pensioensparen Dexia Pension Fund Dynamic
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: pensioensparen Dexia Pension Fund Dynamic
Het is niet omdat U terugtrekt van de fiscus, dat U geen fiscaal voordeel kunt doen.christophe schreef:Ik doelde op het fiscaal voordeel dat je haalt uit pensioensparen.Jort schreef: beste,
hoelang ge werkt speelt geen rol voor u fiscaal voordeel.
tis niet omdat ge nog maar maanden werkt bv dat ge maar euro moogt sparen
grtz
Ik heb vorige week mijn belastingsbrief gekregen en trek 1200 euro terug.
Als ik vorig jaar pensioensparen gedaan had zou dit toch geen extra fiscaal voordeel opgeleverd hebben?
Zolang men effectief belastingen betaald heeft, kan men fiscaal voordeel doen.
Het al of niet terugbetalen van de fiscus, betekent alleen dat U dit jaar teveel vooraf betaald had, via de maandelijkse voorafhoudingen.
Alleen wie heel weinig belastingen betaalt, ik denk hierbij bvb aan minimum invaliditeitsinkomen. Betaalt soms nog belastingen via de huwelijks coëficient, maar die kunnen zo laag zijn dat men geen winst maakt.
Want bij pensioensparen is er op het einde een taks van 10%.
-
- Full Member
- Contacteer:
Deze snap ik toch niet
Zou ik dan ongeveer 300 euro meer terugtrekken als ik in die periode ook pensioensparen had gedaan?
En dan nog een vraagje over de maandelijkse afhoudingen?
Ik hoor vaak zeggen op het ene werk houden ze je meer af dan op het andere. Hoe kan dat? In de loonberekening heb je toch brutoloon - RSZ - Bedrijfsvoorheffing?
Die schalen zijn toch vast?
Zou ik dan ongeveer 300 euro meer terugtrekken als ik in die periode ook pensioensparen had gedaan?
Ik hoor vaak zeggen op het ene werk houden ze je meer af dan op het andere. Hoe kan dat? In de loonberekening heb je toch brutoloon - RSZ - Bedrijfsvoorheffing?
Laatst gewijzigd door christophe op 20 januari 2009, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Klopt normaal trekt men tussen de 30 en 40% ( 'verbeterde gemiddelde' aanslag voet )terug van het bedrag dat men aan pensioensparen gedaan heeft, in de veronderstelling dat men zoveel bedrijfsvoorheffing heeft betaald, wat in 99,99% van de situaties wel het geval zal zijn, behalve met bv. werkloze, of mensen met een heel laaginkomen, zie zelf beneden het belastbaar minimum vallen.christophe schreef: Deze snap ik toch niet
Die schalen zijn inderdaad vast voor iedereen. Alleen mag men vrijwillig aan de werkgever vragen om meer bedrijfsvoorheffing in te houden, zodat men eventueel minder moet betalen wanneer het aanslag biljet komt. Als men dit doet geeft men in feite een renteloze lening aan vadertje staat. Men kan eventueel beter ZELF de voorheffingen aan de staat betalen, zodat men nog een extra vermindering krijgt.
( Uiteraard is de bedrijfsvoorheffing ook afhankelijk van het aantal personen ten laste)
Laatst gewijzigd door paul op 20 januari 2009, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Indien U voldoende belastingen betaald hebt, geldt inderdaad die regel van 30 tot 40%.Wat bij inkomen uit arbeid wel het geval zal zijn.christophe schreef: Deze snap ik toch niet
Dus inderdaad U ging dan meer terugtrekken.
Wat de belastingsschalen betreft. Die liggen inderdaad vast. Ik geloof per schijf van een tiental euro.
Maar, de schalen veranderen met de gezinstoestand, gehuwd, alleen werkend of twee inkomens, kinderen ten laste...
Zodat het netto inkomen soms moeilijk te vergelijken valt.
De schalen zijn ook anders van arbeider en bediende of ambtenaar.
Ook voor gepensioneerde en vervangingsinkomen zijn ze anders.
Soms is de gezinstoestand ook niet juist opgegeven. Nu, het zijn ook maar voorafbetalingen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ben je daar 100% zeker van? Ik had me reeds laten vertellen dat dit niet kon, dat pensioensparen enkel fiscaal aftrekbaar is indien je effectief belastingen moet betalen.maria schreef:Indien U voldoende belastingen betaald hebt, geldt inderdaad die regel van 30 tot 40%.Wat bij inkomen uit arbeid wel het geval zal zijn.christophe schreef: Deze snap ik toch niet
Dus inderdaad U ging dan meer terugtrekken.
"Ben je daar 100% zeker van? Ik had me reeds laten vertellen dat dit niet kon, dat pensioensparen enkel fiscaal aftrekbaar is indien je effectief belastingen moet betalen."
