Pensioensparen/pensioenspaarfondsen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Pensioensparen/pensioenspaarfondsen
Beheerders van pensioenfondsen zijn institutionele beleggers en betalen geen beurstaks of brooker kosten zoals wij kleine beleggers. Ook zijn het verre van day-traders, eerder lange termijn beleggers, zo heel veel transacties maakt een pensioenfonds niet. Hun harde werk bestaat dus zeker niet uit het handelen zelf, wel uit de know-how de research naar geschikte beleggingen. Het verschil tussen een goede of minder goede fondsbeheerder kan gemakkelijk enkele procenten op jaarbasis uitmaken, een halve procent hogere beheerskost is dan met gemak terug verdient. Het is zeker niet zo dat een goedkoop fonds per definitie op lange termijn betere prestaties gaat neerzetten.B7H4long schreef: ↑6 augustus 2017, 11:51
- Beheerskosten: zijn kosten die (dagelijks) verrekend worden in de dagkoers van het fonds. Fondsbeheerders van dure fondsen moeten harder werken om dezelfde resultaten te behalen als de beheerders van goedkope fondsen. Zij zullen dus aktiever moeten zijn en meer risiko moeten nemen. Om goed te presteren moeten ze 3x een goede beslissing nemen; een goede asset kiezen; een goed aankoopmoment, en een goed verkoopmoment bepalen.
- Interne transactiekosten: telkens een fonds een transactie doet betalen zij transactiekosten. Die worden direct meegerekend. Hoe actiever het fonds, hoe meer interne transactiekosten.
vortex schreef: ↑6 augustus 2017, 14:16Beheerders van pensioenfondsen zijn institutionele beleggers en betalen geen beurstaks of brooker kosten zoals wij kleine beleggers. Maar de transacties zijn ook niet gratis Ook zijn het verre van day-traders, eerder lange termijn beleggers, zo heel veel transacties maakt een pensioenfonds niet. Hun harde werk bestaat dus zeker niet uit het handelen zelf, wel uit de know-how de research naar geschikte beleggingen.B7H4long schreef: ↑6 augustus 2017, 11:51 - Beheerskosten: zijn kosten die (dagelijks) verrekend worden in de dagkoers van het fonds. Fondsbeheerders van dure fondsen moeten harder werken om dezelfde resultaten te behalen als de beheerders van goedkope fondsen. Zij zullen dus aktiever moeten zijn en meer risiko moeten nemen. Om goed te presteren moeten ze 3x een goede beslissing nemen; een goede asset kiezen; een goed aankoopmoment, en een goed verkoopmoment bepalen.
- Interne transactiekosten: telkens een fonds een transactie doet betalen zij transactiekosten. Die worden direct meegerekend. Hoe actiever het fonds, hoe meer interne transactiekosten.
Het verschil tussen een goede of minder goede fondsbeheerder kan gemakkelijk enkele procenten op jaarbasis uitmaken, Correct, spijtig is het niet op voorhand te bepalen welke beheerders voor de volgende 30 jaar "goed" zullen zijn en zelke minder goedeen halve procent hogere beheerskost is dan met gemak terug verdient. Inderdaad, het verschil tussen goed en minder goede beheerders kan zelf meerder procenten zijn per jaar
Het is zeker niet zo dat een goedkoop fonds per definitie op lange termijn betere prestaties gaat neerzetten.
Zoals het niet zekere is dat een duur fonds, consistent betere prestaties zal neerzetten. Zeker is wel dat een beheerder van een duur fonds betere prestaties zal moeten neerzetten om gelijke hoogte te houden met beheerders van minder dure fondsen. En dat dit heel moeilijk is op lange termijn.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Zekerheid is er nooit, ik kies dan ook niet op basis van hoge of lage kosten, ik heb meer vertrouwen in een fonds dat de afgelopen 10 of meer jaar in stijgende en dalende marktomstandigheden goeie prestaties heeft neergezet. Dat dit geen garantie is voor de volgende 30 jaar weet ik ook, is ook niet nodig, zal wel met regelmaat de lange termijn prestaties vergelijken en mocht het fonds door de mand zakken kan ik alsnog switchen. De lange termijn prestaties lijken mij een veel beter selectiecriterium dan domweg het goedkoopste fonds kiezen. Vermits dit een ping-pong discussie geworden is zonder verdere bijdrage aan inhoud ga ik het hierbij laten.
Er is ook niemand die zegt dat je maar 1 pensioenfonds mag hebben. Als je twijfelt tussen 2 kan je ze beiden nemen. Het ene jaar stort je in fonds A, het andere in fonds B.
Ik lees net dit in mijn BNP Paribas bank-account.
Fiscaal plafond 2019: 980 euro
We hebben toch een regering in lopende zaken? Dus dan is en blijft het toch 960 euro/jaar en geen 980?
Zijn er nog mensen die dit hebben staan?
Fiscaal plafond 2019: 980 euro
We hebben toch een regering in lopende zaken? Dus dan is en blijft het toch 960 euro/jaar en geen 980?
Zijn er nog mensen die dit hebben staan?
Dat is gewoon een indexatie he, geen essentiele ingreep
ja 980 euro voor 2019 ook al aangepast bij Axa.