Pensioen Argenta (update)
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Pensioen
Weet er iemand toevallig of Fortis er iets voor aanrekent als je je pensioenspaarfonds van bij hen naar Argenta zou willen laten overdragen?
Ik ben twee jaar geleden, op mijn 24ste, begonnen met pensioensparen bij Fortis en heb toen voor hun defensieve fonds gekozen. Vermits ik nog vrij jong ben en omdat de beurzen nu laag staan, zou ik nu toch liever voor een dynamisch fonds gaan. Ik twijfel echter een beetje of ik gewoon zou vragen aan Fortis om dat defensief fonds naar hun dynamisch fonds om te zetten of dat ik gewoon meteen naar het fonds van Argenta zou overschakelen, dat ook een dynamisch fonds is.
Ik ben twee jaar geleden, op mijn 24ste, begonnen met pensioensparen bij Fortis en heb toen voor hun defensieve fonds gekozen. Vermits ik nog vrij jong ben en omdat de beurzen nu laag staan, zou ik nu toch liever voor een dynamisch fonds gaan. Ik twijfel echter een beetje of ik gewoon zou vragen aan Fortis om dat defensief fonds naar hun dynamisch fonds om te zetten of dat ik gewoon meteen naar het fonds van Argenta zou overschakelen, dat ook een dynamisch fonds is.
Citaat van pieterjan:
"Ze kunnen tegenwoordig enkel naar boven gaan. Een pensioenfonds is niet zo beangstigend hoor".
Je hebt volkomen gelijk, je bent jong....echter heb je financiele problemen als je VANDAAG dit geld nodig hebt als aanvulling van je hongerloonpensioen van 1100€/maand. Ik hoop voor jou, dat deze crash zich niet herhaald als jij de vruchten wilt plukken op je 60.
"Ze kunnen tegenwoordig enkel naar boven gaan. Een pensioenfonds is niet zo beangstigend hoor".
Je hebt volkomen gelijk, je bent jong....echter heb je financiele problemen als je VANDAAG dit geld nodig hebt als aanvulling van je hongerloonpensioen van 1100€/maand. Ik hoop voor jou, dat deze crash zich niet herhaald als jij de vruchten wilt plukken op je 60.
Je moet op tijd het dynamisch fonds overzetten naar een defensief fonds. Zo dat de risico's veel kleiner worden. Het Dexia defensive fund verloor 8%, dat valt dus nog mee.pol schreef: Citaat van pieterjan:
Heb enkele jaren geleden mijn kbc pensioenfond overgezet naar dat van argenta, heeft me niets gekost. Gewoon de gegevens van kbc aan argenta gegeven en zij hebben alles gedaan, ben zelfs nooit ervoor bij de kbc langsgeweest.Centiempje83 schreef: Weet er iemand toevallig of Fortis er iets voor aanrekent als je je pensioenspaarfonds van bij hen naar Argenta zou willen laten overdragen?
En, als ik zie hoeveel dat van mijn moeder ( kbc ) gedaald is tov dat van mij, ben ik blij voor mezelf maar heel triestig voor mijn moeder daar ze bijna 60 is.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Je hoeft niet af te halen op 60, je kan nog rustig doorsparen tot 65. En dan nog moet je niet onmiddellijk afhalen.cp1234 schreef:
En, als ik zie hoeveel dat van mijn moeder ( kbc ) gedaald is tov dat van mij, ben ik blij voor mezelf maar heel triestig voor mijn moeder daar ze bijna 60 is.
En zelfs al zou je geld nodig hebben, dan kan je bij de meeste fondsen kiezen om slechts een klein deel af te halen.
Je hebt dus altijd de mogelijkheid om af te wachten tot de beurzen wat herstellen.
Dat week ik ( en mijn moeder ook ) wel, maar om dat verlies goed te maken, moet ze nog heel lang leven eer ze weer een mooi bedrag heeft waar ze goed van kan leven.
