Pensioensparen of niet? Dat is de vraag.
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Pensioensparen of niet? Dat is de vraag.
Thanks hahaMoreOrLess schreef: ↑23 augustus 2020, 13:42
Eén van de draadjes waarin dat aan bod komt is dit:
de-waarheid-omtrent-pensioensparen-t14396.html
@Ward
Beslis eerst of je aan pensioensparen wil doen; of dat je eerder zelf belegd.
De pensioenspaarfondsen die je overhield zijn verschillend.
- Het Belfius fonds is "balanced" waarschijnlijk zo'n 50% aandelen en de rest obligaties.
- Het Argenta fonds heeft zo'n 70-75% aandelen - dus volatieler - met een hoger verwacht rendement.
De eindbelasting (8%) is onafhankelijk van het resultaat. Ze wordt berekend op een fictief rendement van 4.75% jaarlijks.
Pensioenfondsen zijn aktieve fondsen en doen dus relatief veel transacties met de aandelen die ze bezitten.
Vorig jaar gaf het ARPE fonds nog eens extra 0.42% uit bovenop de gepubliceerde kosten. Het En er zijn blijkbaar ook 0,60% interne belastingen bij. Belfius fonds zal waarschijnlijk gelijkaardig zijn. Denk nog eens extra na of je pensioensparen wil doen op je huidige leeftijd.
Beslis eerst of je aan pensioensparen wil doen; of dat je eerder zelf belegd.
De pensioenspaarfondsen die je overhield zijn verschillend.
- Het Belfius fonds is "balanced" waarschijnlijk zo'n 50% aandelen en de rest obligaties.
- Het Argenta fonds heeft zo'n 70-75% aandelen - dus volatieler - met een hoger verwacht rendement.
De eindbelasting (8%) is onafhankelijk van het resultaat. Ze wordt berekend op een fictief rendement van 4.75% jaarlijks.
Pensioenfondsen zijn aktieve fondsen en doen dus relatief veel transacties met de aandelen die ze bezitten.
Vorig jaar gaf het ARPE fonds nog eens extra 0.42% uit bovenop de gepubliceerde kosten. Het En er zijn blijkbaar ook 0,60% interne belastingen bij. Belfius fonds zal waarschijnlijk gelijkaardig zijn. Denk nog eens extra na of je pensioensparen wil doen op je huidige leeftijd.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 23 augustus 2020, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Even gewoon qua beleggingstermijn is aggresief tot 55 jaar in feite zeker als je jong begint toch geen enkel probleem of zie ik dat volledig mis?
Voordeel van een spaarfonds is dat je het ook kan opnemen vanaf einde contract wanneer je wil en dat het niet meteen wordt uitgekeerd.
Voordeel van een spaarfonds is dat je het ook kan opnemen vanaf einde contract wanneer je wil en dat het niet meteen wordt uitgekeerd.
Beiden kloppen !
Je moet in ieder geval voor je pensioen sparen want zal er binnen 40 jaar nog wel een wettelijk pensioen uigekeerd worden en hoeveel zal dat bedragen?Timoootjex schreef: ↑23 augustus 2020, 13:36 Mijn pensioenhorizon is minstens nog 45 jaar in de toekomst. Aangezien de regering nu al tekorten heeft en ook al eens de belastingen van 8 naar 10 procent heeft gedaan vertrouw ik het zaakje binnen 40 jaar niet.
Voordelen pensioensparen:
- je kunt "onderweg" niet aan je geld; het is dus een beveiliging tegen jezelf dat je je pensioenspaarpotje niet voortijdig kunt aanspreken;
- je krijgt al onmiddellijk 30% belastingvoordeel.
- de regels kunnen veranderen; op 40 jaar tijd kan veel veranderen;
- hoge taksen.
@B7H4long
- Ooit al eens aangehaald hier, ik wil pensioensparen doen voor het fiscale voordeel.
Ik zie dit los van KT en LT investeringen. Daarvoor kan ik zelf mijn due diligence/research doen en hoef ik niet afhankelijk te zijn dit soort producten . Wat ik daar in beslis is mijn eigen keuze/beslissing en wil ik 100% gescheiden houden van pensioensparen. Daar zit dus geen speler als een 'bank' tussen. (Daarom kom hier om raad vragen... ) :-)
Dus of ik pensioensparen wil doen? Ja, voor het fiscale voordeel.
