pensioensparen Fortis:Fortis B pension fund
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
pensioensparen Fortis:Fortis B pension fund
Ik zit eigenlijk al en hele tijd met een paar vragen over mijn pensioensparen dat mijn vrouw en ik doen bij fortis.Ben al enkele keren uitleg gaan vragen,maar veel wijzer ben ik er nog niet van geworden,daarmee dat ik hier mijn vragen stel .
Sedert 2003 hebben we dus allebei een fortis B pension Fund.
In het begin spaarden we elk 30e per maand ,maar nu 50e per maand.
Iedere maand krijg ik dus mijn uitreksel en daar staan paar dingen op die ik niet begrijp:
Ik heb dus gekozen voor de BALANCED formule,en verder zie ik nog staan :1)DEELBEWIJZEN aangekocht tegen aangifteprijs 116,39e(vorige maand)zijnde de inventariswaarde 113e berekend tegen de slotkoers van 8-9-08,verhhogd met 3% instapkosten
2)totaal aantal x inventariswaarde 113E
Wat me ook wel opvalt is mijn brutowaarde van de rekeningmijn saldo gaat soms 30a60e omhoog,maar dan weer 80euro omlaag?!
Doe ik dan eigenlijk verlies met die 50e te storten?Snap jhet nie helemaal hoor!Of wat is die brutto waarde precies?
Bij fortis zeggen ze dat ik het moet bekijken op lange termijn,maar ik heb eigenlijk liever iets dat ik op het einde van de rit weet hoeveel ik zal bijeengespaard hebben en hoeveel de winst is...
Sedert 2003 hebben we dus allebei een fortis B pension Fund.
In het begin spaarden we elk 30e per maand ,maar nu 50e per maand.
Iedere maand krijg ik dus mijn uitreksel en daar staan paar dingen op die ik niet begrijp:
Ik heb dus gekozen voor de BALANCED formule,en verder zie ik nog staan :1)DEELBEWIJZEN aangekocht tegen aangifteprijs 116,39e(vorige maand)zijnde de inventariswaarde 113e berekend tegen de slotkoers van 8-9-08,verhhogd met 3% instapkosten
2)totaal aantal x inventariswaarde 113E
Wat me ook wel opvalt is mijn brutowaarde van de rekeningmijn saldo gaat soms 30a60e omhoog,maar dan weer 80euro omlaag?!
Doe ik dan eigenlijk verlies met die 50e te storten?Snap jhet nie helemaal hoor!Of wat is die brutto waarde precies?
Bij fortis zeggen ze dat ik het moet bekijken op lange termijn,maar ik heb eigenlijk liever iets dat ik op het einde van de rit weet hoeveel ik zal bijeengespaard hebben en hoeveel de winst is...
Re: pensioensparen Fortis:Fortis B pension fund
Als er staat deelbewijzen dan is het een aandelen pensioenfonds waarin je stort.
Stel je stort 30 euro. De inventariswaarde van 1 deelbewijs is 116.39 euro, dann krijg je 30/116.39 = 0,26 deelbewijzen.
Dat gaat dus de ene dag omhoog, andere dag omlaag, laatste tijd zal het meer omlaag dan omhoog geweest zijn.
Stel je stort 30 euro. De inventariswaarde van 1 deelbewijs is 116.39 euro, dann krijg je 30/116.39 = 0,26 deelbewijzen.
Dat gaat dus de ene dag omhoog, andere dag omlaag, laatste tijd zal het meer omlaag dan omhoog geweest zijn.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Zoals voor alle pensioenspaarfondsen die in aandelen beleggen, varieert de koers in finctie van de onderliggende aandelen en andere bestanddelen.
Uw eindresultaat is dus niet te voorspellen.
Anders is het gesteld met pensioensparen onder de vorm van verzekering. Daar varieert de koers niet (of weinig : winstaandeel).
