Pensioensparen Rabobank
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Re: Pensioensparen Rabobank
criticus schreef:Ik ben binnenkort 52 jaar oud. Ziehier mijn lijdensweg:
- Ik begon pensioensparen bij KB in 1988 (toen max 10000 bef /jaar). Het fonds had de naam Privest en rekende weinig kosten aan. Het werd hiervoor aangeraden door Test-Aankoop.
KB en Cera werden in 1999 'KBC' en Privest veranderde in Pricos. KBC verhoogde toen vanaf 28 juni 1999 de kosten en rekende ook een beheerloon aan met de commerciële smoes van gelijkschakeling van de kostenstructuur. Ik stopte mijn stortingen.
- Ik startte toen bij Bacob met pensioensparen 'Cordius Pension Fund' omdat die lagere kosten aanrekenden. In 2004 smolt Bacob met Gemeentekrediet om tot Dexia en het pensioenspaarfonds kreeg de naam 'Dexia Pension Fund Dynamic'. In januari 2008 deed ik er mijn laatste storting want de financiële crisis bezorgde Dexia ademnood en de aandelen halveerden bijna in waarde. In totaal 5 stortingen zodat ik voldeed aan de wet.
- De pensioenspaarverzekering First van Ethias werd dan voor 2009 en 2010 de opvolger , doch de crisis verplicht Ethias om die spaarproducten stop te zetten. Wat nu ??
Het overzetten van Pricos en Dexia Pension F. Dyn. naar Rabobank is zeker te overwegen, maar 'k heb begrijpelijk wat wantrouwen:
- Hoe kunnen we de bankkosten voor het overzetten van de fondsen effectief recupereren van Rabobank ? Rabobank heeft geen vaste bankfilialen en de terugbetalingsprocedure wordt door Rabobank niet uitgelegd (welk postadres, maximumbedrag,...) ?
- Als ik op 52-jarige leeftijd overstap naar Rabobank, zal ik dan nog op 60-jarige leeftijd worden belast ? Of start er een nieuwe tienjarige termijn zodat ik pas op 62 jaar zal worden belast ?
- Zal ik geen problemen krijgen voor de stortingen bij Ethias gezien ik er maar 2 zal hebben ?
Kan Rabobank mij raad geven omtrent deze 3 vragen ?
Dank bij voorbaat.
Criticus
Dat is inderdaad niet zo'n leuke situatie. Gelukkig bestaat er wel een redelijk goeie oplossing voor:
U heeft momenteel 3 pensioenspaarproducten: een pensioenspaarfonds bij KBC en Dexia en een pensioenspaarverzekering bij Ethias.
-De pensioenspaarfondsen bij KBC en Dexia kunnen perfect naar Rabobank.be worden overgedragen. Het principe daarbij is dat u bij Rabobank.be kiest voor een bepaald type van fonds (growth, balanced of stability) en dat u vervolgens via het door ons voorzien overdrachtsdocument uw fondsen bij KBC en Dexia naar Rabobank.be laat overdragen. Daarbij zullen uw stukken daar worden verkocht, wordt de tegenwaarde aan Rabobank.be overgemaakt en krijgt u voor deze tegenwaarde bij Rabobank.be nieuwe stukken in het door u gekozen fonds. Belangrijk om weten is dat de verkoop van deze stukken géén beëindiging van uw pensioensparen is. De volledige historiek van uw pensioensparen in deze fondsen wordt mee overgedragen naar Rabobank.be waardoor alle stortingen die u in het verleden deed ook bij Rabobank.be gekend zullen zijn. U gaf al aan dat u al in 1988 startte met pensioensparen bij KB en dat u zowel bij KBC als bij Dexia meer dan 5 stortingen uitvoerde. De voorwaarden voor het fiscaal gunstige regime zijn daardoor al vervuld omdat uw pensioensparen bij Rabobank.be zal worden geregistreerd als opgestart in 1988 en waarbij alle stortingen bij zowel KBC als Dexia worden opgeteld.
Als u dus gewoon verder blijft pensioensparen via Rabobank.be (u hoeft zelfs geen nieuwe stortingen te doen) dan zal u in principe op uw 60ste een afrekening krijgen waarbij het fiscale gunsttarief wordt gehanteerd.
