Pensioensparen: Een deel opvragen na 60ste en blijven bijstorten?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioensparen: Een deel opvragen na 60ste en blijven bijstorten?
Kun je na je 60ste verjaardag een deel van je pensioenspaarfonds opvragen, bijvoorbeeld de helft, en toch nog 940€ blijven storten tot het jaar van je 64ste verjaardag om van de belastingvermindering te genieten?
Re: Pensioensparen: Een deel opvragen na 60ste en blijven bijstorten?
Ik vond dit :
https://financien.belgium.be/nl/particu ... nsparen#q9
U heeft geen recht meer op de belastingvermindering voor pensioensparen vanaf het jaar waarin u uw kapitaal of afkoopwaarde opneemt, in omstandigheden die in principe aanleiding geven tot afzonderlijke belasting tegen de aanslagvoet van 8% (de uitkering gebeurde naar aanleiding van uw brugpensioen, uw pensioen, binnen de 5 jaar voor uw pensioen, of in geval van het overlijden van de persoon die het contract ondertekende). U zult vanaf dat belastbaar tijdperk voor geen enkel pensioenspaarcontract meer recht hebben op de belastingvermindering. De belastingvermindering wordt desalniettemin nog steeds toegekend als het opnemen van het kapitaal of van de afkoopwaarde plaatsvindt bij uw overlijden of in het jaar waarin u 64 jaar oud bent.
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted
§ 1. De in artikel 1451, 4°, vermelde betalingen in geld voor aandelen komen voor vermindering in aanmerking op voorwaarde dat de belastingplichtige :
1° tot staving van zijn aangifte in de personenbelasting van het belastbare tijdperk waarin
de betaling is gedaan, de stukken overlegt waaruit blijkt dat hij de aandelen heeft
aangeschaft en deze op het einde van dat tijdperk nog in zijn bezit heeft ;
U heeft geen recht meer op de belastingvermindering voor pensioensparen vanaf het jaar waarin u uw kapitaal of afkoopwaarde opneemt, in omstandigheden die in principe aanleiding geven tot afzonderlijke belasting tegen de aanslagvoet van 8% (de uitkering gebeurde naar aanleiding van uw brugpensioen, uw pensioen, binnen de 5 jaar voor uw pensioen, of in geval van het overlijden van de persoon die het contract ondertekende). U zult vanaf dat belastbaar tijdperk voor geen enkel pensioenspaarcontract meer recht hebben op de belastingvermindering. De belastingvermindering wordt desalniettemin nog steeds toegekend als het opnemen van het kapitaal of van de afkoopwaarde plaatsvindt bij uw overlijden of in het jaar waarin u 64 jaar oud bent.
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted
§ 1. De in artikel 1451, 4°, vermelde betalingen in geld voor aandelen komen voor vermindering in aanmerking op voorwaarde dat de belastingplichtige :
1° tot staving van zijn aangifte in de personenbelasting van het belastbare tijdperk waarin
de betaling is gedaan, de stukken overlegt waaruit blijkt dat hij de aandelen heeft
aangeschaft en deze op het einde van dat tijdperk nog in zijn bezit heeft ;
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hartelijk dank voor deze info en de verwijzing naar de bronnen! Ik vermoed op basis van de toch wel complexe bewoording dat het niet mogelijk is, en dat vanaf het onttrekken van ook maar het kleinste bedrag er geen recht meer is op belastingaftrek. Hoewel het voor interpretatie vatbaar blijft.
Het gaat namelijk niet om 'omstandigheden die in principe aanleiding geven tot afzonderlijke belasting tegen de aanslagvoet van 8%'. Op je 60ste verjaardag zijn die omstandigheden in principe voorbij.
En als je eerst een deel opvraagt, en dan er terug 940€ instopt, heb je nog steeds het bewijs dat de aandelen die je hebt gekocht dat jaar nog in je bezit zijn.
Of mis ik nog iets?
