Pensioenspaarfonds of Pensioenspaarverzekering in 2012?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Pensioenspaarfonds of Pensioenspaarverzekering in 2012?
@jan de wit : Ik zou nog niet panikeren. Ik heb hetzelfde product en ik ben 50 jaar. Vanaf 60 jaar kan men gedeeltelijk het fonds verkopen of wachten tot U 65ste, dit is nog redelijk lang (13 jaar). Het voordeel is nu dat men goedkoop eenheden koopt. Op 13 jaar tijd kan de beurs zeker nog stijgen.
Dank voor je reactie. Ik panikeer niet, ik probeer alleen alle mogelijkheden op een rijtje te krijgen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
En wat als je tussen de 55 en 60 jaar oud bent en je al zovele leugens en zogezegde beurswijsheden hebt moeten aanhoren in verband met pensioenspaarfondsen. Je zal maar toezien hoe de verliezen zich opstapelen. Moeten wij blijven storten in die bodemloze put ? Heel wat artikels vertelden ons beter maandelijks te storten of een studie had zelf uitgewezen dat zij die telkens in januari het volledige bedrag hadden gestort, nu een forse meerwaarde zouden bezitten. Een tijdschrift als Netto heeft dit onlangs de spaarders nog wijsgemaakt. Welnu al diegenen die dit volgden zijn dit jaar nog meer waarde verloren. Je moet dit inderdaad op lange termijn zien, maar ik geloof niet meer in een derde snelle heropleving van de beurs. En wat is hier dan het alternatief ?luc1961 schreef:@jan de wit : Ik zou nog niet panikeren. Ik heb hetzelfde product en ik ben 50 jaar. Vanaf 60 jaar kan men gedeeltelijk het fonds verkopen of wachten tot U 65ste, dit is nog redelijk lang (13 jaar). Het voordeel is nu dat men goedkoop eenheden koopt. Op 13 jaar tijd kan de beurs zeker nog stijgen.
@ witte merel: pensioenspaarverzekering openen en daar vanaf nu alle stortingen in doen. Dat fonds laat je links liggen, je doet er geen stortingen meer in. Je wacht mooi de taxatie af op 60j en verkoopt de hele boel eens de beurzen zich hebben herpakt en de waarde van je fonds is gestegen. Je kan verkopen vanaf 60 tot ... je dood Dus tijd genoeg om een beter beursklimaat af te wachten voor te verkopen.
mijn echtgenote (43j) zit in pricos, een axa agent raad ons aan om dit te stoppen en een pensioenverzekering bij hun te nemen.
ok , de beurs gaat nu slecht , maar is het niet beter nu verder te gaan met goedkoop kopen?
waar ik wel schrik van heb is dat de staat op het einde de pensioenfondsen belast aan een jaarlijks rendement van 4.75%, ongeacht of je winst of verlies deed, dus als het tegenvalt zal door deze tax het nog zwaarder worden.
ik twijfel hoe langer hoe meer of we gaan overstappen.
ok , de beurs gaat nu slecht , maar is het niet beter nu verder te gaan met goedkoop kopen?
waar ik wel schrik van heb is dat de staat op het einde de pensioenfondsen belast aan een jaarlijks rendement van 4.75%, ongeacht of je winst of verlies deed, dus als het tegenvalt zal door deze tax het nog zwaarder worden.
ik twijfel hoe langer hoe meer of we gaan overstappen.
De conjunctuur zal waarschijnlijk (en hopelijk) binnen 17 jaar weer eens naar omhoog gegaan zijn.
Panikeren is meestal niet de beste oplossing (vind ik). Al de mensen die in 2008 gepanikeerd hebben...
Panikeren is meestal niet de beste oplossing (vind ik). Al de mensen die in 2008 gepanikeerd hebben...
Als er ooit een moment is om in een fonds te sparen, is het wel nu. De mensen doen echter net het omgekeerde van wat verstandig is.roefke schreef: ok , de beurs gaat nu slecht , maar is het niet beter nu verder te gaan met goedkoop kopen?
Als het slecht gaat met de beurs, schakelen ze over naar een verzekering. Terwijl het net dan interessant is om goedkoop deelbewijzen van een fonds op de kop te tikken.
Als het een tijd lang goed gaat met de beurs, gaan ze in een fonds sparen omdat ze dan rendementen van 10% of meer per jaar zien. Terwijl het dan al vaak te laat is en de koersen al te hoog staan.
Hetzelfde met defensieve versus dynamische pensioenfondsen. Nadat de beurs gecrasht is, schakelen ze over op een defensief fonds, en verliezen daarmee net alle kansen om het verlies ooit goed te maken...
dat nu in het fonds blijven beter is wegens de lage koers begrijp ik.
