Pensioensparen Rabobank
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Pensioensparen Rabobank
@tjurven: als je voelt dat je een oud mannetje wordt, dan zet je toch gewoon alles terug over naar een bank-met-kantoren? In tussentijd neem je gewoon de voordelen mee van online-banking.
Elk jaar dat je 0% instapkosten betaalt is een jaar gewonnen. Reken eens 3% op 910 euro?
Elk jaar dat je 0% instapkosten betaalt is een jaar gewonnen. Reken eens 3% op 910 euro?
Mijn idee:
1/ binnen afzienbare tijd zullen ook de klassieke kantoren meer en meer verdwijnen. Je merkt dit nu ook al. Vroeger was er een bank op elke hoek van de straat. Tegenwoordig verdwijnen er meer en meer.
2/ mensen groeien nu op met technologie. Je zal dit niet snel meer verleren. En het zal ook nog verder evolueren. Ook hier zie je al een tendens: van bankieren via telefoon, naar webbanking naar nu de mobiele versies. En wat binnenkort?
1/ binnen afzienbare tijd zullen ook de klassieke kantoren meer en meer verdwijnen. Je merkt dit nu ook al. Vroeger was er een bank op elke hoek van de straat. Tegenwoordig verdwijnen er meer en meer.
2/ mensen groeien nu op met technologie. Je zal dit niet snel meer verleren. En het zal ook nog verder evolueren. Ook hier zie je al een tendens: van bankieren via telefoon, naar webbanking naar nu de mobiele versies. En wat binnenkort?
-
- Newbie
- Contacteer:
Als je online bankieren nu gewoon bent zal dat niet veranderen in de toekomst als je ouder zou worden denk ik.
M'n opa speelt er bij wijze van spreken ook mee nu het het al een aantal jaar gebruikt.
Over het pensioensparen zelf: ik denk eraan om tegen december ook te starten met sparen bij Rabo.
Ik twijfel tussen de Balanced en de Growth, al neig ik eerder naar de Balanced omdat die precies beter presteert.
Ik ben er nu 24 en heb een eerder defensief profiel, maar gezien deelbewijzen kopen aan een lagere koers voordeliger is dan kopen aan hogere koers en ik nog jong ben twijfel ik om evt. toch voor de Growth te kiezen.
Wanneer de beurs weer aantrekt zou de Growth dan ook beter moeten presteren dan de Balanced volgens mij.
Wat zou beter zijn/wat zouden jullie kiezen van deze 2?
M'n opa speelt er bij wijze van spreken ook mee nu het het al een aantal jaar gebruikt.
Over het pensioensparen zelf: ik denk eraan om tegen december ook te starten met sparen bij Rabo.
Ik twijfel tussen de Balanced en de Growth, al neig ik eerder naar de Balanced omdat die precies beter presteert.
Ik ben er nu 24 en heb een eerder defensief profiel, maar gezien deelbewijzen kopen aan een lagere koers voordeliger is dan kopen aan hogere koers en ik nog jong ben twijfel ik om evt. toch voor de Growth te kiezen.
Wanneer de beurs weer aantrekt zou de Growth dan ook beter moeten presteren dan de Balanced volgens mij.
De dag dat ik als "oud manneke" mijn rekeningen niet meer zal kunnen beheren via internet zal misschien wel de dag zijn dat ik niet meer zelfstandig kan leven. Tegen die dag zal de technologie een enorme vooruitgang gekend hebben dus misschien kunnen we dan gewoon al internet projecteren op ons netvlies en zijn er totaal andere manieren om je ergens aan te melden. Dergelijke aanmelding via biometrie bestaat trouwens al, een laptop met vingerscan bestaat al een hele tijd.
-
- Jr. Member
Terloops uw pensioen mag niet bij Rabobank.be gestort worden, Rabobank.be voldoet niet aan de strenge eisen van de pensioenkast.
Als je die bedenking nu al maakt is Argenta (Arpe) een zeer goed alternatief.Tjurven schreef:Ik vind het allemaal heel interessant, zo zonder instapkosten ......etc. Maar ik maak mij altijd volgende bedenking.
Ga ik als oud manneke nog in staat zijn om alles via internet te kunnen volgen?
Snap je wat ik bedoel. Voor mij blijft het toch soms een must om ergens een kantoor te kunnen binnen stappen.
