Pensioensparen na 55 en na 60
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Pensioensparen na 55 en na 60
Wil.je het risico lopen?
In het beste geval kan. Je 4x 990 euro beleggen, en daar 30% van terugkrijgen.
In het slechtste geval moet je 10 jaar wachten om het terug te krijgen en moet je eindbelasting betalen.
Is dat de moeite?
In het beste geval kan. Je 4x 990 euro beleggen, en daar 30% van terugkrijgen.
In het slechtste geval moet je 10 jaar wachten om het terug te krijgen en moet je eindbelasting betalen.
Is dat de moeite?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
In 2024 kan je kiezen uit 2 fiscale maximumbedragen:
1.020 euro met een fiscaal voordeel tot 306 euro (30%)
1.310 euro met een fiscaal voordeel tot 327,50 euro (25%)
Onbelast cadeau van >=1637,50 euro lijkt me toch de moeite waard.
1.020 euro met een fiscaal voordeel tot 306 euro (30%)
1.310 euro met een fiscaal voordeel tot 327,50 euro (25%)
Onbelast cadeau van >=1637,50 euro lijkt me toch de moeite waard.
Laatst gewijzigd door XPloRR op 29 mei 2024, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij moet er een onderscheid gemaakt worden tussen pensioensparen via een pensioenverzekering (levensverzekering) en een pensioenspaarfonds.
In dat laatste geval klopt het wat (de bank van) "XPloRR" zegt en is er geen probleem om na je 60ste en tot je 65ste nog de maximale bedragen te beleggen.
In dat laatste geval klopt het wat (de bank van) "XPloRR" zegt en is er geen probleem om na je 60ste en tot je 65ste nog de maximale bedragen te beleggen.
Alle hier geneoemde beperkingen/bedenkingen hebben volgens mij betrekking op een pensioenverzekering en niet op een pensioenspaarfonds.
Toch niet. Heeft betrekking op pensioenspaarfonds. Ik vermoed dat dezelfde regels ook gelden voor langetermijnsparen (tak21 met fiscaal voordeel), maar daar heb ik geen zekerheid over.
Het is 5 keer en momenteel €1020, in het jaar dat je 60 wordt wacht je tot de anticipatieve heffing is gebeurd en stort pas dan, op de storting van dat jaar betaal je dan geen anticipatieve heffing meer en heb je nog steeds het fiscaal voordeel, idem voor de volgende 4 jaar.
De bank bevestigt dat er geen nieuw contract start, er is dus geen risico.
Dat is toch duidelijk. Toch als je er andere paragrafen bijneemt. Verhoging na 55 jaar (en dus ook na 60 jaar) is, fiscaal gezien, nieuw contract.XPloRR schreef: ↑26 mei 2024, 18:08 Neem nu de volgende zin in de wet:Ik kan daar geen duidelijk zicht op krijgen.§ 3. Met de in § 2 vermelde levensverzekeringscontracten of spaarrekeningen afgesloten of geopend door een persoon die de leeftijd van 55 jaar of meer bereikt heeft, worden gelijkgesteld de contracten of de rekeningen die, zelfs bij het afsluiten of openen ervan, voorzien in een verhoging van de premies of betalingen vanaf de leeftijd van 55 jaar.
Voor de toepassing van § 2 worden deze contracten of deze rekeningen beschouwd als zijnde afgesloten of geopend op de dag waarop de verhoging ingaat.
Wanneer de voordelen evenwel vóór de in § 2 bedoelde 10 e verjaardag worden uitgekeerd en de verzekeringnemer of de rekeninghouder 60 jaar of ouder is, is de taks opeisbaar op de dag waarop de eerste betaling plaatsvindt.
§ 2 van het artikel dat "taks op langetermijnsparen" (=eindbelasting) regelt, bepaalt dat voor nieuw contract >= 55 jaar, de eindbelasting op 10e verjaardag contract gebeurt.
Dus in uw geval: verhoging in 2024 of 2025 = eindbelasting in 2034 of 2035.
Deze parlementaire vraag geeft ook aan dat wat je bizarre wet noemt, er net gekomen is om "fiscale optimalisatie" te vermijden. Dat is net wat jij wil doen toch.