Maar wat me dwars zit is dat als ik bv op het einde van de rit op dezelfde koers zit en dus geen winst maak, ik wel belast word op een zogezegde jaarlijkse winst van 4.75%. dit zou bij een verzekering niet zijn, daar word je belast op de echte winst.Blijkbaar weer een slimme minister die die regel uitgevonden heeft.
Maar wat me dwars zit is dat als ik bv op het einde van de rit op dezelfde koers zit en dus geen winst maak, ik wel belast word op een zogezegde jaarlijkse winst van 4.75%. dit zou bij een verzekering niet zijn, daar word je belast op de echte winst.Blijkbaar weer een slimme minister die die regel uitgevonden heeft.
Ik ben het volledig eens met de geschetste strategie door Robokat : Alleen, wanneer staat de beurs "hoog" of "laag" om ze succesvol uit te voeren?
Robokat vindt dat de beurs vandaag al laag staat, ik nog steeds te hoog. Als aanhanger van technische analyse situeert mijn eerstvolgende timing om deelbewijzen van een dynamisch pensioenspaarfonds aan te kopen zich pas eind 2012 -begin 2013. Ik vrees immers dat we nog een serieuze rit naar omlaag voor de boeg hebben.
Mensen beseffen doorgaans ook niet dat om een daling van 10% goed te maken er nadien een stijging van 20% nodig is.
Robokat vindt dat de beurs vandaag al laag staat, ik nog steeds te hoog. Als aanhanger van technische analyse situeert mijn eerstvolgende timing om deelbewijzen van een dynamisch pensioenspaarfonds aan te kopen zich pas eind 2012 -begin 2013. Ik vrees immers dat we nog een serieuze rit naar omlaag voor de boeg hebben.
Mensen beseffen doorgaans ook niet dat om een daling van 10% goed te maken er nadien een stijging van 20% nodig is.
Ik zeg niet dat de beurs al haar dieptepunt heeft gezien, verre van. Maar daar kunnen we eens een ander topic over opzetten en lekker depressief doen
Maar pensioensparen is maar een relatief klein bedrag, 880 euro per jaar. Het jaar waarin de beurs een dieptepunt zou kennen, maakt per definitie maar een heel klein deel uit van het totale kapitaal van je pensioenspaarfonds. Pensioensparen in een fonds is per definitie een vorm van gespreid instappen over vele jaren.
Je moet dus zeker alle zwakkere jaren meepakken. Maar mensen hebben net de neiging om de zwakke jaren te laten liggen omdat ze schrik krijgen. Waardoor ze een belangrijk stuk rendement laten liggen en dus een nog zwakker rendement halen dan de al niet zo schitterende rendementen van de Belgische pensioenfondsen.
Maar pensioensparen is maar een relatief klein bedrag, 880 euro per jaar. Het jaar waarin de beurs een dieptepunt zou kennen, maakt per definitie maar een heel klein deel uit van het totale kapitaal van je pensioenspaarfonds. Pensioensparen in een fonds is per definitie een vorm van gespreid instappen over vele jaren.
Je moet dus zeker alle zwakkere jaren meepakken. Maar mensen hebben net de neiging om de zwakke jaren te laten liggen omdat ze schrik krijgen. Waardoor ze een belangrijk stuk rendement laten liggen en dus een nog zwakker rendement halen dan de al niet zo schitterende rendementen van de Belgische pensioenfondsen.
Ik ben jong en zou volgend jaar beginnen met pensioensparen. Overal hoor ik het argument dat je dan best in fonds stapt en niet verzekering , zeker nu de beurzen laag staan. Want als je 50 jaar bent kan je nog altijd defensief gaan en meer naar obligaties overschakelen.
Maar obligatie markt is toch ook onderhevig aan schommelingen ? En stel ik word 50 jaar en schakel over naar defensief , uw rendement van die obligaties is dan toch enkel op gestorte premies vanaf u 50 jaar ? U premies van voor die 50 jaar zitten dan nog altijd in die aandelen en worden uitbetaald pas op einddatum bij verkoop aandelen ? Of worden, indien je overschakeld, de aandelen verkocht op moment van overschakeling en met dat geld obligaties gekocht ?
Verder zegt men dat verzekering amper inflatie dekt ? Maar bij volgende link is een berekening van mij, voor een verzekeringscontract hier te vinden op spaargids van generali self life. Bij mijn berekening hou ik geen rekening met eventuele winstdeelnames, aftrek belastingen, premies na 60ste die belasting vrij zijn.
http://dl.dropbox.com/u/52533780/Pensio ... n%202.xlsx" onclick="window.open(this.href);return false;
Graag zou ik toch wel antwoord weten op deze vragen. Ik weet dat hier veel bekwame mensen zitten.
mvg
Maar obligatie markt is toch ook onderhevig aan schommelingen ? En stel ik word 50 jaar en schakel over naar defensief , uw rendement van die obligaties is dan toch enkel op gestorte premies vanaf u 50 jaar ? U premies van voor die 50 jaar zitten dan nog altijd in die aandelen en worden uitbetaald pas op einddatum bij verkoop aandelen ? Of worden, indien je overschakeld, de aandelen verkocht op moment van overschakeling en met dat geld obligaties gekocht ?
