Pensioensparen: anticipatieve heffing van 8%
Pensioensparen: anticipatieve heffing van 8%
Ik ben recent begonnen met pensioensparen bij Argenta, deze zou de laagste instapkosten hebben (geen) en toch nog een goede opbrengst.
Echter, ik heb mij ook eens geïnformeerd over de belasting hierop, en aan het eind van de rit dien ik een zgn. anticipatieve heffing van 8% op het totaal geïnvesteerde bedrag te betalen. Betekent dit dat de totale opbrengst op het einde meer moet zijn dan 8% om op zijn minst "break even" te draaien?
Is 8% niet redelijk veel? Waarom gaat iedereen ervan uit dat de opbrengst meer zal zijn?
Ik vraag mij gewoon af: gaat het wel voordelig zijn en ga ik mijn broek er niet aan scheuren? ik vermoed dat het wel voordelig moet zijn aangezien iedereen mij pensioensparen aanraadt, dus wellicht zie ik hier iets over het hoofd. Maar wat..
Echter, ik heb mij ook eens geïnformeerd over de belasting hierop, en aan het eind van de rit dien ik een zgn. anticipatieve heffing van 8% op het totaal geïnvesteerde bedrag te betalen. Betekent dit dat de totale opbrengst op het einde meer moet zijn dan 8% om op zijn minst "break even" te draaien?
Is 8% niet redelijk veel? Waarom gaat iedereen ervan uit dat de opbrengst meer zal zijn?
Ik vraag mij gewoon af: gaat het wel voordelig zijn en ga ik mijn broek er niet aan scheuren? ik vermoed dat het wel voordelig moet zijn aangezien iedereen mij pensioensparen aanraadt, dus wellicht zie ik hier iets over het hoofd. Maar wat..
Re: Pensioensparen: anticipatieve heffing van 8%
Pensioensparen is iets voor langetermijn.
Opbrengsten hangen af met risicograad van gekozen fonds, dus of er meer of minder in aandelen belegd wordt.
Groot voordeel is dat men een bepaald jaarlijks bedrag kan aftrekken van je personenbelasting en dus "gratis "belegt als je enkel dit maximum elk jaar investeert.
Rendementen van de meeste pensioenspaarfondsen zijn niet gigantisch maar na 20 jaar is die 8% taks op het einde bijna peanuts.
Beperken van instapkosten is eigenlijk belangrijker want bvb een kost van 1% elk jaar gedurende 20 jaar kost dus wel veel meer dan een verlies van 20% gekapitaliseerd verlies op lange termijn. Deze instapkost en fiscaal voirdeel wegen veel meer door dan die 8% op het einde.
Ik zit zelf ook bij argenta , ben best tevreden momenteel.
Opbrengsten hangen af met risicograad van gekozen fonds, dus of er meer of minder in aandelen belegd wordt.
Groot voordeel is dat men een bepaald jaarlijks bedrag kan aftrekken van je personenbelasting en dus "gratis "belegt als je enkel dit maximum elk jaar investeert.
Rendementen van de meeste pensioenspaarfondsen zijn niet gigantisch maar na 20 jaar is die 8% taks op het einde bijna peanuts.
Beperken van instapkosten is eigenlijk belangrijker want bvb een kost van 1% elk jaar gedurende 20 jaar kost dus wel veel meer dan een verlies van 20% gekapitaliseerd verlies op lange termijn. Deze instapkost en fiscaal voirdeel wegen veel meer door dan die 8% op het einde.
Ik zit zelf ook bij argenta , ben best tevreden momenteel.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Zoek eens op 'Rule of 72'. Als je in een pensioenspaarfonds belegt dan heb je een jaarlijks rendement van ong. 5% - 7%, dwz dat je je inleg verdubbelt na 10-14j. Zo vroeg mogelijk aan beginnen dus. 8% is redelijk veel, maar bekeken op lange termijn valt het nog mee + je hebt je jaarlijkse belastingteruggave die je zelf kan beleggen. Als je niet belegt of het je verder niet interesseert zou ik het zeker doen, anders zijn er betere opties. Vooral de veranderlijke regels errond zijn een risico, en inflatie natuurlijk.
https://www.thecalculatorsite.com/compo ... =&c=2&di=2
https://www.thecalculatorsite.com/compo ... =&c=2&di=2
Laatst gewijzigd door zes op 16 december 2021, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
De 8% anticipatieve heffing word genomen op je 60ste verjaardag op het totaalbedrag met jaarlijks (fictief) rendement van 4.75%. De pensioenspaarfondsen hebben traditioneel een hoger rendement gehaald.
Bij de storting van 990 Euro vandaag krijg je 30% terug; dus 297 euro.
Je weet vandaag exact hoeveel je zal moeten betalen op je 60ste.
Als je vandaag 50 bent zal je kapitaal 10 jaar hebben kunnen aangroeien en zal je op je 60ste 126 Euro moeten betalen; 8% van 1575 Euro.
Als je vandaag 40 bent zal je kapitaal 20 jaar hebben kunnen aangroeien en zal je op je 60ste 200 Euro moeten betalen; 8% van 2504 Euro.
Als je vandaag 30 bent zal je kapitaal 30 jaar hebben kunnen aangroeien en zal je op je 60ste 318 Euro moeten betalen; 8% van 3983 Euro.
Als je vandaag 50 bent zal je kapitaal 10 jaar hebben kunnen aangroeien en zal je op je 60ste 126 Euro moeten betalen; 8% van 1575 Euro.
Als je vandaag 40 bent zal je kapitaal 20 jaar hebben kunnen aangroeien en zal je op je 60ste 200 Euro moeten betalen; 8% van 2504 Euro.
Als je vandaag 30 bent zal je kapitaal 30 jaar hebben kunnen aangroeien en zal je op je 60ste 318 Euro moeten betalen; 8% van 3983 Euro.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
bedankt voor jullie reacties! zoals ik het lees moet ik mij geen zorgen maken en is het wel degelijk voordelig.
Enkele aanvullingen:B7H4long schreef: ↑16 december 2021, 09:44 De 8% anticipatieve heffing word genomen op je 60ste verjaardag op het totaalbedrag met jaarlijks (fictief) rendement van 4.75%. De pensioenspaarfondsen hebben traditioneel een hoger rendement gehaald.
-bij de 30% belastingkorting moet je nog de gemeentebelasting tellen.
als de gemeentebelasting 7% bedraagt dan krijg je 317,79 € terug.
-Je kunt alleen geld terug krijgen als je voldoende belasting betaalt. Als je geen belasting betaalt, dan krijg je niets terug.
- Die 8% is op basis van de huidige wetgeving. De overheid kan altijd beslissen om die eindbelasting te veranderen (verhogen of verlagen).
- Als je in de plaats belegt in beleggingsfondsen die kapitaliseren dan kan je niets aftrekken van de belastingen en is de belasting bij verkoop 1,35%. De winst met een pensioenfonds is dus het grootst als je dicht bij het pensioen staat.
Want dan moet je de belastingkorting over het minst aantal jaren spreiden en ook wanneer de beurs het sterkst stijgt.