Tot slot: zowel spaargids als ING zeggen hetzelfde: bedrag op 54, bepaalt hoeveel je kan storten tot 65. En dus niet tot 60.
spaargids schreef: Hij zal dan tot het jaar waarin hij 64 wordt slechts voor het bedrag van dit jaar of het gemiddelde van zijn effectieve stortingen tussen 50 en 54 jaar mogen intekenen
ING schreef: Het jaar waarin je 54 wordt: Het bedrag dat je in dit jaar spaart, bepaalt nu hoeveel je jaarlijks kunt sparen tot je 64ste.
Nu, in de praktijk wordt de inning van de belasting gedaan door de bank/verzekeraar.
In de praktijk verhinderen die dat je uw jaarlijkse bijdrage verhoogt na 54, ook al is dat an sich niet verboden (maar ongunstig).
Als die toch toelaten dat je na 60 je storting verhoogt, en vinden dat er geen extra belasting moet ingehouden worden, gaat er wellicht geen haan naar kraaien.
Dus je zou het kunnen proberen.
Dan zou ik wel zeer goed dat schriftelijk antwoord van de expert van de bank bewaren.
Persoonlijk zou ik het wel niet doen.
Wellicht maakt de bank er zich over 10 jaar vanaf met "Dit advies was fout helaas, spijtig, maar we zijn nu eenmaal verplicht de fiscale wetgeving te volgen"
Collega van me is onlangs 60 jaar geworden en is nu al euforisch dat ze op haar 62ste op vervroegd pensioen mag.
Onlangs werd haar kapitaal in het pensioenspaarfonds belast aan 8% en ze zal hier niet meer in verder sparen (omdat ze ontgoocheld is). Als ze stopt met werken (dus op haar 62ste) stopt ze er mee.
Ik zei haar dat het financieel interessanter is om door te sparen aangezien de eindheffing al plaatsgevonden heeft. Het is beter om nu het fiscaal maximum er uit te halen (dat is 30% op een bedrag van 990 euro/jaar.. met de nadruk dat ze absoluut geen 990,01 mocht storten omdat ze dan maar 25% fiscale aftrek heeft en er haar broek aan scheurt).
Haar redenering was van 'als ik over 2 jaar stop met werken, heb ik geen inkomen meer om daar nog 990 euro in te steken 3 jaar lang'. Ik ga stoppen met pensioensparen op 62 jaar en vraag het op mijn 65ste op omdat ik het dan pas kan opvragen.
Ze voegde er zelfs aan toe 'dat is bijna 3000 euro hé, weet je wat dat is voor een gepensioneerde'.
Ja, ik weet wat 3000 euro is maar voor iemand die een actieve loopbaan heeft gehad zijn dat peanuts maar kijk ik hoef haar rekening niet te maken. Als ze dat echt niet kan leggen dan stopt het inderdaad maar voor iemand die dat financieel wel kan dragen, kan ik alleen maar zeggen van 'doe maar'.
Maar hoeveel mensen zouden echt stoppen na hun 60ste met pensioensparen? Het kan toch niet dat mijn collega de enigste is die stopt op het moment dat het net het voordeligste wordt?
Desnoods haal je geld van je spaarboek om die 5 jaar te overbruggen (van je 60ste tot je 65ste). Na je 65ste stopt het sowieso aangezien het fiscaal voordeel sowieso niet meer aan te vragen is.
Onlangs werd haar kapitaal in het pensioenspaarfonds belast aan 8% en ze zal hier niet meer in verder sparen (omdat ze ontgoocheld is). Als ze stopt met werken (dus op haar 62ste) stopt ze er mee.
Ik zei haar dat het financieel interessanter is om door te sparen aangezien de eindheffing al plaatsgevonden heeft. Het is beter om nu het fiscaal maximum er uit te halen (dat is 30% op een bedrag van 990 euro/jaar.. met de nadruk dat ze absoluut geen 990,01 mocht storten omdat ze dan maar 25% fiscale aftrek heeft en er haar broek aan scheurt).
Haar redenering was van 'als ik over 2 jaar stop met werken, heb ik geen inkomen meer om daar nog 990 euro in te steken 3 jaar lang'. Ik ga stoppen met pensioensparen op 62 jaar en vraag het op mijn 65ste op omdat ik het dan pas kan opvragen.
Ze voegde er zelfs aan toe 'dat is bijna 3000 euro hé, weet je wat dat is voor een gepensioneerde'.
