pensioensparen overzetten naar andere bank
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
pensioensparen overzetten naar andere bank
Hallo forumleden,
Ik heb 2 spaarfondsen bij KBC : een new-life pensioenspaarfonds van begin jaren -90 en ook nog een Pricos-fonds.
Ik zou beide fondsen willen overzetten naar fondsen bij Argenta. Volgens de Argenta kantoorhouder kan dit zonder verlies gedaan worden. Gezien mijn recente negatieve ervaringen met enkele banken kan je het me niet kwalijk nemen dat ik de kantoorhouders niet zomaar op hun woord geloof.
Heeft iemand ervaringen met deze acties en kan het werkelijk zonder verlies ?
Dank bij voorbaat voor uw antwoorden.
Ik heb 2 spaarfondsen bij KBC : een new-life pensioenspaarfonds van begin jaren -90 en ook nog een Pricos-fonds.
Ik zou beide fondsen willen overzetten naar fondsen bij Argenta. Volgens de Argenta kantoorhouder kan dit zonder verlies gedaan worden. Gezien mijn recente negatieve ervaringen met enkele banken kan je het me niet kwalijk nemen dat ik de kantoorhouders niet zomaar op hun woord geloof.
Heeft iemand ervaringen met deze acties en kan het werkelijk zonder verlies ?
Dank bij voorbaat voor uw antwoorden.
Re: pensioensparen overzetten naar andere bank
ik heb vorig jaar Pricos van KBC laten overzetten naar ARPE van Argenta.
Alles is verlopen zonder problemen en zonder kosten.
Alles is verlopen zonder problemen en zonder kosten.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik heb dat begin dit jaar laten doen, van pricos naar arpe. Op een 3-tal weken was alles overgezet, zonder kosten.
men moet minimum gedurende vijf belastbare tijdperken stortingen doen om te kunnen genieten van het fiscaal gunsttarief voor de anticipatieve heffing als je 60 wordt.
Als men van maatschappij verandert door het overzetten van zijn pensioensparen vraag ik me af of men het berekent alsof het contract gewoon doorloopt ( en men dus het aantal stortingen samentelt) of dat het per maatschappij bekijkt. Anders ben je wel gezien als je na 3 of 4 jaar verandert (33% i.p.v. 10%).
Als men van maatschappij verandert door het overzetten van zijn pensioensparen vraag ik me af of men het berekent alsof het contract gewoon doorloopt ( en men dus het aantal stortingen samentelt) of dat het per maatschappij bekijkt. Anders ben je wel gezien als je na 3 of 4 jaar verandert (33% i.p.v. 10%).
Dat was dus eigenlijk een beetje mijn zorg. Dat men kostenloos kon overstappen had ik eigenlijk wel begrepen maar ik had meer angst voor het verlies op de lange termijn. Ik begrijp niet goed hoe de banken tewerk gaan. Kopen ze gewoon heel je fonds over en stoppen ze dit geheel in een nieuw fonds of slechts een deel ervan en welke invloed heeft deze manier van handelen dan op het "restbedrag", hiermee wil ik zeggen het kapitaal dat je uiteindelijk na jarenlang sparen hebt vergaard ? Laten we eventuele bankcrisissen en ander onheil buiten beschouwing laten (in zoverre dit mogelijk iselewout schreef:men moet minimum gedurende vijf belastbare tijdperken stortingen doen om te kunnen genieten van het fiscaal gunsttarief voor de anticipatieve heffing als je 60 wordt.

Misschien zijn dit domme vragen maar ik ben een echte leek op dit gebied dus alle inbreng is welkom.
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Een overstap uit PRICOS naar Argenta gebeurt als volgt:Beezzzt schreef:Dat was dus eigenlijk een beetje mijn zorg. Dat men kostenloos kon overstappen had ik eigenlijk wel begrepen maar ik had meer angst voor het verlies op de lange termijn. Ik begrijp niet goed hoe de banken tewerk gaan. Kopen ze gewoon heel je fonds over en stoppen ze dit geheel in een nieuw fonds of slechts een deel ervan en welke invloed heeft deze manier van handelen dan op het "restbedrag", hiermee wil ik zeggen het kapitaal dat je uiteindelijk na jarenlang sparen hebt vergaard ? Laten we eventuele bankcrisissen en ander onheil buiten beschouwing laten (in zoverre dit mogelijk is), doe je dan goed aan de overstap of blijft alles aan het einde van de rit eigenlijk gelijk.
Misschien zijn dit domme vragen maar ik ben een echte leek op dit gebied dus alle inbreng is welkom.
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Aantal deelbewijzen KBC x inventariswaarde op uitstapdag bij KBC = XXX EURO. (eventueel kosten : bij KBC weet ik niet of er nu kosten zijn; uit vorige posts: blijkbaar niet)
Dit bedrag gaat naar Argenta:
Aantal deelbewijzen Argenta = XXX EURO / inventariswaarde op de instapdag bij Argenta.
KBC deelt ook alle gegevens mee aan Argenta die nodig zullen zijn voor de belastingsberekening op je 60ste. Je krijgt daarvan een copie.
Het grootste risico is dat de beurzen (serieus) stijgen tussen uitstapdag en instapdag. Als ze bvb 5% dalen, doe je 5% verlies omdat je de stijging miste.
Als je geluk hebt, gebeurt het omgekeerde : de beurzen dalen. Dan doe je winst.
