Peiling federale verkiezingen 2024
Re: Peiling federale verkiezingen 2024
Toch wel hoe ik het in gedachten had:
Vlaamse Regering
- N-VA
- CD&V
- Vooruit
2 ministers die ik al zou meenemen zijn Sander Loones (N-VA) en Conner Rousseau (Vooruit).
Federaal moet je een kopie maken van je Vlaamse Regering, dan bekom je:
- N-VA
- CD&V
- Les Engagés
- Vooruit
- MR
Bart De Wever is nog niet afgeschreven als voorzitter, hij zou beter nog doorgaan. Als hij nu stopt als voorzitter, ben ik zeker dat N-VA ineens stort met als gevolg dat, als die regering niet werkt, dat hij na de verkiezingen van 2029 richting Europa trekt. Christen-Democraten zijn dan de grootste familie. Als je het tactisch aanpakt, zoek je je premier daar
Maar ik kan zelf niemand opnoemen tenzij je een oud gediende terug haalt?
Vlaamse Regering
- N-VA
- CD&V
- Vooruit
2 ministers die ik al zou meenemen zijn Sander Loones (N-VA) en Conner Rousseau (Vooruit).
- N-VA
- CD&V
- Les Engagés
- Vooruit
- MR
Bart De Wever is nog niet afgeschreven als voorzitter, hij zou beter nog doorgaan. Als hij nu stopt als voorzitter, ben ik zeker dat N-VA ineens stort met als gevolg dat, als die regering niet werkt, dat hij na de verkiezingen van 2029 richting Europa trekt. Christen-Democraten zijn dan de grootste familie. Als je het tactisch aanpakt, zoek je je premier daar
Want SG bepaalt heel het land ?
Vooruit ging geen centrum-rechtse regering depanneren. 2 % minder dan in de laatste peilingen (als ik het mij goed herinner) maar eens zien hoe snel en schaamteloos ze hun kiezers nu weer weten te bedriegen. Kiezersbedrog zal ook wel mooi passen in hun lange traditie van fraude en ander bedrog.
Zeker weten dat ze je suggesties zullen weten te waarderen en zullen meenemen in de onderhandelingen Kevva .Kevva schreef: ↑9 juni 2024, 23:48 Toch wel hoe ik het in gedachten had:
Vlaamse Regering
- N-VA
- CD&V
- Vooruit
2 ministers die ik al zou meenemen zijn Sander Loones (N-VA) en Conner Rousseau (Voorui
- N-VA
- CD&V
- Les Engagés
- Vooruit
- MR
Aandoenlijk hoe opgelucht en blij de MSM is dat de "gevaarlijke" extremen het minder goed doen dan verwacht en hun subsidies niet zullen komen afpakken of ze godbetert gewoon opdoeken.
Ze spinnen er op los als tevreden katjes. Spinnen as in : de bazaar zo uitleggen zoals het hen best uitkomt. Alternative reality, fake news? Beste adres : VRT.
Ze spinnen er op los als tevreden katjes. Spinnen as in : de bazaar zo uitleggen zoals het hen best uitkomt. Alternative reality, fake news? Beste adres : VRT.
Tja, alleen al op Vlaams niveau zijn ze feitelijk onmisbaar, idem voor CD&V en NVA, tenminste als ze een regering zonder VB en PVDA willen. Groen en VLD gaan na hun nederlaag niet depanneren. Vanuit die positie zullen Vooruit en CD&V wel een aantal van hun agenda punten binnen halen, wat die zijn kon je gisteren in het debat na de verkiezingen al horen van hun partij voorzitters. Toont trouwens hoe strategisch onervaren die twee zijn, De wever weet nu al waar het gevoelig ligt, de rest van hun programma kan bij wijze van spreken al van tafel geveegd worden. En wat PVDA betreft, je wist op voorhand dat dit een verloren stem zou zijn, wie voor een linkse agenda is, had ondanks alles toch beter op vooruit gestemd. De stemmen op VB geven op zijn minst nog wat momentum aan het Vlaams nationalisme van de NVA en wie weet als het echt niet wil lukken met Vooruit en CD&V en er federaal toch voor een soort Vivaldi 2 gekozen wordt, een Vlaamse V coalitie is geen onmogelijkheid in de cijfers.mver schreef: ↑10 juni 2024, 07:13 Vooruit ging geen centrum-rechtse regering depanneren. 2 % minder dan in de laatste peilingen (als ik het mij goed herinner) maar eens zien hoe snel en schaamteloos ze hun kiezers nu weer weten te bedriegen. Kiezersbedrog zal ook wel mooi passen in hun lange traditie van fraude en ander bedrog.
-
- Hero Member
- Contacteer:
-
- Hero Member
- Contacteer:
Vooruit zal rap haar kar keren als ze mee in de regering kan.mver schreef: ↑10 juni 2024, 07:13 Vooruit ging geen centrum-rechtse regering depanneren. 2 % minder dan in de laatste peilingen (als ik het mij goed herinner) maar eens zien hoe snel en schaamteloos ze hun kiezers nu weer weten te bedriegen. Kiezersbedrog zal ook wel mooi passen in hun lange traditie van fraude en ander bedrog.
De peilingen en verkiezingen zijn voorbij. Is het niet tijd voor een nieuw draadje over de regeringsvorming?