- Denk nog eens extra na of je pensioensparen wil doen op je huidige leeftijd.
Ik ben 30 jaar, ik ga nog zeker 30 jaar moeten werken dus het lijkt me het wel waard.
Dat maakt de keuze niet makkelijker
- Ooit al eens aangehaald hier, ik wil pensioensparen doen voor het fiscale voordeel.
Ik zie dit los van KT en LT investeringen. Daarvoor kan ik zelf mijn due diligence/research doen en hoef ik niet afhankelijk te zijn dit soort producten . Wat ik daar in beslis is mijn eigen keuze/beslissing en wil ik 100% gescheiden houden van pensioensparen. Daar zit dus geen speler als een 'bank' tussen. (Daarom kom hier om raad vragen... ) :-)
- Denk nog eens extra na of je pensioensparen wil doen op je huidige leeftijd.
Ik ben 30 jaar, ik ga nog zeker 30 jaar moeten werken dus het lijkt me het wel waard.
Dat maakt de keuze niet makkelijker
1.
Als je 30 jaar bent, geeft de fiscale behandeling van pensioensparen je misschien een extra rendement van 1% per jaar.
Daarentegen kosten de aktieve fondsen je 1 tot 1,5% extra per jaar tov de goedkopere manieren van beleggen.
Netto dus geen winst op jouw leeftijd.
2.
Het verwachte rendement van een balanced pensioen fonds is lager dan van een "normaal" pensioen fonds. De eindbelasting is hetzelfde Euro-bedrag. Dus de fiscale winst van een gebalanceerde pensioenspaarfonds begint pas op een hogere leeftijd.
Als je 30 jaar bent, geeft de fiscale behandeling van pensioensparen je misschien een extra rendement van 1% per jaar.
Daarentegen kosten de aktieve fondsen je 1 tot 1,5% extra per jaar tov de goedkopere manieren van beleggen.
Netto dus geen winst op jouw leeftijd.
2.
Het verwachte rendement van een balanced pensioen fonds is lager dan van een "normaal" pensioen fonds. De eindbelasting is hetzelfde Euro-bedrag. Dus de fiscale winst van een gebalanceerde pensioenspaarfonds begint pas op een hogere leeftijd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Hoe vroeger je begint met pensioensparen of eender welke andere belegging op lange termijn hoe meer rendement je belegging oplevert. De kracht van samengestelde interest. Go, ward.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
De kracht van samengestelde interest is heel wat minder als de interest laag is.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
"samengesteld rendement" is zeer krachtig.
Begin daarom zo vroeg je kan met te beleggen voor de doelen die je wil bereiken.
Om het hoogste rendement te halen lijkt het best om:
- in het begin van je carrière fiscaal pensioensparen te vermijden.
- in het midden van je carrière pensioenspaarfondsen te gebruiken voor de fiscale stimulans.
- naar het einde van je carrière geven pensioenspaarverzekeringen je een stabiele belegging met een veilig rendement dat je nergens anders kan halen.
Begin daarom zo vroeg je kan met te beleggen voor de doelen die je wil bereiken.
Om het hoogste rendement te halen lijkt het best om:
- in het begin van je carrière fiscaal pensioensparen te vermijden.
- in het midden van je carrière pensioenspaarfondsen te gebruiken voor de fiscale stimulans.
- naar het einde van je carrière geven pensioenspaarverzekeringen je een stabiele belegging met een veilig rendement dat je nergens anders kan halen.
Ondanks de pro contra adviezen die je hier krijgt kom je tot de verstandige conclusie om beide beleggingsvormen te nemen. Fiscaal pensioensparen is door het belastingsvoordeel een stuk minder risicovol dan een vergelijkbare belegging, die 30% is een soort gegarandeerd rendement en de gunstige fiscaliteit waar sommige ETF's onder vallen gaat ook niet blijven bestaan. Uiteraard ga je met die €980 per jaar slechts een kleine aanvulling op je pensioen opbouwen, het is dus verstandig om daarnaast ook nog andere LT beleggingen te hebben.ward schreef: ↑23 augustus 2020, 21:09 - Ooit al eens aangehaald hier, ik wil pensioensparen doen voor het fiscale voordeel.
