Pensioensparen in 2024
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Pensioensparen in 2024
Als ik naar bij Argenta naar mijn Pensioenspaarfonds kijk zie ik:
Maximum 2023: 1310€
Al gespaard in 2023: 1270€
....
Nog te sparen in 2023: 40,00€
Heb ik iets gemist de laatste dagen of is Argenta hier verkeerd?
Zijn ze het aan het aanpassen voor 2024 en misschien een foutje?
Maximum 2023: 1310€
Al gespaard in 2023: 1270€
....
Nog te sparen in 2023: 40,00€
Heb ik iets gemist de laatste dagen of is Argenta hier verkeerd?
Zijn ze het aan het aanpassen voor 2024 en misschien een foutje?
Iemand die al in de loop van het jaar overgestapt is van pensioenspaarfonds? Ik zou willen overstappen naar Argenta, die bewijst zich toch al 6 jaar op rij als enige interessante op de markt.
Ik zit nu bij BNP Paribas wat eerder teleurgesteld genoemd mag worden.
Ik heb dat in 2022 gang gezet in december 2021 van ING naar Argenta, Heeft tot eind januari geduurd tegen dat de overheveling gebeurd was. Vlot meewerkend was ING niet....Kevva schreef: ↑1 januari 2024, 16:09 Iemand die al in de loop van het jaar overgestapt is van pensioenspaarfonds? Ik zou willen overstappen naar Argenta, die bewijst zich toch al 6 jaar op rij als enige interessante op de markt.
ING rekende een administratieve kost aan maar Argenta betaalde die terug.
Overstappen kan wel al eens verrassingen opleveren. (beursdaling tussen opdracht en uitvoering)Kevva schreef: ↑1 januari 2024, 16:09 Iemand die al in de loop van het jaar overgestapt is van pensioenspaarfonds? Ik zou willen overstappen naar Argenta, die bewijst zich toch al 6 jaar op rij als enige interessante op de markt.
Stop gewoon met betalen bij Bnp voor 2024 en start een nieuw bij Argenta voor 2024.
Wat hebben jullie toch met dat pensioensparen? Ik zie er echt weinig zinnigs in.
De 30% fiscaal voordeel.
30% is veel. Dat is een voordeel dat je het jaar erop al ziet. Van geen enkele belegging weet je hoeveel die op het einde waard zal zijn.
als je 990€ stort, krijg je 297€ terug via de belastingen. In 2024 wordt dat 1020€ = 306€. Dat is toch een mooi rendement?
En verbeter me, maar word op je 60ste dan geen 8% afgehouden voor de eindbelasting? Is toch nog altijd een mooie netto rente van +- 22%
Ikzelf heb blijkbaar een levensverzekering met gegarandeerde rentevoet (TAK 21), en weet begot niet hoe dit wordt berekend, en wat ze afhouden eens ik 60? of pensioenleeftijd behaal. (iemand?)
En verbeter me, maar word op je 60ste dan geen 8% afgehouden voor de eindbelasting? Is toch nog altijd een mooie netto rente van +- 22%
Ikzelf heb blijkbaar een levensverzekering met gegarandeerde rentevoet (TAK 21), en weet begot niet hoe dit wordt berekend, en wat ze afhouden eens ik 60? of pensioenleeftijd behaal. (iemand?)
Uw berekening (netto 22%) klopt natuurlijk niet want uw rendement van bruto 30% is slechts EENMALIG (het jaar volgend op het jaar dat u het geld stort) terwijl uw geld natuurlijk wel vast staat voor minimaal 8 jaar en meestal zelfs veel meer. Je moet je voordeel van bruto 30% dus spreiden over de jaren dat je geld vaststaat op je pensioenspaarrekening om echt je netto rendement te kennen. Je winst (hopelijk) op een pensioenspaarrekening haal je dus vooral uit de meerwaarde die je portefeuille opbrengt. Dat kan afhankelijk van pensioenfonds tot pensioenfonds serieus verschillen.Teebee schreef: ↑2 januari 2024, 08:00 als je 990€ stort, krijg je 297€ terug via de belastingen. In 2024 wordt dat 1020€ = 306€. Dat is toch een mooi rendement?
Zo eenmalig is dat voordeel niet. Je krijgt immers de hele looptijd rendement op 100% van je inbreng terwijl je maar 70% betaald hebt.
Je rendement hangt vooral af van wat je pensioenspaarfonds doet natuurlijk (en dat rendement wordt inderdaad berekend op je totale inleg).
Mijn opmerking ging over het feit dat je geen netto rendement van 22% behaalt op je inleg omdat het belastingsvoordeel van 30% dat je initieel geniet ENKEL EN ALLEEN geldt op de som die je dat jaar inbrengt (dus éénmalig), terwijl je geld natuurlijk vele (soms zelfs tientallen) jaren vast zit in je pensioenfonds.
Pensioensparen kun je ten allen tijde opvragen maar dan ben je echt wel een malloot!
Dan betaal je al je fiscaal voordeel + interest terug en scheur je er zelfs je broek aan. En toch zijn er mensen die dat doen.
Dan denk ik van 'als je krap bij kas zit, stop dan met pensioensparen'. Je verdient er geen schatten mee maar als je dat geld nodig hebt, heb je er alleen maar verlies aan'.
Pensioensparen moet je zien als een buffer aanleggen voor je oude dag (niets meer en niets minder). Meeste mensen kunnen zonder problemen 1000 euro/jaar opzij zetten. Voor de overheid is dat interessant want als je op je 65ste geen rotte euro hebt, krijg je steun d.m.v. uitkeringen. Als je een pensioenspaarpot hebt van pakweg 50.000 euro zul je die eerst moeten opsoeperen vooraleer je steun krijgt.
Dan betaal je al je fiscaal voordeel + interest terug en scheur je er zelfs je broek aan. En toch zijn er mensen die dat doen.
Dan denk ik van 'als je krap bij kas zit, stop dan met pensioensparen'. Je verdient er geen schatten mee maar als je dat geld nodig hebt, heb je er alleen maar verlies aan'.
Pensioensparen moet je zien als een buffer aanleggen voor je oude dag (niets meer en niets minder). Meeste mensen kunnen zonder problemen 1000 euro/jaar opzij zetten. Voor de overheid is dat interessant want als je op je 65ste geen rotte euro hebt, krijg je steun d.m.v. uitkeringen. Als je een pensioenspaarpot hebt van pakweg 50.000 euro zul je die eerst moeten opsoeperen vooraleer je steun krijgt.
Dat was ook al mijn gedacht. Eigenlijk zijn al die discussies over pensioensparen zinloos aangezien het maar over kleine bedragen gaat. Iemand die moeilijk 1.000 euro per jaar kan missen moet niet nadenken over sparen en beleggen.