Pensioensparen als student ?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioensparen als student ?
Ik ben momenteel nog student en spaar op een spaarrekening en in een beleggingsfonds.
De bedoeling van dat beleggingsfonds is vooral een mooi vermogen opbouwen voor de lange termijn, waar ik niet wil aankomen.
Ik weet dat pensioensparen pas heel interessant is als je inkomsten hebt en dus tussen de 30 en de 40 % van je stortingen kan aftrekken van je belastingen. Maar nu las ik dat het als student zonder inkomsten ook interessant zou zijn om al aan pensioensparen te beginnen. Zo zag ik in Netto de vergelijking dat iemand die op zijn 20e begint met pensioensparen aan de eindmeet het dubbele heeft van iemand dat op zijn 30e begint. De wet van de samengestelde intrest dus.
Hierdoor denk ik erover na om in de plaats van een beleggingsfonds, verder te storten in een pensioenspaar fonds dat gezien mijn jonge leeftijd vooral bestaat uit aandelen. Zware schommelingen zijn niet dramatisch gezien mijn pensioenleeftijd nog veraf is.
Wat denken jullie van het feit om als student al te starten met pensioensparen?
De bedoeling van dat beleggingsfonds is vooral een mooi vermogen opbouwen voor de lange termijn, waar ik niet wil aankomen.
Ik weet dat pensioensparen pas heel interessant is als je inkomsten hebt en dus tussen de 30 en de 40 % van je stortingen kan aftrekken van je belastingen. Maar nu las ik dat het als student zonder inkomsten ook interessant zou zijn om al aan pensioensparen te beginnen. Zo zag ik in Netto de vergelijking dat iemand die op zijn 20e begint met pensioensparen aan de eindmeet het dubbele heeft van iemand dat op zijn 30e begint. De wet van de samengestelde intrest dus.