Het gaat namelijk niet om 'omstandigheden die in principe aanleiding geven tot afzonderlijke belasting tegen de aanslagvoet van 8%'. Op je 60ste verjaardag zijn die omstandigheden in principe voorbij.
En als je eerst een deel opvraagt, en dan er terug 940€ instopt, heb je nog steeds het bewijs dat de aandelen die je hebt gekocht dat jaar nog in je bezit zijn.
Of mis ik nog iets?
Kijk ook je contract met je bank na.
Wat staat daar in over afhalingen/uitbetalingen?
Wat staat daar in over afhalingen/uitbetalingen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
@ Derreck Het is inderdaad onduidelijk omschreven.
Ik vrees dat een gedeeltelijke afhaling na je 60 ste het einde betekent van pensioensparen.
Ik heb zelf verschillende pensioenfondsen (Pricos, BNP, ..)
Als ik er één van opvraag, dan zou ik geen pensioensparen meer kunnen doen na mijn 60 ste.
Dat lees ik tussen de lijnen door. Ben niet zo zeker.
Eigenlijk zou je beter je vraag via het contactformulier stellen aan de fiscus en ons dan op de hoogte houden van het antwoord:
http://ccff02.minfin.fgov.be/webForm/public/fin/
https://financien.belgium.be/nl/Contact
Ik vrees dat een gedeeltelijke afhaling na je 60 ste het einde betekent van pensioensparen.
Ik heb zelf verschillende pensioenfondsen (Pricos, BNP, ..)
Als ik er één van opvraag, dan zou ik geen pensioensparen meer kunnen doen na mijn 60 ste.
Dat lees ik tussen de lijnen door. Ben niet zo zeker.
Eigenlijk zou je beter je vraag via het contactformulier stellen aan de fiscus en ons dan op de hoogte houden van het antwoord:
http://ccff02.minfin.fgov.be/webForm/public/fin/
https://financien.belgium.be/nl/Contact
Ik moet nog beginnen met pensioensparen. Ook de bankbediende kon me geen antwoord bieden.
Bedankt, de vraag is verstuurd. Ik hou jullie op de hoogte.
-
- Jr. Member
Ik hoop dat jullie niet varen zoals ik, toen ik eindelijk mijn pensioensparen liet uitbetalen, was dat eindbedrag om te huilen, en klopte het langs geen kanten meer met de jaarlijks toegestuurde afrekening. Ik ga hier niet in detail treden, maar ik ervaarde heel dat pensioensparen als een serieuze oplichting. Maar daar kom je pas achter als het zover is. En denk nu niet dat je daar een gedetailleerde berekening van krijgt; Een summier papiertje met een eindbedrag op, zonder enige uitleg.
Een levensbewijs binnenbrengen, en ze storten het op je rekening. Niémand van die bank geeft je een afdoende uitleg.
Waarschijnlijk ben ik de énige dommerik (zullen nu velen denken)
Een levensbewijs binnenbrengen, en ze storten het op je rekening. Niémand van die bank geeft je een afdoende uitleg.
Waarschijnlijk ben ik de énige dommerik (zullen nu velen denken)
Toen jij je pensioensparen liet uitbetalen was dat een fonds of verzekering(tak 21).Een pensioenspaarverzekering is toch met gewaarborgd eindkapitaal?
Een Ergoke ?
Estate Guru believer.
Pensioensparen was anders mijn beste belegging ooit, ben destijds erin gestapt vanaf het prille begin van het pensioensparen, op mijn 60ste die belasting opgehoest maar blijven doorsparen tot mijn 65ste met belastingsvermindering en zonder heffing achteraf. Had in het begin een beleggingsfonds, in 2007 net op tijd van active naar passive en had geeneens het beste fonds (BAC, Bacop en later Belfius). Vanaf mijn 55ste ofzo pensioensparen onder de vorm van langetermijnsparen bij Ethias.