Dat is eigenlijk best wel een heel moeilijke vraag, want die problematiek stelde zich tot een paar jaar geleden ook met de aftrekbaarheid van de dienstencheque : mensen met een laag inkomen konden de dienstenheque niet aftrekken, maar dat probleem ENKEL van de aftrekbaarheid van de dienstencheque zou de wetgever nu opgelost hebben, beweert hij.
Voor het pensioensparen moet men effectief belastingen betalen , opdat men het zou kunnen aftrekken.
Belastingen betalen , heeft niets te maken met de (bedrijfs)voorheffing, of met het feit of men op zijn aanslagbiljet al dan niet belastingen terugtrekt. Zelfs iemand die belastingen op zijn aanslagbiljet terugtrekt kan meestal toch pensioensparen in mindering brengen.
Enkel wanneer men geen voorheffingen heeft moeten betalen EN men op het aanslagbiljet geen belastingen meer moet betalen, dandie persoon is 100 % zeker dat hij geen aftrek voor pensioensparen kan doen.
Maw mensen met een heel laag inkomen, kunnen geen aftrek voor pensioensparen doen.
Een handig trukje, is een berekeningsimulatie van de belastingen door de computer laten doen ( eventueel van een ander aanslagjaar )
Dat is eigenlijk best wel een heel moeilijke vraag, want die problematiek stelde zich tot een paar jaar geleden ook met de aftrekbaarheid van de dienstencheque : mensen met een laag inkomen konden de dienstenheque niet aftrekken, maar dat probleem ENKEL van de aftrekbaarheid van de dienstencheque zou de wetgever nu opgelost hebben, beweert hij.
Voor het pensioensparen moet men effectief belastingen betalen , opdat men het zou kunnen aftrekken.
Belastingen betalen , heeft niets te maken met de (bedrijfs)voorheffing, of met het feit of men op zijn aanslagbiljet al dan niet belastingen terugtrekt. Zelfs iemand die belastingen op zijn aanslagbiljet terugtrekt kan meestal toch pensioensparen in mindering brengen.
Enkel wanneer men geen voorheffingen heeft moeten betalen EN men op het aanslagbiljet geen belastingen meer moet betalen, dandie persoon is 100 % zeker dat hij geen aftrek voor pensioensparen kan doen.
Maw mensen met een heel laag inkomen, kunnen geen aftrek voor pensioensparen doen.
Een handig trukje, is een berekeningsimulatie van de belastingen door de computer laten doen ( eventueel van een ander aanslagjaar )
Laatst gewijzigd door paul op 20 januari 2009, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
De eerste 6150 euro zijn voor iedereen belastingvrij. Indien je in 2008 nog maar enkele maanden gewerkt hebt, waardoor je onder dit bedrag komt, is pensioensparen zinloos, want je betaalt dan geen belastingen zodat je niet kan aftrekken.christophe schreef:
Ben je daar 100% zeker van? Ik had me reeds laten vertellen dat dit niet kon, dat pensioensparen enkel fiscaal aftrekbaar is indien je effectief belastingen moet betalen.
Op de schijf tussen 6150 en 7.560 euro betaal je 25% belastingen. Maar dan nog moet je goed kijken of je geen andere aftrekken hebt, anders trek je nog altijd niets terug van pensioensparen.
Op de schijf van 7.560 tot 10.760 euro betaal je 30% belastingen, pas dan wordt de fiscale aftrek echt interessant.
Ik weet niet wat je brutoloon is, maar als je maar 3 maanden gewerkt hebt, is er veel kans dat je dus onder die drempels zat en dat pensioensparen niet interessant was.
-
- Full Member
- Contacteer:
Allright, ik begrijp het plaatje nu. Allemaal bedankt voor dit uit te leggen.
Ik ben zonet langsgeweest bij Argenta ook en heb het pensioensparen opgestart (Arpe).
Enig minpunt, je kan niet online kijken hoeveel deelbewijzen je bezit op ieder moment.
Ik krijg elke 6 maand een uittreksel toegestuurd.
Ik ben zonet langsgeweest bij Argenta ook en heb het pensioensparen opgestart (Arpe).
Enig minpunt, je kan niet online kijken hoeveel deelbewijzen je bezit op ieder moment.
Ik krijg elke 6 maand een uittreksel toegestuurd.