-De pensioenspaarverzekering die u bij Ethias heeft betreft helaas een ander type van pensioensparen dan wat we bij Rabobank.be momenteel aanbieden (pensioensparen via fondsen). Daardoor kan uw Ethias pensioenspaarverzekering helaas niet naar Rabobank.be worden overgedragen. Hier dient nog een andere oplossing voor te worden gezocht. Wij zijn momenteel wel aan het bekijken om ook in de toekomst een pensioenspaarverzekering via Rabobank.be te kunnen aanbieden. Mogelijk komt dit er en zou u dan ook in de toekomst uw huidige pensioenspaarverzekering kunnen overdragen. Als u uw Ethias pensioenspaarverzekering zou overdragen dan zouden er in dit product tegen uw 60ste wel minstens 5 stortingen op gebeurd moeten zijn.
-De terugbetaling van de instapkosten is op zich zeer eenvoudig en er is geen maximumbedrag bepaald dat kan worden terugbetaald. Wij vragen gewoon om ons een bewijsje van de kosten door te mailen. Dit kan door ons bijvoorbeeld een kopie van een bankafschrift waarop de aangerekende kosten zichtbaar zijn, op te sturen (dit mag ook per E-mail naar info@rabobank.be). Ons postadres is Rabobank.be, Uitbreidingstraat 86 / 3 , 2600 Berchem.
Ik heb bovenstaande vragen/antwoorden/opmerkingen i.v.m. de pension plans gelezen. Als ik beide (BNP en Rabo) naast elkaar zet, zie ik echter toch wel verschillen. Rabo rekent geen instapkosten, terwijl Fortis wel.
Maar het rendement van de vorige jaren tussen Fortis en Rabo verschilt wel. (Dit keer in nadeel van Rabo)
Wat me wel opvalt, is dat Robobank spreekt van opbrengsten van jaren geleden, maar ze het nog niet zo lang aanbieden?
![Afbeelding](http://img6.imageshack.us/img6/4801/bnpvsrabo.jpg)
Dit zijn de cijfers die ik van de Rabobank.be site en die van Fortis heb bekomen. Zie ik iets over het hoofd?
Maar het rendement van de vorige jaren tussen Fortis en Rabo verschilt wel. (Dit keer in nadeel van Rabo)
Wat me wel opvalt, is dat Robobank spreekt van opbrengsten van jaren geleden, maar ze het nog niet zo lang aanbieden?
![Afbeelding](http://img6.imageshack.us/img6/4801/bnpvsrabo.jpg)
Dit zijn de cijfers die ik van de Rabobank.be site en die van Fortis heb bekomen. Zie ik iets over het hoofd?
Yep, dat zag ik. Maar vanwaar dan de verschillen in rendement?
Zie dat van 3 J geleden: Is 1 tot 2% minder, terwijl het in die periode nog niet bestond bij Rabobank.
Zie dat van 3 J geleden: Is 1 tot 2% minder, terwijl het in die periode nog niet bestond bij Rabobank.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Ik kan in elk geval al bevestigen dat de Pension Funds van Fortis identiek zijn aan de Pension Funds die Rabobank.be aanbiedt. De benaming 'Rabo Pension Fund' is gewoon de handelsnaam van de BNP Paribas B Pension Funds.anonymous schreef:Ik heb bovenstaande vragen/antwoorden/opmerkingen i.v.m. de pension plans gelezen. Als ik beide (BNP en Rabo) naast elkaar zet, zie ik echter toch wel verschillen. Rabo rekent geen instapkosten, terwijl Fortis wel.
Het betreft fondsen met dezelfde ISIN codes (uiteraard wel onderscheid maken tussen Growth, Balanced and Stability). De koersevolutie tussen de fondsen van BNP Paribas Fortis en Rabo is dus identiek, net zoals de historische rendementen. Ook de beheersvergoeding is dezelfde, deze wordt immers door de fondsbeheerder aangerekend (BNP Paribas Investment Partners Belgium).
De instapkosten betreffen geen kosten die eigen zijn aan het fonds maar worden door uw bank zelf aangerekend voor het bewaren en beheren van de stukken op een effectenrekening. Bij Rabobank.be bedragen deze 0% als u hetzelfde fonds bij een andere bank zou bewaren dan kunnen deze instapkosten tussen 0% en 5% bedragen.
