Pensioensparen fiscaal voordelig als je niet werkt
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioensparen fiscaal voordelig als je niet werkt
Ik had onlangs een discussie met een medewerker van onze bank i.v.m. pensioensparen.
Hun visie/opinie: als je jaarlijks €900 stort krijg je van de belastingen sowieso 30 % terug.
Ik gaf aan dat deze stelling niet 100% juist is.
Iemand die niet werkt kan wel aan pensioensparen doen, maar kan echter niet genieten van het belastingvoordeel om 30% terug te krijgen.
Toen ik de andere opmerking maakte dat iemand die vb. 19 uur/week werkt zal wel belastingvoordeel kunnen maken, maar geen 30%-wederom wordt dit ontkracht.
Ik werd een beetje lastig van het " welles nietes " spelletje.
1) Zit ik nu over heel de lijn fout ?
2) Heeft deze medewerk geen kennis van zaken ?
3) Is het commercieel gericht en proberen ze kost wat kost hun product te verkopen ?
Hun visie/opinie: als je jaarlijks €900 stort krijg je van de belastingen sowieso 30 % terug.
Ik gaf aan dat deze stelling niet 100% juist is.
Iemand die niet werkt kan wel aan pensioensparen doen, maar kan echter niet genieten van het belastingvoordeel om 30% terug te krijgen.
Toen ik de andere opmerking maakte dat iemand die vb. 19 uur/week werkt zal wel belastingvoordeel kunnen maken, maar geen 30%-wederom wordt dit ontkracht.
3) Is het commercieel gericht en proberen ze kost wat kost hun product te verkopen ?
Laatst gewijzigd door amber op 17 augustus 2021, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Pensioensparen fiscaal voordelig als je niet werkt
Het is geen belasting voordeel maar een vermindering.
Als er niks te verminderen valt vervalt die mogelijkheid dus
Als er niks te verminderen valt vervalt die mogelijkheid dus

Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
[quote=amber post_id=520334 time=1629200508 user_id=494]
[/qu
Doe een simulatie met een belasting program. (genoeg gratis programma's)
U zelf geen inkomsten kan niet in principe, gezien overdracht inkomsten als er een partner is.
Wat cijfers ingeven en de correcte oplossing is er.
En laat hier zeker weten wie bij het rechte eind.
Heb al een vermoeden wie wel.
[/qu
U zelf geen inkomsten kan niet in principe, gezien overdracht inkomsten als er een partner is.
Estate Guru believer.
Verkoopstrategie bank,ik verdien ook te weinig om nog van extra belastingvermindering te genieten,maar bank blijft me ook overschrijving pensioensparen sturen, ondanks dat ik al meermaals heb aangegeven dat m'n inkomen ontoereikend is,als ik toch zou storten word ik extra belast op dat bedrag.
Klopt wat je zegt.Henkie1984 schreef: ↑17 augustus 2021, 14:06 Het is geen belasting voordeel maar een vermindering.
Als er niks te verminderen valt vervalt die mogelijkheid dus![]()
Ik zie elke vermindering als een belastingvoordeel.

Laatst gewijzigd door amber op 17 augustus 2021, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
platin schreef: ↑17 augustus 2021, 14:36Dit heb ik echter ook aangegeven in het telefonisch gesprek dat ik de gegevens heb gesimuleerd en het bewijs was zwart op wit anders.amber schreef: ↑17 augustus 2021, 13:41
[/qu
Men vroeg waar ( via tax-on-web )
Alsook had ik ooit een artikel gelezen-vele jaren geleden - over een 18 jarige die nog niet aan het werk was, maar wel aan pensioensparen deed omwille voor de belastingvermindering/voordeel.![]()
Hij was zeer teleurgesteld voor hem toen bleek dat dit niet zo was.
Die medewerker klonk zo overtuigend/onwetend en zelfs arrogant aan de telefoon, dat ik toch zelf even twijfelde of dat er kortelings misschien zaken waren gewijzigd.
Mooi niet dus.![]()
Ik ben gedegouteerd over hun manier van werken/communiceren en heb dan ook besloten om weg te gaan bij deze bank.
Bij deze is het me nu 200% duidelijk wie het bij het rechte eind had.
Is een bevestiging van mijn vermoeden dat je dan idd extra wordt belast mocht je hier wel op ingaan.Gg70 schreef: ↑17 augustus 2021, 14:45 Verkoopstrategie bank,ik verdien ook te weinig om nog van extra belastingvermindering te genieten,maar bank blijft me ook overschrijving pensioensparen sturen, ondanks dat ik al meermaals heb aangegeven dat m'n inkomen ontoereikend is,als ik toch zou storten word ik extra belast op dat bedrag.