Als het herstel komt, kan het wel hard gaan. Na de vorige crash tussen 2003 en 2005 is het Argenta pensioenspaarfonds met 98% gestegen. Geen garantie dat dit nu terug gaat gebeuren, maar je moet dus niet wanhopen.cp1234 schreef: Dat week ik ( en mijn moeder ook ) wel, maar om dat verlies goed te maken, moet ze nog heel lang leven eer ze weer een mooi bedrag heeft waar ze goed van kan leven.
Ter info: het KBC Pricos fonds is in diezelfde periode "slechts" 67% gestegen. Als je nu een Pricos overhevelt naar Argenta zou je in de toekomst veel meer kunnen genieten van een herstel v/d beurzen.
Hoe kan je nu in GODSNAAM nog "rustig doorsparen" met een Belgisch brugpensioen op 58, tot je 65 bent ?robokat schreef:Je hoeft niet af te halen op 60, je kan nog rustig doorsparen tot 65. En dan nog moet je niet onmiddellijk afhalen.cp1234 schreef:
En zelfs al zou je geld nodig hebben, dan kan je bij de meeste fondsen kiezen om slechts een klein deel af te halen.
Je hebt dus altijd de mogelijkheid om af te wachten tot de beurzen wat herstellen.
Je kan afwachten...afwachten...tot je 98 bent, en dan overschakelen naar een dynamisch fonds.
@ Robokat: heb haar hetzelfde voorgesteld, maar ze laat het liever gewoon bij KBC.
Haar spaargeld is al wel lang bij Argenta. Eerst een maxi van 4% en op het juiste moment een mooie termijnrekening.
Haar spaargeld is al wel lang bij Argenta. Eerst een maxi van 4% en op het juiste moment een mooie termijnrekening.
Re: Pensioen Argenta (update)
Ik ben zojuist even langs geweest bij het Argenta kantoor.
Nu ben ik er officieel klant, maar man man, wat een organisatie.
Voor de mensen dat aan het hele verhaal niet meer aan uit kunnen:
Ik vroeg ze of je kan overstappen van een pensioenfonds naar verzekering. Volgens 2 mails kon dit nog niet, de andere zei dat dat nooit zal kunnen.
Toen ik vandaag in het kantoor zei: ik wil pensioensparen, was de eerste vraag: Fonds of verzekering?
Ik zei: "Hoe? Volgens de argenta hoofdzetel bestaat er geen verzekering?"
Volgens het lokale kantoor dus wel... Bergijpen wie begrijpen kan...
Ik heb voor het fonds natuurlijk gekozen gezien mijn leeftijd.
Overstappen naar de verzekering kan, maar eigenlijk alleen door gewoon te stoppen met storten in het fonds en een verzekering te openen. (Wel minstens 10 jaar in het fonds zitten, staat in het contract).
Natuurlijk hier stoppen de problemen weer niet:
Ik vroeg achter een digipas, om zo het online bankieren van argenta te kunnen controleren.
Antwoord: Dat gaat niet voor pensioensparen.
Maar nu heb ik uiteindelijk ook een zichtrekening laten afsluiten, dus moet ik toch wel een digipas kunnen krijgen? Konden ze dat nu zelf niet regelen? Nu moet ik al terug gaan, want via de site kan je het niet aanvragen.
Nu ben ik er officieel klant, maar man man, wat een organisatie.
Voor de mensen dat aan het hele verhaal niet meer aan uit kunnen:
Ik vroeg ze of je kan overstappen van een pensioenfonds naar verzekering. Volgens 2 mails kon dit nog niet, de andere zei dat dat nooit zal kunnen.
Toen ik vandaag in het kantoor zei: ik wil pensioensparen, was de eerste vraag: Fonds of verzekering?
Ik zei: "Hoe? Volgens de argenta hoofdzetel bestaat er geen verzekering?"
Volgens het lokale kantoor dus wel... Bergijpen wie begrijpen kan...
Ik heb voor het fonds natuurlijk gekozen gezien mijn leeftijd.
Overstappen naar de verzekering kan, maar eigenlijk alleen door gewoon te stoppen met storten in het fonds en een verzekering te openen. (Wel minstens 10 jaar in het fonds zitten, staat in het contract).
Natuurlijk hier stoppen de problemen weer niet:
Ik vroeg achter een digipas, om zo het online bankieren van argenta te kunnen controleren.