Op lange termijn is het eerste stelsel normaal beter dan het tweede. bv
Ik heb sedert jaren pensioensparen"aandelen" voor mij en pensioensparen"verzekering" voor mijn echtgenote. Ik zit actueel zeker 50% qua bijeengespaard kapitaal boven dat van mijn echtgenote.
Het is evident dat de eerste soort (enorme) fluctuaties kan ondergaan. Een voorbeeld daarvan ondervinden we heden ten dage, nu de beurs ineenstuikt. Op lange termijn zal deze soort WEL betere resultaten voorleggen dan de tweede.
Het is dus interessant elk jaar in de eerste soort te beleggen als de aandelen laag staan. Als u het nog niet gedaan hebt voor 2008, denk ik dat het moment rijp is om dit NU te doen. Voor eenzelfde som kunt u actueel meer deelbewijzen kopen dan als de aandelen hoog staan. Ik vermoed dat de beurzen tegen eind 2008 wel wat hoger zullen staan.
Uw eindresultaat is dus niet te voorspellen.
Anders is het gesteld met pensioensparen onder de vorm van verzekering. Daar varieert de koers niet (of weinig : winstaandeel).
Op lange termijn is het eerste stelsel normaal beter dan het tweede. bv
Ik heb sedert jaren pensioensparen"aandelen" voor mij en pensioensparen"verzekering" voor mijn echtgenote. Ik zit actueel zeker 50% qua bijeengespaard kapitaal boven dat van mijn echtgenote.
Het is evident dat de eerste soort (enorme) fluctuaties kan ondergaan. Een voorbeeld daarvan ondervinden we heden ten dage, nu de beurs ineenstuikt. Op lange termijn zal deze soort WEL betere resultaten voorleggen dan de tweede.
Het is dus interessant elk jaar in de eerste soort te beleggen als de aandelen laag staan. Als u het nog niet gedaan hebt voor 2008, denk ik dat het moment rijp is om dit NU te doen. Voor eenzelfde som kunt u actueel meer deelbewijzen kopen dan als de aandelen hoog staan. Ik vermoed dat de beurzen tegen eind 2008 wel wat hoger zullen staan.
het is idd met aandelen...
op die brutowaarde mag ik dan eigenlijk niet heel veel voortgaan
bij voor de maand september 50e gestort-->0,430 deelbewijzen
Wat zijn die deelbewijzen precies??
Sorry als ik een domme vraag stel he
Maar eigenlijk,als ik een produkt of fonds zoek dat ik op het einde vannde rit zeker wil zijn van mn geld,en geen bverlies wil dan is dit niet de gepaste formuule?
op die brutowaarde mag ik dan eigenlijk niet heel veel voortgaan
bij voor de maand september 50e gestort-->0,430 deelbewijzen
Wat zijn die deelbewijzen precies??
Sorry als ik een domme vraag stel he
Maar eigenlijk,als ik een produkt of fonds zoek dat ik op het einde vannde rit zeker wil zijn van mn geld,en geen bverlies wil dan is dit niet de gepaste formuule?
Als je zekerheid wil van een bepaald rendement is dit inderdaad niet de goeie formule.
Dit is in principe geen slechte formule als je het op lange termijn bekijkt, want op lange termijn zou dit IN PRINCIPE meer moeten opbrengen dan een formule waarbij je rendementsgarantie krijgt.
Alleen krijgt deze formule in tijden van beursmalaise natuurlijk wel klappen...
Dit is in principe geen slechte formule als je het op lange termijn bekijkt, want op lange termijn zou dit IN PRINCIPE meer moeten opbrengen dan een formule waarbij je rendementsgarantie krijgt.
