pensioensparen na 60
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
- Newbie
- Contacteer:
pensioensparen na 60
hallo,
ik heb een vraagje in verband met mijn eindwerk over pensioensparen en lange termijnsparen..
is het mogelijk om na je 60e nog een pensioenspaarcontract af te sluiten? want volgens de regels moeten er minstens 5 stortingen in een contract gebeuren. Maar als ik bijvoorbeeld op 62 begin, kan ik nog maar 3 stortingen doen (62,63,64) ?s dit een probleem? zoja wat zijn de sancties? Zijn deze sancties dan fiscaal, zodat er niet van fiscale voordelen kan genoten worden? Of is het gewoon niet mogelijk om na je 60e nog met pensioensparen te beginnen?
alvast bedankt!
ik heb een vraagje in verband met mijn eindwerk over pensioensparen en lange termijnsparen..
is het mogelijk om na je 60e nog een pensioenspaarcontract af te sluiten? want volgens de regels moeten er minstens 5 stortingen in een contract gebeuren. Maar als ik bijvoorbeeld op 62 begin, kan ik nog maar 3 stortingen doen (62,63,64) ?s dit een probleem? zoja wat zijn de sancties? Zijn deze sancties dan fiscaal, zodat er niet van fiscale voordelen kan genoten worden? Of is het gewoon niet mogelijk om na je 60e nog met pensioensparen te beginnen?
alvast bedankt!
Re: pensioensparen na 60
Ik zou het eens moeten nakijken voor de zekerheid maar ik meen dat het pensioencontract inderdaad voor 60 moet worden afgesloten.
Wat wel kan is dat je na je 60e tot jaar waarin je 64 wordt verder pensioensparen doet via een eerder afgesloten contract.
De bijzonderheid met deze laatste stortingen is :
- je geniet dezelfde belanstingvermindering als op de stortingen voor 60
- terwijl je voor de "opbrengten" mbt tot de stortingen tussen 60 en 64 geen belasting betaalt, en dit in tegenstelling tot alle stortingen voor 60 waarop op de leeftijd van 60 de taks op het lange termijnsparen is verschuldigd. (Die wordt door de financiële instelling of verzekeraar waar je pensoenspaart, ingehouden).
Wat wel kan is dat je na je 60e tot jaar waarin je 64 wordt verder pensioensparen doet via een eerder afgesloten contract.
De bijzonderheid met deze laatste stortingen is :
- je geniet dezelfde belanstingvermindering als op de stortingen voor 60
- terwijl je voor de "opbrengten" mbt tot de stortingen tussen 60 en 64 geen belasting betaalt, en dit in tegenstelling tot alle stortingen voor 60 waarop op de leeftijd van 60 de taks op het lange termijnsparen is verschuldigd. (Die wordt door de financiële instelling of verzekeraar waar je pensoenspaart, ingehouden).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Moesten er niet minimum 5 stortingen zijn die 5 jaar op de rekening moeten blijven staan??
Dit betekent toch 55 jaar en niet 60!!
Dit betekent toch 55 jaar en niet 60!!
Je kan starten met pensioensparen tot je 60ste.
Als je start na je 55ste, is de leeftijd waarop je het kapitaal terug ter beschikking krijgt 10 jaar later. Wie pas op 59 start, moet dus tot zijn 69ste wachten, want in dat geval wordt de heffing TLS pas op dat moment gedaan.
Als je start na je 55ste, is de leeftijd waarop je het kapitaal terug ter beschikking krijgt 10 jaar later. Wie pas op 59 start, moet dus tot zijn 69ste wachten, want in dat geval wordt de heffing TLS pas op dat moment gedaan.
robokat schreef:Je kan starten met pensioensparen tot je 60ste.
Kleine correctie :
De anticipatieve heffing (ofte taks op het lange termijnsparen) wordt geheven op het ogenblik dat de pensioen(s)paarder de leeftijd van 60 jaar bereikt. Die heffing wordt berekend in functie van de bedragen (+ opbrengst) die tot dan toe zijn gestort.
Zoals ik in mijn eerder bericht van deze morgen schreef : voor bedragen die nadien nog worden gestort - vanaf de leeftijd van 60 jaar tot en met 64 - in het kader van het pensioensparen geniet de betrokkene nog de belastingvermindering maar er wordt op die bedragen (+ opbrengs) geen taks op het lange termijnsparen meer geheven.
M.a.w. het pensioensparen gedurende de jaren 60 tem 64 geven het beste fiscaal voordeel : wel belastingvermindering maar nadien geen belasting erop.
