Pensioen deal juli 2023 - min pensioen - 20j effectief gewerkt
Re: Pensioen deal juli 2023 - min pensioen - 20j effectief gewerkt
En wat zou dan een deftige leeftijd zijn om te stoppen met werken? Volgens de ene is dat 58/59, volgens oa. de N-VA is dat 67 en wie weet hoeveel het zal worden als zij de lakens mogen uitdelen.
Als je dan onderstaand artikel leest dan wil ik zo vroeg mogelijk stoppen om tenminste nog een aantal jaar in goede gezondheid van mijn pensioen te kunnen genieten. In heb nu trouwens al in verschillende lichaamsdelen artrose graad 4. Er is geen enkele dag dat ik volledig pijnvrij ben.
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240407_97135248
Als je dan onderstaand artikel leest dan wil ik zo vroeg mogelijk stoppen om tenminste nog een aantal jaar in goede gezondheid van mijn pensioen te kunnen genieten. In heb nu trouwens al in verschillende lichaamsdelen artrose graad 4. Er is geen enkele dag dat ik volledig pijnvrij ben.
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240407_97135248
Uit dat artikel:
Waarom eten ze ongezond en bewegen ze te weinig? Juist doordat ze met pensioen gegaan zijn en geen actief leven meer hebben.Dat betekent dat vier op de vijf ouderen aan minstens een van die chronische aandoeningen lijden. Daarbij staan hart- en vaatziekten veruit op nummer één: 62 procent van de 65-plussers lijdt daaraan. Dat zijn aandoeningen zoals beroerte of vernauwing van de aders – kwalen die in de hand worden gewerkt door ongezond eten en te weinig bewegen.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Bedankt.pukkie007 schreef: ↑7 april 2024, 21:55Van harte gefeliciteerd met je beslissing, Carpe.CarpeNoctem schreef: ↑7 april 2024, 10:47Ik ben nog iets ouder, volgende maand 58. En ik heb verleden week een Leemanske gedaan
Ik heb me dus - in gezamenlijk overleg met mijn werkgever - laten ontslaan. Dit jaar werk ik 40 jaar, met mijn vooropzeg erbij zit ik al halfweg 2027 om op SWT te gaan. Maar daarvoor moet wel de CAO verlengd worden. Daarom zit er een opschortende voorwaarde bij dat ontslag. Indien de CAO niet verlengd wordt kan ik eventueel nog twee jaar langer blijven.
Maar op 1 mei 27 kan ik ook op vervroegd pensioen, dit levert zo'n €200 extra per maand op tot in 2033 (ivm SWT). Maar dan krijg je wel minder bij je volledig pensioen. Een beetje inschatten hoe lang je denkt te leven dus...
Voor het moment is het niet zo dat ik met tegenzin naar het werk trek, maar wie weet hoe ik me voel binnen 3 jaar?
ACV-voorzitter Marc Leemans laat zich ontslaan om werkloosheidsuitkering te krijgen
Ik heb op twee paarden gewed. Als die CAO er niet moest komen kan ik op 1/5/27 op vervroegd pensioen. Als Vivaldi II daar geen roet in het eten gooit. Want er gaat toch iemand die miljardenput na Vivaldi I moeten opvullen
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
-
- Full Member
- Contacteer:
Waar staat het icoontje hier van een hoofd dat tegen een muur staat te kloppen ? Op een ander forum heb ik dat eens gezien ...Yaris schreef: ↑8 april 2024, 08:01 Uit dat artikel:
Waarom eten ze ongezond en bewegen ze te weinig? Juist doordat ze met pensioen gegaan zijn en geen actief leven meer hebben.Dat betekent dat vier op de vijf ouderen aan minstens een van die chronische aandoeningen lijden. Daarbij staan hart- en vaatziekten veruit op nummer één: 62 procent van de 65-plussers lijdt daaraan. Dat zijn aandoeningen zoals beroerte of vernauwing van de aders – kwalen die in de hand worden gewerkt door ongezond eten en te weinig bewegen.
Ook in de Stijn Baert-leeftijdscategorie zeker ?