Antwoord: Dat gaat niet voor pensioensparen.
Maar nu heb ik uiteindelijk ook een zichtrekening laten afsluiten, dus moet ik toch wel een digipas kunnen krijgen? Konden ze dat nu zelf niet regelen? Nu moet ik al terug gaan, want via de site kan je het niet aanvragen.
Laatst gewijzigd door hansv op 23 april 2009, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Pensioensparen kan je tot op heden niet controleren via argenta online-bankieren, je hebt er dus geen digi-pass voor nodig.
De koers van het argenta pensioenfonds kan je wel via de argenta site controleren, klikken op inventariswaarden.
De koers van het argenta pensioenfonds kan je wel via de argenta site controleren, klikken op inventariswaarden.
Maar de spaar- en zichtrekening kan je zo wel in het oog houden, dus misschien binnenkort toch maar aanvragen.
Wel straf dat ze dan toch blijkbaar een verzekering hebben, maar je niet makkelijk kan overstappen naar het andere product.
Enkel door in je huidige product niet meer te storten en een ander te openen. Kapitaal kan je niet overbrengen.
Wel straf dat ze dan toch blijkbaar een verzekering hebben, maar je niet makkelijk kan overstappen naar het andere product.
Enkel door in je huidige product niet meer te storten en een ander te openen. Kapitaal kan je niet overbrengen.
Ik begrijp niet vanwaar al de onduidelijkheid komt.
Toen ik 2 jaar geleden ben gaan informeren i.vm. pensioensparen heb ik de keuze gekregen tussen een fonds en een verzekering.
Bij een fonds kon je net voor je pensioen ( indien je dit zelf wou ) overschakelen naar een verzekering.
Dat was voor mij het belangrijkste en heeft me over de brug getrokken om het wel te doen....
Iemand enig idee hoe de vork nu in de steel zit en wat er al dan niet correcte informatie is?
Toen ik 2 jaar geleden ben gaan informeren i.vm. pensioensparen heb ik de keuze gekregen tussen een fonds en een verzekering.
Bij een fonds kon je net voor je pensioen ( indien je dit zelf wou ) overschakelen naar een verzekering.
Dat was voor mij het belangrijkste en heeft me over de brug getrokken om het wel te doen....
Iemand enig idee hoe de vork nu in de steel zit en wat er al dan niet correcte informatie is?
Het is een goedbewaard geheim maar...
Argenta heeft inderdaad een pensioenspaarverzekering (ARAS Optimix), maar dit product wordt normaal niet meer aangeboden. Ik denk dat bestaande klanten er wel nog kunnen in storten. Was blijikbaar ook geen hoogvlieger.
Argenta heeft inderdaad een pensioenspaarverzekering (ARAS Optimix), maar dit product wordt normaal niet meer aangeboden. Ik denk dat bestaande klanten er wel nog kunnen in storten. Was blijikbaar ook geen hoogvlieger.
Het kapitaal van een pensioenspaarfonds overzetten naar een pensioenspaarverzekering is nooit mogelijk, want dat is wettellijk niet toegelaten. Je kan dus wel overwegen vanaf je 50ste enkel nog te storten in een verzekering.Bij een fonds kon je net voor je pensioen ( indien je dit zelf wou ) overschakelen naar een verzekering.
Klopt volledig.
Daarom heb ik bij argenta zowel een pensioenfonds als een langetermijnverzekering ( soort levensverzekering ) met een gewaarborgd karakter en tevens een fiscale aftrek.
Op die manier heb je een vaste zekerheid en met een beetje geluk een mooie winst op het aandelenfonds.
Beide gaan gewoon tegelijk, met bijhorende fiscale aftrek.
Daarom heb ik bij argenta zowel een pensioenfonds als een langetermijnverzekering ( soort levensverzekering ) met een gewaarborgd karakter en tevens een fiscale aftrek.
Op die manier heb je een vaste zekerheid en met een beetje geluk een mooie winst op het aandelenfonds.
Beide gaan gewoon tegelijk, met bijhorende fiscale aftrek.