Dat bedoel ik ook, defensive is niet onderhevig aan zware beursschommelingen. Daar bedoel ik mee, dat in zwaar beursweer dit fonds daar minder weerslag van vindt. Je moet je niet enkel focussen in 2008, dat is een slecht jaar. Je moet kijken op de totale looptijd van het fonds nu, en dan is dynamic een van de best preseterende. Star Fund doet het niet beter dan dynamic. Het daalt minder omdat er minder aandelen inzitten. Die 10 jaar is gewoon een richtlijn dat men geeft, wanneer je overschakelt op het defensive fonds, is jouw keuze.Spruitekop schreef:... MINDER onderhevig is aan zware beursschommelingen... zou beter geweest zijn Pieterjan, uw redenering verder klopt wel maar ik denk niet dat Nicola zich moet vastpinnen op "10 jaar voor z'n pensioen", dat hij gewoon maar vanaf z'n 55 ste (tenzij hij het niet langer wil laten staan dan z'n 60ste) de beursgang goed opvolgt en probeert over te schakelen als de beurs op z'n top is. Mocht de beurs op z'n 55ste weer in 'n dip zitten laat hij ze beste staan in de "Dynamic" volgens mij.Pieterjan schreef: Ongeveer 10 jaar voor dat je met pensioen gaat moet je vragen aan Dexia om het belegde kapitaal over te zetten naar Dexia defensive. Dit kan kosteloos en zorgt er voor dat je pensioen gedurende deze 10 jaar, niet onderhevig is aan zware beursschommelingen.
Cijfers: van 19/01/2008 tot 19/01/2009.
Dexia Def.: -11.53%
Dexia Dyn.: -30,08% (Brrr)
Star Fund : -21.59%
Bron: www.dexia.be
Nicola, ik kan je enkel aanraden om in een aandelenfonds te beleggen, gezien de jonge leeftijd. Je kan nog steeds veranderen. Als je 870 euro nu stort bijvoorbeeld kop je veeeel meer deelbewijzen, omdat ze goedkoop zijn. De beurzen blijven niet laag en je gaan veel meer winst maken. Een defensive fonds zou ik nu zeker niet kiezen.nicola schreef:ahaa dankje voor je uitleg,Spruitekop schreef:
... MINDER onderhevig is aan zware beursschommelingen... zou beter geweest zijn Pieterjan, uw redenering verder klopt wel maar ik denk niet dat Nicola zich moet vastpinnen op "10 jaar voor z'n pensioen", dat hij gewoon maar vanaf z'n 55 ste (tenzij hij het niet langer wil laten staan dan z'n 60ste) de beursgang goed opvolgt en probeert over te schakelen als de beurs op z'n top is. Mocht de beurs op z'n 55ste weer in 'n dip zitten laat hij ze beste staan in de "Dynamic" volgens mij.
Cijfers: van 19/01/2008 tot 19/01/2009.
Dexia Def.: -11.53%
Dexia Dyn.: -30,08% (Brrr)
Star Fund : -21.59%
Bron: www.dexia.be
mss is het beste dat ik overschakel naar dexia def. of naar argenta ... ...
grtz
ok, mercie voor jullie uitleg, kzal blijven sparen in pension fund dynamic . en later kan ik nog kiezen eh ... grtzzzPieterjan schreef:Nicola, ik kan je enkel aanraden om in een aandelenfonds te beleggen, gezien de jonge leeftijd. Je kan nog steeds veranderen. Als je 870 euro nu stort bijvoorbeeld kop je veeeel meer deelbewijzen, omdat ze goedkoop zijn. De beurzen blijven niet laag en je gaan veel meer winst maken. Een defensive fonds zou ik nu zeker niet kiezen.nicola schreef:
ahaa dankje voor je uitleg,
mss is het beste dat ik overschakel naar dexia def. of naar argenta ... ...
grtz
-
- Jr. Member
- Contacteer:
hallo,ik ben nieuw op het forum.Doe aan pensioensparen bij dexia pension fund dynamic en vraag me af gezien mijn leeftijd(62) of het zin heeft om nog te veranderen.Een andere vraag is of men verplicht is op 65 jaar de gespaarde gelden af te halen.Iemand een suggestie?
Het heeft op 62 geen zin om nog van verzekeringsmaatschappij te veranderen. Op dit ogenblik omschakelen van Dynamic naar Defensive is ook te vermijden omdat je dan een eventuele opleving van de beurs zal mislopen.torrevieja schreef: hallo,ik ben nieuw op het forum.Doe aan pensioensparen bij dexia pension fund dynamic en vraag me af gezien mijn leeftijd(62) of het zin heeft om nog te veranderen.Een andere vraag is of men verplicht is op 65 jaar de gespaarde gelden af te halen.Iemand een suggestie?
Wat je best kan doen is de koers in het oog houden, die het afgelopen anderhalf jaar gezakt is van 110 naar 70.
Stel dat de koers bvb. volgend jaar opleeft naar pakweg 90-100, zou je wel kunnen omschakelen naar een defensive om dit vast te klikken.
Stel dat de koers voor je 65e niet herstelt, dan kan je overwegen om je kapitaal op je 65e niet op te nemen en betere beurstijden af te wachten.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
bedankt voor de raadgeving,rustig en positief blijven zal de boodschap zijn zeker en betere tijden afwachten.Het zal allemaal wel goed komen.Groetjes