Pensioenspaarfonds arpe argenta
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioenspaarfonds arpe argenta
Simpel vraagje. De voorbije jaren stortte ik iedere maand zodat ik telkens bij de laatste storting in december aan het plafond zat maar mag je in januari al meteen het ganse bedrag storten of staan daar restricties op?
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door bartman op 3 januari 2020, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Pensioenspaarfonds arpe argenta
Je mag storten wanneer en hoeveel je wil, zolang je totaal minder is dan het maximum.
Bij elke storting koop je een aantal deelbewijzen van het fonds aan de prijs van die dag.
Bij elke storting koop je een aantal deelbewijzen van het fonds aan de prijs van die dag.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 3 januari 2020, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
je mag vanaf januari het gerestricteerde maximum bedrag volledig storten.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Stortte je zelf ? Of had je een automatisch plan lopen ?
In het laatste geval moet je zien dat je dat zelf kan stopzetten of laten stopzetten.
In het laatste geval moet je zien dat je dat zelf kan stopzetten of laten stopzetten.
Ik stort al jaren op 1/1 al het volledige bedrag, ik denk niet dat ik de enige ben aangezien de beurzen altijd al de eerste dag 2/1 mooi stijgen.
Bij mijn weten wordt wanneer jaarbedrag is bereikt een d.o automatisch on hold geplaatst.
Dit was toch zo bij Argenta.
Estate Guru believer.
Beste,
Ik heb de (jaarlijkse) kosten eens goed bekeken bij mijn argenta pensioensparen en
ben toch wel verrast van de kosten dat Argenta hiervoor aanrekende.
- lopende vergoedingen 45.99 € (0.33%)
- Transactievergoedingen 58.54 € (0.42%)
- Retrocessies 139,47 € (1,00 %)
- totaal 243.90 € (en voor mijn echtgenote ongeveer hetzelfde)
Eigenlijk komt het er op neer dat er van het jaarlijkse belastingvoordeel niet veel meer overblijft door deze kosten.
In hun reclame melden ze instapkosten 0% en 1.33% lopende kosten(dat is dus niet volledig correct).
Door het lage rendement (door allerlei crisissen)+ eindbelasting ) is dit precies toch niet zo rendabel als de reclame laat weten.
Is het nuttig over te stappen of zijn de kosten bij alle (wat verdoken) kosten bij alle banken zo hoog.
Iemand tips.
Ik heb de (jaarlijkse) kosten eens goed bekeken bij mijn argenta pensioensparen en
Eigenlijk komt het er op neer dat er van het jaarlijkse belastingvoordeel niet veel meer overblijft door deze kosten.
In hun reclame melden ze instapkosten 0% en 1.33% lopende kosten(dat is dus niet volledig correct).
Door het lage rendement (door allerlei crisissen)+ eindbelasting ) is dit precies toch niet zo rendabel als de reclame laat weten.
Is het nuttig over te stappen of zijn de kosten bij alle (wat verdoken) kosten bij alle banken zo hoog.
Iemand tips.
Je ziet het verkeerd.
Hieronder het antwoord dat ik over die kosten ontving van mijn kantoorhouder:
Dit pensioenspaarcontract wordt actief beheerd en daardoor haalt dit een hoger rendement. Actief beheer staat gelijk aan het constant aan- en verkopen van de onderliggende posities.
Aan deze transacties zijn kosten verbonden. Deze kosten worden voor een klein deel doorgerekend via het rendement naar de klant toe. Dit is geen kost die u fysiek moet betalen, maar deze wordt via het rendement verrekend.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Samengevat, uitgaande van 2500€ per storting voor etf's bij degiro:lucas123 schreef: ↑19 mei 2020, 08:46 Je ziet het verkeerd.
Dit pensioenspaarcontract wordt actief beheerd en daardoor haalt dit een hoger rendement. Actief beheer staat gelijk aan het constant aan- en verkopen van de onderliggende posities.
Aan deze transacties zijn kosten verbonden. Deze kosten worden voor een klein deel doorgerekend via het rendement naar de klant toe. Dit is geen kost die u fysiek moet betalen, maar deze wordt via het rendement verrekend.
