Pensioensparen - Nog een goed idee?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
- Jeroenjacobs
- Full Member
- Contacteer:
Re: Pensioensparen - Nog een goed idee?
Klopt inderdaad!bartgo schreef:Jeroenjacobs: welke blockchain kies je? Nog altijd de bitcoin of zijn er interessantere versies?
- realisticview
- Sr. Member
- Contacteer:
Indien m'n idd nog wat gaan morellen aan het systeem PSP ... Stopt deze jongen ermee.
Laat het gewoon staan zodat de kids er later mijn begrafenis mee kunnen betalen
Ben ondertussen al langer op mijn manier voor mijn pensioen aan het "sparen" via holdings.
Houd alzo risico in MAAR indien nodig kan m'n er zonder problemen/belastingen over beschikken.
Laat het gewoon staan zodat de kids er later mijn begrafenis mee kunnen betalen

Ben ondertussen al langer op mijn manier voor mijn pensioen aan het "sparen" via holdings.
Houd alzo risico in MAAR indien nodig kan m'n er zonder problemen/belastingen over beschikken.
en waar woon je ergens, anders kijk ik eens of ik niet kan helpen :-pJeanneke schreef:
No offense Cassandra maar ik denk dat je mijn opzet niet begrijpt.
Ik koop landbouwgrond om mijn liefde voor de natuur een plaats te kunnen geven en tezelfdertijd af te geraken van overtollige euro's omdat ik er helemaal geen vertrouwen meer in heb.
Festivals en zigeunerkampen zijn enkel vervuilende faktoren en daar wil ik helemaal niets mee te maken hebben.
Misschien hou ik nu beter op met mijn natuurbekommernis te etaleren in een draadje over pensioensparen. Ik heb echt niet de bedoeling om het onderwerp van de topicstarter te kapen.
aja, pensioensparen: in kader van optimale spreiding van je centen, lijkt pensioensparen me toch wel een aanrader. Al zit je natuurlijk wel met de fiscale onzekerheid. Dat ze de 30 % die je kan inbrengen dubbel en dik terug pakken op't einde van de rit, kan worden tegengesproken met de cijfers. Je moet ze natuurlijk wel begrijpen.
- Jeroenjacobs
- Full Member
- Contacteer:
En wat als we nu eens voor altijd doorgaan met QE en ze de koersen kunstmatig op deze niveau's houden, bunds dalen...Lanius schreef:en waar woon je ergens, anders kijk ik eens of ik niet kan helpen :-pJeanneke schreef:
Ik koop landbouwgrond om mijn liefde voor de natuur een plaats te kunnen geven en tezelfdertijd af te geraken van overtollige euro's omdat ik er helemaal geen vertrouwen meer in heb.
Festivals en zigeunerkampen zijn enkel vervuilende faktoren en daar wil ik helemaal niets mee te maken hebben.
Misschien hou ik nu beter op met mijn natuurbekommernis te etaleren in een draadje over pensioensparen. Ik heb echt niet de bedoeling om het onderwerp van de topicstarter te kapen.
aja, pensioensparen: in kader van optimale spreiding van je centen, lijkt pensioensparen me toch wel een aanrader. Al zit je natuurlijk wel met de fiscale onzekerheid. Dat ze de 30 % die je kan inbrengen dubbel en dik terug pakken op't einde van de rit, kan worden tegengesproken met de cijfers. Je moet ze natuurlijk wel begrijpen.
Dan ben ik dik gejost.
En in het andere geval hebben we hyperinflatie en dan één zware crash = beter maar ook gejost.
- Jeroenjacobs
- Full Member
- Contacteer:
En wat als we nu eens voor altijd doorgaan met QE en ze de koersen kunstmatig op deze niveau's houden, bunds dalen...Lanius schreef:en waar woon je ergens, anders kijk ik eens of ik niet kan helpen :-pJeanneke schreef:
Dan ben ik dik gejost.
En in het andere geval hebben we hyperinflatie en dan één zware crash = beter maar ook gejost.