Bah....slecht vel om mensen op die manier wat aan te praten of de onkundige onwetendheid die overgaat naar arrogantie.
En bij welke bank plaats gevonden?amber schreef: ↑17 augustus 2021, 15:43Is een bevestiging van mijn vermoeden dat je dan idd extra wordt belast mocht je hier wel op ingaan.Gg70 schreef: ↑17 augustus 2021, 14:45 Verkoopstrategie bank,ik verdien ook te weinig om nog van extra belastingvermindering te genieten,maar bank blijft me ook overschrijving pensioensparen sturen, ondanks dat ik al meermaals heb aangegeven dat m'n inkomen ontoereikend is,als ik toch zou storten word ik extra belast op dat bedrag.
Bah....slecht vel om mensen op die manier wat aan te praten of de onkundige onwetendheid die overgaat naar arrogantie.
Estate Guru believer.
Het ene kantoor is het andere niet.
Zelfstandige kantoorhouders he.
Estate Guru believer.
Je kunt niet verwachten dat al die zelfstandige kantoorhouders expert zijn in de fiscaliteit van pensioensparen. Daarom al direct spreken van "wat aanpraten" of "onkundige onwetendheid die overgaat naar arrogantie" is overdreven.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Uh ... ik vind dat je dat wél mag verwachten ... dit is geen ingewikkelde materie n.m.i.
Tuurlijk wel +1
Het is een fiscaal produkt dat de bank probeert aan de man te brengen en dus dient de « verkoper » wel de fiscale voorwaarden te kennen. Wees maar zeker dat die in de info fiches voor de medewerkers (al dan niet zelfstandige) van de bank beschreven staan.
Zie bvb bij Belfius https://www.belfius.be/retail/nl/produc ... n&extseg=1
Waarom pensioensparen?
Een mooi spaarpotje op lange termijn
Het gemiddelde Belgische pensioen bedraagt 1.119 euro/maand. Wil u dus later volop blijven genieten van het leven, dan is pensioensparen een goed idee.
Een fiscaal voordeel
Van zodra u voldoende loon krijgt en inkomstenbelastingen betaalt, kan u starten met fiscaal gunstig pensioensparen. Het biedt u een jaarlijkse belastingvermindering en tegelijkertijd bouwt u aan een mooi kapitaal voor later.
Het is een fiscaal produkt dat de bank probeert aan de man te brengen en dus dient de « verkoper » wel de fiscale voorwaarden te kennen. Wees maar zeker dat die in de info fiches voor de medewerkers (al dan niet zelfstandige) van de bank beschreven staan.
Zie bvb bij Belfius https://www.belfius.be/retail/nl/produc ... n&extseg=1
Waarom pensioensparen?
Een mooi spaarpotje op lange termijn
Het gemiddelde Belgische pensioen bedraagt 1.119 euro/maand. Wil u dus later volop blijven genieten van het leven, dan is pensioensparen een goed idee.
Een fiscaal voordeel
Van zodra u voldoende loon krijgt en inkomstenbelastingen betaalt, kan u starten met fiscaal gunstig pensioensparen. Het biedt u een jaarlijkse belastingvermindering en tegelijkertijd bouwt u aan een mooi kapitaal voor later.
Laatst gewijzigd door anonymous op 18 augustus 2021, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelfs als er 30% fiscale aftrek ( plus gemeentebelasting ) is, moet je nog goed opletten want wat ze met de ene hand geven, nemen ze met de andere hand dubbel en dik terug
- beheerskosten voor de banken zo gemiddeld 1,2 % per jaar, als je dat gedurende bv 40 jaar doet, zit je al met 1,2% x 40
( dus al dubbel en dik moeten afdokken aan de bank
- nadien een aanslag van 8% ( of mogelijk zelfs meer), vroeger was het 10% - door de belgische ROVERHEID, maar dan word je kaptiaal ook nog een ficitief geindexeerd en daar plegen ze dan een AANSLAG op
Dat percentage indexeren gedurende bv 40 jaar is ook al keiveel
- beheerskosten voor de banken zo gemiddeld 1,2 % per jaar, als je dat gedurende bv 40 jaar doet, zit je al met 1,2% x 40
( dus al dubbel en dik moeten afdokken aan de bank
- nadien een aanslag van 8% ( of mogelijk zelfs meer), vroeger was het 10% - door de belgische ROVERHEID, maar dan word je kaptiaal ook nog een ficitief geindexeerd en daar plegen ze dan een AANSLAG op
Dat percentage indexeren gedurende bv 40 jaar is ook al keiveel