Pensioensparen of niet? Dat is de vraag.
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Pensioensparen of niet? Dat is de vraag.
Ja, dat weet iedereen die kan rekenen en zichzelf informeert op voorhand.Henkie1984 schreef: ↑28 september 2020, 10:47 Een huis kopen, trouw feest, kindjes, ziekte ect ect genoeg redenen om even wat geld te lenen van de beleggingsrekening.
Maar vervroegd opnemen van pensioensparen, weet je wat dat kost!
Je handelt er dan ook naar.
Als het pensioensparen het enige bedrag is dat je jaarlijks gedurende je hele carrière opzij kan zetten moet je er idd beter niet aan beginnen. Als het een onderdeel is van een weloverwogen spreidingsplan is er niets aan de hand.
Om een huis te kopen kan je eventueel nog een lening aangaan. Met wat je jaarlijks fiscaal in een pensioenspaarplan max. mag steken en minimaal in jaren moet bijdragen ga je ook niet veel huis kunnen kopen.
Een touwfeest en kinderen, toch als je goed kan plannen, zijn geen onverwachte zaken die uit de lucht komen vallen. Als je er niet buiten kan of wil plan je dat in, inclusief de kosten die daarmee gepaard gaan (en die je gortendeels zelf in d ehand hebt).
Tegen ziekte ben je grotendeels al verzekerd. Daarentegen is een grote ziekte wel een onvoorzien iets. Je zal maar net die ziekte krijgen en geen vrij spaargeld meer hebben op het ogenblik dat je beleggingsrekening negatief staat. Weet je wat dat dan kost?

-
- Hero Member
- Contacteer:
@Jefdewit laat ik het anders zeggen. Hoeveel mensen lukt het buiten hun pensioensparen om de euros die ze vandaag beleggen te laten renderen tot hun pensioen (dus letterlijk pensioensparen
).
Natuurlijk is pensioensparen onderdeel van een beleggingsstrategie. Maar zoals iedereen weet willen die strategieën nogal eens veranderen (interne of externe factoren).
En hier schuilt volgens mij een belangrijk voordeel voor pensioensparen. De euro die je vandaag belegt krijg je op je pensioen pas weer tot je beschikking. Waar volgens mij een groot deel van de bevolking vandaag misschien belegt in een tracker voor zijn pensioen dit potje te pas en te onpas aanpast naar "nieuwe camperauto".
Hier op spaargids heeft iedereen zijn financiën correct uitgeschreven en volgt deze strategie op de letter. Maar buiten spaargids?
Dit is één van mijn redenen om hier aan mee te doen buiten alle berekeningen die ik heb gemaakt
. Ken mezelf en menselijk gedrag goed genoeg om te weten waar er mogelijke valkuilen ontstaan.

Natuurlijk is pensioensparen onderdeel van een beleggingsstrategie. Maar zoals iedereen weet willen die strategieën nogal eens veranderen (interne of externe factoren).
En hier schuilt volgens mij een belangrijk voordeel voor pensioensparen. De euro die je vandaag belegt krijg je op je pensioen pas weer tot je beschikking. Waar volgens mij een groot deel van de bevolking vandaag misschien belegt in een tracker voor zijn pensioen dit potje te pas en te onpas aanpast naar "nieuwe camperauto".
Hier op spaargids heeft iedereen zijn financiën correct uitgeschreven en volgt deze strategie op de letter. Maar buiten spaargids?
Dit is één van mijn redenen om hier aan mee te doen buiten alle berekeningen die ik heb gemaakt

Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Geen flauw idee.Henkie1984 schreef: ↑28 september 2020, 15:08 @Jefdewit laat ik het anders zeggen. Hoeveel mensen lukt het buiten hun pensioensparen om de euros die ze vandaag beleggen te laten renderen tot hun pensioen (dus letterlijk pensioensparen).
Ik ben al lang blij en tevreden als mijn eigen rekeningen kloppen.
Over een ander zijn strategie en rekeningbeheer kan is soms wel een mening hebben en uiten maar voor mij moet niemand daar rekening mee houden en al zeker niet volgen.
Nogmaals, geen flauw idee. En over dat eerste heb ik ook mijn twijfels. Toch als ik sommige posts doorneem. Dan lijkt het er soms meer op dat men besparen ipv sparen als doel heeft. Maar of ik die altijd letterlijk moet nemen weet ik ook niet.Hier op spaargids heeft iedereen zijn financiën correct uitgeschreven en volgt deze strategie op de letter. Maar buiten spaargids?

Ter info: ik doe nog steeds aan de fiscale vorm van pensioensparen en langetermijnsparen maar niet meer tot aan mijn echt pensioen.