Hierboven liet ik al weten dat de koersevolutie en historische rendementen identiek zijn. Bij het nakijken van de verschillen die u aanhaalde stelden wij wel vast dat er een probleem was met de automatische update van de koersen en historische rendementen op onze publieke website. Dit kan de verschillen verklaren die u opmerkte. Inmiddels werden de koersen en rendementen van de Rabo Pension Funds al een keer handmatig geüpdate maar de huidige datum van de koersen staat momenteel nog steeds op 08/08. Wij zorgen ervoor dat alles terug correct wordt geüpdate zodat er ook in de toekomst geen afwijkingen meer kunnen zijn.
Of de tarieven die u bij BNP Paribas Fortis terugvond volledig correct zijn kan ik niet bevestigen omdat ik niet kon terugvinden waar u deze historische rendementen juist gevonden had.
Ik kan wel bevestigen dat de koersen van de Pension Funds in de beveiligde website van Rabobank.be wel steeds de meest recente waren.
En zijn de beheerskosten bij Rabobank dan ook gelijk aan 1%? En wanneer worden die beheerskosten dan afgetrokken? In het begin van het jaar?
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Beste,Rabobank.be schreef:Of de tarieven die u bij BNP Paribas Fortis terugvond volledig correct zijn kan ik niet bevestigen omdat ik niet kon terugvinden waar u deze historische rendementen juist gevonden had.
Ik kan wel bevestigen dat de koersen van de Pension Funds in de beveiligde website van Rabobank.be wel steeds de meest recente waren.
De tarieven van BNP van hierboven heb ik in het kantoor op papier gekregen (een fiche met deze tarieven + meer info over de verdeling van het fonds etc).
Bij mijn bezoek aan BNP, werd er me meegedeeld dat die 1% beheerskosten al in de rente verwerkt zit. Dus m.a.w. ligt de werkelijke opbrengst van deze fondsen iets hoger dan hierboven genoteerd staat. Dat leid ik ook af uit de opmerking van Robobank:m0225749 schreef:En zijn de beheerskosten bij Rabobank dan ook gelijk aan 1%? En wanneer worden die beheerskosten dan afgetrokken? In het begin van het jaar?
Alvast bedankt!
Misschien aan Rabobank om dit te bevestigen?Rabobank.be schreef:Ook de beheersvergoeding is dezelfde, deze wordt immers door de fondsbeheerder aangerekend (BNP Paribas Investment Partners Belgium).
Laatst gewijzigd door anonymous op 10 augustus 2011, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet omdat er hier een Robocat is dat er ook een RObobank is.anonymous schreef: Misschien aan Robobank om dit te bevestigen?
Beheerskosten van alle pensioenspaarfondsen worden dagelijks verrekend in de koers. Dit is dus een heel klein percentage, als je dat samentelt over een heel jaar kom je dus op de beheerskost op jaarbasis.
De koers van het fonds is dus altijd de netto koers.
De koers van het fonds is dus altijd de netto koers.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Zoals Robokat al aangaf worden de beheerskosten op dagelijkse basis verwerkt in de koers van het fonds. Dit betekent dat elke beursdag (en dat zijn er zo'n 250 per jaar) ongeveer 1/250ste van de beheerskost van 1% wordt ingehouden op (of verrekend in) de koers van het fonds.m0225749 schreef:En zijn de beheerskosten bij Rabobank dan ook gelijk aan 1%? En wanneer worden die beheerskosten dan afgetrokken? In het begin van het jaar?
Alvast bedankt!
De beheerskost wordt dus niet door de bank ingehouden maar door de beheerder van het fonds. In dit geval is dat BNP Paribas Investments Partners Belgium en is altijd dezelfde ongeacht de bank waar u het fonds op een effectenrekening heeft staan. De beheerskost staat los van de eventuele instapkosten, uitstapkosten of bewaarloon (gratis bij Rabobank.be) die wel door de bank kunnen worden ingehouden.
Als u de tarieven op papier heeft gekregen dan hangt het ervan af van wanneer deze tarieven dateren om de vergelijking te kunnen maken. Normaalgezien wordt bij de koers steeds de koersdatum vermeld. Deze moet natuurlijk dezelfde zijn om de rendementen van de Rabo en BNP Paribas Fortis pensioenfondsen te kunnen vergelijken. Als dit het geval is dan zouden deze zoals eerder aangegeven moeten overeenstemmen.anonymous schreef:De tarieven van BNP van hierboven heb ik in het kantoor op papier gekregen (een fiche met deze tarieven + meer info over de verdeling van het fonds etc).