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Komt in orde
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Wel wat geduld hebben, had gisteren morgen vlak na opening van de kiesbureau's een exit poll geopend, komt hopeloos te laat mocht die nu nog goedgekeurd geraken door de mod, @Vaganza; voer maar af hé, heeft geen zin meer. Een draadje nieuwe regering zal misschien nog wel voor de vorming van een nieuwe regering goedgekeurd worden
De toekomstige coalities zijn overal vrij helder en kunnen met wat meeval tegen het najaar reeds op de been zijn:vortex schreef: ↑10 juni 2024, 07:56Tja, alleen al op Vlaams niveau zijn ze feitelijk onmisbaar, idem voor CD&V en NVA, tenminste als ze een regering zonder VB en PVDA willen. Groen en VLD gaan na hun nederlaag niet depanneren. Vanuit die positie zullen Vooruit en CD&V wel een aantal van hun agenda punten binnen halen, wat die zijn kon je gisteren in het debat na de verkiezingen al horen van hun partij voorzitters. Toont trouwens hoe strategisch onervaren die twee zijn, De wever weet nu al waar het gevoelig ligt, de rest van hun programma kan bij wijze van spreken al van tafel geveegd worden. En wat PVDA betreft, je wist op voorhand dat dit een verloren stem zou zijn, wie voor een linkse agenda is, had ondanks alles toch beter op vooruit gestemd. De stemmen op VB geven op zijn minst nog wat momentum aan het Vlaams nationalisme van de NVA en wie weet als het echt niet wil lukken met Vooruit en CD&V en er federaal toch voor een soort Vivaldi 2 gekozen wordt, een Vlaamse V coalitie is geen onmogelijkheid in de cijfers.mver schreef: ↑10 juni 2024, 07:13 Vooruit ging geen centrum-rechtse regering depanneren. 2 % minder dan in de laatste peilingen (als ik het mij goed herinner) maar eens zien hoe snel en schaamteloos ze hun kiezers nu weer weten te bedriegen. Kiezersbedrog zal ook wel mooi passen in hun lange traditie van fraude en ander bedrog.
Vlaams: N-VA / Vooruit / CD&V
Waals: MR / Les Engagés
Federaal: een coalitie -reeds helemaal in de confederale logica- die bestaat uit deze 5 partijen, allemaal winnaars trouwens, met uitzondering van CD&V.
Enkele interessante opmerkingen:
1/ het probleem VB en Tom Van Grieken is door de kiezer prematuur geaborteerd (een woord dat ze bij VB niet graag zullen horen trouwens): doordat VB niet de grootste fractie in het Vlaams Parlement is, moet men de partij zelfs niet eerst enkele weken voor de camera rondjes laten draaien terwijl ze verwoed een V-regering op de been probeert te krijgen! Meer zelfs, samen met N-VA komen ze 1 zetel te kort om een meerderheid te halen, dus DBW moet er als Vlaams informateur zelf ook niet veel energie meer in steken om te tonen dat het met hen niet gaat... Case closed: dat is terug 5 jaar roepen aan de zijlijn voor VB.
2/ ironisch genoeg gaat in het 'centrum-rechtse' Vlaanderen de coalitie linkser zijn dan in het 'linkse' Wallonië...
Of hoe de gamechanger van deze verkiezingen toch vooral de implosie van links is aan Franstalige kant, want het verlies van PS vloeit niet naar Ecolo/PTB: beiden verliezen fors! Het verlies vloeit écht wel naar Les Engagés en MR, dus naar centrum-rechts. Het was geen toeval de Hedebouw en de hele PTB nomenclatura kwam 'vieren' in Vlaanderen, en het steeds had over het nationale resultaat, terwijl ze in alle landstalen zwegen over wat hen net overkomen was in Wallonië.
3/ N-VA is de grootste partij in de Kamer (en dus in de volgende regering), maar -gesteld dat VLD idd buiten de federale coalitie blijft- is de grootste familie wel CD&V / Les Engagés. Binnen deze familie is Les Engagés de grootste, dus dit resultaat schrijft Van Peteghem definitief (?) af als toekomstig premier. Persoonlijk zou ik mijn geld zetten op BDW zelf, zo niet Maxime Prevot, met als wild card voor als ze er niet uitkomen S. Wilmes. ... Prevot verklaarde trouwens zonet dat hij (sociaal-economisch) wil hervormen, maar dat hij die hervormingen liever niet ziet uitgelegd worden door een premier De Wever in Wallonië.
4/ Of waarom niet, een regering die start met DBW als premier voor de eerste 2,5 jaar en vervolgens overgenomen wordt door M. Prevot, eens de akkoorden over de staatshervorming er liggen? Voor zo'n alternatief scenario valt wel wat te zeggen, maar daarover -misschien- later ooit nog meer.
Euh nee, zoals SG op SG.
Het leken wel lokale verkiezingen. Alsof men voor politici stemde ipv voor programma's. Dat zie je ook aan de voorkeurstemmen. Soit de teerlingen zijn geworpen, nu volgt het echte werk. Hopelijk beter dan de laatste 20 jaar. Als ze ergens een grove borstel nodig hebben, ik heb er wel enkele staan ...
Die ochtend na de verkiezingen: Les Engagés willen niet in een regering met BDW als premier. Die hun plan stond blijkbaar al een paar weken klaar.