Mvg,
Diegene die op 31 december geboren is , die heeft pech. Hij kan het pensioensparen het kalenderjaar dat hij 60 wordt, niet meer na zijn verjaardag storten en zal dus wel op die bijdrage belasting betalen.
Mogelijks zijn deze die geboren zijn na 24 december hetzelfde lot beschoren? De meeste banken sluiten na 24 december en stortingn kunnen hierdoor vertraging oplopen tot het jaar dat volgt?
Mogelijks zijn deze die geboren zijn na 24 december hetzelfde lot beschoren? De meeste banken sluiten na 24 december en stortingn kunnen hierdoor vertraging oplopen tot het jaar dat volgt?
Maar dus niet voor wie na zijn 55ste start, je kleine correctie is dus fout, want dan wordt je pas na 10 jaar belast. Ook wat je dan na je 60ste spaart is dan niet vrijgesteld.Jo45 schreef:
Kleine correctie :
De anticipatieve heffing (ofte taks op het lange termijnsparen) wordt geheven op het ogenblik dat de pensioen(s)paarder de leeftijd van 60 jaar bereikt. Die heffing wordt berekend in functie van de bedragen (+ opbrengst) die tot dan toe zijn gestort.
Het is dus weinig interessant om na je 55ste nog te starten.
55 jaar? Het lijkt me ook niet interessant om na je 50-ste te starten.
Als ge op uw 50 jaar start, dan is het belastingsvoordeel gespreid over 10 jaar.criticus schreef:55 jaar? Het lijkt me ook niet interessant om na je 50-ste te starten.
Start ge op uw 30 jaar, dan is het belastingsvoordeel gespreid over 30 jaar.
Dus het rendement verhoogd met de ouderdom. Dus zeker nog interessant om op 50 jaar te starten.
Als ge 870 Euro stort, dan betaalt ge in feite tussen de 522 en 609 euro.
Dus krijgt ge 10 jaar later 870 Euro, + de gegarandeerde rente, indien het een pensioenspaarverzekering is.
min belastinglowietje schreef:Als ge op uw 50 jaar start, dan is het belastingsvoordeel gespreid over 10 jaar.criticus schreef:55 jaar? Het lijkt me ook niet interessant om na je 50-ste te starten.
Start ge op uw 30 jaar, dan is het belastingsvoordeel gespreid over 30 jaar.
Dus het rendement verhoogd met de ouderdom. Dus zeker nog interessant om op 50 jaar te starten.
Als ge 870 Euro stort, dan betaalt ge in feite tussen de 522 en 609 euro.
Dus krijgt ge 10 jaar later 870 Euro, + de gegarandeerde rente, indien het een pensioenspaarverzekering is.
-
- Newbie
- Contacteer:
Het is niet interessant omdat je dan niet na je 60e belastingvrij kan storten, maar als je jaarlijks gewoon vermindering wil op je belastingen lijkt het mij wel nog interessant. Of ben ik hier verkeerd in?robokat schreef:
Het is dus weinig interessant om na je 55ste nog te starten.
Ik denk indien het zelfs zou mogelijk zijn om na je 60e nog te beginne, het vrij dom is om te doen, want je kan dan namelijk maar 3 à 4 stortingen doen terwijl je je gespaard geld vastzet voor 10 jaar. Hierin zou langetermijnsparen dan beter zijn, want dan kan je nog wel na je 65e verjaardag blijven storten.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ik denk dat er toch een onderscheid is tussen pensioensparen en lange termijn sparen.
Bij lange termijn sparen gebeurt de taxatie na 10 jaar indien men na zijn 55ste begon. Maar er zijn uitzonderingen.
Bij pensioensparen ook, maar hier zijn de uitzonderingen.
Contract nog geen 10 jaar, maar meer dan 60:
1) Met de gewone heffing van 10% (16% voor 1992) indien men opneemt na (brug)pensionnering. De heffing wordt dan berekend op de moment van opvraag.
2) Niet in (brug)pensioen heffing van 33%, op de moment van de opvraag.
Bij lange termijn sparen gebeurt de taxatie na 10 jaar indien men na zijn 55ste begon. Maar er zijn uitzonderingen.
Bij pensioensparen ook, maar hier zijn de uitzonderingen.
Contract nog geen 10 jaar, maar meer dan 60:
1) Met de gewone heffing van 10% (16% voor 1992) indien men opneemt na (brug)pensionnering. De heffing wordt dan berekend op de moment van opvraag.
2) Niet in (brug)pensioen heffing van 33%, op de moment van de opvraag.