Ben bijna 40 jaar ouder maar moest ik 24 jaar zijn dan zou ik kiezen voor Growth en zou ik pensioensparen in het begin van het jaar en niet december afwachten al deed ik dat in het begin ook. Je wordt immers op de fictieve opbrengst van gans dat jaar belast. Maandelijks sparen is evenwel ook een goed alternatief en zo spreid je de risico's bij de huidige labiele beurskoersen.SilentSpring schreef: Over het pensioensparen zelf: ik denk eraan om tegen december ook te starten met sparen bij Rabo.
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
-
- Newbie
- Contacteer:
Maandelijks sparen zou ik wel doen dan.Hago schreef:Ben bijna 40 jaar ouder maar moest ik 24 jaar zijn dan zou ik kiezen voor Growth en zou ik pensioensparen in het begin van het jaar en niet december afwachten al deed ik dat in het begin ook. Je wordt immers op de fictieve opbrengst van gans dat jaar belast. Maandelijks sparen is evenwel ook een goed alternatief en zo spreid je de risico's bij de huidige labiele beurskoersen.
Nu dacht ik evt. nog af te wachten tot december omdat er dan misschien weer een actie zou kunnen zijn zoals vorig jaar.
Frisse Freddy schreef:@tjurven: als je voelt dat je een oud mannetje wordt, dan zet je toch gewoon alles terug over naar een bank-met-kantoren? In tussentijd neem je gewoon de voordelen mee van online-banking.
Dus zo een formulier om over te stappen, dat hebben de andere banken met kantoren ook? En dan vullen die dat in en sturen ze dat naar rabobank en klaar is de kaas?
Als je via rabobank aan pensioensparen doe, kan je dan zien hoeveel je gespaarde geld in dat fonds al opgebracht heeft , of juist niet?
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Je kan via de beveiligde site de waarde van je pensioenspaarrekening raadplegen, deze wordt dagelijks geüpdate op basis van de netto inventaris waarde van het gekozen pensioenspaarfonds. Je vindt tevens de winst/verlies resultaten terug, net zoals bij de Rabo effectenrekening.
Als je de pensioenspaarrekening hebt geopend voor je 55ste verjaardag, wordt je op je 60ste verjaardag belast. De tax langetermijnsparen wordt dan automatisch in rekening gebracht. Deze tax is bevrijdend, dus wil dit zeggen dat je vanaf deze datum vrij kan beschikken over je pensioenkapitaal. Je kan kiezen om dit in één keer op te nemen, in verschillende keren of het kapitaal verder te laten staan, belegd in het pensioenspaarfonds. Deze keuze hangt natuurlijk af van je persoonlijke situatie. Je kan uiteraard ook nog verder sparen (taxvrij) tot je 65ste verjaardag.Tjurven schreef:Frisse Freddy schreef:@tjurven: als je voelt dat je een oud mannetje wordt, dan zet je toch gewoon alles terug over naar een bank-met-kantoren? In tussentijd neem je gewoon de voordelen mee van online-banking.
Na je 60ste kan je het opvragen, en je kan taxvrij verder sparen tot je 65ste.
Puur hypothetisch: Wordt het zowieso uitbetaald op je 65ste, of kan je ervoorkiezen om het nog te laten staan en/of nog bijstorten?
Puur hypothetisch: Wordt het zowieso uitbetaald op je 65ste, of kan je ervoorkiezen om het nog te laten staan en/of nog bijstorten?
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Je kan zeker opteren om je pensioenspaarkapitaal nog verder belegd te laten op je pensioenspaarrekening, je bent niet verplicht om het op te vragen als je 65 wordt. Bijstorten lijkt me minder verstandig als je 65 bent omdat je het niet meer fiscaal kan inbrengen. Dan kan je beter voor een andere belegging kiezen. Bijvoorbeeld een ander gemengd beleggingsfonds wat een pensioenspaarfonds uiteindelijk ook is...
Komt er dit jaar ook een actie zoals die er vorig jaar was?
Ben ook van plan van fonds te veranderen ( zit nu bij KBC Pricos ).
Ben ook van plan van fonds te veranderen ( zit nu bij KBC Pricos ).
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Zonder dat ik daar al veel over kan of mag zeggen: de kans bestaat dat er heel misschien een mogelijkheid is dat er eventueel ook dit jaar iets wordt gedaan rond pensioensparen
Hou uw mailbox zeker de komende weken in de gaten voor meer informatie.
Rabobank.be schreef:Zonder dat ik daar al veel over kan of mag zeggen: de kans bestaat dat er heel misschien een mogelijkheid is dat er eventueel ook dit jaar iets wordt gedaan rond pensioensparen
Er komt dus een actie, anders zou je dit niet schrijven, maak de concurrentie wel niet wakker.