pensioensparen bij kbc
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
pensioensparen bij kbc
Mijn vrouw en ik hebben beide pricos als pensioenspaarfonds.
Ik spaar daar al een jaar of 10 in, mijn vrouw slechts 1 jaar. Ik ben 31, mijn vrouw is er 26.
Momenteel staat pricos natuurlijk zeer laag. Welk zou voor ons de beste keuze zijn, gezien onze 'jonge' leeftijd: pricos defensive (slecht 25 % in beleggingen ipv 75% bij gewone pricos) of overschakelen naar systeem met lage maar vaste intrest. Ik denk dat de defensive de minimum overstap is dat we zullen doen, maar denk ook aan het systeem met de vaste intrest. Graag een nuchter standpunt voor onze situatie?
met alvast dank
Ik spaar daar al een jaar of 10 in, mijn vrouw slechts 1 jaar. Ik ben 31, mijn vrouw is er 26.
Momenteel staat pricos natuurlijk zeer laag. Welk zou voor ons de beste keuze zijn, gezien onze 'jonge' leeftijd: pricos defensive (slecht 25 % in beleggingen ipv 75% bij gewone pricos) of overschakelen naar systeem met lage maar vaste intrest. Ik denk dat de defensive de minimum overstap is dat we zullen doen, maar denk ook aan het systeem met de vaste intrest. Graag een nuchter standpunt voor onze situatie?
met alvast dank
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: pensioensparen bij kbc
Op lange termijn is het ALTIJD beter om in fondsen (aandelen/obligaties/gemengd) te beleggen. Zeker nu ze zo laag staan, echt koopjes op dit moment ...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Slechte keuze. Je moet overstappen naar een defensive fonds als de beurs hoog staat, niet als ze laag staat. Enkel dan klik je je winsten vast. Anders klik je je verliezen vast.kirederf schreef: Ik denk dat de defensive de minimum overstap is dat we zullen doen.
Ik verklaar nader:
Het dynamisch fonds is het afgelopen jaar 27% gedaald, dit is nu eenmaal zo. Het kan zelfs nog wat zakken. Maar in de toekomst kan het dynamisch fonds ook weer veel sterker stijgen dan het defensief fonds, dat veel minder stijgingspotentieel heeft.
Als je nu overstapt naar een defensief fonds, snijd je jezelf dus af van de kans om het verlies terug goed te maken.
Niet doen dus.
Ik zou in jullie geval, omdat je met 2 bent. Elk een verschillend nemen om te spreiden. En dan misschien nog elk bij een andere bank.kirederf schreef: Mijn vrouw en ik hebben beide pricos als pensioenspaarfonds.
met alvast dank
Beste Bart,
Op 30 jaar beleggingstermijn op vast rendement kiezen is nog harder snijden in je rendement.
Een fonds draait al gemiddeld op 20 jaar een 6-8% per jaar dus ik zou echt niet kiezen voor een verzekeringsproduct.
De rendementen op een verzekeringsproduct schommelen tussen 3 en 5 % dus de inflatie met een beetje extra volgen is nu niet echt ideaal.
Tjah iedereen vrije keuze natuurlijk.
Op 30 jaar beleggingstermijn op vast rendement kiezen is nog harder snijden in je rendement.
Een fonds draait al gemiddeld op 20 jaar een 6-8% per jaar dus ik zou echt niet kiezen voor een verzekeringsproduct.
De rendementen op een verzekeringsproduct schommelen tussen 3 en 5 % dus de inflatie met een beetje extra volgen is nu niet echt ideaal.
Het zou de bedoeling zijn het gespaarde bedrag bij pricos te laten staan en vanaf nu in pricos defensive te storten
Als in de toekomst de beurstijden weer verbeteren kan ik dat gespaarde bedrag van pricos ook overzetten naar de pricos defensive
Of is dat niet mogelijk?
En een pensioenspaarverzekering is niet interessant zeker :een goeie 3% opbrengst ??.... met de huidige inflatie zakt uw geld in een jaar tijd al 2% ongeveer. Wat is dat dan niet binnen 30%, dan zit je daar met serieuze waardevemrinderingen. Of klopt mijn redenering niet (ben geen kenner hoor..)
Als in de toekomst de beurstijden weer verbeteren kan ik dat gespaarde bedrag van pricos ook overzetten naar de pricos defensive
Of is dat niet mogelijk?
En een pensioenspaarverzekering is niet interessant zeker :een goeie 3% opbrengst ??.... met de huidige inflatie zakt uw geld in een jaar tijd al 2% ongeveer. Wat is dat dan niet binnen 30%, dan zit je daar met serieuze waardevemrinderingen. Of klopt mijn redenering niet (ben geen kenner hoor..)
Neeeeee blijf pricos gewoon doen of stop ermee, pricos defensive is de slechtste keuze da ge NU kunt maken dit moment.
Dat ge op u 55 naar den defensive gaat ok maar nu ale .... Nog lager rendement...
grtz
Dat ge op u 55 naar den defensive gaat ok maar nu ale .... Nog lager rendement...
grtz
Je maakt net als zoveel mensen de foute redenering.