- - instapkosten: pensioenspaarfonds 0 à 3% , etf 0.12% à 0.33% (transactiekosten+ beurstaks, afhankelijk van effect en beurs)
- fiscaal voordeel: pensioenspaarfonds 30%/storting, etf 0%
- lopende kosten: pensioenspaarfonds 1.75% , etf ~0.1% (obligaties) à 0.2% (aandelen)
- belasting op einddatum: pensioenspaarfonds: 8% , etf: 0% (aandelen), 30% op meerwaarde (obligaties)
- pensioenspaarfonds: beperkt tot ~900€/jaar, etf: onbeperkt
- uitstapkosten: pensioenspaarfonds: 0% (na 65 jaar) of 33% (vervroegd), etf: 0.12% à 0.33% (transactiekosten+ beurstaks)
Heel grove redenering rond fiscaal voordeel:
- Van de 30% fiscaal voordeel blijft er 22% over na eindbelasting. In werkelijkheid allicht meer dankzij het effect van de lange termijn...
- Van die 22% eet je pensioenspaarfonds er ~1.6% per jaar op. 22%/1.6% per jaar =13.75 jaar. Je mag opnemen vanaf 65 jaar.
- Grofweg vanaf je 51ste zou het fiscaal voordeel pensioensparen dus bevoordelen.
- Er is bij etf's veel minder risico dat de overheid de regels nog en cours de route verandert.
lollucas123 schreef: ↑19 mei 2020, 08:46 Je ziet het verkeerd.
Je maakt de berekening toch wel danig verkeerd, want:vstar schreef: ↑19 mei 2020, 07:53 Beste,
Iemand tips.
- lopende vergoedingen en transactievergoedingen zijn onkosten voor de beheerder van het fonds en deze zijn al afgetrokken van het gepubliceerd rendement van het fonds;
- retrocessie is een vergoeding die de bank van de fondsbeheerder ontvangt voor de distributie van het fonds (zeg maar om het fonds aan de man te brengen).
Het is dus totaal verkeerd om al deze kosten/vergoedingen nog eens te gaan aftrekken van je fiscaal voordeel om alzo je rendement te bepalen...
Dit zijn kosten die je reeds betaald hebt.vstar schreef: ↑19 mei 2020, 07:53 Beste,
- De 0.33% lopende vergoeding en 1% retrocessies zijn de "vaste" kosten - dit zijn de geplubkieerde kosten - elke dag werd 1/360 afgehouden
- de 0.42% zijn de transacteivergoedingen van de interne transacties - deze werden afgehouden op het moment van de transactie.
Alle actieve fondsen, en dus per definitie alle pensioenspaarfondsen hebben deze kosten, het heeft geen nut om over te stappen naar een ander pensioenspaarfonds.
Door de fiscale behandeling ( teruggave van 30%+gemeentebelasting en eindbelasting van 8%) kan onder sommige omstandigheden (vooral dichte bij het pensioen) toch nuttig zijn om in deze kostelijke producten te beleggen.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 21 mei 2020, 10:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Toch opletten voordat je fake news publiceert.
Ik heb het even verbeterd voor jou.
Ik heb het even verbeterd voor jou.
lucas123 schreef: ↑19 mei 2020, 08:46 Je ziet het verkeerd.
Hieronder het antwoord dat ik over die kosten ontving van mijn kantoorhouderverkoper:
Dit pensioenspaarcontract wordt actief beheerd en daardoor haalt dit een hoger bijna gegarandeerd een lager rendement.
Actief beheer staat gelijk aan het constant aan- en verkopen van de onderliggende posities.
Aan deze transacties zijn kosten verbonden. Deze kosten worden voor een klein deel doorgerekend via het rendement naar de klant toe. Dit is geen een kost die u fysiek moet betalen, maar deze wordt via het rendement verrekend.
Toch eventjes een belangkrijke opmerking bij uw zogenaamde correctie:Toch opletten voordat je fake news publiceert.
Merk op dat in het overzicht van spaargids het Arpe pensioenspaarfonds van Argenta aan DE TOP STAAT qua rendement.
In dat opzicht is het aan aanrader.