Alleen krijgt deze formule in tijden van beursmalaise natuurlijk wel klappen...
hm zoals je zelf zegt IN PRINCIPE
heeft er dan iemand mss een voorstel van een produkt waarvan je op je pensioen zeker bent van een bedrag?
heeft er dan iemand mss een voorstel van een produkt waarvan je op je pensioen zeker bent van een bedrag?
vb. First pensioensparen van Ethias.
http://www.ethias.be/nl/prd/VIPR021/Par ... Detail.htm
Ik moet wel zeggen dat je je niet teveel blind moet staren op de 5,20% van 2007. Dit jaar zal het waarschijnlijk minder zijn want begin dit jaar is de gewaarborgde basisinterest van 3,5% naar 3% gegaan.(tenzij de winst natuurlijk hoog zal zijn )
http://www.ethias.be/nl/prd/VIPR021/Par ... Detail.htm
Ik moet wel zeggen dat je je niet teveel blind moet staren op de 5,20% van 2007. Dit jaar zal het waarschijnlijk minder zijn want begin dit jaar is de gewaarborgde basisinterest van 3,5% naar 3% gegaan.(tenzij de winst natuurlijk hoog zal zijn )
Zou het verstandig zijn om deze vorm van pensioensparen nu tijdelijk stil te leggen?of zou dit niet veel uithalen???
Tnxxx
Tnxxx
Als je ze nu nog moet kopen is het juist de moment , want nu krijgt je meer aandelen voor je geld...redbulke schreef: Zou het verstandig zijn om deze vorm van pensioensparen nu tijdelijk stil te leggen?of zou dit niet veel uithalen???
Tnxxx
dus eigenlijk moet ik het gewoon laten verderlopen?Met nu kopen bedoel je deelbewijzen?
Inderdaad, als je dit jaar nog niet aan pensioensparen gedaan hebt zijn de deelbewijzen momenteel goedkoop en krijg je er meer voor de toegestane 830 €.redbulke schreef: dus eigenlijk moet ik het gewoon laten verderlopen?Met nu kopen bedoel je deelbewijzen?
als je maandelijks spaart zoals ik(50e)dan komt dit op hetzelfde neer veronderstel ik?
Het maandelijks sparen is het slimste wat je kan doen.redbulke schreef: als je maandelijks spaart zoals ik(50e)dan komt dit op hetzelfde neer veronderstel ik?
Sommigen storten 1 maal per jaar, maar moeten dan het "ideale moment kiezen", nl. wanneer de koers het laagst is. Het is bijna onmogelijk het correcte ideale moment te kiezen. Bewijs hiervan: velen op dit forum hebben in de loop van dit jaar aangekondigd dat ze dachten dat de bodem bereikt was en gestort hadden. Ze waren allemaal verkeerd.
Door maandelijks te sparen voor een vast bedrag, spreid je het risico en kan je uiteindelijk meestal meer voordelig aankopen.
klopt dit,als je deze vorm van pensioensparen doet:voor ieder jaar dat je spaart,bijv als je 30jaar spaart dat je dan op het einde van de rit nog es 30% moet betalen op je behaalde eindwaarde?
Op de eindwaarde moet je 10% betalen (dit wordt automatisch afgehouden van je eindkapitaal maar dit wordt meestal verzwegen)
Indien je voor je 65e het geld uit je pensioensparen wil halen, zal je ongeveer 30% moeten afstaan (dit komt ongeveer overeen met het belastingsvoordeel dat je gehad hebt, dit bedrag moet je betalen aan de staat omdat je eigelijk je contract voortijdig beëindigt)
Voor mensen die een pensioenspaarplan hebben lopen zonder fiscaal voordeel zullen ten alle tijde aan hun geld kunnen komen zonder deze 30% te moeten betalen.
Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is voor je
Indien je voor je 65e het geld uit je pensioensparen wil halen, zal je ongeveer 30% moeten afstaan (dit komt ongeveer overeen met het belastingsvoordeel dat je gehad hebt, dit bedrag moet je betalen aan de staat omdat je eigelijk je contract voortijdig beëindigt)
Voor mensen die een pensioenspaarplan hebben lopen zonder fiscaal voordeel zullen ten alle tijde aan hun geld kunnen komen zonder deze 30% te moeten betalen.
Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is voor je