Aangezien ik nog geen 30 ben vond ik het voor mezelf niet interessant om met pensioensparen te beginnen, een zeer lange termijn om je geld vast te leggen in handen van een overheid vond ik nooit interessant. Echter hebben we sinds kort de mogelijkheid gekregen van onze wergever om onze 13de maand (en bepaalde bonussen, sectoriale premies, ...) uit te betalen volgens een "flexibel income plan". Je krijgt dan opties om dit geld op een andere manier uit te betalen. Bepaalde opties in het flexibel inkomensplan kosten je exact evenveel dan je 13de maand laten uitbetalen (elektronica aankopen, ...) of zetten je gewoon aan tot aankopen (elektrische fiets, ...) die ikzelf anders ook niet zou doen.
Ik heb puur gekeken naar de manieren om zoveel mogelijk cash eruit te halen, de andere opties interesseren mij niet. Als je persoonlijk aan pensioensparen doet kan je je pensioensparen laten terugbetalen uit dit potje geld, met het voordeel dat je hier geen RSZ bijdrage op moet betalen, en de werkgeversbelasting ook maar 8% is. Het overige geld dat je niet opgebruikt hebt in dit flexibel inkomensplan wordt nog steeds uitbetaald zoals gewoon, dus 'worst case' doe je niets en wordt alles uitbetaald als voordien.
Uitgerekend spaar ik ongeveer een 200 euro uit als ik voor het maximale bedrag ga pensioensparen in plaats van het gewoon te laten uitbetalen. Reken daar nog de +300 euro belastingskorting bij en ik krijg dus binnen het jaar +500 euro terug als ik 1260 betaal. Dit heeft me overtuigd om er dan toch mee te beginnen, aangezien ik een dergelijk groot bedrag terugvorder op zo'n korte termijn.
Mogelijks is dit ook interessant voor andere mensen die reeds pensioensparen doen om dit te regelen bij hun werkgever, anderzijds is het misschien interessant om met pensioensparen te beginnen als je werkgever deze optie ook heeft.
Ik heb puur gekeken naar de manieren om zoveel mogelijk cash eruit te halen, de andere opties interesseren mij niet. Als je persoonlijk aan pensioensparen doet kan je je pensioensparen laten terugbetalen uit dit potje geld, met het voordeel dat je hier geen RSZ bijdrage op moet betalen, en de werkgeversbelasting ook maar 8% is. Het overige geld dat je niet opgebruikt hebt in dit flexibel inkomensplan wordt nog steeds uitbetaald zoals gewoon, dus 'worst case' doe je niets en wordt alles uitbetaald als voordien.
Uitgerekend spaar ik ongeveer een 200 euro uit als ik voor het maximale bedrag ga pensioensparen in plaats van het gewoon te laten uitbetalen. Reken daar nog de +300 euro belastingskorting bij en ik krijg dus binnen het jaar +500 euro terug als ik 1260 betaal. Dit heeft me overtuigd om er dan toch mee te beginnen, aangezien ik een dergelijk groot bedrag terugvorder op zo'n korte termijn.
Mogelijks is dit ook interessant voor andere mensen die reeds pensioensparen doen om dit te regelen bij hun werkgever, anderzijds is het misschien interessant om met pensioensparen te beginnen als je werkgever deze optie ook heeft.
- KapiteinHaak
- Newbie
- Contacteer:
Als je geen fiets nodig hebt moet je dit inderdaad niet doen, maar als je er wel een nodig hebt en je kunt aangeven dat je dit voor je woon-werkverkeer gebruikt (zelfs al doe je dat maar 1 keer per jaar), betaal je die fiets met je bruto-loon. Zonder belastingen en sociale zekerheid. Brutoloon wordt nettoloon dus. Dit kan soms zeer interessant zijn.PhoenixFire schreef: ↑27 oktober 2020, 13:14 of zetten je gewoon aan tot aankopen (elektrische fiets, ...) die ikzelf anders ook niet zou doen.
Is volgens mij inderdaad een goede optie. Maar je tast wel voor een deel natuurlijk de sociale zekerheid aan.PhoenixFire schreef: ↑27 oktober 2020, 13:14 Uitgerekend spaar ik ongeveer een 200 euro uit als ik voor het maximale bedrag ga pensioensparen in plaats van het gewoon te laten uitbetalen. Reken daar nog de +300 euro belastingskorting bij en ik krijg dus binnen het jaar +500 euro terug als ik 1260 betaal. Dit heeft me overtuigd om er dan toch mee te beginnen, aangezien ik een dergelijk groot bedrag terugvorder op zo'n korte termijn.
Al wat te maken heeft met soorten verzekering tak 21 - tak 23 - pensioensparen en wat al nog niet meer, is enkel goed voor de banken, omdat die met het meeste rendement gaan lopen, en jij peanuts van je geld krijgt..
Wat je vandaag in cash in je handen kan krijgen moet je nemen, morgen ben je er misschien niet meer..
Wat je vandaag in cash in je handen kan krijgen moet je nemen, morgen ben je er misschien niet meer..
Inderdaad, optimalisatie die voor jezelf meer kan opbrengen zal minder opbrengen voor de gemeenschap. In het huidige systeem waar we reeds overdreven belast zijn voel ik mezelf er echter niet schuldig over.
Inderdaad, als je die fiets sowieso zou kopen kan het interessant zijn. Al zie ik maar weinig mensen die dat om die reden doen. Veel mensen denken dat ze ineens iets nodig hebben als ze korting krijgen. In de meeste gevallen van dit voorbeeld zou iemand die echt een fiets moet hebben een goedkope tweedehands niet-elektrische fiets perfect volstaan. Mensen geven echter (vaak onbewust) graag geld uit...KapiteinHaak schreef: ↑28 oktober 2020, 08:19 Als je geen fiets nodig hebt moet je dit inderdaad niet doen, maar als je er wel een nodig hebt [...] betaal je die fiets met je bruto-loon.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Aangezien mijn spaarmarge eigenlijk naar mijn uitgavenstaat erg groot blijft heb ik toch ook weer gestart met pensioensparen. Aan ene kant staat het vast tot aan men pensioen en anderzijds snij ik mezelf daarvoor niet in de broek.
Dus waarom zou ik het dan niet doen?
Omdat je met ander soort belegging meer rendement kan behalen,Timoootjex schreef: ↑28 oktober 2020, 12:48 Aangezien mijn spaarmarge eigenlijk naar mijn uitgavenstaat erg groot blijft heb ik toch ook weer gestart met pensioensparen. Aan ene kant staat het vast tot aan men pensioen en anderzijds snij ik mezelf daarvoor niet in de broek.
-
- Hero Member
- Contacteer: