Pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Pensioensparen
Hallo iedereen,
Zelf ben ik aan het nadenken om te beginnen om pensioensparen te doen.
Situatieschets:
22 jaar
Werkt als student
Heb redelijk wat vermogen voor mijn leeftijd.
Banken? KBC, Keytrade en record bank.
Waar moet je opletten bij pensioensparen?
Kan er mij iemand tips geven?
Alvast bedankt!
Grtjs
Delphine
Zelf ben ik aan het nadenken om te beginnen om pensioensparen te doen.
Situatieschets:
22 jaar
Werkt als student
Heb redelijk wat vermogen voor mijn leeftijd.
Banken? KBC, Keytrade en record bank.
Waar moet je opletten bij pensioensparen?
Kan er mij iemand tips geven?
Alvast bedankt!
Grtjs
Delphine
Re: Pensioensparen
Eerst en vooral moet je nakijken of je er wel voordeel bij doet.
Je zegt dat je werkt als student, maar heb je wel belastbaar inkomen genoeg om het te kunnen inbrengen in je belastingen?
Je loopt het risico dat je niet genoeg belastbaar inkomen hebt, dus dat je er nu geen fiscaal voordeel mee haalt. Echter zal je er later wel belastingen op betalen.
Je kan dit het gemakkelijkste nakijken door een simulatie van je belastingaangifte te doen, met en zonder het pensioensparen.
Je zegt dat je werkt als student, maar heb je wel belastbaar inkomen genoeg om het te kunnen inbrengen in je belastingen?
Je loopt het risico dat je niet genoeg belastbaar inkomen hebt, dus dat je er nu geen fiscaal voordeel mee haalt. Echter zal je er later wel belastingen op betalen.
Je kan dit het gemakkelijkste nakijken door een simulatie van je belastingaangifte te doen, met en zonder het pensioensparen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als je nog student bent zou ik er niet aan beginnen want dan kun je je pensioensparen waarschijnlijk niet fiscaal in aftrek brengen. En de fiscale aftrek is juist wat pensioensparen interessant maakt.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Selena1 schreef:Als je nog student bent zou ik er niet aan beginnen want dan kun je je pensioensparen waarschijnlijk niet fiscaal in aftrek brengen. En de fiscale aftrek is juist wat pensioensparen interessant maakt.
Voorlopig nog student. Tot september 2015.
Ben je zeker dat je dat niet fiscaal kan aftrekken als student? Mijn papa zegt van wel...

-
- Jr. Member
- Contacteer:
anonymous schreef:Eerst en vooral moet je nakijken of je er wel voordeel bij doet.
Ik werk meestal mijn 50 dagen op als student. Meestal een goed 3000€ per jaar. Maar doe daar ook bovenop betaald vrijwilligerswerk. Maar dit telt niet mee