Beste rabobank.be,
Er is toch nog een vraag die me bezig houdt:
Als ik een pensioenspaarfonds bij jullie open, dan
* stort ik maandelijks/jaarlijks geld hierin bij jullie
* jullie steken dat in het fonds van BNP
Als ik het zo zie, dan
* rekenen jullie hiervoor geen kosten aan (instap, beheerskosten, ...)
* rekent BNP hiervoor wél kosten (beheerskosten, die al vervat zitten in de opbrengst)
Nu geloof ik de mensen hier op het forum, die zeggen dat jullie fantastisch zijn, maar toch blijven jullie een commerciële instelling, m.a.w. er moet winst gemaakt worden.
Echter zie ik niet in waar deze in dit product gemaakt wordt. In tegendeel, want jullie nemen nog de kosten op jullie als ik van een andere financiële instelling overstap. Dus jullie gaan er zeker van uit dat dat binnen een bepaalde termijn terug verdient kan worden.
Sorry als de vraag iets té direct is
, maar:
hoe verdienen jullie hierop?
Er is toch nog een vraag die me bezig houdt:
Als ik een pensioenspaarfonds bij jullie open, dan
* stort ik maandelijks/jaarlijks geld hierin bij jullie
* jullie steken dat in het fonds van BNP
Als ik het zo zie, dan
* rekenen jullie hiervoor geen kosten aan (instap, beheerskosten, ...)
* rekent BNP hiervoor wél kosten (beheerskosten, die al vervat zitten in de opbrengst)
Nu geloof ik de mensen hier op het forum, die zeggen dat jullie fantastisch zijn, maar toch blijven jullie een commerciële instelling, m.a.w. er moet winst gemaakt worden.
Echter zie ik niet in waar deze in dit product gemaakt wordt. In tegendeel, want jullie nemen nog de kosten op jullie als ik van een andere financiële instelling overstap. Dus jullie gaan er zeker van uit dat dat binnen een bepaalde termijn terug verdient kan worden.
Sorry als de vraag iets té direct is
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
hoe verdienen jullie hierop?
-
- VIP member
- Contacteer:
Rabobank zal wel een vergoeding krijgen van BNP per verkocht pensioensparen, want BNP passeert ook ieder jaar langs de kassa met die beheersvergoeding (die je ook sowieso betaalt moest je pensioensparen doen bij BNP zelf).
Er zal geen enkele bank zijn die gratis werkt.
Dit zou zelfs onverantwoord zijn, een bank moet ook voor reclame en personeel enz betalen, en het is zeker geen liefdadigheidsinstelling.
Het is al heel positief dat zij die 3% niet vragen, die Paribas wel vraagt ( om de grote bonussen te kunnen betalen)
Dit zou zelfs onverantwoord zijn, een bank moet ook voor reclame en personeel enz betalen, en het is zeker geen liefdadigheidsinstelling.
Het is al heel positief dat zij die 3% niet vragen, die Paribas wel vraagt ( om de grote bonussen te kunnen betalen)
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Tuurlijk gaat Rabobank een soort van commissie krijgen ... Maar dat is maar normaal en een bank is geen liefdadigheidsinstelling, personeel moet hoedanook betaald worden ... Ben al content met de 0% instapkosten ...
Alhoewel het momenteel nog met een serieus verliespercentage zit
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Dat is de zgn. kickback vergoeding: een stukje van de beheerskosten worden door de fondsbeheerder doorgestort naar de bank waar je fonds op de rekening staat. Ik lees hier en daar dat dit voor sommige banken wel de helft van de beheerskost kan bedragen.
Er zijn overigens geruchten dat Europa de kickback vergoeding zal verbieden. Dan zullen de banken op een andere creatieve manier geld aan uw beleggingen moeten verdienen.
Er zijn overigens geruchten dat Europa de kickback vergoeding zal verbieden. Dan zullen de banken op een andere creatieve manier geld aan uw beleggingen moeten verdienen.
robokat schreef:Dat is de zgn. kickback vergoeding: een stukje van de beheerskosten worden door de fondsbeheerder doorgestort naar de bank waar je fonds op de rekening staat. Ik lees hier en daar dat dit voor sommige banken wel de helft van de beheerskost kan bedragen.
dwz dat de spaarder er nog slechter van af komt. Typisch Europa.
Europa wil dit, Europa wil dat.
Europa zou beter zijn grenzen sluiten.