Peiling: Zomeruur/winteruur?
Re: Peiling: Zomeruur/winteruur?
Gezien er hier geen coalitie-vorming mogelijk is, beslist de meerderheid : zomeruur dus.
Daarbij, kiezen = verliezen, dus niemand zal hier de perfecte argumentatie kunnen aanbrengen.
Kies, beslis en graag naar het volgende "probleem" ...
Daarbij, kiezen = verliezen, dus niemand zal hier de perfecte argumentatie kunnen aanbrengen.
Kies, beslis en graag naar het volgende "probleem" ...
Lijkt mij ook het verstandigste.
Inderdaad. Het probleem is dat je dan onvermijdelijk bij permanent winteruur uitkomt. Vanuit gezondheidsperspectief is winteruur te verkiezen, omdat daglicht kort na het ontwaken een cruciale rol speelt in onze biologische klok (daglicht 's avonds heeft geen nut voor de gezondheid).
Intuïtief verkiest bijna iedereen echter permanent zomeruur (ik ook, ik had al op zomertijd gestemd in deze poll voordat ik me was beginnen inlezen in de literatuur ter zake).
De ervaring leert me dat we als wetenschappers altijd gehoord worden, maar dat als puntje bij paaltje komt het toch altijd het populaire en niet het wetenschappelijk onderbouwde argument is dat het haalt. Ik zet er dus mijn geld op in dat, als er al iets verandert, het een shift naar permanenten zomertijd zal zijn.
Men kan ook kijken naar de ervaring van andere landen die eerder deze overgang gemaakt hebben. Bv. Rusland is in 2011 naar permanent zomeruur gegaan, maar heeft dit in 2014 gewijzigd naar permanent winteruur vanwege vele klachten over de donkere winterochtenden.
ik heb toch liever een donkere ochtend, dan een donkere avond. Geen probleem om in het donker te gaan werken. Maar thuiskomen als het donker is, dat is minder. Maar uiteraard geld dat niet voor iedereen.
Idem hier, 'instinctief' liever langer licht 's avonds dan vroeger licht 's morgens. Maar 'dw' kan gelijk hebben met wat hij schrijft over de gezondheid en het effect van ochtendlicht.
Bottom line:
1) Waarom zouden we de switch afschaffen? Zijn de nadelen écht zo erg? (Ik ondervind er niks van). Dus: 1e voorkeur: alles houden zoals het is.
2) Als ze toch niet willen houden zoals het is, waarom dan niet inderdaad zoals iemand hier suggereerde, een tussenoplossing met een verschuiving van een half uur, dus tussen permanent zomeruur en permanent winteruur in.
Dat zijn eigenlijk 2 opties die ik nooit in de media 'hoor'. Het is altijd
3) permanent zomeruur
4) permanent winteruur
Alles gerangschikt in aflopende volgorde van mijn voorkeur.
Bottom line:
1) Waarom zouden we de switch afschaffen? Zijn de nadelen écht zo erg? (Ik ondervind er niks van). Dus: 1e voorkeur: alles houden zoals het is.
2) Als ze toch niet willen houden zoals het is, waarom dan niet inderdaad zoals iemand hier suggereerde, een tussenoplossing met een verschuiving van een half uur, dus tussen permanent zomeruur en permanent winteruur in.
3) permanent zomeruur
4) permanent winteruur
Alles gerangschikt in aflopende volgorde van mijn voorkeur.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
En maar best ook dat we niet enkel naar de wetenschap luisteren. Ik geloof best dat er gezondheidsvoordelen zijn aan een permanent winteruur, maar er is meer in het leven dan enkel gezondheid. Anders kunnen we maar best alles afschaffen wat niet direct wetenschappelijk aantoonbaar voordeel oplevert voor onze gezondheid.
Afschaffen maar: alcohol, tabak, lekker eten ...
We kunnen ook de mensen verplichten te voet naar het werk te trekken. Zonder twijfel gezond.
Leven de meeste dieren trouwens niet langer in gevangenschap dan in vrijheid?
Ik bedank voor die brave new world.
De menselijke natuur:
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 31 oktober 2018, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Ik weet niet of alcohol en tabak goede parallellen zijn. Iedereen kan zelf kiezen of hij of zij tabak en alcohol wilt consumeren of niet (toch sinds het rookverbod in openbare gebouwen er is). Zolang burgers voldoende geïnformeerd worden over de gevaren van deze producten en zolang men accijnzen heft die volstaan om de kosten aan de samenleving te compenseren, stelt er zich puur ethisch eigenlijk geen probleem.CarpeNoctem schreef: ↑31 oktober 2018, 11:46 En maar best ook dat we niet enkel naar de wetenschap luisteren. Ik geloof best dat er gezondheidsvoordelen zijn aan een permanent winteruur, maar er is meer in het leven dan enkel gezondheid. Anders kunnen we maar best alles afschaffen wat niet direct wetenschappelijk aantoonbaar voordeel oplevert voor onze gezondheid.
De keuze voor winter/zomertijd valt in de categorie van pakweg luchtvervuiling: iedereen wordt eraan blootgesteld, of hij of zij nu wilt of niet. In zo'n dossiers is het ethisch moeilijker te rechtvaardigen dat men wetenschappelijk advies negeert.