De defensieve en gebalanceerde fondsen hebben het de jongste 10 jaar vrij goed gedaan omdat de rente in die periode fel gezakt is. De rente is nu al een tijdje nagenoeg nul, ik verwacht niet dat ze nog veel zal zakken, langs die kant is er nog maar weinig potentieel te verwachten. Langs de andere kant zullen de lage rente opbrengsten meer en meer gaan wegen op het rendement van dergelijke fondsen. Zeker voor een dertiger zou ik zonder twijfel voor een offensief fonds kiezen, aandelen zijn tevens beter inflatie bestendig dan schuldpapier, een periode van sterkere inflatie in de volgende 30 jaar is niet uit te sluiten.
@B7H4long
- Ik ben al wel wat jaren aan het werk dus ik vermoed dat ik mezelf best in de middelste positie zet. ~ 'midden van je carrière'
@vortex
Ik ga er vanuit dat een pensioen per maand later zo goed als onbestaande gaat zijn. Daarom ben ik nu een actief belegger om hiervoor LT en KT een potje voor aan te leggen. Ik kan snappen dat mensen een andere mening hebben en denken later een goed pensioen te hebben en verder niets meer aan de kant te zetten.
Als ik op uw 'advies/mening' verder ga lijkt het beste product dat ik kan selecteren het Argenta Pensioenspaardfonds.
- Ik ben al wel wat jaren aan het werk dus ik vermoed dat ik mezelf best in de middelste positie zet. ~ 'midden van je carrière'
@vortex
Ik ga er vanuit dat een pensioen per maand later zo goed als onbestaande gaat zijn. Daarom ben ik nu een actief belegger om hiervoor LT en KT een potje voor aan te leggen. Ik kan snappen dat mensen een andere mening hebben en denken later een goed pensioen te hebben en verder niets meer aan de kant te zetten.
Als ik op uw 'advies/mening' verder ga lijkt het beste product dat ik kan selecteren het Argenta Pensioenspaardfonds.
Onderstaande ook nog tegen gekomen:
https://www.dierickxleys.be/nl/fondsen/ ... nds#kosten
Lopende kosten 1,70%
Instapvergoeding Maximum 3%, 0% bij Dierickx Leys Private Bank
Uitstapvergoeding 0%
Wijziging van compartiment Niet van toepassing
... Wat bedoelen ze daar nu weer mee, maximum 3%..
Document:
https://www.dierickxleys.be/files/kiid- ... 1b9d85.pdf
https://www.dierickxleys.be/nl/fondsen/ ... nds#kosten
Lopende kosten 1,70%
Instapvergoeding Maximum 3%, 0% bij Dierickx Leys Private Bank
Uitstapvergoeding 0%
Wijziging van compartiment Niet van toepassing
... Wat bedoelen ze daar nu weer mee, maximum 3%..
Document:
https://www.dierickxleys.be/files/kiid- ... 1b9d85.pdf
Dat wil zeggen dat je afhankelijk van de makelaar tot 3% instapkosten kunt betalen.
Momenteel langs geweest bij Belfius en Argenta.
Ik moet zeggen dat ik het gevoel heb bij Belfius dat het me allemaal duurder gaat uitkomen dan bij Argenta. (Wat ook zo is..)
Maar...
Ze praten met promoties aan van 30 euro bij het openen van een zichtrekening,...
Vanaf dat ik zoiets hoor krijg ik het gevoel dat men mij aan het bedriegen is waar ik bij sta.
Argenta lijkt me goed maar waarom zijn zei echt zo goedkoop? Ergens moet die kost toch gerecupereerd worden?
Argenta:
BE0172903495
https://www.tijd.be/markten-live/fondse ... 21362.html
De grafiek ligt er al wel pittig hoog bij...
Ik moet zeggen dat ik het gevoel heb bij Belfius dat het me allemaal duurder gaat uitkomen dan bij Argenta. (Wat ook zo is..)
Maar...
Ze praten met promoties aan van 30 euro bij het openen van een zichtrekening,...
Vanaf dat ik zoiets hoor krijg ik het gevoel dat men mij aan het bedriegen is waar ik bij sta.
Argenta lijkt me goed maar waarom zijn zei echt zo goedkoop? Ergens moet die kost toch gerecupereerd worden?
Argenta:
BE0172903495
https://www.tijd.be/markten-live/fondse ... 21362.html
De grafiek ligt er al wel pittig hoog bij...