voor het rusthuis. Als al haar geld op is kan ik een herziening aanvragen.... Ja, ik weet het, ze had maar niet moeten zo zuinig mogelijk leven en haar vanalles ontzeggen en sparen voor haar oude dag... De " kansarmen " zitten in dezelfde kamers, maar krijgen nog zakgeld om met de familie eens naar de kantine te kunnen gaan...
Als er ook nog eens een vermogensbelasting zou komen, dan geldt dit motto nog meer dan ooit.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik versta onder 'vermogen' niet de situatie van jouw moeder.
Aan de andere kant : als iemand in zijn leven 500.000 euro op de spaarboek heeft gezet , moet de staat dan zijn opname in een WZC bekostigen zoals vroeger vaak het geval was ? Ik vind van niet.
Een WZC is een derdeleeftijdhotel. Je moet eigenlijk maar zorgen dat je dat ooit kan betalen.
Jammer voor wie hard spaart ten opzichte van wie geen frank heeft overgehouden want die wordt dan wel vertroeteld.
Misschien moeten we van de ouderlingen een nieuwe geviseerde groep maken. De Walen, de werklozen, de niet-actieven in de maatschappij incluis de invaliden en de bewoners van WZC's.
Aan de andere kant : als iemand in zijn leven 500.000 euro op de spaarboek heeft gezet , moet de staat dan zijn opname in een WZC bekostigen zoals vroeger vaak het geval was ? Ik vind van niet.
Een WZC is een derdeleeftijdhotel. Je moet eigenlijk maar zorgen dat je dat ooit kan betalen.
Jammer voor wie hard spaart ten opzichte van wie geen frank heeft overgehouden want die wordt dan wel vertroeteld.
Misschien moeten we van de ouderlingen een nieuwe geviseerde groep maken. De Walen, de werklozen, de niet-actieven in de maatschappij incluis de invaliden en de bewoners van WZC's.
Moet de staat de opname in een WZC bekostigen van iemand die geen vermogen heeft en alles “opgeleefd” heeft?
Neen. Maar waar moeten die ouderlingen dan gaan wonen ? Hoe los je dat op ?
Dat moet je aan Piepenolleken vragen: hij/zij beschouwt WZC als een derdeleeftijdhotel waarbij de hotelgasten er maar voor moeten zorgen dat ze alles kunnen betalen.
Dat was dus een open vraag waar je zelf geen antwoord voor hebt.
Het motto blijft dus: zorg dat je niks bezit en alles “opleeft” (of tijdig wegschenkt) dan heb je ook geen vermogen en moet je dus ook geen vermogensbelasting betalen of je vermogen aan het WZC geven als je naar het rusthuis moet
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Working in belgium is like working in a whore house. The better you perform, the more you get screwed!
Ik zou eerder pleiten voor een pensioen beperkt in de tijd. Vanaf 85 jaar (ambtenaren) en 90 jaar (prive) geen pensioen meer.
Inderdaad. Ik ben nog maar halfweg de 50 maar dit begint toch mijn motto te worden. Wat verbouwingsfacturen en dure aankopen voor mijn kinderen betalen, zelf minder werken en veel op reis gaan. Ik zal wel zorgen dat het merendeel op is.
-
- Full Member
- Contacteer:
En vooral niet via officiële schenkingen werken anders vinden ze je ook.
Terzijde : een paar oude bekenden onder nieuwe nicknames (of nicknames die vroeger eens werden aangemaakt als reserve ?) ?
Laatst gewijzigd door Abatoetnie op 27 mei 2024, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Van welke strekking was jij ook alweer ? Het was rechts zeker he ?
Eigenlijk is de volgende vraag dan : hoe ga je ze daar naartoe sturen ?
Dat is inderdaad het gevaarlijke gevolg. Veel mensen zijn pro een vermogensbelasting. Vooral als de lat hoger ligt dan hun eigen opgetelde bezittingen.ConradR schreef: ↑27 mei 2024, 15:52 Vier van de 7 Vlaamse partijen zijn gewonnen voor een vermogensregister of een vermogenskadaster.
Dat bleek al bij de discussie over de betaalbaarheid van rusthuizen.
"Het zorgbudget voor een oudere in een rusthuis of genieten van een sociaal tarief: CD&V zet in haar programma de deur open om die steun niet alleen afhankelijk te maken van jouw inkomen, maar ook van jouw bezittingen - van huizen tot beleggingen en aandelen. Volgens experten heb je daarvoor een vermogenskadaster nodig, iets waar Groen, PVDA en Vooruit al langer voor pleiten."
En eens dat register of kadaster opgemaakt kan het ook voor andere doeleinden worden gebruikt ...
Het is niet de vraag of dat kadaster ooit zal misbruikt worden maar wanneer. En kort door de bocht wie gaat daar het slachtoffer van zijn?
Iedereen die op één of andere manier zijn geld heeft gespaard.
Laatst gewijzigd door boskoo7 op 27 mei 2024, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Sorry, maar ik vind van wel.Piepenolleken schreef: ↑27 mei 2024, 17:25 Ik versta onder 'vermogen' niet de situatie van jouw moeder.
Als ik heel mijn leven gewerkt heb en 500.000€ gespaard heb maar ik heb evenveel belastingen betaald (mogelijks zelf meer) dan vind ik dat ik recht heb op dezelfde voordelen van iemand die niet gespaard heeft.