Pensioensparen of niet? Dat is de vraag.
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Pensioensparen of niet? Dat is de vraag.
Waarom?
Heb je de kantoren en de hoofdgebouwen ook vergeleken?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Deze samenstelling gaat goedkoper uitkomen en beter presteren dan het Arpe fonds:ward schreef: ↑16 september 2020, 16:59 Momenteel langs geweest bij Belfius en Argenta.
Ik moet zeggen dat ik het gevoel heb bij Belfius dat het me allemaal duurder gaat uitkomen dan bij Argenta. (Wat ook zo is..)
Maar...
Ze praten met promoties aan van 30 euro bij het openen van een zichtrekening,...
Vanaf dat ik zoiets hoor krijg ik het gevoel dat men mij aan het bedriegen is waar ik bij sta.
Argenta lijkt me goed maar waarom zijn zei echt zo goedkoop? Ergens moet die kost toch gerecupereerd worden?
Argenta:
BE0172903495
https://www.tijd.be/markten-live/fondse ... 21362.html
De grafiek ligt er al wel pittig hoog bij...
35% VWCE
35% CSPX
30% AGGH
@ TrX
Beleggen is leuk, interessant en leerrijk maar zoals reeds aangehaald wil ik dit niet laten samenlopen met pensioensparen.
Ik trek beide graag uit elkaar.
Beleggen is leuk, interessant en leerrijk maar zoals reeds aangehaald wil ik dit niet laten samenlopen met pensioensparen.
Ik trek beide graag uit elkaar.
Volgens mij besef je niet dat Arpe fonds van Argenta uit 70% aandelen en 30% obligaties bestaat. Wat dus ook beleggen is.
Dat snap ik zeker. Maar de hoofd rede dat ik aan pensioensparen doe is voor het fiscale voordeel.
Enkele banken reeds afgestapt, Argenta heeft mijn voorkeur.
Enkele banken reeds afgestapt, Argenta heeft mijn voorkeur.
Bij Arpe fonds heb je 1,32% lopende kosten per jaar.
Bij combinatie CSPX, VWCE en AGGH ongeveer 0,15% lopende kosten per jaar.
Daarnaast ben je met pensioensparen gehandboeid tot minstens 60 à 65 jaar.
Ieder zijn keuze uiteraard.

Gehandboeid is voor sommige echt nodig hoor.
Sommige geeft ge 1 € en een kwartier later hebben ze er 2 € uitgegeven.
Estate Guru believer.
-
- Full Member
- Contacteer:
Puur mathematisch gezien is de keuze tussen instappen in gereglementeerde pensioenspaarfondsen (met de fiscale wortel en eindbelasting) t.o.v. een zelf georganiseerde lage kosten ETF strategie afhankelijk van u leeftijd op het moment van storten. Hoe jonger hoe meer voordeel het voordeel bij de lage kosten ETF ligt, hoe ouder hoe meer het voordeel ligt bij het pensioenspaarfonds.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Jammer dat het waarschijnlijk onmogelijk zal zijn om te onderzoeken. Maar ik ben toch zeer nieuwsgierig naar de "feiten" (buiten alle berekeningen die je kan maken). Ik verwacht namelijk dat van de pensioenspaarders >99% zijn geld ontvangt op de datum dat zijn pensioenplan vrijvalt. Hoeveel mensen zullen dat kunnen zeggen die het zelfde investeren in trackers/aandelen?
Een huis kopen, trouw feest, kindjes, ziekte ect ect genoeg redenen om even wat geld te lenen van de beleggingsrekening.
Maar vervroegd opnemen van pensioensparen, weet je wat dat kost!
Een huis kopen, trouw feest, kindjes, ziekte ect ect genoeg redenen om even wat geld te lenen van de beleggingsrekening.
Maar vervroegd opnemen van pensioensparen, weet je wat dat kost!
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Ik noteer: pensioensparen is iets voor mensen zonder discipline die hun geld versmossen.
Duidelijk niet voor mij.
Duidelijk niet voor mij.
Men mag/kan er een volledig andere mening over hebben maar voor mij vormen de pensioenspaarverzekering en groepsverzekering een belangrijk deel van mijn stabiel gedeelte van mijn portefeuille.
Het wettelijk pensioen volgens hun richtlijnen wordt uitgekeerd " als je behoeftig bent ". naar rato van gewerkte dagen en je bijdragen.
Met ander woorden als je een extra pensioen krijgt uitgekeerd, wat ze uiteraard weten, zou het wel eens kunnen dat ze de uitkering van je wettelijk pensioen verminderen, of uitstellen.
Met je extra pensioenverzekering zou je dan wel eens niet of minder " behoeftig " kunnen zijn...
Met ander woorden als je een extra pensioen krijgt uitgekeerd, wat ze uiteraard weten, zou het wel eens kunnen dat ze de uitkering van je wettelijk pensioen verminderen, of uitstellen.
Met je extra pensioenverzekering zou je dan wel eens niet of minder " behoeftig " kunnen zijn...
Bedankt voor het negatieve compliment.

Voor jou dan toch niet voor mij. Het vraagt eerder discipline om jaar na jaar het max. toegelaten bedrag te storten (in een weloverwogen spreidingsplan) en ervan af te blijven tot het fiscaal is vrijgesteld dan de intentie om je geld maar wat te versmossen.
Ik heb de volledige rit (en ook toen waren er al commentaren dat je half gek moest zijn om je geld zo lang vast te zetten)
uitgedaan en heb er nog geen ogenblik spijt van gehad. Idem lange termijn sparen.
Momenteel geen veiliger manier om een klein deel van het spaargeld volledig fiscaal vrijgesteld weg te zetten tegen zo'n rendement.

Beleggen betekent ook zo veel mogelijk spreiden en liefst geen beslissingen op korte termijn maar op de lange termijn.
Daat pluk ik nu volledig de vruchten van.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 28 september 2020, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
ludo schreef: ↑28 september 2020, 12:56 Het wettelijk pensioen volgens hun richtlijnen wordt uitgekeerd " als je behoeftig bent ". naar rato van gewerkte dagen en je bijdragen.
Als als bovenstaande gaat het probleem zijn.
Diegene die 800 € pensioen trekken maar per maand 3000 € huurinkomsten of meer zijn de sukkelaars die geholpen moeten worden.
Iemand die gans zijn leven betaald heeft die moet bang gemaakt worden.
Ludo waar blijft de logica in het pensioen van 1500 € minimum .
Estate Guru believer.
+1
(Groepsverzekering is in mijn persoonlijke portefeuille wel vervangen door LTS)