Pensioensparen of niet? Dat is de vraag.
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Pensioensparen of niet? Dat is de vraag.
Hou je spaarverzekering en stort vanaf nu in een spaarfonds.
Ok dan lijkt mij het KBC Pensioenspaarfonds Pricos of het Fortis B Pensioen Growth het meest geschikte.
Volgens mij is dit ook het product dat de meeste mensen van mijn leeftijdscategorie selecteren als pensioenspaarfonds.
Ik ben alleen nog wat argwanend over de kosten.
https://www.bnpparibasfortis.be/rsc/con ... eur-nl.pdf
https://multimediafiles.kbcgroup.eu/NG/ ... 543_NL.pdf
(Laatste pagina)
Volgens mij is dit ook het product dat de meeste mensen van mijn leeftijdscategorie selecteren als pensioenspaarfonds.
(Laatste pagina)
Blijft Arpe over.ward schreef: ↑26 juli 2020, 11:53 Ok dan lijkt mij het KBC Pensioenspaarfonds Pricos of het Fortis B Pensioen Growth het meest geschikte.
(Laatste pagina)
En start pas vanaf januari 2021. ( tenzij dit jaar nog geen enkele storting in psp spaar verzekering.)
Estate Guru believer.
Inderdaad, je kunt geen twee pensioenspaarformules in hetzelfde jaar cumuleren.
Cumuleren is niet het probleem , er mag maar een per jaar in aanmerking worden genomen voor de fiscus.
Men kan dus perfect volstorten in zowel psp fonds als psp verzekering.
Echter maar 1 komt voor fiscus in aanmerking.
En de plastronnekes vergeten dit bij wijziging steeds toevallig te vermelden.
Estate Guru believer.
@platin:
Voor dit jaar heb ik nog 0,00 euro in mijn KBC Life Home & Pension plan gestort. Vandaar dat ik nu de afweging maak om over te stappen. En inderdaad er valt maar 1 product in te brengen op je belastingbrief.
Ik had ooit een Life Home Plan van KBC, hierin zat ik met hetzelfde verhaal qua schandalige kosten. Dit product heb ik ondertussen premie-vrij laten maken. Laat ik dit best ook doen voor mijn huidige pensioenspaar-verzekering waarin ik wil stoppen met storten?
Het is voor mij duidelijk dat ik de overstap moet maken naar een pensioenspaarfonds, echter de bank waarbij ik dit zou doen is nog niet zeker.
Omdat KBC mij eigenlijk afgelopen jaren mij bovenstaand Life Home Plan & Pensioenspaarverzekering (Bij mij verzekeraar) heeft aangekaart ben ik deze bank eigenlijk beu en overweeg ik de overstap naar BNP Paribas B Pension Growth .
Ik ben nog niet 100% uit aan de verschillen van beide producten, wel dat ze veel beter zijn dan de verzekering producten.
Voor dit jaar heb ik nog 0,00 euro in mijn KBC Life Home & Pension plan gestort. Vandaar dat ik nu de afweging maak om over te stappen. En inderdaad er valt maar 1 product in te brengen op je belastingbrief.
Ik had ooit een Life Home Plan van KBC, hierin zat ik met hetzelfde verhaal qua schandalige kosten. Dit product heb ik ondertussen premie-vrij laten maken. Laat ik dit best ook doen voor mijn huidige pensioenspaar-verzekering waarin ik wil stoppen met storten?
Het is voor mij duidelijk dat ik de overstap moet maken naar een pensioenspaarfonds, echter de bank waarbij ik dit zou doen is nog niet zeker.
Omdat KBC mij eigenlijk afgelopen jaren mij bovenstaand Life Home Plan & Pensioenspaarverzekering (Bij mij verzekeraar) heeft aangekaart ben ik deze bank eigenlijk beu en overweeg ik de overstap naar BNP Paribas B Pension Growth .
Ik ben nog niet 100% uit aan de verschillen van beide producten, wel dat ze veel beter zijn dan de verzekering producten.
Een beleggingsportefeuille bekijk je best als een geheel.
Bepaal hoeveel risico je kan, moet en wil nemen.
Kies dan de goede split: x% voor risicovolle beleggingen (bvb aandelenfondsen) en stabiele beleggingen (cash, obligatiefondsen, spaar+termijnrekeningen,... )
Kies dan de juiste invulling van die beleggingen.
Pensioenpaarverzekering hoort bij de stabiele beleggingen. Een pensioenspaarfonds heeft 70% aandelen en 30% obligaties (of 50/50 voor de defensieve)
Eventueel kan pensioensparen deel uitmaken van je portefeuille; indien het risico en verwachte rendement (inbegrepen de instapkosten, lopende kosten en fiscale behandeling) beter is dan beleggen buiten het pensioensparen.
De pensioenspaarfondsen zijn zeer gereglementeerd en zeer gelijkaardig. De fondsen van KBC, BNNP Fortis en Argenta leverden ongeveer dezelfde resultaten voor het kapitaal na instapkosten.
Bepaal hoeveel risico je kan, moet en wil nemen.
Kies dan de goede split: x% voor risicovolle beleggingen (bvb aandelenfondsen) en stabiele beleggingen (cash, obligatiefondsen, spaar+termijnrekeningen,... )
Kies dan de juiste invulling van die beleggingen.
Pensioenpaarverzekering hoort bij de stabiele beleggingen. Een pensioenspaarfonds heeft 70% aandelen en 30% obligaties (of 50/50 voor de defensieve)
Eventueel kan pensioensparen deel uitmaken van je portefeuille; indien het risico en verwachte rendement (inbegrepen de instapkosten, lopende kosten en fiscale behandeling) beter is dan beleggen buiten het pensioensparen.
