Pensioensparen na 55 en na 60
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioensparen na 55 en na 60
Er schijnt een probleem te zijn wanneer je na je 55ste je pensioenstorting verhoogt of herstart als je tussen je 50 en 54 geen of lagere stortingen hebt gedaan op een bestaand contract. Er schijnt namelijk een bizarre wet te zijn die zegt dat in dit geval er geen bevrijdende belasting plaatsvindt op je 60ste, maar dat er in dat geval een nieuw contract wordt gestart, waarbij de taxatie niet op 60 maar 10 jaar later gebeurt en je ook 10 jaar moet wachten om zonder belasting je saldo te kunnen opnemen.
Dit staat op veel plaatsen te lezen bv.: https://www.kbc.be/particulieren/nl/pen ... je-54.html
Ik zit in dit geval: ik deed tussen mijn 50 en 60 geen stortingen op mijn bestaand contract. Ik verwacht dus een bevrijdende taxatie op mijn 60ste (dit jaar).
Nu komt mijn vraag die ik nergens beantwoord zie: kan ik in dit geval dan na mijn 60ste verjaardag tot mijn 65ste opnieuw het maximum bedrag gaan storten zonder dat er een nieuw contract wordt opgemaakt en zonder dat ik 10 jaar moet wachten en zonder dat ik na 10 jaar opnieuw getaxeerd wordt?
En kan ik die bedragen ook aftrekken van mijn belastingen?
Indien ja, mag ik dan opnieuw storten de dag na mijn 60ste verjaardag of moet ik wachten tot het begin van het jaar waarin ik 61 wordt?
Dit staat op veel plaatsen te lezen bv.: https://www.kbc.be/particulieren/nl/pen ... je-54.html
Ik zit in dit geval: ik deed tussen mijn 50 en 60 geen stortingen op mijn bestaand contract. Ik verwacht dus een bevrijdende taxatie op mijn 60ste (dit jaar).
Nu komt mijn vraag die ik nergens beantwoord zie: kan ik in dit geval dan na mijn 60ste verjaardag tot mijn 65ste opnieuw het maximum bedrag gaan storten zonder dat er een nieuw contract wordt opgemaakt en zonder dat ik 10 jaar moet wachten en zonder dat ik na 10 jaar opnieuw getaxeerd wordt?
En kan ik die bedragen ook aftrekken van mijn belastingen?
Indien ja, mag ik dan opnieuw storten de dag na mijn 60ste verjaardag of moet ik wachten tot het begin van het jaar waarin ik 61 wordt?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Pensioensparen na 55 en na 60
Ik had dit gelezen, maar geeft enkel antwoord op verhoging bedrag tussen 55 en 60, maar geeft geen antwoord of je na bevrijdende tax op 60 toch nog het bedrag kan verhogen zonder 10 jaar te moeten wachten en opnieuw getaxeerd te worden, wanneer je tussen 50 en 60 niets op een bestaand contract hebt gestort?
Ik denk dat je het bedrag niet kan verhogen
Ik stelde de vraag aan ChatGPT4o en die denkt er duidelijk anders over.
Ik formuleer eerst de vraag en daarna het antwoord van ChatGPT4o.
Ik formuleer eerst de vraag en daarna het antwoord van ChatGPT4o.
Antwoord ChatGPT4oGegeven deze Belgische wettekst: "Artikel 184
§ 1. Een taks wordt gevestigd:
1° op de theoretische afkoopwaarde van de individueel gesloten levensverzekeringscontracten, waarvan de verzekeringnemer de leeftijd van 60 jaar bereikt heeft en een vrijstelling, vermindering of aftrek inzake inkomstenbelastingen heeft verkregen krachtens bepalingen van toepassing vóór het aanslagjaar 1993 of een belastingvermindering verleend bij artikel 1451, 2° en 5° , van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992;
2° op de pensioenen, renten, kapitalen of afkoopwaarden van individueel afgesloten levensverzekeringscontracten, die zijn betaald of toegekend op de datum dat de verzekeringnemer de leeftijd van 60 jaar bereikt heeft en een vrijstelling, vermindering of aftrek inzake inkomstenbelastingen heeft verkregen krachtens bepalingen van toepassing vóór het aanslagjaar 1993 of een belastingvermindering verleend bij artikel 1451, 2° en 5°, van hetzelfde Wetboek;
3° op het spaartegoed geplaatst op een collectieve of individuele spaarrekening waarvan de houder de leeftijd van 60 jaar bereikt heeft en de aftrek heeft verkregen bepaald bij artikel 104, eerste lid, 10° , van hetzelfde Wetboek zoals het bestond voordat het door artikel 81, 2°, van de wet van 28 december 1992 werd opgeheven, of de belastingvermindering verleend bij artikel 1451, 5°, van hetzelfde Wetboek.
