Pensioensparen is dit wel een goed plan
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Pensioensparen is dit wel een goed plan
Welke pensioenspaarfonds zouden jullie op dit moment adviseren? Zou je op dit moment een switch van BNP Pension Fund Sustainable balanced naar BNP Pension Fund Growth aanraden of niet?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Als je als (iets oudere) single moet (blijven) wachten tot je een lief hebt vooraleer je iets koopt kan je potentieel je hele leven huren.Nefertari schreef: ↑18 augustus 2022, 10:21Dat begrijp ik volkomen. Aan jonge mensen die (nog) single zijn, zou ik sowieso niet aanraden om al een woning te kopen.Timoootjex schreef: ↑16 augustus 2022, 09:17 Ik zou liever psp doen dan een woning.
Enerzijds omdat ik nog niet weet waar ik definitief wil wonen.
Anderzijds de stress voor alles zelf te regelen. Zelf aannemers opbellen, bij defect ingrijpen. Etc. Die zaken zijn allemaal stressgevende factoren.
Een eventuele latere partner zal misschien heel andere ideeen hebben over de keuze en de ligging.
En als een latere partner al een probleem heeft met de keuze/ligging van een huis dan zal het mogelijkerwijze wel op een ander vlak verkeerd lopen. Ik denk dat veel van die potentiële partners eerder blij zouden zijn met iemand die al een woning heeft.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het is een bewuste keuze om niet te kopen. Dat ligt niet aan het financiële maar eerder aan het organisatorische. Dat kan ik niet veranderen. Het geld dat ik kan veranderen maar hoe ik me erbij voel dat kan ik niet wijzigen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik zou aanraden om van zodra het kan een "woning" te kopen.
Met een eventuele later partner kan je nog altijd beslissen wat je dan doet met die woning die je hebt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik weet dat iedereen gaat adviseren voor een woning te kopen. Maar ik wil me niet constant zorgen maken over van alles rondom dat huis. En daar gaat het om.
Dan kunnen jullie nog zeggen dat dat het beste pensioenspaarplan is. Voor mij is dat niet zo.
Dan kunnen jullie nog zeggen dat dat het beste pensioenspaarplan is. Voor mij is dat niet zo.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waarom niet beide ?Timoootjex schreef: ↑16 augustus 2022, 09:17 Ik zou liever psp doen dan een woning.
Anderzijds de stress voor alles zelf te regelen. Zelf aannemers opbellen, bij defect ingrijpen. Etc. Die zaken zijn allemaal stressgevende factoren.
Fiscaal pensioensparen gaat over zo'n 56 EUR per maand. Doe dat met een maandelijkse inleg per domiciliëring en je merkt het bij wijze van spreken niet eens.
Koop daarnaast een appartementje of studio om te "wonen" (al is het enkel merendeels officiëel, als 27-jarige ben je mogelijks/hopelijk meer uit huis dan in huis) en betaal dat af ipv te huren. De afbetaling zal iets meer kosten dan te huren (of je koopt iets kleiner dan te huren, zodat de maandelijkse kost hetzelfde is), maar daar zal je later (wanneer een keuze zich aanbiedt en je op dat moment bekijkt wat je best doet) de vruchten van plukken.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 22 augustus 2022, 22:34, 4 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Een "woning" is n.m.i. "een plaats om te wonen". Dat hoeft dus geen huis te zijn met "vanalles om je constant zorgen te maken over dingen rondom dat huis".Timoootjex schreef: ↑22 augustus 2022, 19:31 Ik weet dat iedereen gaat adviseren voor een woning te kopen. Maar ik wil me niet constant zorgen maken over van alles rondom dat huis. En daar gaat het om.
Wat heeft er voor gezorgd dat je die keuze niet gemaakt hebt bij de start van je PSP ? In principe start je er vroeg mee en kan je tegen de hogere volatiliteit van het growth-plan. Je hebt destijds balanced gekozen omdat het risico dan iets beperkter is, en nu we na jaren eens in woelig water zitten zou jij net overstappen naar growth. OK, ik het idee wel volgen dat je op termijn een snellere stijging wil maken maar mogelijks heb je al een aantal jaren laten voorbij gaan.
Ik zit al jaren in growth, en nu ga ik ook niet veranderen, ik moet nog minstens 15 jaar werken, en mijn uitgangspunt blijft dat deze storm ook zal over waaien.
Zeer goed!
Geen 2 situaties zijn hetzelfde.
Je hebt er duidelijk over nagedacht, en je bent tot de conclusie gekomen dat een huis 'hebben' niets voor jou is. Dat is prima.
Een eigen huis is niet altijd het beste voor iedereen.
Raad vragen is nooit verkeerd, maar blijf steeds voor jezelf denken!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik zou in jouw plaats toch maar beter ca. 80 EUR per maand inleggen per domiciliering in plaats van 56 EUR.EarthNvstr1 schreef: ↑22 augustus 2022, 19:32Waarom niet beide ?Timoootjex schreef: ↑16 augustus 2022, 09:17 Ik zou liever psp doen dan een woning.
Fiscaal pensioensparen gaat over zo'n 56 EUR per maand. Doe dat met een maandelijkse inleg per domiciliëring en je merkt het bij wijze van spreken niet eens.
Koop daarnaast een appartementje of studio om te "wonen" (al is het enkel merendeels officiëel) en betaal dat af ipv te huren. De afbetaling zal iets meer kosten dan te huren (of je koopt iets kleiner dan te huren, zodat de maandelijkse kost hetzelfde is), maar daar zal je later (wanneer een keuze zich aanbiedt en je op dat moment bekijkt wat je best doet) de vruchten van plukken.
Het belastingvoordeel van 30% krijg je pas veel later (en mag je niet proactief inhouden op je inleg ).
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je mag het in mijn plaats zien of doen zoals je zelf wil ;-)
Je bent heel ambitieus:EarthNvstr1 schreef: ↑22 augustus 2022, 22:29Je mag het in mijn plaats zien of doen zoals je zelf wil ;-)
Maandelijks 56 EUR inleggen ipv 80 EUR en dus 80% x 30% = 24 EUR belastingvoordeel al onmiddellijk inhouden aan de bron zonder via de fiscus te passeren
En dan ook nog eens je inleg door mij laten betalen
Je moet maar durven …
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Verdergaand op dit topic. Ik wil mijn aanvullend pensioen vervroegd opvragen.
Dit zit momenteel bij Allianz.
Dit krijg ik als antwoord:
"Sinds 1 januari 2016 is de uitbetaling van het aanvullend pensioen gekoppeld aan het wettelijk rustpensioen.
Als gevolg hiervan is het niet mogelijk om uw aanvullend pensioen op te nemen vóór uw wettelijk pensioen ingaat."
Klopt dit? Ik dacht dat dit mogelijk was met een aftrek van 33%?
Of sla ik hier verschillende zaken door elkaar?
Dit zit momenteel bij Allianz.
Dit krijg ik als antwoord:
"Sinds 1 januari 2016 is de uitbetaling van het aanvullend pensioen gekoppeld aan het wettelijk rustpensioen.
Als gevolg hiervan is het niet mogelijk om uw aanvullend pensioen op te nemen vóór uw wettelijk pensioen ingaat."
Klopt dit? Ik dacht dat dit mogelijk was met een aftrek van 33%?
Of sla ik hier verschillende zaken door elkaar?