Verder zegt men dat verzekering amper inflatie dekt ? Maar bij volgende link is een berekening van mij, voor een verzekeringscontract hier te vinden op spaargids van generali self life. Bij mijn berekening hou ik geen rekening met eventuele winstdeelnames, aftrek belastingen, premies na 60ste die belasting vrij zijn.
http://dl.dropbox.com/u/52533780/Pensio ... n%202.xlsx" onclick="window.open(this.href);return false;
Graag zou ik toch wel antwoord weten op deze vragen. Ik weet dat hier veel bekwame mensen zitten.
mvg
Laatst gewijzigd door rubenDM op 10 december 2011, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit is helemaal niet juist.Arkimedes schreef:Mensen beseffen doorgaans ook niet dat om een daling van 10% goed te maken er nadien een stijging van 20% nodig is.
Om een daling van 10% goed te maken, heb je een stijging nodig van 11,11%
Om een daling van 20% goed te maken, heb je een stijging nodig van 25%
Om een daling van 30% goed te maken, heb je een stijging nodig van 43,86%
Om een daling van 40% goed te maken, heb je een stijging nodig van 66,66%
Om een daling van 50% goed te maken, heb je een stijging nodig van 100%
...
Om een daling van 90% goed te maken, heb je een stijging nodig van 1.000% !
Nog een veel voorkomende rekenfout: 10 keer een stijging van 5% is niet hetzelfde als één stijging van 50%. Het komt overeen met één stijging van bijna 63%.
Laatst gewijzigd door Zwiertje op 10 december 2011, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
@RubenDM,
Als je overschakelt van één pensioenfonds naar een ander, worden inderdaad je deelbewijzen van de eerste fonds verkocht, en koop je deelbewijzen van het nieuwe fonds. Het komt er dus inderdaad op neer dat je je aandelen verloopt, en in de plaats obligaties koopt.
De defensieve fondsen zijn uiteraard ook gevoelig aan schommelingen, maar minder uitgesproken. Dus minder hevige dalingen (maar ook stijgingen!).
Je moet trouwens niet op de eerste plaats naar je leeftijd kijken om over te schakelen, maar naar de beurssituatie. Als je 50 bent, en de beurs staat heel laag door een crash (zoals nu bijvoorbeeld), dan zou ik zeker niet overstappen naar een defensief fonds, maar eerst nog enkele jaren wachten. Als je op dit punt overschakelt naar 'defensief', dan ga je eigenlijk je stijgingspotentieel beperken.
Als je overschakelt van één pensioenfonds naar een ander, worden inderdaad je deelbewijzen van de eerste fonds verkocht, en koop je deelbewijzen van het nieuwe fonds. Het komt er dus inderdaad op neer dat je je aandelen verloopt, en in de plaats obligaties koopt.
De defensieve fondsen zijn uiteraard ook gevoelig aan schommelingen, maar minder uitgesproken. Dus minder hevige dalingen (maar ook stijgingen!).
Je moet trouwens niet op de eerste plaats naar je leeftijd kijken om over te schakelen, maar naar de beurssituatie. Als je 50 bent, en de beurs staat heel laag door een crash (zoals nu bijvoorbeeld), dan zou ik zeker niet overstappen naar een defensief fonds, maar eerst nog enkele jaren wachten. Als je op dit punt overschakelt naar 'defensief', dan ga je eigenlijk je stijgingspotentieel beperken.
dat overstappen naar defensief kan je dat bij alle banken ? wij hebben pricos.
mag je kiezen waneer je overstapt bv: tussen 50 en 60j ? of is dat alleen maar op een bepaalde leeftijd?
In dat laatste geval kan mijn echtgenote inderdaad nog beter wachten tot de beurzen beter gaan, en ondertussen nog goedkoop inkopen. Als ze dan ergens tussen 50 en 60 bij goed resultaat overstapt is haar winst beveiligd.klopt mijn redenering?
mag je kiezen waneer je overstapt bv: tussen 50 en 60j ? of is dat alleen maar op een bepaalde leeftijd?
In dat laatste geval kan mijn echtgenote inderdaad nog beter wachten tot de beurzen beter gaan, en ondertussen nog goedkoop inkopen. Als ze dan ergens tussen 50 en 60 bij goed resultaat overstapt is haar winst beveiligd.klopt mijn redenering?
U kunt gratis het opgebouwde kapitaal uit PRICOS (belegt meer in aandelen) overbrengen naar PRICOS Defensive (belegt meer in obligaties). Dit kan bv. als u de pensioengerechtigde leeftijd nadert en u wenst uw pensioenspaarkapitaal wat veiliger testellen