De pensioenspaarfondsen zijn zeer gereglementeerd en zeer gelijkaardig. De fondsen van KBC, BNNP Fortis en Argenta leverden ongeveer dezelfde resultaten voor het kapitaal na instapkosten.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
voor verschillende pensioenspaarrekening per jaar storten kan ook handig zijn als je geen beurstaks wil betalen (zoals die op gewone fondsen wel moeten betaald worden)
Dat is een besluit op basis van een momentopname.
En een pensioenplan is bijna per definitie iets op zeer lange termijn.
+1
Bekeken NA de feiten heeft mijn pensioenspaarverzekering, als beperkt onderdeel van de portefeuille, volledig gedaan wat ze moest doen.
Gewoon eventueel doorlopende opdracht via touch stoppen.ward schreef: ↑26 juli 2020, 13:27 @platin:
Of wanneer vraag komt om te betalen gewoon negeren.
Zowel Kbc als Bnp zijn haaien.
Estate Guru believer.
Ik ben er ondertussen nog steeds niet uit.
- Ik wil wel een pensioenspaarfonds.
- Ik stop met storten in men spaar verzekering.
Zeker daar @plantin al aanhaalde dat beide haaien zijn... Wil ik toch wel juist kiezen en niet met zo'n str*nt product opgescheept zitten als de spaarverzekering.
KBC Pricos
https://www.tijd.be/markten-live/fondse ... 21367.html
Andere...
https://www.tijd.be/markten-live/fondse ... me=pension
Waar kijken jullie naar als jullie nu een keuze zouden moeten maken?
Bedankt alvast.
- Ik wil wel een pensioenspaarfonds.
- Ik stop met storten in men spaar verzekering.
Zeker daar @plantin al aanhaalde dat beide haaien zijn... Wil ik toch wel juist kiezen en niet met zo'n str*nt product opgescheept zitten als de spaarverzekering.
KBC Pricos
https://www.tijd.be/markten-live/fondse ... 21367.html
Andere...
https://www.tijd.be/markten-live/fondse ... me=pension
Waar kijken jullie naar als jullie nu een keuze zouden moeten maken?
Bedankt alvast.
In rangschikking komen altijd dezelfde 3-4 naar voor.
Kijk daar naar de laagste instapkosten; niet leuk als je al 50 euro aan het begin moet afgeven.
Kijk daar naar de laagste instapkosten; niet leuk als je al 50 euro aan het begin moet afgeven.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Een van de mogelijke maatregelen om het gigantische deficit weg te werken zou het schrappen van de belastingaftrek voor het pensioensparen zijn.
Mogelijks ook een extra taks, aangezien ze de voorbije 5 jaar al telkens 1% gestolen hebben en er dus op het einde nog slechts 3% rest.
Mogelijks ook een extra taks, aangezien ze de voorbije 5 jaar al telkens 1% gestolen hebben en er dus op het einde nog slechts 3% rest.
Zo ik heb ik heb de kosten tabel wat gefilterd en ik kom tot volgende conclusie:
Belfius Pension Fund High Equities C
Instapkosten: 3,00%
Uitstapkosten: 0,00%
Jaarlijkse beheerskosten: 1,05%
Andere kosten: ~ Lopende kosten per jaar ( 1,31% (31/03/2019)
Gepluimd op voorhand?
Belfius Pension Fund Balanced Plus C
Instapkosten: 0,00%
Jaarlijkse beheerskosten: 1,30%
Andere kosten: ~ Lopende kosten in % per jaar 1,61% (31/01/2018)
Deze lijkt mij het meest interessant?
KBC - Pricos
Instapkosten: 2,00%
Jaarlijkse beheerskosten: 0,90%
Andere kosten: ~ Lopende kosten in % per jaar 1,27% (31/12/2014)
Gepluimd op voorhand?
BNPP B Pens Sust Bal F
Jaarlijkse beheerskosten: 1%
Andere kosten: ~ Lopende kosten in % per jaar 1,24% (31/12/2019)
Gepluimd op voorhand?
Ik wil op 1 of andere manier een goede keuze maken, ik doe het eerlijk gezegd alleen maar voor het fiscale voordeel zoals iedereen waarschijnlijk. Maar ik wil niet opnieuw in de val lopen van X aantal jaren terug toen ik nog vertrouwen had ik personeel bij een bank.
Belfius Pension Fund High Equities C
Jaarlijkse beheerskosten: 1,05%
Andere kosten: ~ Lopende kosten per jaar ( 1,31% (31/03/2019)
Gepluimd op voorhand?
Belfius Pension Fund Balanced Plus C
Instapkosten: 0,00%
Jaarlijkse beheerskosten: 1,30%
Andere kosten: ~ Lopende kosten in % per jaar 1,61% (31/01/2018)
Deze lijkt mij het meest interessant?
KBC - Pricos
Instapkosten: 2,00%
Jaarlijkse beheerskosten: 0,90%
Andere kosten: ~ Lopende kosten in % per jaar 1,27% (31/12/2014)
Gepluimd op voorhand?
BNPP B Pens Sust Bal F
Jaarlijkse beheerskosten: 1%
Andere kosten: ~ Lopende kosten in % per jaar 1,24% (31/12/2019)
Gepluimd op voorhand?
Ik wil op 1 of andere manier een goede keuze maken, ik doe het eerlijk gezegd alleen maar voor het fiscale voordeel zoals iedereen waarschijnlijk. Maar ik wil niet opnieuw in de val lopen van X aantal jaren terug toen ik nog vertrouwen had ik personeel bij een bank.
Wat met Argenta Pensioensparen ArPe?
https://www.spaargids.be/sparen/pensioe ... ijken.html
https://www.spaargids.be/sparen/pensioe ... ijken.html