Pensioensparen/pensioenspaarfondsen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioensparen/pensioenspaarfondsen
Vorige week in hetzelfde geld was het over pensioensparen en fondsen.
In het programma zeiden ze dat een pensioenspaarfondsen beter is als je nog jong bent. (20 jaar en student)
In welke bank doe je dit best? Qua kosten?
Iemand ervaringen mee?
Bedankt!
Phineke
In het programma zeiden ze dat een pensioenspaarfondsen beter is als je nog jong bent. (20 jaar en student)
In welke bank doe je dit best? Qua kosten?
Iemand ervaringen mee?
Bedankt!
Phineke
Re: Pensioensparen/pensioenspaarfondsen
op deze site vind je alvast een overzicht van de kosten bij de pensioenspaarfondsen:
https://www.spaargids.be/sparen/pensioe ... er_dir=asc" onclick="window.open(this.href);return false;
Kies je voor weinig kosten, heb je niet heel veel keuze. Moet je nog kiezen welk profiel je wenst. Daar kan ik geen advies in geven.
Ik heb arpe van Argenta
Mijn vriendin zit bij rabobank
https://www.spaargids.be/sparen/pensioe ... er_dir=asc" onclick="window.open(this.href);return false;
Kies je voor weinig kosten, heb je niet heel veel keuze. Moet je nog kiezen welk profiel je wenst. Daar kan ik geen advies in geven.
Ik heb arpe van Argenta
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Lanius schreef:op deze site vind je alvast een overzicht van de kosten bij de pensioenspaarfondsen:
Ik heb arpe van Argenta
En is ze content van Rabobank?
Ik heb Rabobank in het verleden gehad maar heb deze weg gedaan omdat ik te veel rekenen zou hebben.
Mocht ik bij Rabo terug gaan dan zou het alleen voor een pensioenspaarfonds zijn..

ze is er niet echt mee bezig hoor. Ze stort gewoon af en toe bij dat pensioensparen.
Het is eigenlijk op mijn aanraden dat ze bij rabobank gegaan is. Anders zat ze nog bij Ergo...
Vraag het over 30-35 jaar nog eens als we met pensioen zijn
Dan zal ik u kunnen zeggen of we content zijn
Het is eigenlijk op mijn aanraden dat ze bij rabobank gegaan is. Anders zat ze nog bij Ergo...
Vraag het over 30-35 jaar nog eens als we met pensioen zijn

De pensioenfondsen van rabo zijn eigenlijk die van BNP, maar dan zonder instapkosten. Tot nu toe nooit klagen gehad over rabobank.
Zoals Lanius zegt, nu kan je geen echt oordeel vellen of een fonds een goed idee was of niet.
Je kan naast een fonds, ook een pensioenspaarverzekering openen.
Zoals Lanius zegt, nu kan je geen echt oordeel vellen of een fonds een goed idee was of niet.
Je kan naast een fonds, ook een pensioenspaarverzekering openen.
ik heb uit amusementswaarde eens bekeken hoe het zit met mij (voorlopig! ... beurs kan nog veel rare bokkensprongen maken, evenals de politiek die er een goudmijn in ziet en meer terug wil).
Doe aan pensioensparen sinds 2008.
Tot nu toe 5500 euro gestort. Daarvan 1666 euro terug gekregen via belastingen. Dus eigenlijk 3883 euro betaald.
Momenteel zijn mijn aandelen 7380 euro waard. Daarvan moet ik 680 euro belastingen betalen op mijn 60ste
dus ik ontvang dan 6700 euro. Niet slecht bij een inleg van 3883 euro. Als ik rekening hou met de inflatie bedroeg mijn inleg ongeveer 4154.
Doe aan pensioensparen sinds 2008.
Tot nu toe 5500 euro gestort. Daarvan 1666 euro terug gekregen via belastingen. Dus eigenlijk 3883 euro betaald.
Momenteel zijn mijn aandelen 7380 euro waard. Daarvan moet ik 680 euro belastingen betalen op mijn 60ste
dus ik ontvang dan 6700 euro. Niet slecht bij een inleg van 3883 euro. Als ik rekening hou met de inflatie bedroeg mijn inleg ongeveer 4154.
Ditto, op dit moment zeer gelukkige pensioenspaarder
Je mag ook meer sparen dan het maximum, hadden ze in het begin niet goed duidelijk gemaakt, had anders wat meer gespaard in 2009.
Daarnaast nu ook pensioenspaarverzekering geopend (zou gevoed worden met wat de belastingen terugbetalen), kwestie om optimaal gebruik te maken van de cumulatie.

Daarnaast nu ook pensioenspaarverzekering geopend (zou gevoed worden met wat de belastingen terugbetalen), kwestie om optimaal gebruik te maken van de cumulatie.
Bedankt voor de reactie's
Aangezien de fondsen schommelen,wanneer stap ik dan best in?

Aangezien de fondsen schommelen,wanneer stap ik dan best in?

Ik ga even een lans breken voor Belfius Pension Fund High Equities. Heeft sinds 1 januari 2012 een nieuwe beheerder, en sinds dat moment - allicht niet toevallig - is het rendement de lucht in geschoten. Zie http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... F0GBR04PBJ" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarmee meteen is gezegd dat het beste fonds vandaag niet noodzakelijk ook morgen nog het beste fonds is. Een andere beheerder kan een wereld van verschil maken.
En instappen kan je proberen te timen, maar bij fondsen is dat eigenlijk onbegonnen werk. Ikzelf stort mijn volledige bijdrage in januari, maar een andere techniek is maandelijks 1/12 te storten. Zie http://www.rabobank.be/nl/overige-info/ ... 40113.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarmee meteen is gezegd dat het beste fonds vandaag niet noodzakelijk ook morgen nog het beste fonds is. Een andere beheerder kan een wereld van verschil maken.
En instappen kan je proberen te timen, maar bij fondsen is dat eigenlijk onbegonnen werk. Ikzelf stort mijn volledige bijdrage in januari, maar een andere techniek is maandelijks 1/12 te storten. Zie http://www.rabobank.be/nl/overige-info/ ... 40113.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Hero Member
- Contacteer:
@Phineke, je hebt waarschijnlijk een gigantische beleggingshorizon? Een paar procent gaat niet echt een verschil maken. Ben zelf fan van gespreid aankopen om zo ongeveer een gemiddelde van het jaar als aankoop prijs te hebben. Maar moet wel zeggen dat er genoeg mensen zijn die redeneren dat je het best zo vroeg mogelijk volstort om zo lang mogelijk rendement te hebben op je geld.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
En welk pensioenspaarfonds zouden jullie dan aanraden als ik vragen mag? 

-
- Hero Member
- Contacteer:
Doe een klein beetje onderzoek op dit forumphineke17 schreef:En welk pensioenspaarfonds zouden jullie dan aanraden als ik vragen mag?

Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Er zijn hier wel een paar fondsen genoemd maar er zijn er toch veel meer dan dan dat ?? 

Volgens mijnkapitaal.be :phineke17 schreef:En welk pensioenspaarfonds zouden jullie dan aanraden als ik vragen mag?
Het zijn het Argenta Pensioenspaarfonds en BNP Paribas B Pension Balanced. Dit laatste fonds wordt ook verdeeld onder de merknamen van Rabo, Axa, Fintro en Delta Lloyd. -
http://www.morningstar.be/be/pensionqui ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;phineke17 schreef:Er zijn hier wel een paar fondsen genoemd maar er zijn er toch veel meer dan dan dat ??
Op bovenstaande link staan alle pensioenfondsen en hun rendementen.