§ 2, Wanneer het levensverzekeringscontract of de spaarrekening afgesloten of geopend wordt door een persoon die de leeftijd van 55 jaar of meer bereikt heeft, is de taks gevestigd in § 1 niet opeisbaar op de dag dat de verzekeringnemer of de rekeninghouder de leeftijd van 60 jaar bereikt heeft, maar op de dag van de tiende verjaardag van de datum van het afsluiten van het contract of het openen van de rekening.
Indien de afkoopwaarden of het spaartegoed evenwel vóór deze datum wordt betaald of toegekend en de verzekeringnemer of de rekeninghouder 60 jaar of ouder is, is de taks opeisbaar op de dag waarop de afkoopwaarden of het spaartegoed worden betaald of toegekend.
§ 3. Met de in § 2 vermelde levensverzekeringscontracten of spaarrekeningen afgesloten of geopend door een persoon die de leeftijd van 55 jaar of meer bereikt heeft, worden gelijkgesteld de contracten of de rekeningen die, zelfs bij het afsluiten of openen ervan, voorzien in een verhoging van de premies of betalingen vanaf de leeftijd van 55 jaar.
Voor de toepassing van § 2 worden deze contracten of deze rekeningen beschouwd als zijnde afgesloten of geopend op de dag waarop de verhoging ingaat.
Wanneer de voordelen evenwel vóór de in § 2 bedoelde 10 e verjaardag worden uitgekeerd en de verzekeringnemer of de rekeninghouder 60 jaar of ouder is, is de taks opeisbaar op de dag waarop de
Eerste betaling plaatsvindt."
Stel, ik deed tussen mijn 50 en 60 geen stortingen op mijn bestaand contract. Ik verwacht dus een bevrijdende taxatie op mijn 60ste.
Kan ik in dit geval dan na mijn 60ste verjaardag tot mijn 65ste opnieuw het maximum bedrag gaan storten op dat bestaande contract, zonder dat er een nieuw contract wordt opgemaakt en zonder dat ik na 10 jaar opnieuw getaxeerd wordt?
Op basis van de Belgische wettekst die je hebt verstrekt, kunnen we enkele conclusies trekken over jouw specifieke situatie met betrekking tot het storten op een bestaand levensverzekeringscontract en de daaruit voortvloeiende taxatie.
### Samenvatting van de Relevante Artikelen:
- **Artikel 184, § 1** beschrijft de situaties waarin een taks wordt gevestigd op de afkoopwaarden van levensverzekeringscontracten en spaarrekeningen bij het bereiken van de leeftijd van 60 jaar.
- **Artikel 184, § 2** stelt dat als een levensverzekeringscontract of spaarrekening wordt afgesloten door iemand die 55 jaar of ouder is, de taks niet opeisbaar is op de leeftijd van 60 jaar, maar op de tiende verjaardag van het contract of de rekening.
- **Artikel 184, § 3** beschrijft de situaties waarin contracten of rekeningen met premie- of betalingsverhogingen na 55 jaar worden behandeld als zijnde afgesloten op de dag waarop de verhoging ingaat.
### Jouw Specifieke Situatie:
- Je hebt tussen je 50e en 60e levensjaar geen stortingen gedaan op je bestaande levensverzekeringscontract.
- Je verwacht een bevrijdende taxatie op je 60ste verjaardag.
- Je wilt weten of je na je 60ste verjaardag opnieuw stortingen kunt doen zonder dat je opnieuw getaxeerd wordt.
### Antwoord:
1. **Stortingen na je 60ste verjaardag:**
- Volgens de informatie uit de wet, na de bevrijdende taxatie op je 60ste verjaardag, is er geen expliciete beperking in de wettekst die je zou verbieden om na je 60ste verjaardag opnieuw stortingen te doen op het bestaande contract.