Het is duidelijk dat de overheid geld nodig heeft, maar geen enkele partij durft nog vlakaf tegen de burger zeggen dat de belastingen gaan verhogen. Het enige dat overblijft is die belasting vermommen als iets anders (een kleinere vuilzak bv) of maatregelen uitvoeren waar je op dit moment niets van merkt.
Morrelen aan het pensioensparen is voor mij één van die maatregelen. Dat wordt zo'n beetje weggemoffeld, niemand stelt zich daar écht vragen over want Jan Modaal is al blij dat er geen belastingen zijn die nu moeten betaald worden. Het venijn zal hem in de staart zitten, op het moment dat je om je geld gaat. En dan zal het natuurlijk te laat zijn.
Instappen in een lange termijn voorstel van de overheid, is nooit een goed idee. Want eens dat de potjes goed gevuld worden, begint het gemorrel.
Morrelen aan het pensioensparen is voor mij één van die maatregelen. Dat wordt zo'n beetje weggemoffeld, niemand stelt zich daar écht vragen over want Jan Modaal is al blij dat er geen belastingen zijn die nu moeten betaald worden. Het venijn zal hem in de staart zitten, op het moment dat je om je geld gaat. En dan zal het natuurlijk te laat zijn.
Instappen in een lange termijn voorstel van de overheid, is nooit een goed idee. Want eens dat de potjes goed gevuld worden, begint het gemorrel.
Ik ben een echte ervaringsdeskundige en dit is een grote leugen. Pensioensparen is nog altijd voordelig en de heffing op je 60ste is heel wat minder dan het 30% voordeel dat je bijna direct geniet. Natuurlijk is het koffiedik kijken wat de beurs doet en/of hoe de spelregels in de toekomst evolueren maarja aan doemdenkers hier op dit forum nooit geen gebrek.Cassandra schreef:Onmiddellijk stoppen met pensioensparen zou ik aanraden. Verloren geld! het belastingsvoordeel(tje) dat je nu nog hebt, pakken ze later dubbel en dik terug. Ik schrijf uit ervaring!
het gras is altijd groener aan de overkant
- Jeroenjacobs
- Full Member
- Contacteer:
Ben ondertussen overgeschakeld naar vrije storting. Potje blijft staan, stap eventueel wel weer in in 1 beter klimaat. Voorlopig niet. Het fiscale voordeel/huidige macro maakt het niet interessant.
Net wel lijkt me..Jeroenjacobs schreef:Ben ondertussen overgeschakeld naar vrije storting. Potje blijft staan, stap eventueel wel weer in in 1 beter klimaat. Voorlopig niet. Het fiscale voordeel/huidige macro maakt het niet interessant.
Ter info;
ik geloof sterk in pensioensparen, ondanks de anticipatieve heffing. Ik betreur wel dat de nieuwe heffing voorziet in verschillende malen 1% afhouding, waardoor dit gedeelte niet verder zal renderen.
Verder ben ik van oordeel dat het grootste risico bij PSP ligt in het gegeven dat je het saldo opvragen, net op het moment wanneer de beurs in een dip zit. Maar dan laat je het toch gewoon nog staan?
Voorbeeld;
Metropolitan Rentastro Growth
http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... PB6&tab=13
Wanneer je in het midden van de crash van 2009 je geld wou opvragen, heb je enkel op de stortingen van 2004-2008 verlies gehad. Alle eerdere stortingen stonden nog steeds op (flinke) winst.
Ik kan moeilijk geloven dat het fiscaal voordeel van 30% je helemaal terug afgenomen wordt.