Ja, ik weet wat 3000 euro is maar voor iemand die een actieve loopbaan heeft gehad zijn dat peanuts maar kijk ik hoef haar rekening niet te maken. Als ze dat echt niet kan leggen dan stopt het inderdaad maar voor iemand die dat financieel wel kan dragen, kan ik alleen maar zeggen van 'doe maar'.
Maar hoeveel mensen zouden echt stoppen na hun 60ste met pensioensparen? Het kan toch niet dat mijn collega de enigste is die stopt op het moment dat het net het voordeligste wordt?
Desnoods haal je geld van je spaarboek om die 5 jaar te overbruggen (van je 60ste tot je 65ste). Na je 65ste stopt het sowieso aangezien het fiscaal voordeel sowieso niet meer aan te vragen is.
ik dacht dat je niet moet wachten tot 65 jaar om een deel van de pensioenspaarpot op te vragen op voorwaarde dat je reeds belast was op 60 jaar. Je kan zelfs eerst 1.020 euro afhalen en dan die 1.020 euro direct storten in jouw pensioenspaarfondscontract (plafond is ondertussen gestegen van 990 tot 1.020). Voor alle zekerheid check dit met jouw bankier.
Pensioensparen geeft recht op een belastingvermindering, geen krediet.
Dat betekent dat je genoeg belastingen moet betalen (voorheffing+aanslagbiljet) om de belastingvermindering te kunnen genieten.
https://financien.belgium.be/nl/particu ... rmindering
Als je geen belasting moet betalen, kan je pensioensparen ook niet aftrekken.
Dus als je stopt met werken, moet je wel kijken of je pensioen voldoende hoog is dat het effectief belast wordt.
Met enkel een pensioen is het mogelijk dat je geen belasting te betalen hebt, en pensioensparen geen belastingvermindering oplevert.
In dat geval laat je pensioensparen beter zo.
Dat betekent dat je genoeg belastingen moet betalen (voorheffing+aanslagbiljet) om de belastingvermindering te kunnen genieten.
https://financien.belgium.be/nl/particu ... rmindering
Als je geen belasting moet betalen, kan je pensioensparen ook niet aftrekken.
Dus als je stopt met werken, moet je wel kijken of je pensioen voldoende hoog is dat het effectief belast wordt.
Met enkel een pensioen is het mogelijk dat je geen belasting te betalen hebt, en pensioensparen geen belastingvermindering oplevert.
In dat geval laat je pensioensparen beter zo.
Ikzelf ben definitief belast op mijn PSP op mijn 60° verjaardag bij Argenta en bij Keytrade. Ik heb mijn PSP bij Keytrade volledig opgevraagd na de definitieve belasting. Ik heb het grootste deel opgevraagd bij Argenta. Op het einde van december stort ik nu het maximum dat jaarlijks mogelijk is in mijn Argenta PSP, op ik vraag dat bedrag op in de eerste week van januari het volgende jaar. Dus een opbrengst van ca. 32% (30% + gemeentebelasting) op bijvb 990€ op een termijn van 2 weken. Je krijgt netjes een uittreksel van Argenta met de storting van december dat je kan inbrengen in de PB en die aftrek krijg je dan terug van de Belgische staat.calimero1 schreef: ↑30 juni 2024, 18:11 ik dacht dat je niet moet wachten tot 65 jaar om een deel van de pensioenspaarpot op te vragen op voorwaarde dat je reeds belast was op 60 jaar. Je kan zelfs eerst 1.020 euro afhalen en dan die 1.020 euro direct storten in jouw pensioenspaarfondscontract (plafond is ondertussen gestegen van 990 tot 1.020). Voor alle zekerheid check dit met jouw bankier.
Op je 60ste je pensioensparen opvragen? Dat denk ik niet!
Let maar op dat je geen 'boete' van 33% betaald.
Let maar op dat je geen 'boete' van 33% betaald.
Als je contract minstens 10j oud is dan kan je inderdaad je pensioensparen opvragen vanaf je 60e zonder dat je hierop extra belast wordt (boete van 33% geldt in dit geval enkel als je het opvraagt voor je 60e). Ik zou het nooit helemaal opvragen omdat je dan nog kunt storten (zonder dat je erop belast wordt) tussen je 60e en 65e (laatste storting mogelijk in het jaar dat je 64 wordt).