Pensioensparen/pensioenspaarfondsen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Pensioensparen/pensioenspaarfondsen
Je kunt ook jaarlijks aankopen en dan ook balanceren hè Kevva, ik heb 4 ETFs dus dat is dan 4 x 7,5 euro dat is 30 euro per jaar dat is toch niet veel. Zelfs als je per 6 maand instapt is het maar 60 euro per jaar.
Bij DeGiro betaal ik 2€ + 0,02% van de aankoop.
300€ investeren = 2,06€ transactiekost.
Aankoopkost van 0,69% op 300€.
Beleg je 1.000€ dan is de transactiekost 2,2€. Aankoopkost van 0,22%.
Dat is m.i. toch redelijk cv.
7,5 euro op een investering van 300 euro is een instapkost van 2,5%, bij het BNP pensioenfonds betaal je 3%. Kost is zelfs nog kleiner als je maar een of twee keer per jaar aankoopt. Daarvoor hoef je het niet te laten, om de 30% belasting voordeel terug te verdienen zul je meer je best moeten doen. Nog een onbekende factor is hoe gaat de meerwaarde die je ETF heeft gerealiseerd binnen 10 of 20 jaar belast worden, voorlopig kom je er nog vanaf met een beetje beurstaks. Voorlopig blijf ik alvast pensioensparen met belasting voordeel, ik denk namelijk niet dat deze vorm van pensioensparen zal omgezet worden in lijfrente, wel de tweede pijler, nl het pensioensparen via de werkgever.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als ik naar mijn pensioensparen kijk,
Waarde 8421.00€ als ik hier 33% aftrek hou ik over 5642.07€
Mijn inleg 6490.00€ - belasting vermindering van 1947.00 is 4543.00€
Een rendement van 1100€ op 7 jaar of maak ik hier een hele rare kronkel?

Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Je berekening lijkt correct.
Ben niet volledig zeker of het belastingsvoordeel 7 jaar geleden reeds altijd 30% was, of toen nog afhing van je persoonlijke belastingsgraad.
Ben niet volledig zeker of het belastingsvoordeel 7 jaar geleden reeds altijd 30% was, of toen nog afhing van je persoonlijke belastingsgraad.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 20 juli 2017, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
4500 euro ----) 8.400 euro.Henkie1984 schreef: ↑20 juli 2017, 11:48Als ik naar mijn pensioensparen kijk,
Een rendement van 1100€ op 7 jaar of maak ik hier een hele rare kronkel?![]()
Is toch een rendement van 3.900 euro?
Tov 4500 euro is dat toch plus 85 procent over al die jaren wel natuurlijk.
Reeds 8pct ingehouden vorig jaar denk ik? Dus ook al wordt er nog een 200 euro ingehouden, toch nog mooi dan, niet?
Bovenop de 33% komt er, denk ik, nog gemeentebelasting.
Bovenop de 30% vermindering ook, maar dat bedrag is lager.
Rendement zal zo een 60€ zakken.
Bereken je het rendement zonder belastingvoordeel, dan is het rendement m.i. maar mager. Rond de 3,2% op jaarbasis.
Ik ben nog steeds van mening dat je als jong persoon in België beter zelf belegt in indexfondsen.
Geen beperking op het bedrag, je kan er ten allen tijde aan en het jaarlijks rendement ligt normaal gesproken hoger.
Door het hogere jaarlijks rendement zal uw totaal rendement aan de eindmeet ook hoger zijn, zelfs rekening houdend met belastingsvoordeel.
Edit:
940€ aan 3,2% per jaar geeft over 35 jaar: 2.831€
658€ aan 4,3% per jaar geeft over 35 jaar: 2.872€
Instapkosten zijn doorgaans hoger bij pensioensparen.
Bij indexfondsen is er geen anticipatieve heffing én geen eindheffing, voorlopig enkel een beurstaks van 0,27%.
(ter vergelijking, de twee indexfondsen waar ik in beleg:
de iShares Core EURO STOXX 50 UCITS ETF heeft van 20/07/2010 tot 20/07/2017 een jaarlijks rendement behaald van +- 8%.
de iShares Core S&P 500 UCITS ETF heeft van 20/07/2010 tot 20/07/2017 een jaarlijks rendement behaald van +- 14%.
Het aandelenfonds waar u over sprak geeft 3,2% op jaarbasis in die periode.
De komende 7 jaar kan dit natuurlijk andersom zijn, maar gemiddeld over lange tijd zal het rendement van een indexfonds veel hoger zijn)
Bovenop de 30% vermindering ook, maar dat bedrag is lager.
Rendement zal zo een 60€ zakken.
Bereken je het rendement zonder belastingvoordeel, dan is het rendement m.i. maar mager. Rond de 3,2% op jaarbasis.