-
- Full Member
- Contacteer:
Met je eerste twee zinnen ga ik volledig akkoord. Bij je laatste deel heb ik het echter moeilijk.NS2SN schreef: ↑8 april 2024, 01:28 Je kan dat nooit objectief bepalen wat een zwaar beroep is. Mensen vroeger laten stoppen op basis van subjectieve criteria lijkt mij niet slim. Je kan beter van de these uitgaan dat alle beroepen zwaar zijn vanaf een bepaalde leeftijd .
Een dokter zou ik het ook niet laten beoordelen. Als je kijkt naar de vele langdurig zieken, zie je dat vele dokters daar al de weg van de "minste weerstand" kiezen.
Het is gewoon een kwestie van langdurig "zieken" en werklozen te activeren en dan ga je mensen met een mooie carrière op een deftige leeftijd kunnen doen stoppen met werken. We zijn veel te braaf ten opzichte van mensen die al jaren niet meer actief bijdragen aan het systeem.
Je zet het woord "zieken" tussen haakjes waaruit ik afleid dat je twijfelt aan hun gezondheidstoestand. Als een arts en een controle-arts onafhankelijk van elkaar beslissen dat iemand ziek is (niet tussen haakjes), wie ben jij dan om daar aan te twijfelen.
Van het woord "activeren" krijg ik trouwens ook de kriebels, dat roept bij mij negativiteit op. Welke voorstellen heb je dan bijvoorbeeld om die "zieken" te activeren. Ik geef maar een voorbeeld, stel iemand die de diagnose CVS heeft gekregen, dit door de controle-arts bevestigd is ... met welke taken ga je die persoon "activeren" en daar bovenop welke werkgever zal je vinden om die persoon te "activeren" ?
En wat met die langdurig "zieken" die er zelf al een mooie carrière hebben op zitten maar door "ziekte" uitvallen, ga je die ook nog weer "activeren" ? Theoretische benaderingen klinken altijd goed maar daarnaast heb je ook de praktijk.
En de échte vraag is trouwens "Waarom zijn er zoveel langdurig zieken" ? Ik zie in mijn omgeving (meerdere) mensen uitvallen die een lange carrière achter de rug hebben, zich altijd "gegeven" hebben, professioneel, correct, stipt, enzovoorts ... en van wie het bobijntje plots volledig af is, hoe komt dit ? Ik vraag geen antwoord, ik stel vast.
Activeren zie ik ook niet zitten , dat heeft bij mij het tegenovergestelde effect.
Activeren zie ik wel zitten maar “activeren” dan weer niet.
Dat is inderdaad de grote vraag en ik weet een heel groot deel van het antwoord. Langdurig zieken hebben meestal weinig fysieke problemen. Als je echter behandeld wordt als een stuk stront en een slaaf, hele dagen naar gezaag en geklaag moet luisteren en totaal niet gewaardeerd wordt dan ga je (langdurig) uitvallen. Voorgaande voorbeelden komen trouwens vooral voor bij de overheid die eigenlijk het voorbeeld zou moeten geven omtrent werkbaar en zinvol werk en het waarderen van je medewerkers.Abatoetnie schreef: ↑9 april 2024, 00:38 En de échte vraag is trouwens "Waarom zijn er zoveel langdurig zieken" ? Ik zie in mijn omgeving (meerdere) mensen uitvallen die een lange carrière achter de rug hebben, zich altijd "gegeven" hebben, professioneel, correct, stipt, enzovoorts ... en van wie het bobijntje plots volledig af is, hoe komt dit ? Ik vraag geen antwoord, ik stel vast.
Er vallen mij 2 dingen op:Abatoetnie schreef: ↑9 april 2024, 00:38Met je eerste twee zinnen ga ik volledig akkoord. Bij je laatste deel heb ik het echter moeilijk.NS2SN schreef: ↑8 april 2024, 01:28 Je kan dat nooit objectief bepalen wat een zwaar beroep is. Mensen vroeger laten stoppen op basis van subjectieve criteria lijkt mij niet slim. Je kan beter van de these uitgaan dat alle beroepen zwaar zijn vanaf een bepaalde leeftijd .