- Aangezien je contract niet is afgesloten of gewijzigd na je 55ste verjaardag (je hebt immers tussen je 50ste en 60ste niet gestort), zou het contract niet onder de bepalingen van § 2 of § 3 vallen, die nieuwe of verhoogde premies na de leeftijd van 55 jaar regelen.
2. **Timing van de nieuwe stortingen:**
- Er is geen expliciete vereiste in de wettekst die voorschrijft dat je moet wachten tot het begin van het jaar waarin je 61 wordt om opnieuw te storten.
- Je zou in principe de dag na je 60ste verjaardag opnieuw kunnen beginnen met het storten van het maximale bedrag op het bestaande contract.
### Conclusie:
Ja, je kunt na je 60ste verjaardag opnieuw stortingen doen op je bestaande levensverzekeringscontract zonder dat er een nieuw contract wordt opgemaakt en zonder dat je na 10 jaar opnieuw getaxeerd wordt, op voorwaarde dat je contract niet wordt gewijzigd op een manier die onder § 2 of § 3 zou vallen. Je kunt opnieuw beginnen met storten de dag na je 60ste verjaardag.
Mij lijkt dat je niets meer kan bijstorten. Want uw gemiddelde max. bedrag is 0 Euro volgens hetgeen wat je gespaard hebt tussen uw 50 en 54 jaar. Zie: https://www.ing.be/nl/particulieren/pen ... r-mijlpaal
Dat is het meest complete antwoord dat ik tot dusver heb gekregen.
Maar waarom stelt het artikel van KBC het dan wat anders:
En laten ze het antwoord na de 60ste verjaardag ergens in het onbekende hangen?
Ik krijg nl. ook tegenstrijdige antwoorden van experten van Argenta en Futuria, ik wacht nog andere antwoorden af.
Tussen 55 en 60 is het duidelijk, maar tussen 60 en 65 is onduidelijk en in de wettekst ook zeer ondoorzichtig en twijfelachtig geformuleerd.
Ik stel me soms vragen over wie die wetteksten opstelt. Waarom worden wetteksten niet in wiskundige taal of in pseudoprogrammeercode geformuleerd?
Neem nu de volgende zin in de wet:
Maar waarom stelt het artikel van KBC het dan wat anders:
https://www.kbc.be/particulieren/nl/pen ... je-54.html"Het bedrag dat je stort op je 54ste is bepalend voor je verdere stortingen van je 55ste tot je 60ste."
En laten ze het antwoord na de 60ste verjaardag ergens in het onbekende hangen?
Ik krijg nl. ook tegenstrijdige antwoorden van experten van Argenta en Futuria, ik wacht nog andere antwoorden af.
Tussen 55 en 60 is het duidelijk, maar tussen 60 en 65 is onduidelijk en in de wettekst ook zeer ondoorzichtig en twijfelachtig geformuleerd.
Ik stel me soms vragen over wie die wetteksten opstelt. Waarom worden wetteksten niet in wiskundige taal of in pseudoprogrammeercode geformuleerd?
Neem nu de volgende zin in de wet:
Ik kan daar geen duidelijk zicht op krijgen.§ 3. Met de in § 2 vermelde levensverzekeringscontracten of spaarrekeningen afgesloten of geopend door een persoon die de leeftijd van 55 jaar of meer bereikt heeft, worden gelijkgesteld de contracten of de rekeningen die, zelfs bij het afsluiten of openen ervan, voorzien in een verhoging van de premies of betalingen vanaf de leeftijd van 55 jaar.
Voor de toepassing van § 2 worden deze contracten of deze rekeningen beschouwd als zijnde afgesloten of geopend op de dag waarop de verhoging ingaat.
Wanneer de voordelen evenwel vóór de in § 2 bedoelde 10 e verjaardag worden uitgekeerd en de verzekeringnemer of de rekeninghouder 60 jaar of ouder is, is de taks opeisbaar op de dag waarop de eerste betaling plaatsvindt.
Als je het bedrag na je 55 aaanpast is het een nieuw contract. Daardoor moet je 10 jaar wachten op de anticipatieve heffing.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 27 mei 2024, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Geen expert, maar volgens mij is de beperking alleen geldig op de lange termijn, spaar contracten van wat nog max. kan gespaard worden.
Op bijv. 54j 500€ i.p.v. 2380 € is daarna max. 500 € op 56j - 57j enz.
Psp kan zonder beperkingen de taxatie wanneer die plaatsvindt, is een ander verhaal.