Ikzelf ben een aantal jaar geleden half september begonnen met werken en met pensioensparen, ik heb er uiteindelijk geen fiscaal voordeel aan gehad.
Ik heb nu geleerd dat je uw geld in de eerste jaren dat je werkt beter kan sparen en eventueel een deel beleggen voor als je over enkele jaren een eigen woning koopt.
Ik heb nu geleerd dat je uw geld in de eerste jaren dat je werkt beter kan sparen en eventueel een deel beleggen voor als je over enkele jaren een eigen woning koopt.
Tot september 2016 bedoel je? Of ben je al sinds een paar maanden aan het werk?Delphine2312 schreef: Voorlopig nog student. Tot september 2015.
Ben je zeker dat je dat niet fiscaal kan aftrekken als student? Mijn papa zegt van wel...
Dat doet inderdaad niet veel ter zake voor je belastingen.Delphine2312 schreef:
Ik werk meestal mijn 50 dagen op als student. Meestal een goed 3000€ per jaar. Maar doe daar ook bovenop betaald vrijwilligerswerk. Maar dit telt niet mee
Zoals Selena1 en anonymous al zeiden, zou ik ook sterk afraden om aan pensioensparen te doen wanneer je studeert.
Je bent nog heel jong om al aan pensioensparen te beginnen, op zich kan je het doen, maar zeker niet wanneer je nog studeert, dan kan je veel beter een fonds kopen.
Dan ben ik er bijna zeker van dat het je geen fiscaal voordeel zal opleveren.Delphine2312 schreef:Ik werk meestal mijn 50 dagen op als student. Meestal een goed 3000€ per jaar. Maar doe daar ook bovenop betaald vrijwilligerswerk. Maar dit telt niet mee
Maar nogmaals: Simuleer het via taks-on-web of andere tools, en je weet het met 100% zekerheid.
Beneden de 10.000 Euro, betaalt men zeker geen belasting. Dus uw fiscaal voordeel valt weg. Als U uw inkomen aangeeft, dan zult ge de reeds betaalde voorheffing, ik denk hierbij aan de afhouding op het verlofgeld, dit geld terugkrijgen.
Bedenk ook dat dit geld vaststaat tot op uw pensioen. Dus U kunt het niet meer gebruiken. Daarbij komt nog, moest ge een fiscaal voordeel kunnen doen, wat niet het geval is, U dat fiscaal voordeel moet spreiden over uw ganse leven dat ge nog voor U hebt. Wat het rendement benadeelt.
Bedenk ook dat dit geld vaststaat tot op uw pensioen. Dus U kunt het niet meer gebruiken. Daarbij komt nog, moest ge een fiscaal voordeel kunnen doen, wat niet het geval is, U dat fiscaal voordeel moet spreiden over uw ganse leven dat ge nog voor U hebt. Wat het rendement benadeelt.
Lowietje, de belastingsvrije som is 7.070 EUR, hoe komt u aan 10.000?
Delphine, als ge geen belastingen betaalt kunt ge ook niks aftrekken, terwijl ge op het einde van de rit er wél belastingen zult op moeten betalen. Dus ik treed de anderen bij, zeker nog géén pensioensparen doen.
Delphine, als ge geen belastingen betaalt kunt ge ook niks aftrekken, terwijl ge op het einde van de rit er wél belastingen zult op moeten betalen. Dus ik treed de anderen bij, zeker nog géén pensioensparen doen.
Als je papa dat dan maar eens hard maakt, want het is makkelijk om te zeggen van welDelphine2312 schreef:Selena1 schreef:Als je nog student bent zou ik er niet aan beginnen want dan kun je je pensioensparen waarschijnlijk niet fiscaal in aftrek brengen. En de fiscale aftrek is juist wat pensioensparen interessant maakt.
Voorlopig nog student. Tot september 2015.
"couponnetjes" van aandelen en obligaties die kan je als student plus 18 wel aftrekken ( als je de couponnetjes bv van papa op naam van de student gaat incaseren, of tegenwoordig moet het op rekening gezet worden denk ik, papieren couponnetjes zullen wel niet meer bestaan
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Welk fonds zou je dan aanraden?Maarten schreef:Tot september 2016 bedoel je? Of ben je al sinds een paar maanden aan het werk?Delphine2312 schreef: Voorlopig nog student. Tot september 2015.
Dat doet inderdaad niet veel ter zake voor je belastingen.Delphine2312 schreef:
Zoals Selena1 en anonymous al zeiden, zou ik ook sterk afraden om aan pensioensparen te doen wanneer je studeert.
Je bent nog heel jong om al aan pensioensparen te beginnen, op zich kan je het doen, maar zeker niet wanneer je nog studeert, dan kan je veel beter een fonds kopen.

Ik bewonder je spaarzin, Delphine2312, maar ik vind dat je zo jong nog geen geld opzij moet zetten voor je pensioen, onder welke vorm dan ook. Je hebt nog een heel leven voor je. Je zult je geld vroeger nodig hebben dan voor je pensioen. Je zult het de komende jaren goed kunnen gebruiken.
Inderdaad, 10.000 is net iets te hoog, 9000 EUR is wel belastingvrij. Probeer maar.Poldermol schreef:Lowietje, de belastingsvrije som is 7.070 EUR, hoe komt u aan 10.000?
http://ccff02.minfin.fgov.be/taxcalc/ap ... ox/home.do" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat lukt me zelfs niet eens om te proberen, ik geef 9000 in als loon, maar dan geeft ie een foutmelding dat ik een bedrag moet ingveen bij de werkloosheidsuitkeringen