Een dokter zou ik het ook niet laten beoordelen. Als je kijkt naar de vele langdurig zieken, zie je dat vele dokters daar al de weg van de "minste weerstand" kiezen.
Het is gewoon een kwestie van langdurig "zieken" en werklozen te activeren en dan ga je mensen met een mooie carrière op een deftige leeftijd kunnen doen stoppen met werken. We zijn veel te braaf ten opzichte van mensen die al jaren niet meer actief bijdragen aan het systeem.
Je zet het woord "zieken" tussen haakjes waaruit ik afleid dat je twijfelt aan hun gezondheidstoestand. Als een arts en een controle-arts onafhankelijk van elkaar beslissen dat iemand ziek is (niet tussen haakjes), wie ben jij dan om daar aan te twijfelen.
Van het woord "activeren" krijg ik trouwens ook de kriebels, dat roept bij mij negativiteit op. Welke voorstellen heb je dan bijvoorbeeld om die "zieken" te activeren. Ik geef maar een voorbeeld, stel iemand die de diagnose CVS heeft gekregen, dit door de controle-arts bevestigd is ... met welke taken ga je die persoon "activeren" en daar bovenop welke werkgever zal je vinden om die persoon te "activeren" ?
En wat met die langdurig "zieken" die er zelf al een mooie carrière hebben op zitten maar door "ziekte" uitvallen, ga je die ook nog weer "activeren" ? Theoretische benaderingen klinken altijd goed maar daarnaast heb je ook de praktijk.
En de échte vraag is trouwens "Waarom zijn er zoveel langdurig zieken" ? Ik zie in mijn omgeving (meerdere) mensen uitvallen die een lange carrière achter de rug hebben, zich altijd "gegeven" hebben, professioneel, correct, stipt, enzovoorts ... en van wie het bobijntje plots volledig af is, hoe komt dit ? Ik vraag geen antwoord, ik stel vast.
- is het klimaat in Wallonië en Brussel zoveel slechter voor de gezondheid? En is er zo'n groot verschil in vatbaarheid voor bepaalde bevolkingsgroepen m.b.t. tot klangdurige ziekten?
- mensen die altijd professioneel, correct, stipt etc, gewerkt hebben, vallen tegenwoordig vaak uit door een burnout. Zou dat misschien iets te maken kunnen hebben met de huidige overvloed aan onzinnige regeltjes, dito e-mails etc., waardoor zij bijna niet meer aan hun echte werk toekomen, wat dan weer een enorme stress veroorzaakt?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Obesitas is ook meer aanwezig in Wallonië dan in Vlaanderen. Zelfde met slaapapneu.
En hoe krijgt een mens obesitas?Timoootjex schreef: ↑9 april 2024, 10:25 Obesitas is ook meer aanwezig in Wallonië dan in Vlaanderen. Zelfde met slaapapneu.
Niet meegaan in de race is minder stress.
Maar of de strebers gelukkig gaan zijn met dit antwoord.
Alles start en begint met hoever men zelf wil ingaan in de race om op een goed blaadje te staan.
Iet of wat leidinggevende weet perfect welke pappenheimers vatbaar zijn en welke niet.
Wie komt onder druk te staan, meer dan waarschijnlijk wie zijn job niet onder controle heeft.
Estate Guru believer.
Waarschijnlijk alvast niet door te wandelen in de bossen.JOKER247 schreef: ↑9 april 2024, 10:32En hoe krijgt een mens obesitas?Timoootjex schreef: ↑9 april 2024, 10:25 Obesitas is ook meer aanwezig in Wallonië dan in Vlaanderen. Zelfde met slaapapneu.
Misschien te maken met minder centen in een duurdere wordende maatschappij en daardoor minder gezond eten om te kopen.
Estate Guru believer.
o.a., maar ook met te veel eten/snoepen en te weinig beweging. En Walen eten nu eenmaal graag uitgebreid en zijn niet bij voorbaat sporters.