Ik ben nog steeds van mening dat je als jong persoon in België beter zelf belegt in indexfondsen.
Geen beperking op het bedrag, je kan er ten allen tijde aan en het jaarlijks rendement ligt normaal gesproken hoger.
Door het hogere jaarlijks rendement zal uw totaal rendement aan de eindmeet ook hoger zijn, zelfs rekening houdend met belastingsvoordeel.
Edit:
940€ aan 3,2% per jaar geeft over 35 jaar: 2.831€
658€ aan 4,3% per jaar geeft over 35 jaar: 2.872€
Instapkosten zijn doorgaans hoger bij pensioensparen.
Bij indexfondsen is er geen anticipatieve heffing én geen eindheffing, voorlopig enkel een beurstaks van 0,27%.
(ter vergelijking, de twee indexfondsen waar ik in beleg:
de iShares Core EURO STOXX 50 UCITS ETF heeft van 20/07/2010 tot 20/07/2017 een jaarlijks rendement behaald van +- 8%.
de iShares Core S&P 500 UCITS ETF heeft van 20/07/2010 tot 20/07/2017 een jaarlijks rendement behaald van +- 14%.
Het aandelenfonds waar u over sprak geeft 3,2% op jaarbasis in die periode.
De komende 7 jaar kan dit natuurlijk andersom zijn, maar gemiddeld over lange tijd zal het rendement van een indexfonds veel hoger zijn)
Laatst gewijzigd door TNTim op 20 juli 2017, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik doe aan pensioensparen bij Argenta. Op zich niets mis mee maar ik krijg vaker te horen dat ik beter kan uitkijken naar een ander zoals dat van BNP. Als ik kijk naar beiden hun rendementen en de instapkosten dan lijkt mij het hoger rendement van BNP het niet waard om over te schakelen. Of zie ik dat fout?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het fonds van BNP heeft een geannualiseerd rendement van 3.42% over 10 jaar (source Morningstar). Maar persoonlijk heb ik een geannualiseerd rendement van +9%. (u komt aan de 3.2% op basis van een eenmalige inleg 7 jaar geleden?) Tel hier nog uw belasting voordeel bij op en ik heb er tot op heden nog geen kleren aan gescheurd.
Ben het trouwens met u eens dat het geen kwaad kan om ook nog andere investeringen te hebben. Maar ik zie pensioensparen als één van de paarden waar ik op gok .
@voodoo als ik vroegtijdig zou uitreden krijg ik een "boete" van 33% en ontvang ik dus niet de huidige waarde (ontvang dan maar 67% min nog de gemeentebelastingen)
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Ge moet ook uw winst van uw totale waarde afhouden heb het ook uitgerekend.. moest ik nu mijn geld opvragen heb ik 100 euro winstHenkie1984 schreef: ↑20 juli 2017, 11:48Als ik naar mijn pensioensparen kijk,
Een rendement van 1100€ op 7 jaar of maak ik hier een hele rare kronkel?![]()
Jij betaalt 2 procent meer instapkosten als mij bij argenta :probinvandyck schreef: ↑20 juli 2017, 14:18 Ik doe aan pensioensparen bij Argenta. Op zich niets mis mee maar ik krijg vaker te horen dat ik beter kan uitkijken naar een ander zoals dat van BNP. Als ik kijk naar beiden hun rendementen en de instapkosten dan lijkt mij het hoger rendement van BNP het niet waard om over te schakelen. Of zie ik dat fout?
Ik zit bij ag insurance via mijn verzekeringsmakelaar en daar 2 procent instapkosten met 1 procent gewaarborgt bruto rendement..
-
- Full Member
- Contacteer:
Wat jij schrijft, klopt niet. Bij Argenta zijn er geen instapkosten. Enkel beheerskosten en deze zijn hoger dan bij bnp maar geen 2%. Ik zou het wel willen maar twijfel tussen bnp en axa om over te schakelen. Overzetten ga ik niet doen. Wel nieuw starten.
Beheerskosten zitten al verrekend in het rendement, instapkosten niet.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ja dat is juist. Het rendement is wel beter bij bnp dan Argenta maar ook dat wisselt wel eens. Om het fonds volledig over te dragen, vind ik minder interessant. Gewoon volgend jaar fiscaal storten in dat van bnp. Al weet ik nog niet via bnp zelf of axa. Ook dat van kbc pricos doet het vrijwel goed.
Ahn ik ben niet bekend met tak 23robinvandyck schreef: ↑21 juli 2017, 10:46 Wat jij schrijft, klopt niet. Bij Argenta zijn er geen instapkosten. Enkel beheerskosten en deze zijn hoger dan bij bnp maar geen 2%. Ik zou het wel willen maar twijfel tussen bnp en axa om over te schakelen. Overzetten ga ik niet doen. Wel nieuw starten.