@criticus Ik kreeg ongeveer hetzelfde antwoord van de FOD Financiën, waaruit zij concluderen dat het niet mogelijk is. Nu vraag ik me af of dat dus ook wil zeggen dat als je halverwege een klein bedrag terug opvraagt (en er 33% belasting op betaalt), je nooit meer belastingvermindering kan genieten? Niet dat ik dat van plan ben, maar het blijft een interessante vraag voor alle pensioenspaarders.
"Op basis van de elementen die wij ontvingen, kunnen wij u het volgende antwoord geven.
Neen, ik verwijs hiervoor naar de website van de FOD Financiën:
9. In welke gevallen heb ik geen of geen volledig recht op de belastingvermindering voor pensioensparen?
...
...
Als u dus al een deel van uw kapitaal opneemt, dan kan u geen belastingvermindering meer krijgen voor geen enkel pensioenspaarcontract, tenzij die opname zou gebeuren in het jaar waarin u 64 jaar oud bent."
"Op basis van de elementen die wij ontvingen, kunnen wij u het volgende antwoord geven.
Neen, ik verwijs hiervoor naar de website van de FOD Financiën:
9. In welke gevallen heb ik geen of geen volledig recht op de belastingvermindering voor pensioensparen?
...
...
Als u dus al een deel van uw kapitaal opneemt, dan kan u geen belastingvermindering meer krijgen voor geen enkel pensioenspaarcontract, tenzij die opname zou gebeuren in het jaar waarin u 64 jaar oud bent."
Mijn vermoeden dat je beter helemaal niks opvraagt vanaf je 60ste verjaardag, blijkt gegrond te zijn.
Ik was me daar zelf niet van bewust.
Zo zijn er toch heel wat mensen die meerdere pensioenfondsen opgebouwd hebben, mede doordat banken soms stoppen met hun fonds (Ethias First, Rabo,...) of plots hogere kosten aanrekenden (KBC Privest - Pricos) .
Het zou voldoende zijn dat je na je 60 ste een paar euro opvraagt van één van die oude pensioenfondsen om dan geen stortingen meer te mogen doen op je nog actieve fonds.
Goed van u om deze vraag te hebben gesteld! Een verwittigd man is er 2 waard.
Je kan wel je fonds opvragen voor je 60 ste en je wordt dan 33% afgehouden als voorheffing. Als je dat jaar geen inkomsten hebt (bv je neemt een jaar verlof zonder wedde) dan kan je die voorheffing zelfs geheel of deels recupereren via je belastingaangifte.
Ik was me daar zelf niet van bewust.
Zo zijn er toch heel wat mensen die meerdere pensioenfondsen opgebouwd hebben, mede doordat banken soms stoppen met hun fonds (Ethias First, Rabo,...) of plots hogere kosten aanrekenden (KBC Privest - Pricos) .
Het zou voldoende zijn dat je na je 60 ste een paar euro opvraagt van één van die oude pensioenfondsen om dan geen stortingen meer te mogen doen op je nog actieve fonds.
Goed van u om deze vraag te hebben gesteld! Een verwittigd man is er 2 waard.
Je kan wel je fonds opvragen voor je 60 ste en je wordt dan 33% afgehouden als voorheffing. Als je dat jaar geen inkomsten hebt (bv je neemt een jaar verlof zonder wedde) dan kan je die voorheffing zelfs geheel of deels recupereren via je belastingaangifte.
Volgens Tips en Advies zou het wel mogelijk zijn om na gedeeltelijke opvraging van pensioensparen en fiscaal sparen, na je 60ste nog premies te storten die fiscaal aftrekbaar zijn.