Er is een substantieel verschil in hoe beleidsmakers en wetenschappers moeten omgaan met enerzijds vermijdbare en anderzijds onvermijdbare risicofactoren.
Die eerste opties liggen gewoon niet op tafel. Vergeet dat niet dit een Europees initiatief is van Juncker in de hoop om naar een permanente zomertijd te gaan. We mogen er dus vrij gerust in zijn dat als er iets verandert, de omschakeling sowieso verdwijnt. Tegelijk zie ik geen compromis in permanente GMT+1.5. Dat zou een enorm zwaktebod zijn louter de kerk tussen de twee uitersten te houden.Fakkel schreef: ↑31 oktober 2018, 11:43Bottom line:
3) permanent zomeruur
4) permanent winteruur
Voor de rest sluit ik me aan bij de analyse van dw. Dit heeft te grote gezondheidsimplicaties om dit aan het buikgevoel van de bevolking over te laten. Heb recent ergens hilarische straatinterviews gezien waar de bevraagden werkelijk leken te geloven dat de winter ineens meer zomers zou aanvoelen als we de wintertijd afschaffen. Om maar aan te geven hoe er al verwarring ontstaat puur door de semantische associaties van de termen zomer- en winterijd.
Om het eens niet over verkiezingen te hebben ... hieronder een filmpje over hoe vandaag (21 december), de korste dag van het jaar er zou kunnen uitzien in winter- en/of zomertijd ... ik hoop dat ze ditzelfde filmpje ook eens maken op de langste dag van het jaar ... en een paar keer tussendoor ... zodat we - mocht het ooit tot een volksraadpleging komen - kunnen inschatten hoe ons dagelijks leven zou beïnvloed worden hierdoor ...
https://radio1.be/winter-zomertijd-hoe- ... n-het-jaar
https://radio1.be/winter-zomertijd-hoe- ... n-het-jaar
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
In de VS, Canada, delen van Mexico en sommige Caraïbische eilanden zijn ze vandaag al overgestapt op het zomeruur. Wij dienen nog een paar weken te wachten.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Jetlag is inderdaad niet goed voor de gezondheid; Ik werk zelf al 39 jaar in 4 ploegen- schijnt geen zwaar beroep te zijn, kun je gemakkelijk tot je 67 jaar doen volgens de ministers en vele anderen!haelewyn schreef: ↑26 maart 2018, 08:54 Jetlagfabel ? Een jetlag is wel 100 keer zwaarder voor je lichaam dan de verandering van zomer= naar winteruur. Vooral dan een reis richting oosten. Je moet het gehad hebben wil je het weten.
Hoeveel zouden er dan al van een jetlag (vroeger) gestorven zijn ?
Kinderen die slechter slapen .... ik geloof er geen bal van. De temperatuur en het verschil daarin tussen 20 of 21 uur is te verwaarlozen.
Peeters : gelukkig is de media nog niet zo gek om hem voor alles wat in de wereld gebeurt een reactie te vragen. Wat ze jarenlang met Bartje Anvers wel gedaan hebben. Een aardbeving in china... hop, naar bartje voor een reactie. Altijd "zeer geschokt", neem ik aan...
Ik was al redelijk kapot op mijn 45 van altijd overdag en 's nachts erbij te werken. Ik had een zwaarder leven dan een bakker of een huisarts. Die komen bijna nooit meer uit hun bed al denken veel mensen daar nog steeds anders over.
Op het einde van mijn "carrière" kon ik totaal niet meer slapen. Een paar uren per week nog.
Vroeger dacht ik dat ik dat allemaal aankon.. nu weet ik welke prijs ik betaal.
Mijn advies is : ga niet door tot aan de crash. Een crash is iets ongecontroleerd. Je weet nooit hoe en of je eruit komt.
Misschien heb ik een minder sterk gestel dan anderen .. ploegwerk is zeker niet gezond. In den bouw werken ook niet.. Negerinnetjes meenemen naar je slaapkamer in Afrika ook niet naar het schijnt. Ze kunnen een mens niets gunnen dat plezant is.
Op het einde van mijn "carrière" kon ik totaal niet meer slapen. Een paar uren per week nog.
Vroeger dacht ik dat ik dat allemaal aankon.. nu weet ik welke prijs ik betaal.
Mijn advies is : ga niet door tot aan de crash. Een crash is iets ongecontroleerd. Je weet nooit hoe en of je eruit komt.
Misschien heb ik een minder sterk gestel dan anderen .. ploegwerk is zeker niet gezond. In den bouw werken ook niet.. Negerinnetjes meenemen naar je slaapkamer in Afrika ook niet naar het schijnt. Ze kunnen een mens niets gunnen dat plezant is.
Peiling: Zomeruur/winteruur?
Voor de slaap maakt zomer of winteruur mij niets uit. Ik slaap ong. 5 uur per nacht en heb daar voldoende mee.
Uitslapen is van mij tot hooguit 8u.
Later gaat sowieso niet want 8u. Is mijn biologische klok.
Uitslapen is van mij tot hooguit 8u.
Later gaat sowieso niet want 8u. Is mijn biologische klok.