Je moet defensief gaan als de beurzen hoog staan en agressief als de beurzen laag staan !
Het is zo dat heel veel mensen vandaag overschakelen naar defensieve contracten wat ingegeven is door emoties. En emoties zijn meestal een slechte raadgever.
Volgend voorbeeld kan je misschien helpen :
Stel : je hebt vorig jaar voor 2000 euro stookolie besteld. Die is vandaag bvb slechts 1000 meer waard doordat de prijzen van de stookolie gezakt zijn. Dan ga je toch vlug stookolie bijbestellen, ook al is wat je in voorraad hebt met de helft gezakt in waarde ? Je gaat toch profiteren van de lage prijzen en niet terug wachten tot je voor dezelfde hoeveelheid weer het dubbele betaalt als nu ?
Je moet defensief gaan als de beurzen hoog staan en agressief als de beurzen laag staan !
Het is zo dat heel veel mensen vandaag overschakelen naar defensieve contracten wat ingegeven is door emoties. En emoties zijn meestal een slechte raadgever.
Volgend voorbeeld kan je misschien helpen :
Stel : je hebt vorig jaar voor 2000 euro stookolie besteld. Die is vandaag bvb slechts 1000 meer waard doordat de prijzen van de stookolie gezakt zijn. Dan ga je toch vlug stookolie bijbestellen, ook al is wat je in voorraad hebt met de helft gezakt in waarde ? Je gaat toch profiteren van de lage prijzen en niet terug wachten tot je voor dezelfde hoeveelheid weer het dubbele betaalt als nu ?
Ik weet wel dat je beter naar aandelenpensioenfonds voor 30jaar ipv een verzekeringsproduct. Ik wou enkel zeggen dat als je met 2 bent je beter niet alle 2 hetzelffde product neemt maar een verschillend.Jort schreef: Beste Bart,
Anderzijds, als ik uw redenering "Op 30 jaar beleggingstermijn op vast rendement kiezen is nog harder snijden in je rendement" doortrek. Waarom dan het HMI fonds nemen en niet voluit voor een aandelen pensioenfonds gaan, want in het HMI fonds wordt toch ook slechts voor 40% in een aandelenfonds gestopt en 60% in een vast met een gerandeerd van 2.5+bonus?
Laatst gewijzigd door Anonymous op 19 november 2008, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
De defensieve pensioenspaarfondsen bestaan nog niet heel lang, de meeste zijn nog maar2-4 jaar oud. Wat de langetermijnsrendementen gaan zijn, weet niemand. Wellicht liggen deze in de buurt van een pensioenspaarverzekering.kirederf schreef: Het zou de bedoeling zijn het gespaarde bedrag bij pricos te laten staan en vanaf nu in pricos defensive te storten.
Deze producten zijn enkel in het leven geroepen om op het einde van je carriere (>50 jaar) de winsten van een dynamisch fonds veilig te stellen. Dit omdat je een pensioenspaarfonds niet kan overhevelen naar een (veilige) pensioenspaarverzekering.
Zoals anderen aanbevelen, is het inderdaad een aanrader om allebei een ander fonds te nemen en te spreiden. Of het KBC fonds overhevelen naar een ander fonds, want het KBC fonds is geen goede presteerder.
Incluis de enorme daling op de beurs geeft KBC Pricos een rendement van 2,90% over 7 jaar. Ter vergelijking geeft het Argenta pensioenspaarfonds een rendement van 4,70% over dezelfde periode.
Wij zouden gaan voor een pensioenspaarverzekering bij KBC. Geen fondsen. Speelt het dan eigenlijk nog een rol waar je die pensioenspaarverzekering neemt, om is dat overal zowat hetzelfde...? maw Moeten we nog ergens anders gaan zien dan bij kBC voor betere opbrengst of legere kosten?
KBC Life Plan heeft een instapkost van maar liefst 6%. Dat is bijna regelrechte oplichting, want niets kan zo'n kost rechtvaardigen.johan d schreef: Wij zouden gaan voor een pensioenspaarverzekering bij KBC. Geen fondsen. Speelt het dan eigenlijk nog een rol waar je die pensioenspaarverzekering neemt, om is dat overal zowat hetzelfde...? maw Moeten we nog ergens anders gaan zien dan bij kBC voor betere opbrengst of legere kosten?
Daarnaast is de opbrengst onder het marktgemiddelde. Te mijden dus.
Wel aanbevolen: Integrale en Ethias.
is dat een tak21 bij KBC? - want dat wil ik niet
wat is het alternatief bij ethias (instapkosten enzo)
wat is het alternatief bij ethias (instapkosten enzo)
KBC Life plan (niet verwarren met Life invest plan) = pensioenspaarverzekering
http://www.ethias.be/nl/prd/VIPR021/Par ... Detail.htm
http://www.ethias.be/nl/prd/VIPR021/Par ... Detail.htm