Pensioensparen fiscaal voordelig als je niet werkt
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Pensioensparen fiscaal voordelig als je niet werkt
Dubbel en dik terug, niet overdrijven hè , u stelt het voor alsof dus nadat je 30% voordeel gehad hebt daarna meer dan 60% moet betalen
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het belastingvoordeel bedraagt steeds 25 of 30% (+ gem. bel) ongeacht de hoogte van je inkomen of je marginale aanslagvoet ... op voorwaarde dat je voldoende belastingen te betalen hebt. Zoals reeds aangehaald, het is een belastingvermindering, je moet dus belastingen verschuldigd zijn.amber schreef: ↑17 augustus 2021, 13:41 Ik had onlangs een discussie met een medewerker van onze bank i.v.m. pensioensparen.
Hun visie/opinie: als je jaarlijks €900 stort krijg je van de belastingen sowieso 30 % terug.
Ik gaf aan dat deze stelling niet 100% juist is.
Iemand die niet werkt kan wel aan pensioensparen doen, maar kan echter niet genieten van het belastingvoordeel om 30% terug te krijgen.
Toen ik de andere opmerking maakte dat iemand die vb. 19 uur/week werkt zal wel belastingvoordeel kunnen maken, maar geen 30%-wederom wordt dit ontkracht.
Ik werd een beetje lastig van het " welles nietes " spelletje.
1) Zit ik nu over heel de lijn fout ?
2) Heeft deze medewerk geen kennis van zaken ?
3) Is het commercieel gericht en proberen ze kost wat kost hun product te verkopen ?
In de "klassieke regeling" kan je voor aanslagjaar 2021 tot 990 euro aan pensioensparen inbrengen en bedraagt je voordeel dus maximaal 297 euro (+ gem. bel). Als je dus minimaal 297 euro belasting (+ gem. bel) zou moeten betalen, dan kan je dus 297 euro (+ gem. bel) voordeel doen. Als je minder belastingen moet betalen, is je voordeel dus lager en minder dan 30%.
Let op:
1° om 297 euro belastingen (+ gem. bel) te betalen moet je al over een belastbaar beroepsinkomen van ca. 15.000 euro beschikken (alleenstaande, enkel rekening houdende met forfaitaire beroepsinkomsten en belastingvrije som).
2° er zijn allerlei kosten en belastingen van toepassing (zie post van Paul).
Met alle respect.
Gisteren wist ik niet wat ik hoorde aan de telefoon, vandaag weet ik niet wat ik lees.

Naar mijn gevoel staat een simpele vraag als dit helemaal niet voor " expert zijn in de fiscaliteit ", dit is echter een minimum dat ik van mijn bank verwacht.
Ik ben ergens klant en verwacht van een simpel product een juiste /correcte dienstverlening.
Bijzonder jammer dat dit als overdrijven aanzien wordt.
Klopt, enkele jaren terug was het 10% om dan nu op 8% te eindigen.paul schreef: ↑18 augustus 2021, 11:02 Zelfs als er 30% fiscale aftrek ( plus gemeentebelasting ) is, moet je nog goed opletten want wat ze met de ene hand geven, nemen ze met de andere hand dubbel en dik terug
- beheerskosten voor de banken zo gemiddeld 1,2 % per jaar, als je dat gedurende bv 40 jaar doet, zit je al met 1,2% x 40
( dus al dubbel en dik moeten afdokken aan de bank
- nadien een aanslag van 8% ( of mogelijk zelfs meer), vroeger was het 10% - door de belgische ROVERHEID, maar dan word je kaptiaal ook nog een ficitief geindexeerd en daar plegen ze dan een AANSLAG op
Dat percentage indexeren gedurende bv 40 jaar is ook al keiveel
Voorlopig toch.....de vraag is wat het zal zijn/worden binnen x-aantal jaren.
Merci, voor deze info, dat wist ik dus niet.m-peeters schreef: ↑18 augustus 2021, 11:54
Het belastingvoordeel bedraagt steeds 25 of 30% (+ gem. bel) ongeacht de hoogte van je inkomen of je marginale aanslagvoet ... op voorwaarde dat je voldoende belastingen te betalen hebt. Zoals reeds aangehaald, het is een belastingvermindering, je moet dus belastingen verschuldigd zijn.
In de "klassieke regeling" kan je voor aanslagjaar 2021 tot 990 euro aan pensioensparen inbrengen en bedraagt je voordeel dus maximaal 297 euro (+ gem. bel). Als je dus minimaal 297 euro belasting (+ gem. bel) zou moeten betalen, dan kan je dus 297 euro (+ gem. bel) voordeel doen. Als je minder belastingen moet betalen, is je voordeel dus lager en minder dan 30%.
Let op:
1° om 297 euro belastingen (+ gem. bel) te betalen moet je al over een belastbaar beroepsinkomen van ca. 15.000 euro beschikken (alleenstaande, enkel rekening houdende met forfaitaire beroepsinkomsten en belastingvrije som).
2° er zijn allerlei kosten en belastingen van toepassing (zie post van Paul).
Als je als bankier een product verkoopt, dan moet je jouw product ook voldoende kennen. Je hoeft daarvoor geen fiscaal expert te zijn maar een zekere basiskennis mag je toch verwachten. En het fiscaal voordeel is toch een essentieel element in de beslissing om al dan niet tot pensioensparen over te gaan.amber schreef: ↑18 augustus 2021, 21:58Met alle respect.
Gisteren wist ik niet wat ik hoorde aan de telefoon, vandaag weet ik niet wat ik lees.![]()
Naar mijn gevoel staat een simpele vraag als dit helemaal niet voor " expert zijn in de fiscaliteit ", dit is echter een minimum dat ik van mijn bank verwacht.
Ik ben ergens klant en verwacht van een simpel product een juiste /correcte dienstverlening.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Klopt niet of is in ieder geval onvolledig.amber schreef: ↑18 augustus 2021, 22:09Klopt, enkele jaren terug was het 10% om dan nu op 8% te eindigen.paul schreef: ↑18 augustus 2021, 11:02 Zelfs als er 30% fiscale aftrek ( plus gemeentebelasting ) is, moet je nog goed opletten want wat ze met de ene hand geven, nemen ze met de andere hand dubbel en dik terug
- beheerskosten voor de banken zo gemiddeld 1,2 % per jaar, als je dat gedurende bv 40 jaar doet, zit je al met 1,2% x 40
( dus al dubbel en dik moeten afdokken aan de bank
- nadien een aanslag van 8% ( of mogelijk zelfs meer), vroeger was het 10% - door de belgische ROVERHEID, maar dan word je kaptiaal ook nog een ficitief geindexeerd en daar plegen ze dan een AANSLAG op
Dat percentage indexeren gedurende bv 40 jaar is ook al keiveel
Voorlopig toch.....de vraag is wat het zal zijn/worden binnen x-aantal jaren.
De verlaging van 10% naar 8% stond ook niet op zichzelf.
Alsook:
Informeer u ten gronde!EarthNvstr1 schreef: ↑18 augustus 2021, 11:13Dat is enkel voor een persioenspaarfonds, niet voor een pensioenspaarverzekering.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 19 augustus 2021, 00:19, 2 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
+1amber schreef: ↑18 augustus 2021, 21:58Met alle respect.
Gisteren wist ik niet wat ik hoorde aan de telefoon, vandaag weet ik niet wat ik lees.![]()
Aan de andere kant, moet je jezelf ook informeren.