Zie onderstaand bericht op mijn vraag aan hen naar aanleiding van hun artikel in een adviesbrief :
Beste, Heel waarschijnlijk verwijst u naar wat op de site van de belastingadministratie staat “U heeft geen recht meer op de belastingvermindering voor pensioensparen vanaf het jaar waarin spaartegoeden, kapitalen of afkoopwaarden zijn uitgekeerd die in de inkomstenbelastingen in principe afzonderlijk belastbaar zijn tegen een aanslagvoet van 8 % (= uitkering n.a.v. het overlijden of n.a.v. de pensionering op de normale datum of n.a.v. de pensionering in één van de 5 jaren die aan de normale datum van pensionering voorafgaan), behoudens indien de uitkering het gevolg is van uw overlijden.”
Bij een gedeeltelijke opvraging na 60 jaar en heffing van de anticipatieve taks op 60 jaar, bevinden we ons niet in de hierboven beschreven situatie. Immers, er is geen sprake van toepassing van de inkomstenbelastingen, maar toepassing van tax lange termijnsparen op 60 jaar. Het deel dat opgevraagd wordt heeft zijn normale taxatieregime ondergaan en belet dat niet dat stortingen erna nog in aanmerking komen voor belastingvermindering. Door een gedeeltelijke afkoop blijft het contract doorlopen, waardoor u geen nieuw contract met een nieuwe looptijd van 10jaar moet afsluiten. Met vriendelijke groeten
Toegevoegd op: Tips & Advies Ondernemingsdatabank[/i]
Zie onderstaand bericht op mijn vraag aan hen naar aanleiding van hun artikel in een adviesbrief :
Beste, Heel waarschijnlijk verwijst u naar wat op de site van de belastingadministratie staat “U heeft geen recht meer op de belastingvermindering voor pensioensparen vanaf het jaar waarin spaartegoeden, kapitalen of afkoopwaarden zijn uitgekeerd die in de inkomstenbelastingen in principe afzonderlijk belastbaar zijn tegen een aanslagvoet van 8 % (= uitkering n.a.v. het overlijden of n.a.v. de pensionering op de normale datum of n.a.v. de pensionering in één van de 5 jaren die aan de normale datum van pensionering voorafgaan), behoudens indien de uitkering het gevolg is van uw overlijden.”
Bij een gedeeltelijke opvraging na 60 jaar en heffing van de anticipatieve taks op 60 jaar, bevinden we ons niet in de hierboven beschreven situatie. Immers, er is geen sprake van toepassing van de inkomstenbelastingen, maar toepassing van tax lange termijnsparen op 60 jaar. Het deel dat opgevraagd wordt heeft zijn normale taxatieregime ondergaan en belet dat niet dat stortingen erna nog in aanmerking komen voor belastingvermindering. Door een gedeeltelijke afkoop blijft het contract doorlopen, waardoor u geen nieuw contract met een nieuwe looptijd van 10jaar moet afsluiten. Met vriendelijke groeten
Toegevoegd op: Tips & Advies Ondernemingsdatabank[/i]
Dit gaat dus wel degelijk.
ik haalde in begin 2018 het grootste deel van mijn pensioenspaarfonds af (na bevrijdende taxatie op mijn 60e).
Ik stortte eind december 2018 het max. bedrag van 960€ en dit staat mooi ingevuld op mijn belastingsaangifte die ik in tax on web 2019 heb ingediend.
In principe kan ik die er nu weer afhalen en in december dit jaar opnieuw storten. Dus 30% verdienen op één week kan.
ik haalde in begin 2018 het grootste deel van mijn pensioenspaarfonds af (na bevrijdende taxatie op mijn 60e).
Ik stortte eind december 2018 het max. bedrag van 960€ en dit staat mooi ingevuld op mijn belastingsaangifte die ik in tax on web 2019 heb ingediend.
In principe kan ik die er nu weer afhalen en in december dit jaar opnieuw storten. Dus 30% verdienen op één week kan.
Obby schreef: ↑6 mei 2019, 20:01 Dit gaat dus wel degelijk.
klopt met het langetermijnsparen bv tot 99 jaar kan dat ook perfect
zolang er maar eens klein saldo blijft staan is alles ok