Met de huidige volatiliteit van de beurzen is het zeer moeilijk in te schatten wat het optimale moment is. Als je 2 pensioenspaarfondsen hebt, doe je de overstap best niet op hetzelfde moment (= spreiding risico).
Besluit: overstappen als je verwacht dat de beurzen zullen dalen.
(ik vind persoonlijk dat de wetgever zou moeten bepalen dat de uitstap en instap verplicht op dezelfde dag gebeurt - of hoogstens 1 dag verschil).
Beste groeten
Vriendelijk bedankt voor de zeer duidelijke uitleg. Nu weet ik waar ik rekening moet mee houden en waar ik aan toe ben.
dus kan je eigenlijk pensioensparen doen in verschillende formules en banken, zolang je maar binnen een bepaalde periode 5 stortingen doet?
Ja, maar per jaar mag men maar in één formule storten om fiscaal aftrekbaar te zijn (dus de som maken van verschillende formules om dan die som fiscaal aan te geven mag niet).steelke schreef:dus kan je eigenlijk pensioensparen doen in verschillende formules en banken, zolang je maar binnen een bepaalde periode 5 stortingen doet?
Dus het ene jaar kan je bij één bank pensioensparen, het jaar daarop bij een andere bank pensioensparen.
Beste groeten
Kent iemand het juiste antwoord?
Ik heb sinds 2005 pensioensparen bij ingbank 'star fund' . Nu wens ik dat over te zetten naar axabank. Enkele weken terug toen ik informeerde bij ingbank vertelde me een bediende dat het gratis overzetten kon, vandaag vertelt een andere bediende me dat ik niets kan overzetten maar wel het contract kan afsluiten en een nieuw contract kan openen bij axabank. Ik sta wat weigerachtig te kijken naar dit systeem omdat ik schrik heb dat eens ik op pensioen ga (en dat is nog lang, 26 jaar werken nog) men geen bewijzen meer heeft dat ik ooit (d voorbije jaren dus) pensioenplan had bij ING en dus niets krijg van mijn eigen geld. Ik heb er trouwens ookevens rekeningen meer, enkel nog een onlineaccount die ik weldra ook ga stopzetten. Of dat men tegen dan door wijzigingen en beslissingen bij de overheid wel op een of andere manier een weg vindt om voorbije pensioenplannen af te schaffen ofzo.. Overzetten lijkt me dus verstandigste zonder kosten uiteraard.
Mijngang dus: kan ik nu kosteloos mijn gespaarde pensioengeld overzetten van ING naar axa?
Ik heb sinds 2005 pensioensparen bij ingbank 'star fund' . Nu wens ik dat over te zetten naar axabank. Enkele weken terug toen ik informeerde bij ingbank vertelde me een bediende dat het gratis overzetten kon, vandaag vertelt een andere bediende me dat ik niets kan overzetten maar wel het contract kan afsluiten en een nieuw contract kan openen bij axabank. Ik sta wat weigerachtig te kijken naar dit systeem omdat ik schrik heb dat eens ik op pensioen ga (en dat is nog lang, 26 jaar werken nog) men geen bewijzen meer heeft dat ik ooit (d voorbije jaren dus) pensioenplan had bij ING en dus niets krijg van mijn eigen geld. Ik heb er trouwens ookevens rekeningen meer, enkel nog een onlineaccount die ik weldra ook ga stopzetten. Of dat men tegen dan door wijzigingen en beslissingen bij de overheid wel op een of andere manier een weg vindt om voorbije pensioenplannen af te schaffen ofzo.. Overzetten lijkt me dus verstandigste zonder kosten uiteraard.
Mijngang dus: kan ik nu kosteloos mijn gespaarde pensioengeld overzetten van ING naar axa?
Hallo Nataliej,
Het is niet omdat je een contract aangaat bij AXA plots alle bewijzen bij ING zouden verdwijnen van je eerdere spaarinspanningen. Bij mij is het uiteindelijk ook op dergelijke manier gelopen. Het fonds bij KBC is gewoon blijven openstaan, alleen stort ik er geen geld meer in. Mijn maandelijkse bijdragen gaan nu naar een Argenta-fonds en jaarlijks krijg ik van Argenta nu een fiscaal attest. Van KBC krijg ik eveneens een jaarlijkse update van de stand van zaken op deze rekening hoewel ze al jaren inactief is. Je gaat gewoon een nieuw contract aan bij een andere instelling en haalt hier nu het fiscale voordeel en de spaarsom en de interesten op je oude fonds blijven gewoon doorlopen.
MVG.
Het is niet omdat je een contract aangaat bij AXA plots alle bewijzen bij ING zouden verdwijnen van je eerdere spaarinspanningen. Bij mij is het uiteindelijk ook op dergelijke manier gelopen. Het fonds bij KBC is gewoon blijven openstaan, alleen stort ik er geen geld meer in. Mijn maandelijkse bijdragen gaan nu naar een Argenta-fonds en jaarlijks krijg ik van Argenta nu een fiscaal attest. Van KBC krijg ik eveneens een jaarlijkse update van de stand van zaken op deze rekening hoewel ze al jaren inactief is. Je gaat gewoon een nieuw contract aan bij een andere instelling en haalt hier nu het fiscale voordeel en de spaarsom en de interesten op je oude fonds blijven gewoon doorlopen.
MVG.
overzetten heeft geen zin