Pensioensparen als student ?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioensparen als student ?
Ik ben momenteel nog student en spaar op een spaarrekening en in een beleggingsfonds.
De bedoeling van dat beleggingsfonds is vooral een mooi vermogen opbouwen voor de lange termijn, waar ik niet wil aankomen.
Ik weet dat pensioensparen pas heel interessant is als je inkomsten hebt en dus tussen de 30 en de 40 % van je stortingen kan aftrekken van je belastingen. Maar nu las ik dat het als student zonder inkomsten ook interessant zou zijn om al aan pensioensparen te beginnen. Zo zag ik in Netto de vergelijking dat iemand die op zijn 20e begint met pensioensparen aan de eindmeet het dubbele heeft van iemand dat op zijn 30e begint. De wet van de samengestelde intrest dus.
Hierdoor denk ik erover na om in de plaats van een beleggingsfonds, verder te storten in een pensioenspaar fonds dat gezien mijn jonge leeftijd vooral bestaat uit aandelen. Zware schommelingen zijn niet dramatisch gezien mijn pensioenleeftijd nog veraf is.
Wat denken jullie van het feit om als student al te starten met pensioensparen?
De bedoeling van dat beleggingsfonds is vooral een mooi vermogen opbouwen voor de lange termijn, waar ik niet wil aankomen.
Ik weet dat pensioensparen pas heel interessant is als je inkomsten hebt en dus tussen de 30 en de 40 % van je stortingen kan aftrekken van je belastingen. Maar nu las ik dat het als student zonder inkomsten ook interessant zou zijn om al aan pensioensparen te beginnen. Zo zag ik in Netto de vergelijking dat iemand die op zijn 20e begint met pensioensparen aan de eindmeet het dubbele heeft van iemand dat op zijn 30e begint. De wet van de samengestelde intrest dus.
Hierdoor denk ik erover na om in de plaats van een beleggingsfonds, verder te storten in een pensioenspaar fonds dat gezien mijn jonge leeftijd vooral bestaat uit aandelen. Zware schommelingen zijn niet dramatisch gezien mijn pensioenleeftijd nog veraf is.
Wat denken jullie van het feit om als student al te starten met pensioensparen?
Re: Pensioensparen als student ?
Dan spaar je gewoon wat bij mekaar, zonder belastingsaftrek. Het is daar wel niet echt voor 'gemaakt', maar kan natuurlijk Sparen is altijd goed en inderdaad, des te vroeger je begint... Eigenlijk al knap dat je erover nadenkt, want er zijn er veel die al 10 jaar gaan werken en nog niet overtuigd zijn van pensioensparen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Strikt gezien is dit niet de wet van samengestelde intrest (fondsen hebben geen intrest), maar het omschrijft inderdaad het effect van beleggen op lange termijn.1891 schreef:Zo zag ik in Netto de vergelijking dat iemand die op zijn 20e begint met pensioensparen aan de eindmeet het dubbele heeft van iemand dat op zijn 30e begint. De wet van de samengestelde intrest dus.
Je moet niet pensioensparen om van dit effect te genieten, iedere belegging is goed zolang je maar de discipline hebt om het gespaarde bedrag niet uit te geven en dus bij te houden tot je 65 bent.
Dit via een pensioenspaarfonds te doen als je nog niet kan aftrekken van de belastingen, is echter geen goed idee. Op het einde betaal je immers een "bevrijdende voorheffing" van ca. 10%. Voor wie van de 30%-40% belastingvermindering genoten heeft niet zo erg, maar voor jou dus wel.
Daarnaast denk ik dat er betere fondsen bestaan dan pensioenfondsen an-sich, pensioenfondsen zijn immers gebonden aan strenge regels waardoor ze niet de vrijheid hebben om op bepaalde marktomstandigheden in te spelen.
Dat artikel in Netto had het waarschijnlijk niet over studenten zonder inkomen maar over werkende jongeren.
Er is nog iets dat me van het hart moet. Sparen is goed en ik bewonder je spaarijver. Maar ik vind het geen goed idee dat een student zonder inkomen het weinige zakgeld dat hij van thuis krijgt voor zijn pensioen reserveert. Tegen dat jij op pensioen gaat zal de pensioenleeftijd wellicht tot zeventig jaar opgetrokken zijn. Je zet je geld dus voor vijftig jaar vast.
Geniet van je jeugd en staar je nu nog niet blind op je oude dag. Begin pas met pensioensparen als je een volwaardig inkomen hebt. Er zijn dingen die je alleen maar kunt doen wanneer je jong bent. Het zou zonde zijn dat je ze niet kunt doen omdat je er geen geld voor hebt.
Geniet van je jeugd en staar je nu nog niet blind op je oude dag. Begin pas met pensioensparen als je een volwaardig inkomen hebt. Er zijn dingen die je alleen maar kunt doen wanneer je jong bent. Het zou zonde zijn dat je ze niet kunt doen omdat je er geen geld voor hebt.
Inderdaad,
niet leven om te sparen,
maar wel sparen om te leven
niet leven om te sparen,
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik werk al jaren om ervan te leven, en absoluut niet omgekeerd !!!josa schreef:Inderdaad,
niet leven om te sparen,
Nu, wat dat pensioensparen betreft, wanneer je pas 20 bent zou ik er (nog) niet aan denken om aan pensioensparen te beginnen. Ik begon er veel later aan, rond de leeftijd van 30, denk ik. Nu heb ik zoiets van: indien ik eerder was begonnen zou het misschien beter zijn geweest.
Nog zoiets: als.... dan was.... dit of dat misschien beter geweest. Nu leef je, dus handel nu. Echt waar.
Je moet er in ieder geval niet aan beginnen voordat je belastingplichtig bent, want dan mis je het fiscaal voordeel.
Helemaal juist. Als je dan toch wilt beleggen op langetermijn, doe je dit beter zelf. Steek je geld in beleggingsfondsen waarin je gelooft. Die 10% bevrijdende voorheffing vreet een stuk van je rendement weg, zeker wanneer je geen enkel voordeel krijgt van nu al aan pensioensparen te doen.robokat schreef:Strikt gezien is dit niet de wet van samengestelde intrest (fondsen hebben geen intrest), maar het omschrijft inderdaad het effect van beleggen op lange termijn.1891 schreef:Zo zag ik in Netto de vergelijking dat iemand die op zijn 20e begint met pensioensparen aan de eindmeet het dubbele heeft van iemand dat op zijn 30e begint. De wet van de samengestelde intrest dus.
Je moet niet pensioensparen om van dit effect te genieten, iedere belegging is goed zolang je maar de discipline hebt om het gespaarde bedrag niet uit te geven en dus bij te houden tot je 65 bent.
Dit via een pensioenspaarfonds te doen als je nog niet kan aftrekken van de belastingen, is echter geen goed idee. Op het einde betaal je immers een "bevrijdende voorheffing" van ca. 10%. Voor wie van de 30%-40% belastingvermindering genoten heeft niet zo erg, maar voor jou dus wel.
Daarnaast denk ik dat er betere fondsen bestaan dan pensioenfondsen an-sich, pensioenfondsen zijn immers gebonden aan strenge regels waardoor ze niet de vrijheid hebben om op bepaalde marktomstandigheden in te spelen.
Zelfs werkstudenten krijgen hun bedrijfsvoorheffing terug via de belastingsaangifte, enkel wanneer je een bepaald bedrag overschrijdt, moet je effectief belastingen betalen.Yaris schreef:Dat artikel in Netto had het waarschijnlijk niet over studenten zonder inkomen maar over werkende jongeren.
Het artikel in Netto lijkt me gewoon slecht advies voor jongeren.