Of men vandaag 1% afneemt van iets dat nadien nog 10% toeneemt, of dit eerst 10% laat toenemen en daarvan later pas 1% afneemt, is precies hetzelfde. Commutativiteit van de vermenigvuldiging... 0,99 x 1,1 = 1,1 x 0,99GRUN schreef:Ik betreur wel dat de nieuwe heffing voorziet in verschillende malen 1% afhouding, waardoor dit gedeelte niet verder zal renderen.
ik heb het ooit eens proberen uitrekenen in excel. ik denk dat als je pensioenfonds 6% per jaar rendeert, 30% aftrek en op einde 10% eindtaks, kwam ongeveer op dezelfde eindopbrengst uit als wanneer je 30 jaar in een fonds zou storten dat 7% jaarlijks rendeert.Yaris schreef:Ik kan moeilijk geloven dat het fiscaal voordeel van 30% je helemaal terug afgenomen wordt.
echter, als je maar vanaf je 55 aan pensioensparen doet, weegt de eindbelasting relatief veel minder door.
(disclaimer: ik ben tegenstander van pensioensparen op jonge leeftijd

geen goed idee
Onze vrienden van mijnkapitaal hebben deze berekeningen ook eens gedaan. Zij kwamen toen aan een 2% verschil.Sanakoev schreef:ik heb het ooit eens proberen uitrekenen in excel. ik denk dat als je pensioenfonds 6% per jaar rendeert, 30% aftrek en op einde 10% eindtaks, kwam ongeveer op dezelfde eindopbrengst uit als wanneer je 30 jaar in een fonds zou storten dat 7% jaarlijks rendeert.Yaris schreef:Ik kan moeilijk geloven dat het fiscaal voordeel van 30% je helemaal terug afgenomen wordt.
echter, als je maar vanaf je 55 aan pensioensparen doet, weegt de eindbelasting relatief veel minder door.
(disclaimer: ik ben tegenstander van pensioensparen op jonge leeftijd)
https://www.mijnkapitaal.be/andere-bele ... -het-zelf/
Berekingen rond het fiscaal voordeel:
https://www.mijnkapitaal.be/andere-bele ... teressant/ (feb 2015)
Conclusie was toen ook al: Voor wie gedisiplineerd elk jaar zijn bedrag spaard (belegd) in goede fondsen, er meer zou kunnen uithalen. Daarbij mag je dan zeker het bedrag niet vervroegd gaan ophalen, iets wat je ook niet zou doen bij een pensioenfonds, maar wat wel makkelijker kan bij je eigen beleggingen.
Hoe eerder je start hoe beter, wegens rendement op rendement... Doe je het met pensioenspaarfonds, pas starten in het jaar dat je voldoende inkomsten hebt gehaald. Fiscaal zijn wel vooral de laatste jaren het interresantste.
Laatst gewijzigd door DarthCake op 7 juli 2016, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Is het niet zo dat de eindbelasting wordt berekend op een "fictief" rendement van 4.75% ongeacht het gehaalde rendement.
Als je dit zou gieten in een xls kom je tot de vast stelling dat je het belastingvoordeel volledig verliest bij de eindbelasting.
fictief bedrag om makkelijk te rekenen :
Start op 20jarige leeftijd bv jaar 1 => 1000 => belastingvoordeel 300 euro
na 40 jaar => +/- 6400 euro => eindbelasting => 640 euro
Uiteindelijk belastingsvoordeel = -340 euro
Start op 35 jarige leeftijd
jaar 1 => 1000 => belastingvoordeel 300 euro
na 25 jaar => +/-3200 euro => eindbelasting => 320 euro
Uiteindelijk belastingsvoordeel = -20 euro
maw het toegevoegde rendement van het belastingsvoordeel stijgt naarmate je later instapt.
Als je dit zou gieten in een xls kom je tot de vast stelling dat je het belastingvoordeel volledig verliest bij de eindbelasting.
fictief bedrag om makkelijk te rekenen :
Start op 20jarige leeftijd bv jaar 1 => 1000 => belastingvoordeel 300 euro
na 40 jaar => +/- 6400 euro => eindbelasting => 640 euro
Uiteindelijk belastingsvoordeel = -340 euro
Start op 35 jarige leeftijd
jaar 1 => 1000 => belastingvoordeel 300 euro
na 25 jaar => +/-3200 euro => eindbelasting => 320 euro
Uiteindelijk belastingsvoordeel = -20 euro
maw het toegevoegde rendement van het belastingsvoordeel stijgt naarmate je later instapt.