pensioensparen na 60: optimaal scenario?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: pensioensparen na 60: optimaal scenario?
Ik veronderstel dat 52 euro het jaarlijkse verschil is tussen de twee methodes.
Kan je ons even voorrekenen hoe je daar aankomt?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Test-Aankoop nieuwsbericht van 12/04/2018:
Welke formule het best is, hangt volgens TA van jouw profiel af.
https://www.test-aankoop.be/geld/pensio ... 30-stortenPensioensparen: € 960 of € 1 230 storten, wat is het interessantst?
Welke formule het best is, hangt volgens TA van jouw profiel af.
Inderdaad. Buiten het belastingvoordeel brengt een belegging ook nog van zijn eigen op.
(960€ + 37%) + (960 + 4,75%) <=> (1230 + 32%) + (1230 + 4,75%) geeft dat verschil.
Wat de beste formule voor mij was had ik al door. Eenvoudig rekenwerk.
Wist alleen niet of je na de eindheffing de bedragen nog mocht verhogen. Blijkbaar slaat dit dus alleen maar op LTS en niet op PSV.
Ben jij nog iemand die 4,75% gegarandeerd rendement hebt op je nieuwe stortingen in je pensioenspaarverzekering? excellent. Dan ga je een heel goed rendement tegemoet.
Hier is mijn berekening:
parameters:
2% instapkosten
2% premietaks
7% gemeentebelastingen ( merk op deze belastingen zijn belastingen op de belastingen, niet op de oorspronklijke som (*))
De extra 270 Euro belegd op 10 aug van dit jaar
Levert een extra teruggave van 21 Euro ergens in het voorjaar van 2020
Van de 270 Euro word de instapkosten en taks afgenomen: 259 euro word belegd aan 4,75% jaarlijks
Op het einde van het contract krijg je dan 327 Euro
Voor deze getallen en datums berekent de XIRR formule een rendement van 5,5% over 5 jaar voor de extra 270 Euro.
De eerste 960 Euro hebben een XIRR rendement van 10,8%
Samen geeft dit een XIRR rendement op de 1230 Euro van 9,6% over de 5 jaar.
Als het rendement van het contract maar 2% ipv de uitzonderlijke 4,75% dan worden de rendementen resp 2,8% voor het extra geld, 8,2% voorde basis 960 euro en 6,9% voor beide samen.
Voor de volgende jaren zullen elk van deze rendementen nog omhoog gaan, want het belastingsvoordeel van 30% en 25% moet over minder jaren "gespreid" worden tot je het geld terug krijgt.
(*) ben bijna zeker, kan iemand dit bevestigen.
Hier is mijn berekening:
parameters:
2% instapkosten
2% premietaks
7% gemeentebelastingen ( merk op deze belastingen zijn belastingen op de belastingen, niet op de oorspronklijke som (*))
Code: Selecteer alles
datum opt1 opt2 verschil
10-8-2018 960 1230 270 2% kosten - 2% premiettaks
10-3-2020 -308 -329 -21 30% of 25% + 7% daarop
31-7-2023 -1161 -1488 -327 verondersteld einde contract 5 jaar samengestelde intrest van 4,75%
Intern rendement 10,8% 9,6% 5,5%
Levert een extra teruggave van 21 Euro ergens in het voorjaar van 2020
Van de 270 Euro word de instapkosten en taks afgenomen: 259 euro word belegd aan 4,75% jaarlijks
Voor deze getallen en datums berekent de XIRR formule een rendement van 5,5% over 5 jaar voor de extra 270 Euro.
De eerste 960 Euro hebben een XIRR rendement van 10,8%
Samen geeft dit een XIRR rendement op de 1230 Euro van 9,6% over de 5 jaar.
Als het rendement van het contract maar 2% ipv de uitzonderlijke 4,75% dan worden de rendementen resp 2,8% voor het extra geld, 8,2% voorde basis 960 euro en 6,9% voor beide samen.
Voor de volgende jaren zullen elk van deze rendementen nog omhoog gaan, want het belastingsvoordeel van 30% en 25% moet over minder jaren "gespreid" worden tot je het geld terug krijgt.
(*) ben bijna zeker, kan iemand dit bevestigen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ja. Nog een Ethias First van de eerste generatie (toen nog OMOB).
En de winstdeelname was sowieso ook onbelast in de eindbelasting.
Daarom dat ik ze ook blijf aanhouden tot het jaaar dat ik 64 wordt en maximaal wil blijven bijstorten.
De cumulerende intrest was ik zelfs vergeten bij te tellen.

Ik zit ook niet te wachten tot ik het geld "terugkrijg". Toch niet zolang de malaise op de spaarmarkten blijft aanhouden. Vind het zelfs spijtig dat de voorwaarden niet mee zijn opgetrokken met de nieuwe pensioenleeftijden.
En afhalen kan nu ten alle tijden zonder boete. Je bent dus redelijk vrij tegen een redelijk hoge vergoeding en praktisch zonder risico. Dat is pas een uitzondering.
edit: ik heb antwoord gekregen van Ethias. Ze aanvaarden binnen de polis alleen een indexaanpassing en geen verhoging van kapitalen. Kiezen voor de verhoging van 1230 € is voor hen dus niet mogelijk. Max. 960 €.
Ik zit in het zelfde geval.
Is het zinvol om voor €270 een nieuw pensioenspaarverzekerings contract te nemen?
Is het dan mogelijk om €960 + €270 op je belastingaangifte in te brengen?
Is het zinvol om voor €270 een nieuw pensioenspaarverzekerings contract te nemen?
Is het dan mogelijk om €960 + €270 op je belastingaangifte in te brengen?
ok, bedankt burgundy
Verhogingen sinds 1999 gaan altijd aan actuele intrestvoet. Tegenwoordig vaak 0pct. Of gaan niet omdat verzekeraar het niet wil (zoals antwoord Ethias bevestigt}.B7H4long schreef:
.