En er is maar een instantie die beslist stel via de website financiën in een mail uw vraag.
Kan een tweetal weken duren, vooral eer reactie.
En hou het antwoord bij.
Op bijv. 54j 500€ i.p.v. 2380 € is daarna max. 500 € op 56j - 57j enz.
Psp kan zonder beperkingen de taxatie wanneer die plaatsvindt, is een ander verhaal.
En er is maar een instantie die beslist stel via de website financiën in een mail uw vraag.
Kan een tweetal weken duren, vooral eer reactie.
En hou het antwoord bij.
Estate Guru believer.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik slaag er zelf niet meer in om de FOD Financiën te bereiken, tenzij telefonisch. Het mail-adres dat ik gebruikte bestaat niet meer.
Kunt u dit mail-adres dat u gebruikt hier geven aub?
Dat zal voor mij zeer nuttig zijn.
Laatst gewijzigd door Koffieleut op 27 mei 2024, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
FOD Financiën moet je contacteren via webformulier:
https://eservices.minfin.fgov.be/webFor ... in/fin.jsf
https://eservices.minfin.fgov.be/webFor ... in/fin.jsf
Ik heb de vraag gesteld aan FOD Financiën en kreeg volgend antwoord (waarin niets over de regeling 50-55 en 55-60 en 60-65) is terug te vinden.
Ook wordt verwezen naar een stroomschema dat duidelijk weergeeft hoe de belasting wordt toegepast (zie bijlage), maar daarin is ook niets over die speciale regeling terug te vinden.
https://financien.belgium.be/nl/particu ... nsparen#q2
https://www.minfin.fgov.be/myminfin-web ... 8bb7ec6d78
Ook wordt verwezen naar een stroomschema dat duidelijk weergeeft hoe de belasting wordt toegepast (zie bijlage), maar daarin is ook niets over die speciale regeling terug te vinden.
https://financien.belgium.be/nl/particu ... nsparen#q2
https://www.minfin.fgov.be/myminfin-web ... 8bb7ec6d78
Ondertussen ook duidelijk antwoord gehad van expert pensioensparen van mijn bank:
Samengevat: het is perfect mogelijk om na 60ste verjaardag terug het volle bedrag te storten op bestaande pensioenrekening.
Hier het geanonimiseerde antwoord:
Samengevat: het is perfect mogelijk om na 60ste verjaardag terug het volle bedrag te storten op bestaande pensioenrekening.
Hier het geanonimiseerde antwoord:
Op 60ste verjaardag wordt anticipatieve heffing afgehouden op rekening klant.
Voor 60ste kan klant niet meer volstorten, indien hij niet volstort had op zijn 54ste.
Nadat de anticipatieve heffing op 60ste verjaardag is afgehouden, zal de klant geen kosten/taksen meer moeten betalen.
Eénmaal dit afgehouden is, is de klant terug vrij om te (vol)storten, het standaard of verhoogd fiscaal maximum, zonder dat dit gezien wordt als een verhoging van zijn contract. Er zal dan ook geen nieuwe rekening geopend worden of dergelijke.
Klant kan nog storten tussen 61-64 jaar, ook belastingvrij en hij kan dit nog indienen in zijn belastingen.
Er worden na de taksafhouding op 60 jaar geen andere taksen meer afgehouden.
Wel nooit meer storten dan het gemiddelde van de 5 laatste jaren ( als je de 55 jaar bereikt hebt ), of het wordt beschouwd als een nieuw contract met alle gevolgen vandien.
levensverzekeringen-t13794.html
Dit klopt dus niet, ik heb nu van 2 experten bericht gekregen dat je het maximum mag storten vanaf 60 ongeacht wat je tussen 50 en 55 hebt gestort.paul schreef: ↑28 mei 2024, 19:04 Wel nooit meer storten dan het gemiddelde van de 5 laatste jaren ( als je de 55 jaar bereikt hebt ), of het wordt beschouwd als een nieuw contract met alle gevolgen vandien.
Moet enkel afwachten tot bevrijdende taxatie is gebeurd op 60ste verjaardag.
Mijn bank zal in zo'n geval geen nieuw contract aanmaken.
Edit: als je bedoelt dat je tussen 55 en 60 niet boven dat gemiddelde tussen 50 en 54 mag gaan heb je wel gelijk.